Middengolf ontvangst op een oude AM /FM tuner van Marantz valt bijna helemaal weg ?

Ik heb een oude Marantz AM/FM tuner Type ST310 op deze foto kan je zien hoe die eruit ziet en deze foto is heel duidelijk (de vorige was dat niet) het is de bovenste Tuner van de twee , waar je een had ziet aan de afstemknop https://i.ytimg.com/vi/0xnZvGlkSEI/maxresdefault.jpg

staan die al jaren niet meer in gebruik is geweest. Dus dacht ik toch eens even proberen nu dat Radio Caroline 468 legaal mag uitzenden op *462 m - 468 khz en de ontvangst hier zeer goed te noemen is voor max 1 kw zender die gebruikt word. (* BBC World Service zond daar uit tot in 2012)

Toen ik die tuner aan zette op AM dan was de ontvangst de eerste 5 min heel goed wel een zwak signaal maar hoorbaar , maar toen viel de ontvangst zo goed als weg en nu moet je met je oren dicht tegen de (pc speaker boxen) die ik gebruik aan gaan liggen wil je heel zwak nog iets horen ?

Mijn kennis over Elektronica is niet erg sterk en zeker op ontvangst gebied , maar ik heb wel al youtube video filmpjes gezien waar ze zo een zelfde probleem aan pakken en oplossen. En wat ik er uit onthouden heb is dat het een ingangs trap zijn de naar de eeuwige jachtvelden is verhuisd haha , kan er iemand helpen ?

Ik heb nu even geen type nummer maar ik wil wel achter het schema aangaan , want hier is toch iets niet ok ? de FM werkt ok

Ik zou het zeer op prijs stellen mocht er hier iemand zijn die me kan helpen ?

PS 482 moet 462 m zijn dus daar was ik even fout mee sorry (die tekst is gepost geweest op een ander forum en die had ik gewoon overgenomen , want de eerste post was heel erg laat in de nacht geschreven en die 482 m was bloot uit het hoofd en iedereen maakt wel eens een foutje.

Groeten Herman

Hulp kun je hier krijgen. Maar zonder te weten om wat voor radio het gaat wordt hulp wel lastig.

Bij de mixer local oscillator wil wel eens wat fout gaan. Daar zit soms een condensator die de pijp aan maarten heeft gegeven. Of de buis ECH81 is een beetje zwakjes geworden. Of is het geen buizenradio?

Is het er zo een?

https://www.youtube.com/watch?v=3gpCCcZ9LJ4

Wel een gaaf ding.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 17 december 2017 12:50:41 (14%)

evdweele

Overleden

Zonder typenummer kan niemand iets.

De frequentie en golflengte die je opgeeft kloppen denk ik niet.

Edit: Even opgezocht. Het is 648 kHz = 463 meter.
http://www.mediapages.nl/nieuws-actueel/3208-radio-caroline-binnenkort…

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 17 december 2017 12:53:16 (41%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 17 december 2017 12:34:59 schreef Ex-fietser:
Hulp kun je hier krijgen. Maar zonder te weten om wat voor radio het gaat wordt hulp wel lastig.

Bij de mixer local oscillator wil wel eens wat fout gaan. Daar zit soms een condensator die de pijp aan maarten heeft gegeven. Of de buis ECH81 is een beetje zwakjes geworden. Of is het geen buizenradio?

Oh ja natuurlijk sorry daarvoor zonder merk en type nr is dat lastig , maar het gaat niet om een buizen ontvanger maar eentje op torren. Ik zal eens gaan zoeken met het type nr want anders is dat tasten in het duister.

Op 17 december 2017 12:48:32 schreef evdweele:
Zonder typenummer kan niemand iets.

De frequentie en golflengte die je opgeeft kloppen denk ik niet.

Toch wel hoor alleen zat ik er maar amper 20 m naast die zoveel is dat ook weer niet wel bloot uit het hoofd toen ik het schreef en het was al heel erg laat , heb het aangepast

300 delen door 0,648 khz = 462 meter middengolf

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op zondag 17 december 2017 13:00:03 (23%)

evdweele

Overleden

Op 17 december 2017 12:21:42 schreef Herman - Belgie:
nu dat Radio Caroline 468 legaal mag uitzenden op *462 m - 468 khz

468 kHz valt buiten de middengolfband. Het zal wel een typefout zijn (cijfers verwisseld)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 17 december 2017 13:03:15 schreef evdweele:
[...]468 kHz valt buiten de middengolfband. Het zal wel een typefout zijn (cijfers verwisseld)

Niet mee eens het is want de AM loop van 531 tot 1602 khz en dus valt 468 khz netjes in deze band. Gelieve zelf eens na te willen kijken aub ?

PS Dan is deze ontvanger ook fout en wat er op de website staat ook ? https://mediamagazine.nl/radio-caroline-gestart-legale-uitzendingen-op… vermoed dat het eerder net iets andersom is hoor ? niet oordelen als je niet helemaal zeker bent.

Wat bv wel net buiten de AM band valt in Europa is bv 1611 khz , en dan zou je wel gelijk gehad hebben.

evdweele

Overleden

Op 17 december 2017 13:14:53 schreef Herman - Belgie:
AM loop van 531 tot 1602 khz en dus valt 468 khz netjes in deze band.

Kan je dat uitleggen zonder boos te worden? ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 17 december 2017 13:20:05 schreef evdweele:
[...]Kan je dat uitleggen zonder boos te worden? ;-)

Denk je nu echt dat ik iets niet zou kunnen uitleggen zonder boos te worden ? Oh maar dan heb jij mij vast niet eerder boos meegemaakt. Ik hebt het vaak moeilijk mee als mensen me veroordelen dat ik fout ben en zeker als dat niet eens waar is. En dan heb ik een scherpe pen zonder dat ik boos ben. Boos zijn is als je gaat schelden. Dat deed ik niet.

Op 17 december 2017 13:18:49 schreef markce:
Het is een ST-310?

Ja klopt en bedankt voor de rechtzetting heb het al aangepast. Maar ze gebruiken zo van die Gotische letters op die Tuner dat dit zeer moeilijk leesbaar is, ze zouden beter gewone letter gebruiken das minder stoer maar duidelijker leesbaas.

Op 17 december 2017 13:03:15 schreef evdweele:
[...]468 kHz valt buiten de middengolfband. Het zal wel een typefout zijn (cijfers verwisseld)

Kijk eens naar deze youtube video 17 min ' Farewell to BBC 648 kHz '
https://www.youtube.com/watch?v=4dMfb3nY_rE

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 december 2017 13:14:53 schreef Herman - Belgie:
Niet mee eens het is want de AM loop van 531 tot 1602 khz en dus valt 468 khz netjes in deze band. Gelieve zelf eens na te willen kijken aub ?

468 (vierhonderd acht en zestig) is minder dan 531, en valt dus niet in de band van 531 tot 1602.
Ik denk dat je de juiste frequentie 648 (zeshonderd acht en veertig) wel weet, maar dat je per ongeluk de eerste twee cijfers verwisselt zonder het te merken.

Hier aan de Noordzeekust is de ontvangst trouwens prima, maar op de Twentse websdr is het signaal heel zwak.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 17 december 2017 14:36:58 schreef Frederick E. Terman:
[...]468 (vierhonderd acht en zestig) is minder dan 531, en valt dus niet in de band van 531 tot 1602.
Ik denk dat je de juiste frequentie 648 (zeshonderd acht en veertig) wel weet, maar dat je per ongeluk de eerste twee cijfers verwisselt zonder het te merken.

Hier aan de Noordzeekust is de ontvangst trouwens prima, maar op de Twentse websdr is het signaal heel zwak.

Oh ja nu zie ik de fout ook ja natuurlijk maar deze namiddag zag ik die fout niet was redelijk moe , en ben een twee tal weken geleden gestopt met het slikken van mijn medicatie tegen een depressie en soms ben ik er niet echt aandachtig mee bezig van daar.

Het moet inderdaad 648 ipv 5-468 das inderdaad de LG zelfs.

Bedankt om er me te wijzen en ik bied aan iedereen bij deze mijn verontschuldigingen aan.

Herman

Op 17 december 2017 22:39:34 schreef Herman - Belgie:
[...]

Oh ja nu zie ik de fout ook ja natuurlijk maar deze namiddag zag ik die fout niet was redelijk moe , en ben een twee tal weken geleden gestopt met het slikken van mijn medicatie tegen een depressie en soms ben ik er niet echt aandachtig mee bezig van daar.

Het moet inderdaad 648 ipv 5-468 das inderdaad de LG zelfs.

Bedankt om er me te wijzen en ik bied aan iedereen bij deze mijn verontschuldigingen aan.

PS Oh maar dan weet ik een veel betere ontvanger die staat in Middelburg bijna de achtertuin van de Uk het url adres is als volgt http://83.162.220.82:8073/

En hier nog een in Hainaut Picardiede rand van Doornik en dicht aan de Franse Grens maar daar is de ontvangst ook redelijk sterk te noemen en das een stuk verder http://hainaut-picardie.ddns.net:8073/

Kijk naar ' Hainaut ' dat staat een beetje onder Brussel , om je een idee te geven waar die locatie is

En tot slot nog een in Grimsby , UK http://grimsbysdr.ddns.net:8073/hier moet je wel zelf even de freq in vullen.

Voor de twee andere zal dat niet hoeven denk ik , maar wel even dit er kunnen maar max 4 mensen tegelijk luisteren en er zijn er enkele die graag uren lang blijven plakken. Als er meer dan ' gebruikers zij krijg je een melding te zien.

En ik heb er ook al aan zitten denken om het signaal van Caroline 648 ook te streamen maar nu heb ik maar 1 pc , omdat ik mijn andere pc's kwijt ben door zekere omstandigheden waar van mijn Raadsman niks van over zeggen. Dus dat streamen zal even moeten wachten , maar een test stream even opzetten voor enkele uurtjes dat kan wel. Maar dan kan ik de pc niet echt gebruiken.

Herman

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hé, dat zijn leuke links! Dank je voor de tips.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org