Soort van wisselschakeling

Goedendag,

Ik heb in mijn woning 3 (LED) armaturen hangen. Deze 3 armaturen hebben ieder hun eigen dimmer. Nu wil ik deze 3 armaturen met 1 schakelaar (knop) af kunnen schakelen, maar vervolgens met hun eigen dimmer wel weer aan te zetten is.

Dus als het ware een wisselschakeling, maar dan net even anders.

Ik hoor graag wie het gouden idee heeft.

Alvast bedankt

Willie W

Golden Member

Schakelaar met 3 wisselkontakten. maar die zal er wel niet zijn in het model wat je zoekt.
Anders met pulsrelais of misschien draadloos.

Die schakelaar met 3 wissel inverteerd, als er dus 1 lamp uit is en twee aan en je schakeld die 3voudige wissel dan gaan er twee uit en die ene aan.
Pulsrelais 3 stuks lijkt mij ook maar dan moet je meer weten van de dimmers hoe die ze weer aan kunnen zetten anders moeten daar ook extra knopjes bij komen.

Er bestaan dimmers met ingebouwde wisselschakelaar. Die kan je laten samenwerken met een gewone wisselschakelaar.
Je kan er zelfs 3 dimmers gezamenlijk op de beide wisseldraden aansluiten.
Maar dan krijg je wel rare effecten. Stel dat dimmer 1 aan staat en dimmers 2 en 3 uit. Dan kan je met de gezamenlijke wisselschakelaar dimmer 1 uitzetten, maar dan gaan 2 en 3 juist aan.
Dit probleem kan je volgens mij alleen maar oplossen met relais.

Overigens klopt de titel niet. Een hotelschakeling is niet hetzelfde als een wisselschakeling.

mel

Golden Member

Op 13 december 2017 19:48:19 schreef KlaasZ:

Overigens klopt de titel niet. Een hotelschakeling is niet hetzelfde als een wisselschakeling.

Ik heb altijd geleerd van wel..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een hotelschakeling is meer dan een wisselschakeling.
Het is een wisselschakeling met een schakelaar bij de deur en een schakelaar bij het bed. Maar de schakelaar in de badkamer schakelt niet alleen het badkamerlicht aan, maar tegelijk het licht in slaapkamer uit.
Het is een schakeling die vroeger in hotels werd toegepast om energie te besparen. Tegenwoordig doen ze dat volgens mij niet meer. Het is ook niet zo handig als je met twee mensen in de hotelkamer bent en de een gaat naar de badkamer terwijl de ander in bed ligt te lezen.

benleentje

Golden Member

Eigenlijk wil je dan een dimmer met een reset ingang, bestaan die wel?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Draadloze dimmers van klikaanklikuit. Anders wordt het wel heel ingewikkeld

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een beetje vreemde vraag?

Als je dan de 3dimmers uit zet, dan kun je dus elke dimmer weer afzonderlijk inschakelen?
Maar dan werkt op die dimmer de centrale schakeling niet.

Een beetje dimmer heeft een ingebouwde wisselschakeling. Dan is het zeer eenvoudig te maken.
Maar ik vrees dat je iets anders wilt dan dat je ons uit laat zoeken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De kans bestaat dat de 3 lampen/lichtpunten ook nog eens op verschillende groepen zitten, dan wordt via 1 punt mechanisch schakelen verboden.

Ik zou daarom zoals eerder gezegd naar een draadloze schakeloptie kijken.
Hiermee kun je jouw gewenste en nog veel meer schakelingen maken.
Goedkoop via Klik-Aan-Klik-Uit en duur via Jung/Gira eNet, etc.

Jinny

Golden Member

Dat kan wel, maar dan zal je met relais moeten werken.
Ofwel domotica moeten toepassen.
En ik verwacht dat je dat net te duur gaat worden.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

3 bistabiele relais. Elk relais schakel je afzonderlijk in met een drukknop bij de betreffende dimmer.
Met de gezamenlijke knop zet je ze alle 3 tegelijk uit.

Bij dit soort zaken vraag ik me wel af wat de noodzaak is om zoiets ingewikkelds te willen.

Op 14 december 2017 10:47:16 schreef KlaasZ:
3 bistabiele relais. Elk relais schakel je afzonderlijk in met een drukknop bij de betreffende dimmer.
Met de gezamenlijke knop zet je ze alle 3 tegelijk uit.

Bij dit soort zaken vraag ik me wel af wat de noodzaak is om zoiets ingewikkelds te willen.

Elk mens heeft zijn eigen specifieke wensen, dus een lastige discussie.

Ik vraag mij tegelijkertijd wel af of je dit soort niet echt voor thuis geschikte relais materie wilt inbouwen. Doe het daarom gewoon draadloos.

Kruimel

Golden Member

Beste Oost_1987, wat voor ervaring heb je? Wil je een zelfbouwproject in elkaar zetten of zoek je naar een kant en klare oplossing? In dat laatste geval kan ik je niet heel goed helpen. Als de dimmers al zijn gekocht en geïnstalleerd wordt het al vrij lastig, omdat je dan maar moet hopen dat de gekozen funtionaliteit mogelijk is met de gekozen exemplaren.

Ik heb iets dergelijks met klik-aan-klik-uit modules gemaakt. Elke schakelaar kun je toekennen aan 1 of meerdere lichtpunten, dus je kunt ook 1 schakelaar aan 3 lichtpunten toekennen en vervolgens 3 schakelaars (met dim-functie) elk aan 1 individueel lichtpunt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Iedereen bedankt voor de reacties zover.

Hierbij een paar vragen te beantwoorden:
Armaturen en schakelingen bevinden zich allemaal binnen 1 groep.

Er is nog niks aangekocht. Situatie gaat in mijn nieuw te bouwen woning komen.

Ik ben zelf 12,5 jaar elektricien geweest en met diploma TSI.

Deze vraag heb ik hier gesteld voor een heldere blik op de zaak, omdat ik zelf maar 1 richting op blijf denken.

Klik aan/Klik uit wil ik het liefst niet aan.

Shock6805

Golden Member

Is er niks te maken met bistabiele relais in de schakeldraden? Zet het relais naar de uit-schakelaar aan als de lamp wordt aangeschakeld. Als er op de uitknop gedrukt wordt, zullen nu alleen de dimmer's die aan staan, geschakeld worden. Daarna kan het bistabielrelais naar de ingang van de dimmer terug uitgeschakeld worden.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

als de dimmers van die lampen langs de schakelaar komen te zitten, dan kun je gewoon een pulsdrukker toepassen, sommige dimmers hebben een optie voor een pulsdrukker als besturing voor de dimmer.

je hebt wel 3 gescheiden contacten nodig, relais ertussen bijv..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 14 december 2017 16:14:59 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niko heeft van die elektronische dimmers waarop je meerdere druktoetsen aan kan sluiten. Dit 'type'zowel in schakelaar-vorm als voor op din-rail.
Zet ze op een din-rail, kies een drukknop die een kleine (tijds)relais bediend en door het (tijdelijk) onderbreken van de voeding gaan de dimmers allemaal uit.
Anders uitgelegd, een elektronische dimmer die zijn uitgangsstand niet onthoud bij spanningsonderbreking. En dan even de spanning onderbreken om ze allemaal uit te zetten.

De "centrale" schakelaar hoeft de boel alleen uit te zetten? Dat is niet zo moeilijk. Je moet bij de dimmers een standaard "houd-schakelaar" hebben en met de centrale (puls! NC!) schakelaar alleen de 220 even onderbreken als alles uit moet.

Ik betwijfel of je standaard dimmers op deze manier reageren. En dan wordt eea toch weer ingewikkeld.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew: Dit had ik ook bedacht, maar ik ken helaas geen draaiknop dimmers die dit kunnen.

Heb jij een voorbeeld van een dimmer die dit kan?

je hebt wel dimmers die je met een pulsdrukker kunt besturen, bepaalde dimmers zonder echte druk of draai schakelaar hebben dat. er zit dan een momentdrukker in de draaiknop.

anders moet je al snel over op touch dimmers, daar kun je wat meer mee omdat er meer stuurelektronica inzit. als er led op komt wel de nul aansluiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer