kortsluiting elektromotoren

beste mensen
ik zit met een probleempje. ik ben een slijpmachine aan het bouwen en op de slijpmachine heb ik twee elektromotoren gemonteerd elk voorzien van een frequentieregelaar. beide motoren draaien op 230v de ene motor drijft de slijpsteen aan en de andere is een vertragingsmotor om het werkstuk heen en weer langs de steen te laten bewegen. als ik 1 motor aan zet dan werkt alles prima maar zodra ik de stekker van de andere motor in het stopcontact steek dan slaat de stop (aardlekschakelaar) eruit het maakt niet uit in welke volgorde ik de motoren aan zet zodra de 2e stekker erin gaat direkt een vonk in het stopcontact en ik kan weer richting meterkast. dus beide motoren en regelaars werken prima behalve als ze tegelijk in het stopcontact gaan. het zijn 500 watt motoren dus het ligt niet aan het vermogen de motoren en frequentieregelaars zijn nieuw en alles werkt naar behoren. iemand enig idee????

je hebt dus 2 frequentie regelaars op een 30ma aardlek? daar ligt je probleem dan..

tenzij er tusssen de 2 motoren een elektrische verbinding aanwezig is..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 17 december 2017 15:20:13 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

merk en type frequentieregelaar?

benleentje

Golden Member

Het lijkt mij ook een gevalletje van teveel lekstroom waarop de aardlek uitslaat. Een frequentie regelaar heeft vaak iets van 5mA lekstroom en dat 2 keer zou de aardlek niet mogen laten uitslaan. Tenzij je al op andere apparaten ook al een behoorlijke lekstroom

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

De meeste FO's hebben een ingebouwd netfilter, en die hebben een veel hogere lekstroom. Vandaar mijn vraag om het merk en type. Zo'n filter kan uitgeschakeld/verwijderd worden. Daarvoor in de plaats kun je dan een low leakage filter zetten.

benleentje

Golden Member

@GJ dat wist ik niet. Ik heb wel als keurmeester regelmatig gemeten aan FO's en weet dat die veel lekstroom kunnen hebben. In de industrie waar geen aardlekschakelaars worden gebruikt is dat geen enkel probleem zolang je aarding maar goed in orde is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

in de industrie met de TT stelsels, heb je anders een erg goede aarde nodig om er een C50A uit te laten knallen. op t werk worden dan op die groepen waar een FO de aardlek van 30ma eruit tikt ook wel 300ma aardleks toegepast. B type aardlekjes heb je ook, maar die zijn erg aan de prijs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

In België gebruiken ze tegenwoordig in de industrie altijd aardlekschakelaars. Da's verplicht.

Met interne filters is de lekstroom voor kleinere drives tot 20mA, voor grotere tot wel 60mA. (groter begint bij zo'n 30kW)
Met het filter uitgeschakeld/verwijderd is de lekstroom minder dan 1 tot 4mA.

Met 2x20mA zit je inderdaad boven die 30mA van de aardlekschakelaar. Die is dus prima in orde bij TS :-)

Op 17 december 2017 18:33:30 schreef testman:...B type aardlekjes heb je ook, maar die zijn erg aan de prijs..

A type in combinatie met FO's is zinloos. Dan kun je bij wijze van spreken de aardlek net zo goed weglaten.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 18 december 2017 08:07:19 (25%)