service Conrad/Voltcraft

Drie 3 weken geleden kocht ik bij Conrad de regelbare labvoeding Voltcraft cpps-160-84. Over het apparaat zelf ben ik absoluut tevreden.
Maar... helaas werkt de bijgeleverde software (voor Win 7 of lager!) niet: de usb-poort wordt niet herkend/is niet te selecteren, hij ziet slechts een (niet eens aanwezige) antieke com-poort. usb-poorten, daar doet ie niet aan. Ik stuurde daarover meteen een mail naar zowel Conrad als Voltcraft en ik wacht nu al 3 weken op antwoord. Slechts een ontvangstbevestiging kon er af.
Dat vind ik een slechte zaak, en ik denk niet dat ik daar nog ooit iets koop. Zijn er meer mensen met dergelijke ervaringen bij Conrad? Of moet ik gewoon geduld hebben en komt het antwoord over een paar maanden pas?

Ik zou vooral niet te hard van stapel lopen. Dergelijke interfaces 'vermommen' zich vaak als een seriële interface, omdat de software daar vaak op gebouwd is. De USB-controller emuleert dan voor de computer alsof het een seriële interface betreft. De computer kan soms wel tientallen van dat soort virtuele com-poorten aan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Inderdaad, waarschijnlijk maakt de voeding in Windows een VCP, een virtuele COM-poort aan. Dat is een simpele, nog steeds goed werkende manier om met eenvoudige software met een extern apparaat te praten.

Conrad is een verkooporganisatie, je kunt niet verwachten dat er iemand is die diepgaande kennis heeft van ALLES wat ze verkopen; het enige dat ze kunnen doen is je vraag doorspelen aan de fabrikant, maar dat kun je anno 2017 net zo goed zelf doen.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op dinsdag 12 december 2017 20:59:54 (30%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Daar ging ik aanvankelijk ook vanuit, ik heb 'm dus ook gewoon aangesloten via de bijgeleverde usb-kabel, maar wat ik ook doe, de software verdomt het om te praten met de voeding. Ze zien elkaar niet.

Ik had ook een mail naar Voltcraft gestuurd, maar ook die stuurden mij slechts een ontvangstbevestiging waarin ze, net als Conrad, beloofden zo snel mogelijk antwoord te geven.

Arco

Special Member

Als je iets hogers als Windows 7 gebruikt, moet je wel de compatibility mode op XP of Windows7 zetten.
Soms moet je ook 'run as administrator' aanvinken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Je hebt het over (applicatie)software en een kabel, maar als je hem voor het eerst inplugt vraagt hij om een driver. Soms moet je die zelfs installeren voordat je hem voor het eerst inplugt. Heb je wel zoiets gedaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

"om klachten over service te voorkomen, verlenen wij geen service meer"

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Moet je in de software niet ingeven welke virtuele compoort moet gebruikt worden ?

Hoi,

Dat COM-poort verhaal is normaal, zoals Fuzzbass het al aangaf, gaat het voor je PC om een seriële interface die eigenlijk via een USB poort aangesproken kan worden. Het klinkt misschien antiek, maar het is geen reden om je er zorgen over te maken.

Op 12 december 2017 20:44:11 schreef Herm:
Zijn er meer mensen met dergelijke ervaringen bij Conrad? Of moet ik gewoon geduld hebben en komt het antwoord over een paar maanden pas?

Bij Conrad bestel ik regelmatig wat, en ik heb ook al enkele malen een vraagje gestuurd via hun website. Steeds ontvangstbevestiging, en na 2-3 dagen een correct antwoord.

Geduld is een mooie zaak, maar als je na een week van een bedrijf geen antwoord krijgt, loont het vaak de moeite om zelf nog eenmaal contact op te nemen. Mensen maken nu eenmaal fouten, mails gaan wel eens verloren, en dingen lopen mis. In zo'n geval kan je nog maanden wachten op een antwoord dat nooit komt, daar heb jij niets aan en de winkel (of het nou Conrad is of een andere) eigenlijk ook niet. Ik zou dus gewoon even opnieuw een mailtje sturen, met een verwijzing naar je originele melding.

Met Voltcraft heb ik persoonlijk geen ervaring.

Op 12 december 2017 21:47:47 schreef maartenbakker:
Je hebt het over (applicatie)software en een kabel, maar als je hem voor het eerst inplugt vraagt hij om een driver. Soms moet je die zelfs installeren voordat je hem voor het eerst inplugt. Heb je wel zoiets gedaan?

Ik vermoed dat het hier inderdaad om een driver probleem gaat. Wellicht is de software oorspronkelijk geschreven voor Windows XP, en zijn er enkele extra handelingen nodig om deze aan de praat te krijgen onder Windows 7 (of recentere versies). Die info zou ik dan als klant wel weer verwachten op de Voltcraft website. Als je daar geen antwoord of support kan krijgen, is je beste hoop iemand die een gelijkaardige voeding wel reeds aan de praat heeft kunnen krijgen via de PC.

Succes!

Marlon

Dank allemaal voor het meedenken. @Maarten: nee, hij vroeg niet om een driver te installeren, maar je hebt me wel op een spoor gezet. Ik heb nog eens op de bijgeleverde cd rondgesnuffeld en er zowaar ergens verstopt een usb-driver aangetroffen. RTFM is hier niet van toepassing, simpelweg omdat er nergens een manual te bespeuren is. Aan readme.txt's doet men ook al niet. Morgen zal ik eens kijken of ik er verder mee kom. Ik laat jullie nog iets weten.

Wat betreft de driver: ik heb ooit ook de fout gemaakt lekker enthousiast eerst het apparaat met de PC te verbinden en vervolgens pas de software te gaan installeren, terwijl de handleiding expliciet vermeldde dat andersom te doen.

En mijn hemel, het heeft me een moeite gekost om dat weer ongedaan te maken en fris overnieuw te beginnen.

Hier zou best hetzelfde aan de hand kunnen zijn.

Nog enkele handreikingen:
Door rechts te klikken op het programma wat niet wil, kun je volgens mij zoiets aanklikken als 'Problemen oplossen met dit programma'
Dan krijg je een aantal opties van de problemen die je mogelijk kan ervaren, waar jouw probleem dan hopelijk tussenstaat.

Door dat aan te vinken krijg je vervolgens klip en klaar iets als 'Dit programma altijd in Windows XP compatibiliteitsmodus starten' als aanvink-mogelijkheid, voor zover dat niet al als vinkje in het rechter-muisknop-menu gegeven wordt.

Punt 2: controleer je gebruikte poort. Juist omdat een PC tientallen van die poorten kan hebben, moet je het programma vaak zelf vertellen naar welke poort hij moet 'luisteren'.
Vaak staat dat onder 'settings > port' of iets dergelijks, of het is een drop-down menu zichtbaar in het hoofdscherm van het programma, om gemakkelijk te kunnen wisselen van poort.

Ander punt: je zal de eerste niet zijn waarbij een conflict optreedt tussen de nieuwe poort en een bestaande poort. Kijk eens bij configuratiescherm en dan onder Apparaatbeheer of er soms uitroeptekens bij de verschillende poorten staan. Let op: Een USB driver-probleem kan ten grondslag liggen aan de niet werkende seriële verbinding. Kijk dus OOK bij de USB-controllers.
Kijk óók bij de 'Onbekende apparaten' (als die er zijn). Als daar een nieuw apparaat staat wat niet geïnstalleerd is of waar geen software voor is, zou het best kunnen dat dat jouw voeding is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Waarschijnlijk is het een HID device; driver is dan niet nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

Op 12 december 2017 23:05:23 schreef Herm:
RTFM is hier niet van toepassing, simpelweg omdat er nergens een manual te bespeuren is.

Alhoewel ik zo snel scannend niks zinnigs lees over het USB gebeuren hier toch het linkje naar de manual:

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/1100000-1199999/001182…

This signature is intentionally left blank.

@Herm:
En anders alleen in onze taal, is wel zo simpel.

001182103-an-01-ml-VOLTCRAFT_CPPS_160_84_AUTO_nl.pdf

Scheelt zo'n 75% aan een berg papier.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hmm, meestal is het zaak om voor de aansluiting met USB kabel de software te installeren. Bij de meeste als je eerst de usb connectie maakt zoekt windos zelf een driver die uiteraard meestal niet werkt, als je daarna software gaat installeren wordt de usb driver niet geinstalleerd aangezien windows op de achtergrond volhoud dat de usb driver al geinstalleerd is.

Beste allen, hartelijk dank voor jullie adviezen en tips!

Allereerst: ik schreef dat er geen handleiding bij is. Voor het apparaat zelf is die er wel bij, ouderwets op papier zelfs. (voor de digitale variant daarvan: zie de postings van PE9SMS en Gerard) Maar de daarin vermelde instructies voor het installeren van de software bestaat slechts uit een regel: dubbelklik Setup.exe. (blz 161)Zo eenvoudig is het dus niet.

Vermeldenswaard is nog dat volgens het opschrift van de cd de hoogst ondersteunde versie W7 is, maar volgens de papieren handleiding is dat W8. De files op de cd dateren uit eind 2016. Dat gaf hoop op ondersteuning voor W10. Op de cd bleek bij nader onderzoek zowaar een driver voor usb te vinden. Gelukkig waren er bij de eerste installatie drie weken geleden geen problemen met automatisch door Windows geïnstalleerde foutieve usb drivers ontstaan. Bovengenoemde executable dus uitgevoerd en... toen werkte alles naar behoren. Nogmaals dank aan allen voor het meedenken dus!

Zoals ik al schreef, over het apparaat zelf ben ik zeer tevreden. Ook zware mishandeling ondergaat hij zonder een krimp te geven. Blijft er nog een minpuntje over: het instellen van de spanning gaat in stapjes van 0,02 volt, terwijl de stroom in stapjes van 0,01 volt gaat. Jullie raden het al: daarover rept de handleiding niet, dus ik zal er maar vanuit gaan dat dat 'works as designed' is.

Blijft er nog een minpuntje over: het instellen van de spanning gaat in stapjes van 0,02 volt, terwijl de stroom in stapjes van 0,01 volt gaat.

Hang er maar eens een 6.5 digit gekalibreerde meter aan, dan zie je dat de stapjes nog veel meer afwijken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.