Banggood voedingen...

Kruimel

Golden Member

Op 13 december 2017 12:30:30 schreef maartenbakker:
@Kruimel: Zou een elco iets zien van een goedkopere snubber dan?
[...]

Ik denk het wel, want elke keer dat de switch inschakelt zal door een trage diode (of worse still, eentje met een grote Cr) een best substantiële piekstroom stromen die vervolgens door de bufferelco zal moeten worden geleverd. Dit of een matig gekozen secundaire diode kan een elco ook een slechte dag geven. Het is wat lastig te meten, dus dit is er eentje in de categorie gedachte-expriment. Achteraf kan je ook niet zien waarom de condensator is gesneuveld, want dan is er waarschijnlijk ook wel meer stuk.

Op 13 december 2017 12:38:09 schreef rew:
[...]Welke is er beter volgens jullie?

van wat ik hier kan zien denk ik de rechter, want de transformatorwikkeling is dik genoeg om ruimte te bieden aan de nodige isolatie. Het zou me verbazen als er in de linker meer dan een laagje tape tussen primair en secundair zit. De andere factoren die je noemt zitten volgens mij in de categorie "random design-decisions". De weerstand in de linker voeding is waarschijnlijk om de chip een voedingsspanning te geven om mee op te starten, die scoort dan wel weer punten om zijn grootte (de meeste SMD weerstand zijn niet gerate voor 350V), maar dat is een minder belangrijke issue, dat kan jaren goed gaan en een defect is niet direct gevaarlijk.

Arco

Special Member

DS3118 zal wel niet kloppen, die zie ik nergens...
Zijn de elco's wel van een merk met uitspreekbare naam?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 13 december 2017 12:47:52 schreef Arco:
@maarten: was iets van 15 jaar geleden. Aangezien er bijna niets heel bleef, zijn we maar gestopt met testen...

Dan was het nog "echte" Seagatekwaliteit. In die tijd heb ik er ook wel wat stukgehad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

rew: Welke is er beter volgens jullie?

In beide mis ik een netfilter, of kijk ik verkeerd?

Kruimel

Golden Member

De vraag was welke er beter was natuurlijk, maar inderdaad, er zijn geen netfilters in de apparaten. @rew: Wel nieuwsgierig hoeveel ze kosten.

Arco

Special Member

Voor dat soort kleine vermogens gebruik ik altijd de Meanwell IRM-15-12. Mooi compact, 1.25A en alles in een voor maar 7 euro; MTBF van 970.400 uur... ;)

https://static4.tme.eu//products_pics/2/f/e/2feb65890904228f9989e6d141751be4/413968.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 december 2017 13:11:29 schreef Arco:
DS3118 zal wel niet kloppen, die zie ik nergens...
Zijn de elco's wel van een merk met uitspreekbare naam?... :)

CHONG! Kan ik prima uitspreken! :-)

Het is: rechts CHONGX en links YZJ.

Van die DS3118 kan ik echt niets anders maken.

Die 171201 klinkt mij als "productiedatum: 2017, week 12, dag 01" in de oren. En dan kan ik me natuurlijk met die dag vergissen.

P.S. Links $5.99, rechts $1.08

Update: Nu ook de linker aan de dummyload gehangen. Die wordt lauw na een 20 minuten op 1A. Hij geeft geen krimp als je 1.5A vraagt. Ik dacht dat ik hem nog wat hoger had gedraaid maar m'n collega zegt niet meer gezien te hebben dan 1.5A. In ieder geval: Hij heeft wat marge, kan piekbelasting van minstens 50% boven nominaal aan en houdt z'n nominale belasting gewoon goed vol. Ze hebben wel beide een positieve tempco: Als ze warm worden gaat de spanning wat omhoog.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 14 december 2017 12:34:40 (31%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

brr, die groene printkroonstenen met kruiskopschroef, dat zijn doorgaans slecht ontworpen apparaten waar dat inzit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Ja, ik heb ze hier in blauw. Het zijn een soort kaken die alle draden kapot lijken te willen kauwen. Ze hebben vaak een klein metalen plaatje dat in de gaten zit om te zorgen dat je draadje niet helemaal kapotgemalen wordt bij de eerste keer gebruiken. Ze hebben ook de neiging om veel speling in het plastic te hebben waardoor je de soldeerverbinding kapot draait en moeilijk te traceren contactproblemen krijgt. Beter één van deze kopen (en er een fatsoenlijke voeding omheen bouwen ;)).

yep, de phoenix kooiklem printkroonstenen, die zijn wel goed. ook wago zie je steeds meer in drivers en voedingen tegenwoordig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Die printblokjes met veertje zijn sowieso rommel, ongeacht of er een kruiskop of normale schroef op zit... ;)
(alleen voor eenmalig gebruik zijn ze redelijk. Bij uittrekken/insteken draad trek je meestal het veertje naar zijn moer...)
Kruiskop blokjes zijn er ook wel in rising clamp uitvoering:

https://en.maritex.com.pl/product_picture/full_size_default/TBX5002SBC25.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

daar heb je ook veel zooi van, aandraaien en de kooi draait mee rond, pen breekt af of komt los uit de tin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer