Senseo knippert terwijl water niet op is

Hier wordt dit op een condensator geschoven. Maar het wordt me niet helemaal duidelijk of dit inderdaad het geval was.

In tegenstelling tot bovenstaande link, stopt mijn Senseo NIET halverwege een kopje en het snel knipperen ('leeg reservoir' terwijl reservoir vol genoeg is en vlotter maximaal hoog drijft) is om te zetten in langzaam knipperen (verwarmen) door op het reservoir te tikken of deze aan te drukken. Dus dan lijkt het bijna op een afstand probleem van de magneet sensor i.p.v. een condensator probleem.

Ik zal hem binnenkort open maken om de condensator en de interne niveausensor te meten/bekijken.

Overigens, als iemand nog een drie-weg klep weet... Mijn eerste Senseo (op zolder in een doos) heeft het ruim 10 jaar vol gehouden, alleen ooit een groot reservoir ervoor gekocht omdat de niveau-magneet zich helemaal klemvast gezet had door uitzetting. En dus daarna uiteindelijk lekkage door de lekkende drie-weg klep.

Hubie

Special Member

Mss de Hall sensor(s)?
Heb je al een reset uitgevoerd?

vergeten

Golden Member

Op 15 december 2017 22:22:37 schreef r-p:
Hier wordt dit op een condensator geschoven. Maar het wordt me niet helemaal duidelijk of dit inderdaad het geval was.

Als je via het onderstaande

Op 5 oktober 2012 14:30:14 schreef Tinus016:
A de zoveelste: De gele condensator in je senseo is defect. Productie foutje..

Edit: Zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/101530

Door bladerd naar:

Op 18 januari 2012 17:43:58 schreef RAAF12:
@smd
Hier ook de beruchte gele C van 0.47 defect die was nog maar 0.1uF Ik had er nog eentje liggen uit een buitenlampswitch met PIR. De behuizing dichten ging trouwens makkelijker dan opepenen. En er zaten geen 2 schroeven in, behalve de 2 waar de print mee vast zit, anyway er kan weer koffie gedronken worden.

Dan zie je daar dat het is opgelost.
Je moet natuurlijk wel de moeite nemen om e.e.a door te lezen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hij staat niet ergens koud in een schuurtje oid neem ik aan ?
Want onder de 5 graden is dit normaal gedrag.

Edit: die vlieger gaat hier sowiso niet op, want het is afhankelijk van de waterbak, geef je al aan.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op vrijdag 15 december 2017 23:14:25 (33%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

ik heb me smorgens op de zaak ook een keer rot gezocht naar de oorzaak, leek idd. op water niveau te laag, maar bleek dus gewoon te koud te zijn

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Temperatuur is niet het probleem (aanrecht, 18-20C).

Oude grotere waterbak past uiteraard weer niet op nieuwe Senseo, dus kan ik niet wisselen om te testen.

@vergeten: ik heb minimaal een uur zitten lezen (ook jouw link) voordat ik deze posting deed en ik heb geen overtuigende link gevonden tussen condensator en de specifieke problemen die ik heb, maar ook vooral specifieke problemen die ik juist NIET heb. Vandaar dat ik toch dit draadje heb opgestart.

Maar samenvattend geloof ik dat men hier dit toch als een grote kanshebber ziet, dus ik zal daar beginnen. Bovendien heb ik ook nog een PIR sensor die ik nog wilde repareren/onderzoeken, dus kan ik wellicht de 0,47u daarvanaf slopen ';)

Als het snel blijven knipperen van de Senseo bij een vol waterreservoir (nog) te verhelpen is met tikken tegen het reservoir of het aandrukken ervan, is dit bijna altijd het gevolg van een niet meer soepel vrij bewegende vlotter (die bol staat door een roestend magneetje) of een vlotter met afgenomen drijfvermogen omdat er langzaam lucht uitgelekt is door bijvoorbeeld het omspoelen van het waterreservoir met heet water (een advies uit de gebruiksaanwijzing van Philips zelf!)
De door het opwarmen en uitzetten eruit gelekte lucht wordt bij afkoelen vervangen door aangezogen water waardoor de vlotter steeds minder goed drijft en niet (of moeizaam) hoog genoeg komt om met het magneetje de Hal-sensor te activeren.
Heel soms (door een val) is de hal-sensor los geschoten en zal de Senseo toch open moeten.
Check dit even door bij verwijderde watertank even een magneet ter hoogte van de hal-sensor te houden; als het knipperen dan over gaat naar het langzame ritme is het de vlotter het probleem!
Remedies:
1 watertank met vlotter en al vervangen
2 de vlotter zelf vervangen
3 de vlotter repareren

Als het nog een oud type vlotter is (zwarte doosje) kan dit als volgt: de vlotter uit het reservoir halen en met de hand een aantal malen licht inknijpen totdat er geen druppeltjes water meer uitkomen en het water weer door lucht vervangen is. (De plek waar de druppeltjes water uit komen moet men het laagste punt laten zijn en het water kan men steeds met een tissue wegvegen.)
Men kan de vlotter dan weer dicht maken door het doosje in te knijpen en op de plek waar de druppels er uit kwamen hardplastic-lijm of 1-seconde lijm aan te zuigen door de knijpkracht langzaam af te bouwen. Wel de lijm voldoende laten harden.
De wat nieuwere doorzichtige vlotters kan men open klikken en dan de wateropzuigende(!) sponsjes van Philips vervangen door stukjes polystyreen (vleeswarenschaaltjes) en evt. het magneetje van roest ontdoen (of vervangen als het niet meer te redden is) en het vlottertje weer dicht klikken met evt. wat lijm.
Voor verwijderen en weer terugpielen van het veertje dat de vlotter op zijn plaats houdt, heeft men een lange punttang nodig en/of een tot haakje gebogen fietsspaak.

Van iets dat stuk is leer je het meest.
mel

Golden Member

Redenen genoeg om nooit een Senseo te kopen,dus..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
jerome

Golden Member

Als de stekker er alleen in steekt wanneer men het toestel nodig heeft gaat die C nooit stuk. Heb hier van die vierkante ene die het al een jaar of 8 probleemloos doet. Enkel het vlottertje vertoonde ooit een barstje zodat er water in kon en niet meer wou drijven. Van Rucupel een halfronde container gekregen en het vlottertje over gezet. Ts kan gemakkelijk de test doen met een los magneet tegen het toestel te drukken op de plaats waar de vlotter is. Knippert het niet meer dan zal het toestel niet open moeten en het euvel gezocht worden in de container.

dat geldt voor veel apparaten met serie condensator voeding, niet continu aan de netspanning hangen zorgt dat die condensator wel heel blijft.

netstekker vervangen door een stekker met schakelaar kan veel reparaties schelen bij de moderne senseo modellen.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 16 december 2017 11:15:49 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Of als een toestel dan toch eens open moet, naar een vrij plaatsje zoeken om er een wipschakelaar in te dremelen.

RAAF12

Golden Member

En daarnaast de soft key gebruiken om de processor te starten! Het blijft een gebrekkig iets dat er blijkbaar geen heavy duty serie C van 0.47µ te vinden is in de Y of X klasse die het jarenlang goed doet. Ik heb inmiddels 3 Senseo's opgelapt en de beste Vishay erin gezet die ik kon vinden, fingers crossed.
Die Senseo van 18-1-2012 die @vergeten hierboven in de draad aanhaalt doet het nog steeds.....

Op 16 december 2017 11:14:39 schreef testman:
dat geldt voor veel apparaten met serie condensator voeding, niet continu aan de netspanning hangen zorgt dat die condensator wel heel blijft.

Lastig met een koel/vriescombinatie :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

nee hoor, mechanische thermostaat gebruiken of een trafo voor de voeding gebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Magneetje was redelijk verroest. Omgedraaid en weer teruggestopt. Voorlopig werkt het weer prima. (Volgens mij zag ik pas ergens dat iemand een nieuwe magneet plaatste, maar nog niet achteraan gegaan waar deze te halen zijn).

De vlotter dreef nog wel maar niet zo vrijelijk als nu. Wat me verbaasde aan het probleem is dat ik duidelijk wel altijd erop lette dat de vlotter maximaal dreef, maar er dus desondanks vaak een 'leeg reservoir' melding werd weergegeven.

Overigens zijn de clipjes die het dekseltje van de vlotter dicht houden volgens mij niet heel erg waterdicht. Dus ik zit nog te dubben of het probleem nu lag in het volgelopen zijn van de vlotter of extra mechanische weerstand van de roest (minder vrijelijk drijven dan nu) en wellicht zelfs het verminderen van de juiste werking van de magneet door roest (leeg-melding ondanks goed drijven: wordt magnetisme verminderd door roest oid?).

Bedankt!

https://i.imgur.com/sI95YJol.jpg

Op 16 december 2017 10:33:59 schreef mel:
Redenen genoeg om nooit een Senseo te kopen,dus..

De eerste kreeg ik van mijn studentenflat genoten tijdens mijn bruiloft. Ik ben een groot koffie liefhebber. Mijn vrouw juist helemaal niet. Ik vond een Senseo de grootste onzin maar kon die toch niet retour brengen en ben inmiddels helemaal om. Elk bakkie vers in plaats van niet te zuipen na een half uur op de warmhoudplaat. Ook nu ik door ziekte erg gevoelig kan zijn voor allerlei soorten vloeistof kan ik vrijwel ongestraft grote hoeveelheden koffie drinken. En ik koop de pads voor 18st/1euro als richtprijs en dat is goed te doen (al lukt het me de afgelopen twee jaar niet meer om daar Senseo voor te vinden, alleen Plus of AH eigen merk in de aanbieding, Hema is altijd die prijs maar niet te drinken imho).

maartenbakker

Golden Member

Op 16 december 2017 17:37:31 schreef RAAF12:
En daarnaast de soft key gebruiken om de processor te starten! Het blijft een gebrekkig iets dat er blijkbaar geen heavy duty serie C van 0.47µ te vinden is in de Y of X klasse die het jarenlang goed doet. Ik heb inmiddels 3 Senseo's opgelapt en de beste Vishay erin gezet die ik kon vinden, fingers crossed.
Die Senseo van 18-1-2012 die @vergeten hierboven in de draad aanhaalt doet het nog steeds.....

Zulke condensatoren zijn er volop buiten de X/Y klasse en er zijn ook een aantal X-types die er door de fabrikant voor vrijgegeven zijn. Enige probleem is waarschijnlijk dat die 3 cent duurder zijn.....

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Magneetjes zijn los te krijgen bij senseoonderdelen. Onze HD7840 staat al jaren op stopcontact met een originele blauwe Philips C en werkt nog goed. Apparaat was nog van Esso spaarpunten 10 jaar geleden. ( OK wel 3 weg klep en pomp vervangen ondertussen)

Probleem kwam terug. Dit draadje opgezocht in de hoop dat ik de afmetingen van de magneet hier neer had gezet, maar helaas.

Dus bij deze:
Diameter = 6,03mm
Lengte = 6,49mm
Dit is een HD 7825, dus geen garantie dat elke magneet deze afmeting heeft.

Ik had recent een berg magneetjes besteld in China, waaronder diameter 6mm en lengte 2,75mm. Hiervan er twee ingestopt.
Voorlopig geen storingen meer.
Had ik vorige keer al geklaagd dat het best smerig is om zo'n roestende magneet in de koffiewater te hebben?

Mocht hij weer de mist in gaan dan ga ik een magneet op maat bestellen en/of de drijvertjes vervangen (beetje neopreen achtig spul) en/of kijken of ik mijn oude reservoir heb bewaard, al geloof ik dat ik een groot reservoir heb besteld bij mijn vorige Sensoe omdat het oude reservoir waarschijnlijk hetzelfde probleem had.

Probleem kwam terug. Dubbele Chinese magneet (al weer roestend) laten zitten en drijvers vervangen (nieuwe stukjes gesneden van zelfde materiaal waar ik wat verpakkingsmateriaal van had). Nu werkt hij probleemloos.

Hubie

Special Member

In het repaircafe deden we dat als volgt:Vlotter uit de tank nemen,klepje opendoen,alle roest verwijderen en schoonmaken en drogen.
Dan nieuw magneetje(s) erin en daarna opvullen met een (hete)lijm pistool zodat het klepje nog net dicht gaat.

Edit\Die vlieger ging niet altijd op want soms was de vlotter helemaal stuk door de uitzettende roest.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 4 december 2018 20:07:37 (18%)

Alleen magneet-ruimte opvullen als magneet te klein is of ook 'hotglue' als drijfmiddel gebruiken? (Denk het eerste want volgens mij drijft dat niet zo goed, maar nooit geprobeerd).

Ik heb plastic spray en vroeg me af of dat gebruikt kan worden om magneet 'waterdicht' te maken, maar het is en blijft wel water wat je vervolgens op gaat drinken, dus ben wat huiverig om daar te veel gekke dingen mee te doen...

Hubie

Special Member

Het is al weer 3 jaar geleden maar het begint weer te dagen.
Nadat de nieuwe magneet er in zat werd er een passende messing moer (staal blijft aan de magneet hangen)opgelegd en daarna de vlotter vullen met hete lijm door het gat tot onderkant moer.Daarna de moer verwijderen zodat er een ruimte\luchtkamertje ontstaat,klepje dicht doen en die ook dicht lijmen.
We hadden toen alles gedocumenteerd dus dat moet ergens te vinden zijn bij het\een repaircafe.

Toen ik nog niet wist hoe goede koffie smaakte en ik een Senseo had, plakte ik een straffe magneet op de behuizing ter hoogte van de vlotter.
Alleen even opletten dat je op tijd bijvult. Heeft jaren goed gewerkt tot ik terug ben over gegaan naar filterkoffie. Smaakt mij beter.

Gr.
PaulAGM