Energieleverende fitnessapparaten.

Op http://www.olino.org/articles/2016/06/21/energieleverende-fitnessappar… "Energieleverende fitnessapparaten" over fitnessapparaten in sportscholen die stroom opwekken en aan het lichtnet terugleveren, net als bij zonnepanelen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

je wilt niet weten hoeveel moeite het kost om 75W te fietsen.. levert ze niks op een dag op, als je licht verwarming, it, warm water meerekent..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toen ik vroeger wat fitter was deed ik wel rond de 120W maar wat je daarvan kan terug winnen om terug te leveren? Het is meer marketing en feel good dan een praktische toepassing.

This is the world we know best, the world of madness
Sine

Moderator

Helemaal top,

Alleen kost de hele constructie en stuk meer dan het ooit gaat opbrengen.

Maar het gaat om het idee he ;)

"Nee Sine ... dat zie je fout, het gaat om de bewustwording"

Ooooh :Z

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 december 2017 23:23:07 (23%)

Patrick de Zeester

Golden Member

In de jaren 80 had je in het Evoluon een opstelling met een fiets met daarop een dynamo waarmee je als je hard genoeg trapte een kleuren TV van energie kon voorzien. Ik geloof dat die TV iets van 150 a 200 Watt verbruikte. Ik kan me nog goed herinneren dat je je helemaal suf moest trappen om die TV van voldoende stroom te voorzien om een enigszins stabiel beeld te krijgen (van jezelf). Veel meer dan een tiental seconden viel dat niet vol te houden, en velen haalden zelfs dat niet eens.

evdweele

Overleden

In de Tweede Wereldoorlog, toen er geen elektriciteit was, voorzag men een illegale *) radio van elektriciteit met een fietsdynamo.
https://www.verzetsmuseum.org/museum/nl/collectie/aanwinsten/aanwinste…

*) De radio's van alle Nederlanders, met uitzondering van hen die heulden met de bezetter, moesten worden ingeleverd.
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Oorlogradio
http://www.geschiedenislokaal023.nl/bronnen/inleveren-van-radios/

Als je meer wilt dan het voeden van een eenvoudige buizenradio zal je toch stevig moeten doortrappen.

In Wikipedia /fietsdynamo lees ik

Deze gemiddelde fietser genereert circa 50 watt vermogen.

Meer dan een ouderwets schemerlampje met een gloeilamp levert het dus niet op.

Het zal wel eenzelfde onwaarheid zijn als "groene stroom", die feitelijk in een kolencentrale wordt opgewekt (Emissiehandel).

Of zou het stiekem reclame zijn voor het merk apparaten dat een paar keer duidelijk in beeld komt?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Ik zou als hometrainer een bromfiets nemen,, lekker makkelijk, sportief, en je word niet moe >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Op 14 december 2017 04:37:16 schreef evdweele:
[......]
In Wikipedia /fietsdynamo lees ik
[...]
Meer dan een ouderwets schemerlampje met een gloeilamp levert het dus niet op.

Je hebt wel een negatieve kijk op dingen...
Met 50W ledverlichting kan je ook een hele huiskamer vol verlichten.

evelo

Golden Member

Heb ook ooit nog eens de vraag gehad om een energiefiets te maken om een PA-installatie te voeden.
Het werd een klein bouwradiootje..

Als je niet veel energie nodig hebt is een energiefiets best interessant. Spijtig genoeg gebruiken de meeste mensen in onze streken enorm veel energie.
Weinig mensen begrijpen wat pakweg 1kWh betekent. En dan te zeggen dat de gemiddelde mens op een dag als vandaag 50 à 100kWh per dag verbruikt alleen al aan elektriciteit en verwarming van de woning. Met onrechtstreeks energieverbruik voor voeding, constructie gebruiksvoorwerpen, autorijden,... houd ik dan nog geen rekening mee.

Sneetje brood roosteren? https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOCqAQ

pa3gws

Golden Member

Hier in Delft hebben we sports art fitness en daar zijn alle cardio apparaten energie opwekkend.
En vergeet niet dat al die apparaten van s'morgens vroeg tot laat in de avond in gebruik zijn.
Dus alle home trainers ook die van de spinning en alle cross trainers.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 14 december 2017 09:05:37 schreef joopv:
[...]Je hebt wel een negatieve kijk op dingen...
Met 50W ledverlichting kan je ook een hele huiskamer vol verlichten.

Ik heb de tweede wereldoorlog net niet meegemaakt, maar volgens mij bestond er toen nog geen ledverlichting.

joopv

Golden Member

Ed zegt "levert" en praat in de tegenwoordige tijd.
Als je moet trappen om 50W op te wekken, dan gaat een verstandig mens toch niet nog eens die 50W verbrassen in een gloeilamp met een rendement van 5%?

Heeft denk ik niet zoveel invloed op het totale energie verbruik. Vroegah..., toen ik nog tijdritten fietste kon ik een uur ca. 250-300 watt leveren...Toppers (Tom Dumoulin) kunnen een uur lang 400 watt leveren.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

dan heb je het wel over dagelijks trainen en eten naar gelang. dergelijke sporters kunnen geen 3 weken vakantie houden, zonder dat zware trainen ben je die opgebouwde spierkracht voor 1/5 kwijt in die tijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En waar komt de energie vandaan? Thuisbezorgd.nl, lekker pizzaatje van bloem (kunstmest, waterzuivering, diesel) die in de oven is gebakken en met de brommer is gebracht.

Overigens is een sportschool al bepaald niet duurzaam (instructeurs, baliemedewerkers, gebouw, elektra, aparaten, bar(koeling/koffie), douches). Je kan beter een rondje wandelen, hardlopen of fietsen.

200 Watt trappen is al heel knap, maar dat moet nog omgezet worden en 90% van de tijd zullen die apparaten net iets boven hun eigen weerstand draaien en dan gaat het verbruik van hun eigen display er ook nog af. (om niet te spreken over de draaiende loopbanden die ernaast staan).

pa3gws

Golden Member

Op 14 december 2017 13:51:14 schreef K7Jz:
Overigens is een sportschool al bepaald niet duurzaam (instructeurs, baliemedewerkers, gebouw, elektra, aparaten, bar(koeling/koffie), douches).

Dat kan wel zijn maar hele volksstammen verblijven uren per week in de sportschool dus waarom als zij hun energie verspillen er iets nuttigs proberen uit te halen. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

eruit halen? je betaalt om stroom te mogen opwekken tijdens de workout :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 14 december 2017 12:04:28 schreef shizzle dizzle:
Heeft denk ik niet zoveel invloed op het totale energie verbruik. Vroegah..., toen ik nog tijdritten fietste kon ik een uur ca. 250-300 watt leveren...Toppers (Tom Dumoulin) kunnen een uur lang 400 watt leveren.

Ik begreep dat sprinters zelfs in de buurt van 1 pk kunnen pieken dus momentaan bijna het dubbele van een langereafstandsfietser, maar dat heb ik niet nagezocht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn vader had wat ergometerfietsen van Lode. Grote messing (?) vliegwielen, geremd met wervelstromen... Mooi spul...
Maar goed, deze zijn instelbaar tot 400W en worden onder andere gebruikt om het punt te vinden waarbij iemand gaat verzuren (bloed en longen kunnen niet meer voldoende zuurstof naar de spieren krijgen).

Ik kon 400W wel eventjes volhouden maar liep erg snel (<30seconden) vast... Wel zat mijn vader destijds te vertellen dat er ook een 1000W versie was voor o.a. professionele sporters waarvoor 400W niet genoeg is ;)

Een Russische wielrenner had destijds een kwartier lang deze fiets op maximaal vermogen aan de gang gehouden.

Verhalen van mijn vader uit de jaren 80 waar ik hem niet meer over kan bevragen...

Overigens staat in het UMC Utrecht een in een driehoek opgestelde set van 3 fietsen die elk een stopcontact aandrijven voor opladen van je telefoon. Een rechtstreekse USB uitgang was m.i. logischer geweest, maar die zit er volgens mij niet op.

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 14 december 2017 21:26:46 (14%)

Op 14 december 2017 21:01:22 schreef maartenbakker:
[...]Ik begreep dat sprinters zelfs in de buurt van 1 pk kunnen pieken dus momentaan bijna het dubbele van een langereafstandsfietser, maar dat heb ik niet nagezocht.

Ik heb uitgerekend toen ik tiener was dat ik rond de 1kW kon komen in een zeer korte "sprint". Bedenk dat je als fitte tiener binnen een paar seconden een trap op kan stormen. Met 0.8kJ per hoogtemeter zit je dan al snel aan de 1kW. Maar goed, dat is dus maar een "enkele seconden". Als je het hebt over "een sprint" op een fiets dan is het de bedoeling dat je dat 20- of 30 seconden volhoudt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Ik vind het wel interessant dat power inverters die een willekeurige energiebron om kunnen zetten naar een spanning die op het lichtnet aangesloten kan worden steeds goedkoper/kleiner/kleinschaliger kunnen worden.
Je zou bij zonnepaneel installaties die overschaduwd worden door bomen of andere gebouwen dan per paneel een inverter kunnen gebruiken, bijvoorbeeld.

Wie kan een circuit ontwerpen die de energie van een NiMH AA batterij met >90% rendement in het 230V lichtnet kan injecteren? Of de 50Wh van mijn laptopaccu (die overdag op kantoor geladen wordt ;) )

Op 15 december 2017 10:27:01 schreef joopv:
Ik vind het wel interessant dat power inverters die een willekeurige energiebron om kunnen zetten naar een spanning die op het lichtnet aangesloten kan worden steeds goedkoper/kleiner/kleinschaliger kunnen worden.
Je zou bij zonnepaneel installaties die overschaduwd worden door bomen of andere gebouwen dan per paneel een inverter kunnen gebruiken, bijvoorbeeld.
..

Microinverters of hoe heten die dingen bestaan toch al een jaar of 10? Volgens mij iets te gevoelig voor storingen/onderhoud ten op zichte van iets dat droog en schoon binnen hangt.

Op 15 december 2017 10:27:01 schreef joopv:
..
Wie kan een circuit ontwerpen die de energie van een NiMH AA batterij met >90% rendement in het 230V lichtnet kan injecteren? Of de 50Wh van mijn laptopaccu (die overdag op kantoor geladen wordt ;) )

Als je op enkele kilometers van je werk woont kan je ebike al een deuk in je verbruik slaan als je elke werkdag een halve kWh meesmokkelt :D een elektrische auto natuurlijk helemaal.

Tijdens mijn opleiding heb ik zoiets ooit moeten maken. Een hometrainer die een virtueel parcours kon rijden (beeldscherm met berg op / berg af). Aangezien je hierbij toch al een elektromotor gebruikt om te remmen kan je de energie net zo goed het net in duwen.
Overigens waren de stukjes berg-af het leukst, dan ging de motor meedraaien :P Dus netto leverde het niks op.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 14 december 2017 10:33:37 schreef pa3gws:
Hier in Delft hebben we sports art fitness en daar zijn alle cardio apparaten energie opwekkend.
En vergeet niet dat al die apparaten van s'morgens vroeg tot laat in de avond in gebruik zijn.
Dus alle home trainers ook die van de spinning en alle cross trainers.

onlangs in dorp in zeeland 35 hometrainers geplaatst voor fanatieke sporters , is toch gemiddeld 35 maal 50W opleveren tegenover het stroomvebruik van vele fitniss apparaten

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer