Kan er een groter 7-segment display op de TM1637 (arduino module)

Zit een beetje inde knoop, en ik wil minder aanstuur-draden.
Daarom kies ik voor een module met 4 aansluitingen.
Zo kan ik dan meerdere modules gebruiken in plaats van losse segmenten aansturen.
Maar nou:
Ik wil een module met groter display bijv: 0.8" in plaats van 0.36 of 0.56.
De pootjes kan ik misschien wel zo buigen dat ze uitkomen, of dat ik er een tussen-printje voor maak.

Mijn vraag is:
1) Kan de driver op het printje (TM1637) dat wel aan ?
2) Hoe kan ik de sterkte van het licht bepalen ?

Iets groter zal wel gaan, mits je binnen de 5V blijft, en de stroom overeenkomt.
Ik kan uit de datasheet en andere documentatie niet goed halen hoe groot de maximaal in te stellen stroom is, ik denk dat het een 50 mA is.

Voor grotere 7-segments displays zou ik naar andere opties kijken, er zijn vele I2C of SPI led drivers.
Recent maakte ik ook een matrixje met neopixels. De hardware is simpel en de libraries inmiddels ook, maar je moet op een kleine uc genoeg geheugen overhouden voor de toepassing.

Ik denk dat je met 0.8" al snel naar 25mA per segment gaat.

De TM1637 stuurt de segmenten aan maar selecteert ook 1 van de 6 displays (GRID1~6) een segment mag 50mA zijn en de grid pin doet 200mA (7 segmenten aan is 175mA)

Dat gaat dus prima, de helderheid kan je ook instellen met de TM1637 (8 niveau's).

Arco

Special Member

Als je een HE display neemt, gebruikt dat tegenwoordig nog maar weinig stroom om een boel licht te geven...
Helderheid kun je instellen met de duty-cycle (pulse width).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is het niet beter om gewoon het tm1637 printje te (kopen en dan) de-solderen en dan er een 1-bit 7 segment led display van 0.8" op aan te sluiten.
voorts meten hoeveel mA er gevreten wordt als alle segmenten aangaan.

Ik denk niet dat ze voluit hoeven te branden.
Misschien kan ik de stroom wat terug brengen met weerstandjes tussen de tm1637 en de led display. Stom idee dus.

140mA voor de grid is typical, en 200 is max. Als het segment 175mA neemt kan ik het zo terug brengen naar +-140mA. Dan zit ik weer gewoon op een veilige waarde voor de tm1637.

Ik heb even op internet gewoon naar een 0.8" (CL8021AS) gekeken en de specs opgevraagd, zie hieronder. mA blijft op 20 staan. Dus het moet wel te doen zijn. Gewoon goede LED-Segment uitkiezen met genoeg mcd/lumen.

Arco

Special Member

Segment drivers zijn volgens mij stroombronnen, weerstand ertussen maakt niks uit. De chip regelt zelf de stroom door de leds.
Je kunt hooguit de helderheid aanpassen met de duty-cycle (zie boven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks, maar wat is een he display. Ik kan niks op google vinden.

[Bericht gewijzigd door daan69 op woensdag 13 december 2017 23:01:29 (81%)

Arco

Special Member

High Efficiency. Geeft meer licht.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga het met de volgende proberen.
Het zou een CL8012BS met Common Anode moeten zijn, maar de foto's zijn anders. Tja die chineesjes toch!!!!
Het is de vraag of ik ze op een TM1637 0.36" of op een 0.56" ga bouwen, zie dat later wel. Heeft meer met maatvoering te maken.

PFFTTT Moet nou op bestelling wachten.

Op de 0.36" zit een 7-Segment 4bit Display CL3641BY met Common Anode.
Op de 0.56" zit een 7-Segment 4bit Display CL5641BY met Common Anode.
Ik zal de Pins zelf moeten omleiden.
Denk dat ik dat met een printje ertussen doe.

code:


De volgende display's zitten gemonteerd op de Printjes (TM1637)

         | A  | B  | C  | D  | E | F   | G  |dot|Grit1|Grit2|Grit3|Grit4|
          --------------------------------------------------------------
CL3641B: | 11 | 7  | 4  | 2  | 1 | 10  | 5  | 3 | 12  | 9   | 8   | 6   | (TM1637 0.36")
CL5641B: | 11 | 7  | 4  | 2  | 1 | 10  | 5  | 3 | 12  | 9   | 8   | 6   | (TM1637 0.56")


Het volgende zijn de Pin-outs van mogelijke types waar de website onduidelijk over is.

         | A | B  | C  | D  | E | F   | G  |dot|Grit1|
          -------------------------------------------------------------
CL8011B: | 7 | 6  | 4  | 2  | 1 | 9   | 10 | 5 | 3/8 | (foto website)
CL8016B: | 7 | 6  | 4  | 2  | 1 | 9   | 10 | 5 | 3/8 | (datasheet google)
CL8012B: | 1 | 14 | 12 | 10 | 4 | 2   | 13 | 9 | 3/5 | (text website)

Hier wordt ik nou niet goed van!!!!!! Lekker onduidelijk
Er wordt met 3 type's gegooid. (zie hierboven) Ik zie het wel.

[Link voor website waar ik het bestel]

Arco

Special Member

Foto's moet je nooit naar kijken, is alleen een globale indruk van hoe 't eruit ziet, kloppen vaak niet exact.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ahaaaa, ik heb de TM1637 al binnen en ge-desoldeerd.
Tis nou wachten op de grotere display's.

Hier even het eind resultaat van het de-solderen.

oohhh ships zeg!!!
Ze hebben me common kathode geleverd in plaats van common anode.
Ik heb effe gekeken naar verschillende aanstuur schema's, maar heb het idee dat ik dit common kathode display niet kan gebruiken op een TM1637 voor common anode.
Daarvoor zou de setup op de print echt anders moeten.

Ik dacht ook al aan transistors ertussen, maar is dat wel een goed idee voor de tm1637 die de led-stroom probeert te regelen.

Of zou ik opnieuw bestellen.
Zit nou met 10 Common Kathode's opgescheept 0,8" CL8011AS

----------------------------------------------------------
edit:

Heb effe wat getekent om de conversie makkelijker te maken.

OWWWWW, iets wat ik nog niet gezegd heb is dat ik van een 4-bits display terug ga naar twee 1-bits display's.
2 van de 4 grit's worden niet gebruikt, de twee die overblijven worden 0,8"
Het moet een KM/H aanduiding worden.
Dit is de Pin-Out van de TM1637 en de twee CL8011B Display's.

Arco

Special Member

Daarvoor zou de setup op de print echt anders moeten.

Nee, dat gaat helemaal niet. Chip is voor CA displays.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dacht ik al.
CA = Common Anode.

Dus moet opnieuw bestellen.
Zal eens kijken of iemand op marktplaats wat met 8 stuks kan doen voor 10euro excl verzenden.

--------------------------
edit:

Ben effe een conversie printje aan het tekenen met lochmaster.
Eentje die van TM1637 0,56" naar 0,8" gaat.
--------------------------
edit:

Heb er nou 4 gemaakt.
Elk maakt gebruik van andere combinatie van de Common Anode.
1+2
2+1
3+4
4+3

Zal later wel updaten en printjes laten zien.

edit: verwijderd.

[Bericht gewijzigd door daan69 op maandag 15 januari 2018 13:47:16 (95%)

Het printje heb ik ge-etst. (dit is nog het oude printje, maar ik gebruik hem hier als voorbeeld om elkaars grootte te zien)

Het printje is net wat te groot gelaten.
Als het erop zit dan vijl ik het precies dezelfde breedte als de TM1637.

--------------------------
edit 6-1-2017

Er zitten wat rare vegen op het koper, blijkt dat de koper daar is aangevreten.
Toen ik het folie eraf trok liet het wat rare strepen achter.
Achteraf gezien moet het de folie zijn geweest die kleine deeltjes van de fotogevoelige laag heeft af getrokken.
Nog nooit van te voren gebeurt, misschien komt het omdat het een oude print was die te lang gelegen heeft.
De vegen zie je nog zitten op de onderste foto.
[attachment=3]

OEPS, nou heb ik een fout gemaakt wat later een voordeel bleek te zijn.
De Lay-Out heb ik met Lochmaster v4.0 van Abacom gemaakt.
In dat programma kan je wel objecten spiegelen maar geen tekst.
Zelfs als je verschillende objekten met tekst in één groep hebt samen gevoegd, dan nog laat de tekst zich niet spiegelen, de rest wel.
Dus dacht ik dat later dat met Paint te doen ofzo. (vergeten dus)

Het printje komt nou dus ondersteboven op de TM1637 te zitten met de koperzijde naar boven.
Daardoor komen alle draadverbindingen aan de onderkant te zitten, mooi tussen de twee printjes in.
Zo valt het lekker weg.

Buiten dat kwam ik erachter dat ik de rij met pinnetje anders nooit zo makkelijk had kunnen solderen.
Als namelijk de koperzijde aan de onderkant zit, en de rij met pinnetjes komt dan ook nog aan de onderkant te zitten, dan moet je dus ook aan de onderkant solderen.
Tja dat gaat nou net niet want het plastick van de rij met pinnetjes zit tegen het koper aan.
Omdat ik dus de tekst heb vergeten te spiegelen is alles goed gekomen, en zitten de pinnetjes aan de andere kant van de koperzijde.

Er moet ook wat ruimte tussen de printjes blijven.
Waarom dat is zal ik je nu vertellen.
Bij het de-solderen van het 4-Bit 7-Segment LED Display (edit: op de TM1637) moet je heel goed uitkijken dat je de super-kleine soldeer eilandjes niet beschadigd of zelfs geheel los gaan of afscheuren.
Als dat het geval is moet je weer bij het vast solderen met de soldeerpunt tussen de printjes in de verbinding herstellen.
Je moet dus het vlak dat weg is met het pinnetje verbinden.
(voorzichtig de-solderen dus)

Ik ben zover klaar nu.
Het is nou alleen nog wachten op de goede display's (common anode)
yyeeeeeeeehhhhhh

Arco

Special Member

Wel een hele omweg zo... ;)
Was een heel nieuw printje niet makkelijker geweest? (de losse ic'tjes kosten maar weinig)
De eilandjes op je printje zijn niet erg klein zo te zien, naar de gaten vrij groot (en aan de rafels te zien met een vrij bot boortje gemaakt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met die eilandjes bedoelde ik de eilandjes op de TM1637.
De gaatjes doe ik altijd met een groter boortje met de hand na-draaien om zo wat braampjes en vezels weg te halen.
Er steekt niks uit, er zijn geen rafels, de print is glad.
Wat je ziet is een minimale aanschuining wat wit kleurt.

edit:
Boren: de pinnen van het display zijn 0,6.
Ik heb het met 0,8mm gedaan, want 0,7 is verdwenen of weg gevlogen.

Ander printje?
Heb nog niet met SMD gewerkt, ik werk nu nog met negatieven en UV licht in combinatie met persulfaat om te etsen. (liever niet meer)
Wou een tijd geleden beginnen met toner overdruk-papier in combinatie met Zoutzuur/Waterstofperoxide.
Was daarbij bezig met een laminator om te bouwen wat in een vergeethoekje terecht is gekomen.
De koperbanen kunnen door de overgedrukte toner smaller gemaakt worden, maar zuren zijn wel agressiever.

Ze zijn binnen gekomen maar heten anders.
Ik had 8011AS en het moest een B zijn i.p.v. een A.
Dus dacht ik dat het een 8011BS zou worden.
Het is een CL8011BH geworden en heeft exact dezelfde aansluitingen.
(for the sake of googeling people i wil add this next image)
Er is namelijk helemaal geen info over op google.

7 Segment LED Display CL8011B CL8011BH (common Anode)

Nou ga ik ze solderen, eens kijken.
------------------------------------------

edit: 14-01-2018

Ships!!!! er is 1 segmentje van elke bit die niet oplicht.
OOHH NEEE ik had de verkeerde "B" zie foto.
Er staan twee B's op de print, dacht dat ik de goede had.
Ooops

De rode is niet de B die ik moet hebben, de groene wel.
Dit is dus nou wel de goede pin-out.

Ik heb de layout ook al aangepast, moet nou nieuw printje maken.

[Bericht gewijzigd door daan69 op zondag 14 januari 2018 02:39:39 (33%)

KLAAR....

[Bericht gewijzigd door daan69 op maandag 22 januari 2018 23:00:37 (79%)