Kabel breuk repareren

hallo
Ik heb kabel breuk.
nou wilde ik dit repareren.
en zag laatst iemand die dat repareerde met pinnetjes en connector.
het gaat om 4 draadjes.
kroonsteentje is geen optie.
wie weet hoe zo'n reparatie setje heet??

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een kabelbreukreparatiesetje?

Ik zou op zn minst wat extra informatie willen hebben.
Wat voor een kabeltje is het, en dan bedoel ik niet de kleur.
Een bellekabeltje (2x0,5) is heel wat anders dan een grondkabel(4x95)
Missschien kun je zelf ook nog wat bedenken wat voor ons handig zou zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Een grondkabel kan je repareren met een mof.
Een aansluitsnoertje kan je beter weggooien.. :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De TS heeft het over draadjes en vermoed dat de uiteinden aaneen kunnen worden gesoldeerd en dan met krimpkous alles terug isoleren zoals hier beschreven. Het zou wel helpen als we moesten weten over wat voor kabel het gaat, met een kabel van 150 mm² kan je beter voor een andere manier van werken gaan :9

Graaft zo'n gietmof ook zelf het gat waar hij in moet?

Het soort kabel, signaal (230V voeding, antennekabel, of ethernet vereisen allemaal andere oplossingen), en de omstandigheden (vochtige omgeving, buigt steeds, wordt aan getrokken, moet mee in een tas, etc.) zijn echt wel nodig.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 17 december 2017 10:30:28 (68%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 17 december 2017 10:02:17 schreef El Dimi:
met een kabel van 150 mm² kan je beter voor een andere manier van werken gaan :9

die heb ik onlangs nog 1 in elkaar gezet, is een fikse lasdoos, met invoerbakken een meter lang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 december 2017 10:45:27 schreef testman:
[...]

die heb ik onlangs nog 1 in elkaar gezet, is een fikse lasdoos, met invoerbakken een meter lang..

150 mm² bij deze temperaturen in een 92nba6 mof proppen is pas een uitdaging! :P

mvdk

Golden Member

Spuitmofje/wikkelmofje maken.
https://www.youtube.com/watch?v=i8GV-vdw5ek
https://www.youtube.com/watch?v=cpSFELMoZHQ
Kijk, in dat filmpje is dat een hele dikke kabel, maar dat spul heb ik ook zien gebruiken op kabeltjes van 15mm doorsnee. Dan wikkel je een stukje plasticbuis mee in, voor de stevigte.

evdweele

Overleden

Op 17 december 2017 08:05:56 schreef bertus1945:
en zag laatst iemand die dat repareerde met pinnetjes en connector.

wie weet hoe zo'n reparatie setje heet??

Een stekker en een contrastekker? Of een male connector en een female connector.

Of solderen:

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

aderhuls eroverheen schuiven en krimpen, evt solderen nog. hangt allemaal van de spanning, toepassing, plaats en gebruik af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik snap nog steeds niet waarom dat kroonsteentje geen optie is. Die snij je open, verbind je draadje, tevoren stukje krimpkous op je draadje. Die opengesneden kroonsteentjes doe je verschoven t.o.v. elkaar.
De isolatie van de stukjes kroonsteen mik je dus weg.
Maar, ik geef toe, niet zo sexy als die stekkertjes die ik in dat linkje zie.

kroonsteen blank is wel sterk, voorheen met staalkabeltjes vaker gedaan..
echter als je stugge draad hebt, niet de beste oplossing. schroef snijd de draad in, met bewegen breekt de draad op dat punt.

die ebay dingen zou ik niet snel gebruiken, geen dingen om stroom over te jassen. twisten en solderen is nog veel beter dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hebt krimpkous met en zonder lijm in, afhankelijk van de toepassing.

Die Dupont stekkertjes zijn leuk op male headers, dus voor wire-to-board, op plaatsen waar je echt 0 mechanische sterkte nodig hebt.

Je kunt solderen, of dubbele AMP krimphulzen gebruiken, of (zoals testman ook voorstelt geloof ik) een adereindhuls "misbruiken" als parallel splice huls.

Deze troep moet je echt absoluut nooit ergens voor gebruiken:

https://www.kfzteile24.de/cms/images/kategorie/elektrik/abzweigverbinder.jpg

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

dat zijn nu juist prima dingen!! als spauwmuur isolatie of om blikjes mee van een hek te gooien :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hebt ook van die handig krimpkousje met soldeer er al in erin.
Werkt perfect voor reparaties zoals TS wil doen.
Heb je wel een heteluchtbout of gasbrandertje voor nodig.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1vf7QHpXXXXXZaXXXq6xXFXXXL.jpg

Sine

Moderator

Werkt perfect voor reparaties zoals TS wil doen.

Behalve dat we geen flauw idee hebben van wat de ts nou eigenlijk wil doen ;)

Summiere vragen geven summiere antwoorden, wees eens duidelijk welke kabel gaat het om, lengte en de mogelijke oorzaak waardoor die is gebroken.
Dat laatste is belangrijk zodat je weet aan welk uiteinde van de kabel je de breuk kan opsporen en dus niet de gehle kabel hoeft te vervangen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

ik heb allang antwoord gegeven dat ik het opgelost heb.