Loewe Individual Selection 32" (Opstartprobleem)

Goedenavond,

Sinds 2007 zijn wij in het bezit van een Loewe Individual Selection 32". Deze tv heeft altijd naar behoren gewerkt tot enkele weken geleden.

Het probleem doet zich voor bij het opstarten. De ene keer start de tv vanuit standby zonder problemen op. De andere keer doet ie het niet. De tv reageert wel (standby lampje knippert een enkele keer), maar voor de rest gebeurt er niets.

Het probleem is al eerder op dit forum aangekaart: https://www.circuitsonline.net/forum/view/128096#highlight=standby+loe…

De symptomen zijn exact hetzelfde als in het genoemde topic.

Hieronder heb ik een aantal foto's van de voeding:

Mijn gevoel zegt dat ik de elco's moet vervangen. De tweede van links bovenin lijkt wel alsof ie 'bol' staat.

Is het slim om alle elco's te vervangen?

Kan iemand mij in de goede richting duwen?

Alvast bedankt.

Warm stoken met fohn, start TV dan in 1x op?? Dan is het elco's

Dat heb ik al geprobeerd, maar ben denk ik te voorzichtig. Ik heb de elco’s handwarm gestookt, zal vast nog wamer moeten zijn?

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Mijn gevoel zegt, elco C252, zit op een warme plek....
Die kleine elco bij die grote koelplaat, (waarschijnlijk primair)

Je mag voeding best op een graadje of 60/70 stoken, geen punt!

Die " bolle" elco vervangen, het lijkt idd of die zich langzaam uitkleed. Verder zijn in de primaire voeding de elco's een bekende oorzaak m.u.v. de grote elco.

Op 18 december 2017 20:41:49 schreef william1967:
Die " bolle" elco vervangen, het lijkt idd of die zich langzaam uitkleed. Verder zijn in de primaire voeding de elco's een bekende oorzaak m.u.v. de grote elco.

Even ter aanvulling:

Ik heb hier een soldeerbout liggen van 15W. Dat is waarschijnlijk niet voldoende. Hoeveel watt zou je aanraden?

Daarnaast heb ik ook een desoldeerpomp/draad nodig om de tin netjes te verwijderen. Nog een goede suggestie hiervoor?

maartenbakker

Golden Member

Een bout/station van tenminste 45W en litze van Chemwik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gisteren 19 elco’s vervangen met als eindresultaat dat de tv het weer doet.

Ik heb alle elco’s vervangen behalve de 4 kleine met de krimpkous.

Aanvulling:

Na een tijdje met de tv gespeeld te hebben blijkt toch het probleem weer terug te keren. Ik zal waarschijnlijk de laatste 4 maar ook vervangen.

[Bericht gewijzigd door GioStyle op vrijdag 5 januari 2018 14:15:37 (34%)

Kan ook een slecht contact in voeding wezen...

Nemen de backlight buizen nog genoeg stroom op? Als deze te laag is schakelen sommige toestellen ook uit.

maartenbakker

Golden Member

Zo te zien zit er een Sharp paneel in. Loewe gaat er misschien wat anders mee om, maar in wat oudere (iets nieuwer dan deze maar wie weet) toestellen van Sharp zelf zorgden versleten backlightbuisjes of slechte contacten daaraan, regelmatig voor preventief afschakelen van het gehele toestel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 januari 2018 19:02:21 schreef smd:
Kan ook een slecht contact in voeding wezen...

En hoe controleer ik dat? Hoe kan ik dat zien?

Op 5 januari 2018 19:04:30 schreef buzzy:
Nemen de backlight buizen nog genoeg stroom op? Als deze te laag is schakelen sommige toestellen ook uit.

Hoe merk ik dat? Als de tv eenmaal aan is dan doet ie het prima.

Als ik de tv aandoet en daarna weer uit, dan doet ie het niet. Haal ik de tv een tijd van de stroom af, daarna weer aansluiten en na 5 min krijg ik hem weer aan.

Op 5 januari 2018 21:46:36 schreef maartenbakker:
Zo te zien zit er een Sharp paneel in. Loewe gaat er misschien wat anders mee om, maar in wat oudere (iets nieuwer dan deze maar wie weet) toestellen van Sharp zelf zorgden versleten backlightbuisjes of slechte contacten daaraan, regelmatig voor preventief afschakelen van het gehele toestel.

Maar de tv gaat niet spontaan uit. De tv start alleen moeilijk op.

Wat voor symptomen zijn er nog meer door jouw genoemde oorzaak?

Het lijkt erop dat de tv het wel doet. Ik ga het even de komende dagen in de gaten houden.

Met versleten backlights doen ze bij Loewe niet veel. Mijn Individual 42 heeft ook niet zo'n beste lampjes meer en blijft het lekker doen. Elco's begint dezer dagen wel een klassiekertje te worden in die jongens.
Veel meer hapert er in mijn ervaring ook niet aan.

maartenbakker

Golden Member

Als het beeld bij spelend toestel totaal niet rossig is of toch minder blauwig dan normaal, zal de backlight wel goed zijn. Zeker als Loewe in het algemeen weinig aan backlightprotectie doet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De tv werkt gewoon op het moment. Ik kan de tv op standby zetten en op willekeurig moment aanzetten en dan gaat ie aan. Alleen als ik de tv spanningloos maak en hem aan probeer te zetten gebeurt er vrij weinig. Na enkele minuten tot uren kan ie wel weer aangezet worden. Misschien ligt het toch aan die laatste 4 elco’s?

RAAF12

Golden Member

Zet de föhn erop, dat is een probaat middel om slechte elco's te testen. edit: ik zie dat @smd dat ook al had gezegd.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 7 januari 2018 18:56:39 (40%)