BBC Metrawatt Multimeter

De spanning mag toch niet zo laag worden bij een nieuwe Duracell?
Ik had het niet, spanning kwam zeker niet onder 9V.
Maar bij waren het ook nog de orginele meetsnoeren van 1987 vervanging was ook nou weer niet voortijdig.

Ah dat heb ik ook eens geprobeerd met een oplaadbare batterij maar het werkte slecht. Ondanks dat de meter nog niet aangaf dat de batterij leeg was toch inderdaad rare en onstabiele meetwaardes.
Bij een goed kwaliteit gewone batterij (Duracell) was het niet.
Mijn ervaring over de jaren (heb de meter in 1987 nieuw gekocht) is dat de batterijspanning belangrijk is. Wordt die maar even iets te laag dan werkt het slecht.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

never ever accu's in een batterij gevoed meetapparaat gebruiken.. nimh krijgen met leeftijd hogere Ri en zelfontlading. ofwel na 2 weken liggen werkt het ding niet meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik had een 9V nimh blokje in mijn Agilent. Dat zakte ook ver in en was meestal in een week leeg. Soms nog veel sneller, soms ineens langer. Nu zit er een andere in die niet inzakt en een paar weken mee gaat.
Maar een goede meter hoort daar niet instabiel qua meten van te worden. Sommige wel maar dan alleen als een low battery melding verschijnt. Dat staat meestal in het manual vermeld.

Alle functies testen en kijken waar hij iets afwijkends doet en of er een overeenkomst is. Uiteindelijk is de hoofdfunctie spanning meten. Daar maakt de rest gebruik van. Daarnaast is er een "generator" voor bv weerstand of doorpiepen.
En er wordt signaal geschakeld. Verder zal er een voeding inzitten en misschien een losse Vref. Als die instabiel is meet hij ook rare dingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik gebruik al jaren oplaadbare batterijen in mijn meters en eigenlijk nog nooit een probleem mee gehad.

Jinny

Golden Member

Hmmm, in trant van, ik heb al jaren seks zonder bescherming en wordt nog steeds niet zwanger...

Resultaten uit het verleden....

Probeer nu gewoon even met een normaal 9V blokje niet oplaadbaar.
Als het dan nog niet werkt kan je die batterij in een AB duwen en de oude (had de leeftijd niet zo gek geschat) meter in de kliko storten.

Oplaadbare batterijen in meetapparatuur gaat vaak mis.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Nieuwe duracell.... haalt niks uit.
Overigens zijn oplaadbare batterijen in vele kwaliteiten te koop. Goede maar dus ook slechte.
Maar dat lijkt me stof voor een nieuwe draad....

Verder is in de kliko gooien natuurlijk een optie... maar dan is de sport er wel van af.

Jinny

Golden Member

Mooi, dan istie stuk.
Ik heb ook ooit zo een ding gehad, en de kwaliteit liep niet over.
Tenzij het voor de sport is, kliko.
En voor de sport, succes

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Ik zie het probleem met oplaadbare cellen ook niet zo, ik heb jaren 9V blokjes gebruikt in een multimeter (ws nog NiCad's zelfs) no problemo. Ja .. ze zijn wat eerder leeg dan een standaard blokje, that's it.

De fluke 8000A had zelfs oplaadbare D-cellen ingebouwd om het ding "portable" te maken.

flash2b

Special Member

Niet stabiel in de weerstand meting, komt bijna altijd door een slecht contact. De meter stuurt een constante stroom door de aansluitbussen en meet de spanning erover. Dan laat die de weerstand zien.

Ik schreef het al en CrossFireX ook, maar ik lees nergens dat je alles met IPA hebt schoongemaakt. De standen schakelaar kan er op het oog schoon uitzien, maar meestal zijn het de contacten van het draaibare gedeelte.

Het kan ook zijn dat de stoombrom niet meer stabiel is. Meet of de stroom door de bussen constant is met een andere meter.

Dat sommige adviseren om hem maar ik de kliko te gooien omdat het niet loont deel ik niet. Ik heb al heel wat meters gerepareerd, en het is altijd leuk om iets na een paar uur werk weer aan de praat te krijgen.

schoonmaken is gebeurd. constant stroom tussen de + en de - bussen is 0.708 mA.

Heb nog zo'n BBC meter hier type M2030 van een vriend. Ga wat vergelijkingen en testjes doen.

Ajl bie bek.....

Spanning ook gemeten tussen de + en - bussen op de stand ohm hi 2.0 volt en meet dan 1,85 volt. In de stand lo 0,5 volt 0,48 volt. Deze waarden zijn constand.

Dispays van andere meter overgezet. Geen verbetering.

Type M2030 heeft dezelfde meet bereiken alleen weerstand niet in low 0,5 volt.

Fixed.... probleempje.... pootje van ad 636 afgebroken net onder de chip. Deze chip is nog best aan de prijs Ebay: 10,- dollar ex verz.

Chip op zijn kop gezet rest pootje vertint en dun draadje aangezet. Een grote druppel 2 componentlijm in laten lopen om gesoldeerde verbinding fysiek te verstevigen. Chip ingesoldeerd en voila weer mooie stabiele meetwaarden.

Deze meter kan misschien wel weer nog een keer 35 jaar mee rocken. Kliko'tje maar weer leeg op straat zetten.

THX voor de tips en posts.....

misschien nog goede tips voor kalibreren..... iemand??

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Was het gebroken pootje de oorzaak van de fluctuerende meter?

Willie W

Golden Member

Op 19 december 2017 21:40:31 schreef MJN:
Was het gebroken pootje de oorzaak van de fluctuerende meter?

Yep.... na lastige fix is het weer 100%