Transformator voor sealapparaat

Het lijkt me handiger om een DC voeding van 12-24V te nemen, en de motorregeling die hier bij de schakelingen staat te bouwen, of een soortgelijke regeling te kopen (bijvoorbeeld bij Conrad of Aliexpress) zodat je het vermogen kunt regelen. Op 12V zou er 8A gaan lopen, bij 24V is dat 16A.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Om een goed resultaat te bereiken moet de temperatuur redelijk goed kloppen, en heb je een regeling nodig.
(Anders zit 't niet vast, of smelt door...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

De temperatuur word meestal niet heel erg geregeld, dat doet die draad zelf wel: met stijgende temperatuur word ook de weerstand flink hoger. Als ie goed heet word en niet roodgloeiend komt te staan is het goed.

De rest word vooral geregeld met de sealtijd en de koeltijd. En eventueel de druk.

Als die Chinezen goedkope draad gebruikt hebben kan het best zijn dat ie gelijk doorbrand. Dan loopt de weerstand niet voldoende op, is het smeltpunt te laag en vormt zich geen oxidehuid.

Neemt niet weg dat die motorregeling van SparkyGSX wel een heel aardig idee is voor een superdeluxe sealbalk.

vergeten

Golden Member

Op 15 december 2017 15:43:14 schreef elektrofiets:
hallo is hier ook iemand die mij kan vertellen waar ik een trafo kan kopen
230v naar 50v 40ah het is voor een sealapparaat om zelf te maken bvd

Ik heb nog een trafo staan 220v/24v bij 62,5A. (1500VA)
Mocht die interessant worden en bruikbaar zijn/worden bij je seal plannen, stuur me dan een PM.
De prijs komen we wel uit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zoek eens op het www naar een vergelijkbaar sealapparaat en zoek op welk vermogen die hebben. Je krijgt dan een indruk hoe zwaar de trafo moet zijn.

ik zal het even met mijn zoon overleggen,bedankt voor het mee denken

Lambiek

Special Member

Op 15 december 2017 16:18:17 schreef GJ_:
Ik zie sealen meer op 6 of 12V gedaan worden.

Het kan al met 3VAC GJ_, heb daar dit eens voor gemaakt.

Dit was voor een folie machine met een mes, die sealde de folie en sneed het gelijk af. De trafo was 230/3VAC - 300VA, er liepen stromen tot 100A.

Voor normale sealdraad heb je geen 40A nodig, denk meer aan stromen tot een ampere of 10.

Tussen de 10 en 20A moet genoeg zijn voor zoiets.

Op 3 februari 2019 13:54:06 schreef GJ_:
Als ie goed heet word en niet roodgloeiend komt te staan is het goed.

Precies, het mag net niet gloeien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

oke bedankt ik ga dat even met mijn zoon overleggen,ik heb nog wel een travo liggen 220/28volt 7amp dat zal wel niet gaan ?

@Lambiek: wellicht handig om het merk/type van die module te vermelden; Google geeft mij niets zinnigs op "FC11AC". Als die module met thyristors schakelt, blijft er weinig van die 3Vac over, en zal dat ding goed heet worden bij 100A.

Als daar tot 100A loopt, waarom zou je dat dan secundair gaan regelen? Het lijkt me veel handiger om de primair te doen, als je dan toch een transformator gebruikt.

Persoonlijk zou ik er een switchmode converter van maken; een flinke spoel in serie, en dan met een halve brug van 2 MOSFETs en een goede driver met dode tijd injectie schakelen, en dat vanuit een DC bron voeden. Dit heeft als voordeel dat de piekstroom sterk beperkt wordt vergeleken met een simpele PWM regeling. 100A is met 2 of 3 goede MOSFETs parallel goed te doen. Dat is aangenomen dat je 100Arms nodig hebt natuurlijk.

@EDIT: nee, 28V en 1.5 ohm geeft bijna 19A; veel meer dan 7A, dus daarmee zou je de transformator flink overbelasten. Heeft die transformator geen andere aftakkingen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Je kunt er een diode tussen zetten, maar moet wel een zware zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Even ter informatie:

Dit is mijn sealapparaat. Toevallig moest ik het toch even openen voor service

Binnenzijde

Rechts een microswitch, die door de hefboom wordt bediend (daar zat het probleem).
Middenin de trafo
Links een instelbare timer.

Mogelijk geven de data op het typeplaatje nuttige informatie

Met wat geduld kun je meer dan 0,2mm sealen

Het apparaat werkt al 25+ jaar naar tevredenheid :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

310W voor 200mm geeft 1550W/m. Als we, bij gebrek aan betere informatie, aannemen dat de TS hetzelfde vermogen per meter nodig heeft, zou zijn balk van 1.1m op 1709W uitkomen. Met 1.5 ohm is dat 33.7A bij 50V.

Ik heb hier een paar 48V/62A voedingen staan, ooit van eBay geplukt. Zoiets zou kunnen, maar als je twee grote 24V transformators van 800VA of meer kunt vinden, zou je die in serie kunnen zetten.

Dit soort stromen/vermogens zijn eigenlijk nooit echt simpel of goedkoop te voorzien. Een echte beun oplossing zou kunnen zijn om 4 dikke ATX voedingen in serie te zetten (met van minimaal 3 voedingen de aarde onderbroken), met anti-parallel aan elke voeding een dikke diode om te voorkomen dat ze direct stuk gaan als er één uit gaat vanwege een beveiliging of zo. Het verdient absoluut geen schoonheidsprijs, maar het zou kunnen werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

oke ik ben niet zo technisch maar wat moet die travo kosten

pa3gws

Golden Member

Op 3 februari 2019 19:07:14 schreef elektrofiets:
oke ik ben niet zo technisch maar wat moet die travo kosten

Dat is geheel afhankelijk van jou wensen. >:-)
Wat een TRAFO zou moeten kosten kan ik je helaas niet zeggen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@TS: De mijne zijn niet te koop, ik wilde vooral aangeven dat dergelijke voedingen op eBay te koop zijn.

Deze, bijvoorbeeld: https://www.ebay.com/itm/Power-Supply-Unit-DC-48V-62A-3000W-For-ZVS-In…
of deze https://www.ebay.com/itm/Tectrol-Power-Supply-48V-1200W-2000W-TC91S-14…

Je komt dan op ongeveer 100 euro inclusief verzending, maar houd er rekening mee dat je nog BTW en inklaringskosten moet betalen, wat samen ook zo'n 50 euro is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 3 februari 2019 17:03:25 schreef SparkyGSX:
wellicht handig om het merk/type van die module te vermelden;

Weet ik zo niet meer, komt bij RS vandaan geloof ik.

Als daar tot 100A loopt, waarom zou je dat dan secundair gaan regelen? Het lijkt me veel handiger om de primair te doen, als je dan toch een transformator gebruikt.

Kijk eens goed naar het schema, er wordt primair geregeld. Het warmte mes wordt met 3VAC geregeld. Ik denk dat de tekst boven de trafo het geheel vertekend. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@ elektrofiets, kan je zoon de website nog vinden waar die sealbalk op staat, misschien staan daar nog gegevens, je test heeft uitgewezen dat bij 45V er (veel?) teveel stroom loopt, dus meer gegeven over de benodigde stroom zijn belangrijk om een juiste trafo te kiezen, en eventueel regeling.

@Lambiek: Check! Niet goed genoeg gekeken, zoals je gewoonlijk de ground onder tekent, las ik de transformator automatisch van links naar rechts.

Het lijkt me goed mogelijk dat het element van de TS een laagje olie had ter bescherming of voor het verwerken, en dat een beetje rook de eerste keer normaal is. Dat is niet helemaal ongebruikelijk geloof ik, maar ik zou het wel checken bij de verkoper voordat je iets probeert.

Waarom koop je zoiets zonder na te denken over het aansluiten ervan? Wat heeft de verkoper je voor informatie?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 februari 2019 18:37:14 schreef SparkyGSX:
310W voor 200mm geeft 1550W/m. Als we, bij gebrek aan betere informatie, aannemen dat de TS hetzelfde vermogen per meter nodig heeft, zou zijn balk van 1.1m op 1709W uitkomen. Met 1.5 ohm is dat 33.7A bij 50V.

Een echte beun oplossing zou kunnen zijn om 4 dikke ATX voedingen in serie te zetten (met van minimaal 3 voedingen de aarde onderbroken), met anti-parallel aan elke voeding een dikke diode om te voorkomen dat ze direct stuk gaan als er één uit gaat vanwege een beveiliging of zo. Het verdient absoluut geen schoonheidsprijs, maar het zou kunnen werken.

Of een oude voeding van een router. Die dingen doen ook enorme vermogens. De voedingen van de Cisco 6500 serie doen geloof bij de zwaarte variant (8700w versie) 200A bij 42V...

Op radiomarkten zie je dat spul ook wel liggen.

het enige wat hij weet is 230volt 50hz 40ampere

Lijkt me sterk; 230V en 40A is ruim 9kW. Die 1.5 ohm zou nog wel eens kunnen veranderen met de temperatuur, dus daar kunnen we niet heel veel mee, bij nader inzien.

Heb je een link naar de website/advertentie waar hij gekocht is?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Sealen met 40A heb ik nog nooit gezien. En ik heb wat sealbalken gezien.

Tidak Ada

Golden Member

Zou het geen 4.0A kunnen zijn? Dat is 880W (eh... VA). Lijkt me realistischer....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zou kunnen mijn zoon kan die site niet meer te pakken krijgen, die diode hoe zwaar moet die zijn

hallo ik wou jullie allemaal bedanken voor het mee denken over de sealenbank
mijn zoon heeft een nieuwe sealenbank besteld.ook namens mijn zoon hartelijk bedankt.