Banggood voedingen...

Arco

Special Member

Temperatuur van de elco's is heel belangrijk; iedere 10 graden lager betekent verdubbeling van de levensduur (voor een 'echte' elco met uitspreekbare naam... :) )
Daarom moet je gesloten adapters ook nooit langdurig op vol vermogen gebruiken; ze worden dan veel te heet.
(is trouwens voor geen enkele voeding aan te raden. Beter maar ? belasten of minder)

De Banggood elco was trouwens slecht gemaakt. Het 'binnenwerk' was een paar mm kleiner als de behuizing, zodat het er los inzat.
Op die manier kan de elco zijn warmte niet kwijt omdat 'ie in lucht geisoleerd zit. Als dat netjes passend is, gaat de meeste warmte via de case naar buiten...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 12 december 2017 12:26:36 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of de levensduur lijdt onder full load belasting is een kwestie van constructie. Er zijn genoeg voedingen die gegarandeerd worden bij full load operation (rated current). Je kan deze voedingen vaak nog overbelasten ook want de current limit ligt een fors percentage boven de rated current, dat zou mogelijk wel eens kunnen leiden tot een lager rendement en kortere levensduur.

Een fabrikant die zijn voeding specificeert op het uiterste van zijn kunnen om zo de cijfers te 'pimpen' moet je bij voorbaat al uitfilteren als je een betrouwbaar werkend geheel nastreeft.

Als mensen inkopen puur op geschreven specificaties dan krijg je al snel dat fabrikanten het geheel rooskleuriger doen voorkomen.

This is the world we know best, the world of madness

Op 12 december 2017 09:50:55 schreef Blackfin:
Voor een paar tientjes meer koop je een budget kwaliteitsvoeding van een fabrikant als Mean Well, dingen zijn nog steeds belachelijk goedkoop en ze gebruiken uitsluitend kwaliteitselco's van Rubycon, Nippon Chemi-con en andere Japanse fabrikanten.

Ik dacht: "dat geloof ik niet meteen". Ik heb hier een nieuwe Mean Well voeding staan (hij ruikt nog nieuw!). Bij nader inzien: openschroeven heb ik even geen zin in. Maar naar binnen kijkend zie ik direct een Rubycon! (het is waarschijnlijk de primaire elco).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

meanwell heeft ook bouwkwaliteits verschillen. de alu voedingen zijn beter als de plastic modellen, deze hebben ook te krap gekozen elco's die te strak op elkaar zitten.

sommige zijn erg simpel van 24V naar 12V om te bouwen, kwestie van een andere trimpot erin zetten :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Natuurlijk zijn er verschillen in bouwkwaliteit, je krijgt waarvoor je betaald. Maar ik denk dat zij wel een hele gunstige verhouding prijs/kwaliteit hebben. In het verleden had XP Power ook re-branded MW voedingen in het assortiment. Werden wel voor ruim het dubbele aangeboden als zijnde een low cost voeding lol.

This is the world we know best, the world of madness
Arco

Special Member

In de voeding die standaard bij de Anet printers komt, zitten ook Dongbaohe elco's... :O
https://img1.banggood.com/thumb/gallery/oaupload/banggood/images/61/AC/7f9a259b-9297-40a0-8750-810c05f0aeae.jpg
Bovendien is de primaire elco in tweeen gedeeld; 2x 470uF/250v in serie (ook al zo griezelig)
Denk dat ik maar voor een Meanwell ga. (je moet wel op de prijs letten, want dezelfde 320W voeding varieert in prijs van 53.50 tot 144.00 euro!)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je hebt 12V/20A nodig? meanwell-web.com(Telerex) biedt de RSP-320-12 aan voor €44,- ex.

Low profile voeding 12V/26,7A/320W met actieve PFC en 3 jaar garantie.

This is the world we know best, the world of madness
Arco

Special Member

Die bedoelde ik, ja. Is 53.50 incl.
Maar zoals gezegd zijn er ook shops die 'wat' meer willen verdienen eraan: https://www.new-line.nl/nl/voedingen/artecta-rsp-320-12-60446.htm?gcli…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

let op, ook meanwell is er in namaak uitvoeringen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Per palet in China zijn ze pas echt voordelig :P

Ja er zijn altijd aanbieders die er de hoofdprijs voor vragen.

Op 12 december 2017 15:35:04 schreef testman:
let op, ook meanwell is er in namaak uitvoeringen..

Namaak of look-a-like?

[Bericht gewijzigd door Blackfin op dinsdag 12 december 2017 15:38:31 (45%)

This is the world we know best, the world of madness
Arco

Special Member

Echt en namaak (exact dezelfde afmetingen):...

https://img1.banggood.com/thumb/gallery/oaupload/banggood/images/FE/E8/36518d42-5597-4f5b-8be0-242506f05566.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is geen namaak, dat is look-a-like. Er zijn genoeg kenmerken die niet exact overeen komen en de voeding is ook voorzien van andere etiketten. Met namaak bedoel ik een vervalsing die door moet gaan voor het origineel. Look-a-like beschouw ik niet als een probleem eerder als een compliment want kennelijk is het product zo succesvol dat anderen er een graantje van mee proberen te pikken.

This is the world we know best, the world of madness

een look a like is namaak met andere componenten die doorgaans slechter zijn, een 1:1 copy is het nooit niet..

overigens heb ik die voeding ook in 240VA 24V versie, ding heeft 9 jaar 24/7 staan draaien voor ledverlichting, ging stuk en werd geheel vernieuwd. fan was versleten, waardoor deze plat ging. fan heb ik eruit gewipt, dikke koelplaat eronder gezet en ding draait hier de led verlichting zonder fan, geen probleem.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 12 december 2017 16:28:05 (59%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Namaak en look-alike is altijd lastig uit elkaar te houden.
Zo maken ze in China ook Rubicom elco's. Op die ene letter na zien ze er exact uit als een echte Rubicon. (is dat namaak of look-alike?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Look-a-like hoeft niet eens per definitie van slechtere kwaliteit te zijn. Er zijn genoeg fabrikanten die een product op de markt brengen die erg veel lijkt op succesvolle producten. Counterfeit (namaak) producten zijn illegaal omdat niet authentiek zijn en dus daadwerkelijk de koper oplichten en de authentieke fabrikant benadelen. Zolang een product maar voldoende te onderscheiden is en geen trademarks en patenten schend is look-a-like gewoon toegestaan.

This is the world we know best, the world of madness
Arco

Special Member

Dit schijnt wel opzettelijke namaak: low-cost elco in een duurder (Nichicon) jasje gestoken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 december 2017 15:33:46 schreef Arco:
Die bedoelde ik, ja. Is 53.50 incl.
Maar zoals gezegd zijn er ook shops die 'wat' meer willen verdienen eraan: https://www.new-line.nl/nl/voedingen/artecta-rsp-320-12-60446.htm?gcli…

Bij Telerex zit je ook aan orderkosten en verzendkosten vast voor 1 voeding en misschien koopt New-Line ze wel in via Artecta en zit er dus een extra tussenhandelaar tussen wat het prijsverschil verklaart.

Op 12 december 2017 09:50:55 schreef Blackfin:
Voor een paar tientjes meer koop je een budget kwaliteitsvoeding van een fabrikant als Mean Well, dingen zijn nog steeds belachelijk goedkoop en ze gebruiken uitsluitend kwaliteitselco's van Rubycon, Nippon Chemi-con en andere Japanse fabrikanten. ...

Was dat maar waar.
Recent 2 kleine 25 VA types gerepareerd die op m'n werk in de vuilbak waren verdwenen en er door een andere collega weer uit waren gehaald en mij vroeg of ze te repareren waren. Omdat ik wist wie ze weggegooid had wist ik zeker dat er iets mee was en het niet een kwestie van preventieve vervanging was geweest.

Omdat beide voedingen zeer slecht tot niet wilden starten, verdacht ik als eerst de voedings-elco van de controllerchip. Dus de voedingen geopend.

Dat daarbij bleek dat de elco van de controllerchip in beide voedingen een CapXon exemplaar was, terwijl de primaire en secundaire elco's Rubycon's en Nippon-Chemicon's waren, vond ik dan ook weinig opvallend. Met een nieuwe elco van 25 cent waren de problemen inderdaad opgelost en werkten beide voedingen weer probleemloos.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Bij Telerex zit je ook aan orderkosten en verzendkosten vast voor 1 voeding

Als je bij Koning & Hartman bestelt zelfde prijs zonder verzendkosten. https://www.koningenhartman.nl/nl/webshop/industrie/industriele-voedin…
Alleen levertijd van meeste artikelen is dramatisch, vaak 2x zo lang als uit China... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 12 december 2017 18:48:08 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 december 2017 17:36:08 schreef weardguy:

Was dat maar waar.
Recent 2 kleine 25 VA types gerepareerd die op m'n werk in de vuilbak waren verdwenen en er door een andere collega weer uit waren gehaald en mij vroeg of ze te repareren waren. Omdat ik wist wie ze weggegooid had wist ik zeker dat er iets mee was en het niet een kwestie van preventieve vervanging was geweest.

Omdat beide voedingen zeer slecht tot niet wilden starten, verdacht ik als eerst de voedings-elco van de controllerchip. Dus de voedingen geopend.

Dat daarbij bleek dat de elco van de controllerchip in beide voedingen een CapXon exemplaar was, terwijl de primaire en secundaire elco's Rubycon's en Nippon-Chemicon's waren, vond ik dan ook weinig opvallend. Met een nieuwe elco van 25 cent waren de problemen inderdaad opgelost en werkten beide voedingen weer probleemloos.

Waren de voedingen nog in garantie? Ik heb zelf nooit dergelijke condensatoren aangetroffen in Mean Well voedingen (gelukkig). Onstabiele voedingsspanning naar de controller is een heel bekend probleem, dus ook daar zou men goede condensatoren moeten toepassen.

This is the world we know best, the world of madness
Kruimel

Golden Member

Op 12 december 2017 09:06:54 schreef testman:
de chinese prutelco's van tegenwoordig liggen aan de grondslag van de elco problemen. de rest ( de betere elco's ) heeft het leven bepaald door printopbouw en plaatsing voor het grootste deel, een deel is ook de rimpel uit de smps voeding welke de elco's intern opwarmt. printen waar alles strak tegen elkaar staat is frut, warmte kan niet weg, elco's gaan sneller stuk.. hetzelfde met bijv elco's in dinrail componenten, meerdere rails boven elkaar gezet in een dichte kast, hoop dimmers of andere warmte bronnen erin. dat is vragen om uitval binnen korte tijd, eerst de elco's en later neem je de halfgeleiders ook mee..

Ik heb het idee dat de kwaliteitscontrole's voor de cheapies gewoon erg slecht is waardoor de slechte exemplaren gewoon uitgeleverd worden. Soms gaan ze zonder duidelijke reden stuk, maar ik kom ook wel elco's tegen die hun leven lang verborgen hebben gezeten in een CFL die rustig 80°C worden en dan uiteindelijk door leeftijd of een ander component sneuvelen (zoals hier bijvoorbeeld). Ik heb ook de verdenking dat elco's in flybacks sneller stuk gaan door besparingen op snubbercomponenten (zoals bijvoorbeeld het gebruik van een 1N4007 op die plek).

Arco

Special Member

Niet alle onderdelen voldoen ook aan de opgegeven specificaties, ook gerenommeerde zaken niet.
Wij hebben ooit het plan opgevat om harddisks te testen voor uitlevering in een temperatuurkamer. (dit om uitval in het veld te voorkomen)

Een 24 uurstest, temperatuur werd langzaam naar 55 graden opgevoerd en weer afgebouwd volgens speciale testspecs. (harddisks waren niet aangesloten).
We hebben dat maar 1 keer gedaan; er was teveel uitval. Van de 25 (seagate) harddisks kwamen er 21 kapot uit de test, 4 overleefden het maar... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

@Kruimel: Zou een elco iets zien van een goedkopere snubber dan?

@Arco: Seagate heeft dan ook aan het kortste einde getrokken, en is een fusieproduct van de volledige onderste helft van het harddisksegment (Quantum, Maxtor, Samsung en Seagate zelf). Geen enkele harddisk is echt heel slecht meer sinds Maxtor van de markt verdween, maar dat er onder extremere condities nogal wat uitval is, verbaast me niet. Over hoe lang geleden hebben we het?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mag dit hier er bij?

Ik heb vandaag m'n tweede voeding "12V 1A" binnen.

Welke is er beter volgens jullie?

* Links vier diodes, rechts een SMD gelijkrichter op de onderkant.
* Links iets meer TH componenten, rechts wat meer SMD.
* Links maar 1 diode en condensator aan de secondaire kant, rechts nog een spoel en een condensator extra.
* Links een stickertje van warranty void is seal broken, rechts niet.
* Links een kleinere trafo.
* Links een DK112, rechts een DS3118 als controller chipje.
* Links staat 15W op de PCB, rechts op de buitenkant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

@maarten: was iets van 15 jaar geleden. Aangezien er bijna niets heel bleef, zijn we maar gestopt met testen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com