HF ontwikkelingen

Hubie

Special Member

https://www.hamnieuws.nl/de-toekomst-van-amateurradio-is-software/

Nog ff en wij zendamateurs hebben een transceiver ter grootte van een luciferdoosje met een koelvin erop.
Microfoon in,antenne uit,voeding en een mini USB aansluiting om de boel aan te sturen.
Alles ingebakken in 1 zwarte plak(IC)
Misschien dat ik dat nog mee ga(at)? maken.

Anoniem

Maar ik heb er zo al eentje. formaat doos grote lucifers. Anders kan ik met mijn dikke vingers de knopjes niet bedienen.
En er staat zelfs geen koelvin of antenne op waar ik me kan aan zeer doen. ;-)
Ik kan er iedereen telefonisch mee bereiken over de ganse wereld,op elk moment,ongeacht de ionosferische condities. Ik kan er ook berichten mee versturen en foto's en filmpjes, tv mee ontvangen, betalingen verichten, BBSen , informatie opvragen,faxen, enceclopedy raadplegen,
mijn weg zoeken via satelliet tot op 10m nauwkeurig, foto's maken en filmen , gebruiken als zaklamp en nog veel meer.
En het mooiste van al, ik heb niet eens een licentie nodig. :-)

Minpuntje, erzit geen aansluiting op voor een morseseleutel. :-(

Hubie

Special Member

Hier heb ik ff niet van terug GD. ;-)

Edit\Als je in donker Afrika zit heb je niets aan een GSM( geen bereik),wel aan Bushmail met packetmodem en transceiver.
Als de stroom uitvalt ligt ook het GSM netwerk(Geen Snoer Meer)
plat. ;-)

mel

Golden Member

Wat is er mis met een printje met zooi erop?
Of desnoods buizen..
Is net wat Hubie zegt,als bij GSM de infrastructuur plat ligt,kan je dat ding wel in het water gooien.
Een TRX, maakt niet uit hou oud, BLIJFT werken..
(Voordeel is ook dat je niet constant op dat stomme beeldschermpje hoeft te kijken,, :) )
En even voor GD: er is WEL DEGELIJK een licentie nodig, alleen betaalt de provider die..En de abonnees natuurlijk >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Niets verlet een amateur om nog met discrete componenten aan het werk te gaan. SDR is een interessant gebied maar hoeveel mensen zijn er nu echt onderlegd in de onderliggende digitale signaal bewerking?

This is the world we know best, the world of madness
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 17 december 2017 22:52:18 schreef Hubie:
Hier heb ik ff niet van terug GD. ;-)

Edit\Als je in donker Afrika zit heb je niets aan een GSM( geen bereik),wel aan Bushmail met packetmodem en transceiver.
Als de stroom uitvalt ligt ook het GSM netwerk(Geen Snoer Meer)
plat. ;-)

Ik ben redelijk recentelijk nog in Madagaskar, Zimbabwe, Botswana en Namibië geweest. Je zal versteld staan waar je ook in Afrika tegenwoordig bereik hebt met een mobiel. De GSM masten in wat meer afgelegen gebieden gebruiken daar overigens zonnecellen + accu's voor hun stroom voorziening; de meest praktische oplossing gezien de hoeveelheid zon en de (niet) aanwezige infrastructuur. Juist in ontwikkelingslanden heeft de mobiele telefonie een enorme vlucht genomen.

Overigens doen een packetmodem en een transceiver ook niet veel zonder stroom.

evdweele

Overleden

Op 18 december 2017 10:31:57 schreef Patrick de Zeester:
Overigens doen een packetmodem en een transceiver ook niet veel zonder stroom.

Elke zichzelf respecterende zendamateur wekt natuurlijk zijn eigen elektriciteit op met zo'n constructie :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Op 17 december 2017 22:52:18 schreef Hubie:
Hier heb ik ff niet van terug GD. ;-)

Edit\Als je in donker Afrika zit heb je niets aan een GSM( geen bereik),wel aan Bushmail met packetmodem en transceiver.
Als de stroom uitvalt ligt ook het GSM netwerk(Geen Snoer Meer)
plat. ;-)

Ik had me wel verwacht aan een repliek over duister afrika, of een wereldramp. Helaas is de wereld niet vergaan in 2012 ondanks de Mayacodex. :-)
Minder dan 1% van de bevolking bezoekt ooit duister Afrika , en 99,99% van degenen die de rimboe bezoeken is onder de deskundige leiding van ervaren gidsen die over voldoende middelen beschikken.
En ik denk niet dat men zendertjes ontwikkelt voor die ene gek die zich toch alleen in de wildernis waagt. Hoe dan ook ik geloof niet dat je in een oerwoud vanop de grond met je luciferdoosjezender de bewoonde wereld bereikt. Natuurlijk kun je altijd aan een aap vragen om de honderd meter coax die je natuurlijk meezeult, af te rollen en je antenne hoog in een boom te spannen. Persoonlijk zou ik een satelliettelefoon prefereren. Net zo makkelijk.

Sorry hubie, ik heb onder mijn vrienden veel amateurs die ik graag eens mag jennen. :-)

Anoniem

Op 18 december 2017 05:42:39 schreef mel:
Wat is er mis met een printje met zooi erop?
Of desnoods buizen..
Is net wat Hubie zegt,als bij GSM de infrastructuur plat ligt,kan je dat ding wel in het water gooien.
Een TRX, maakt niet uit hou oud, BLIJFT werken..
(Voordeel is ook dat je niet constant op dat stomme beeldschermpje hoeft te kijken,, :) )

Dàt scenario is wijd verspreid en eigenlijk niet eens onmogelijk.. Mooi thema voor een film.
Op doomsday als de ruiters van de apocalyps al met hun zeis rondzwaaien en alle telefoonkabels doorsnijden , redden de zendameteurs de wereld van een gewisse ondergang. en op het einde van de film breekt de zon dan door de duistere wolken en varen de zendamatuers onder thebaans trompetgeschal ten hemel. ;-)

En even voor GD: er is WEL DEGELIJK een licentie nodig, alleen betaalt de provider die..En de abonnees natuurlijk >:)

Sorry, je vraagt erom. Tuurlijk, maar ik betaal naar gebruik. En niet om enkel een call-sign te kunnen behouden voor een zender die al jaren in een kartonnen doos stof ligt te vergaren. Voor het geval het ooit nog eens kriebelt. :-)

joopv

Golden Member

Op 17 december 2017 22:52:18 schreef Hubie:
Hier heb ik ff niet van terug GD. ;-)

Edit\Als je in donker Afrika zit heb je niets aan een GSM( geen bereik),wel aan Bushmail met packetmodem en transceiver.
Als de stroom uitvalt ligt ook het GSM netwerk(Geen Snoer Meer)
plat. ;-)

Daar hoef je niet voor naar Africa hoor. In de meeste kleinere plaatsen in Duitsland is de dekking ook ronduit bedroevend.

Ik heb dit jaar een weekje in diverse kleine plaatsen in Duitsland doorgebracht, en de 2/3/4G coverage was vaak ronduit bedroevend. Hotelletjes met 1 wifi router voor het hele pand, die dan ook nog eens de halve tijd maar werkt.

Op 18 december 2017 11:21:07 schreef grotedikken:
[...] Dàt scenario is wijd verspreid en eigenlijk niet eens onmogelijk.. Mooi thema voor een film.
Op doomsday als de ruiters van de apocalys al met hun zeis rondzwaaien en alle telefoonkabels doorsnijden , redden de zendameteurs de wereld van een gewisse ondergang. en op het einde van de film breekt de zon dan door de duistere wolken en varen de zendamatuers onder thebaans trompetgeschal ten hemel. ;-) [...]

:)
Phil Karn (KA9Q) heeft hier ooit een mooie epistel over geschreven.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 18 december 2017 12:36:09 (30%)

Anoniem

Kweenie, als ik naar een afgelegen oord trek is dat om er eens uit te zijn. dan hoef ik niet zo nodig constant bereikbaar te zijn en krampachtig contacten te onderhouden met sociale media.

Ik prefereer dan van alles te genieten wat die streek te bieden heeft aan bezienswaardigheden, natuurschoon en eten en drinken. In plaats van de hele tijd op dat schermpje te swipen.
En ik ga ook niet gauwgauw een amateurlicentie behalen omdat mijn hotel geen snelle wifiverbinding heeft.
Overigens is de zendamateurband bedoeld voor technische conversaties en niet voor geleuter met je schoonmoeder.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 18 december 2017 12:39:20 (18%)

mel

Golden Member

Nog erger: geleuter met je vrouw >:)
Maar GD, je hebt helemaal gelijk.
Ik wil wel iemand kunnen bereiken , als het echt nodig is.
Dan kan ik dat met een Amateurtransceiver ook doen..
Ik heb niet eens een aaifoon .:)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 18 december 2017 13:45:33 (72%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 18 december 2017 11:02:21 schreef grotedikken:
[...]
Minder dan 1% van de bevolking bezoekt ooit duister Afrika , en 99,99% van degenen die de rimboe bezoeken is onder de deskundige leiding van ervaren gidsen die over voldoende middelen beschikken.

Die gidsen (en spotters) lopen tegenwoordig gewoon rond met een mobieltje.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 december 2017 11:02:21 schreef grotedikken:
Helaas is de wereld niet vergaan in 2012 ondanks de Mayacodex. :-)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 18 december 2017 11:02:21 schreef grotedikken:
[...]
Ik had me wel verwacht aan een repliek over duister afrika, of een wereldramp. Helaas is de wereld niet vergaan in 2012 ondanks de Mayacodex. :-)
Minder dan 1% van de bevolking bezoekt ooit duister Afrika , en 99,99% van degenen die de rimboe bezoeken is onder de deskundige leiding van ervaren gidsen die over voldoende middelen beschikken.
En ik denk niet dat men zendertjes ontwikkelt voor die ene gek die zich toch alleen in de wildernis waagt. Hoe dan ook ik geloof niet dat je in een oerwoud vanop de grond met je luciferdoosjezender de bewoonde wereld bereikt. Natuurlijk kun je altijd aan een aap vragen om de honderd meter coax die je natuurlijk meezeult, af te rollen en je antenne hoog in een boom te spannen. Persoonlijk zou ik een satelliettelefoon prefereren. Net zo makkelijk.

Sorry hubie, ik heb onder mijn vrienden veel amateurs die ik graag eens mag jennen. :-)

@GD: Ik kan hem hebben hoor. ;-)
Zo liet ik vroeger aan mijn kinderen zien hoe ik een RTTY verbinding maakte met Curaçao.
Nou,boeiend hoor zeiden ze,je kan toch beter je GSM gebruiken? en ze verlieten schouder ophalend de shack. ;-)
Tja.Patatgeneratie. ;-)

Ik heb 3 kinderen en die hebben helemaal niets met radio maar volgens de Veron is er genoeg nieuwe jonge aanwas dus dat geeft hoop.
Zendamateurs zullen er altijd zijn en blijven.
Marconi was tenslotte ook een zendamateur avant la lettre.

P.S. De kans dat je een aap met een bos coax tegenkomt in duister Afrika lijkt mij vrijwel nihil. ;-)

Hubie

Special Member

Ook antiek: Het zendamateurlogboek(3 x woordwaarde)
Was vroeger verplicht in NL maar dat was voor mijn tijd.Ik ben er dus al rap mee gestopt.
Voor een telex had je een papiertje nodig van de PTT(Ook voor mijn tijd). ;-)

Een mooije hobby toch?

Anoniem

Op 18 december 2017 19:36:45 schreef Hubie:
[...]
Ik heb 3 kinderen en die hebben helemaal niets met radio maar volgens de Veron is er genoeg nieuwe jonge aanwas dus dat geeft hoop.
Zendamateurs zullen er altijd zijn en blijven.

Hoop ja, maar voor wie? Voor de huidige oudere generatie vastgeroeste amateurs die de gedachte niet kunnen
verdragen dat hun hobby verdwijnt? Dat hun shack door hun geliefde nageslacht ooit naar het containerpark verhuist zonder veel emoties?

De wetten van Darwin zijn universeel toepasbaar.
Ongeacht hoe succesvol iets geweest is, als de omgeving verandert en de soort zich daaraan niet kan aanpassen is ze gedoemd te verdwijnen. Om plaats te maken voor beter aangepaste soorten.
Die voorbijgestreefde soorten verdwijnen dan volledig.
Vandaag zijn er (behalve de vogels)niet enkele, maar helemaal geen dinosauriers meer. En niemand is daar rouwig om. Al leken ze naar moderne opvattingen meer op mislukte kalkoenen dan op monsterlijke hagedissen.
De kans is dus groot dat het amateurisme in tegenstelling tot wat je denkt wel degelijk op termijn helemaal zal verdwijnen.
Bij het huidige uitsterven is dat ook zo. Als de populatie van een bedreigde diersoort beneden een bepaald aantal zakt is de soort gedoemd om volledig te verdwijnen.

Kijk maar naar de vacuumbuizen. Sedert de transistor volledig verdwenen. Behalve dan misschien bij enkele audiogekken die bereid zijn grof geld neer te tellen voor vermeende superieure eigenschappen.
Zo zullen over tien jaar gloeilampen ook nog enkel in musea te zien zijn. En ze gaven toch zulk mooi zacht licht, zullen de ouderen dan met tranen in de ogen zeggen. :-)

@ grotedikken

als je wilt, kun je van elke hobby een karikatuur maken; kleine moeite!

Uit eigen ervaring weet ik, dat veel amateurs op een heel hoog technisch niveau hun hobby bedrijven. Maar gelukkig is er ook ruimte voor hen die graag met oude spullen, waaronder buizen, zo je wilt met "lampen" knutselen. Het is immers een HOBBY!

Tenslotte, het doet me deugd dat je "shack" inmiddels ook hebt omarmd!

Gr.
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Hubie

Special Member

Op 19 december 2017 14:28:49 schreef grotedikken:
[...]

Hoop ja, maar voor wie? Voor de huidige oudere generatie vastgeroeste amateurs die de gedachte niet kunnen
verdragen dat hun hobby verdwijnt? Dat hun shack door hun geliefde nageslacht ooit naar het containerpark verhuist zonder veel emoties?

De wetten van Darwin zijn universeel toepasbaar.
Ongeacht hoe succesvol iets geweest is, als de omgeving verandert en de soort zich daaraan niet kan aanpassen is ze gedoemd te verdwijnen. Om plaats te maken voor beter aangepaste soorten.
Die voorbijgestreefde soorten verdwijnen dan volledig.
Vandaag zijn er (behalve de vogels)niet enkele, maar helemaal geen dinosauriers meer. En niemand is daar rouwig om. Al leken ze naar moderne opvattingen meer op mislukte kalkoenen dan op monsterlijke hagedissen.
De kans is dus groot dat het amateurisme in tegenstelling tot wat je denkt wel degelijk op termijn helemaal zal verdwijnen.
Bij het huidige uitsterven is dat ook zo. Als de populatie van een bedreigde diersoort beneden een bepaald aantal zakt is de soort gedoemd om volledig te verdwijnen.

Kijk maar naar de vacuumbuizen. Sedert de transistor volledig verdwenen. Behalve dan misschien bij enkele audiogekken die bereid zijn grof geld neer te tellen voor vermeende superieure eigenschappen.
Zo zullen over tien jaar gloeilampen ook nog enkel in musea te zien zijn. En ze gaven toch zulk mooi zacht licht, zullen de ouderen dan met tranen in de ogen zeggen. :-)

Kom op GD,zo zwart\wit is het allemaal niet.
15 jaar geleden bracht ik 250 LP's (vinyl) naar de berging.Niet meer nodig,we hadden de CD immers.
Nu anno 2017 worden er meer LP's gemaakt dan in de jaren 60,70.
De cassetterecorder is ook weer terug,die liggen nu in de kerstetalage bij Blokker. ;-)
Om ff back on topic te komen,over 100 jaar zijn er nog steeds zendamateurs met een seinsleutel en zendertje op een koud zolderkamertje ergens ter wereld.

evelo

Golden Member

Tja, het is een denkfout van velen: er vanuit gaan dat iets nieuws langer zal bestaan(overleven) dan iets ouds.
Terwijl het oude net al bewezen heeft dat het oud kan worden.

Wat zal langer meegaan: de smartphone of de vaste telefoon met draad?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vanzelf. Ik heb net m'n Prius laten uitbreiden1 met een houtvergasser. De buren mopperen wel een beetje, maar ik kom zo mooi van het snoeiafval van de bongerd af. Hij kan ook op steenkool!
Nu nog de kabelhaspel voor de (vaste!) autotelefoon.

1Toevallig loopt er elders een topic over de bedrading van de verlichting van een aanhanger. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evelo

Golden Member

Er zullen langer fietsen rijden dan auto's denk ik.

Fiets bestaat al langer dan auto.

Mmm... dit topic wordt een beetje filosofisch van aard, laat ik ook mijn bijdrage doen dan. De mens zal langer niet dan wel bestaan, miljarden jaren oud wat het universum toen wij ten tonele verschenen en nog biljoenen jaren zal zijn bestaan zonder de mens. 99,9% van alle soorten zijn reeds uitgestorven en de mens zal gewoon haar plaats in de geschiedenis hebben.

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

Klopt. Vermoedelijk zullen de insecten dan onze plaats innemen.
En natuurlijk de traditie van het amateurisme voortzetten. Ze zijn daarvoor beter aangepast. Antennes hebben ze zelf al . :-)

Op 19 december 2017 20:09:46 schreef Hubie:
[...]

Kom op GD,zo zwart\wit is het allemaal niet.
15 jaar geleden bracht ik 250 LP's (vinyl) naar de berging.Niet meer nodig,we hadden de CD immers.
Nu anno 2017 worden er meer LP's gemaakt dan in de jaren 60,70.

Dat bewijst maar weer hoe beinvloedbaar sommige mensen zijn. Zo'n vaart loopt het wel niet. Ik zie op elke rommelmarkt hele standen met LP's aan 50 cent per stuk, maar de mensen lopen die kraampjes straal voorbij op een stokoude fanaat na.

De cassetterecorder is ook weer terug,die liggen nu in de kerstetalage bij Blokker. ;-)

En dan koop je er best tien de zelfde per keer. Want ze zullen vast direct in de soep draaien. Al die jaren 70-90 muziekinstallaties hebben verstorven rubber aandrukrolletjes en riempjes. En waar ga je die nog vinden? De meeste mensen kunnen ze ook niet zelf vervangen. Mooi kerstcadeau. Cassette van 15 Eu, en 75-100Eu nazicht kosten van het cassettedeck. :-)

Om ff back on topic te komen,over 100 jaar zijn er nog steeds zendamateurs met een seinsleutel en zendertje op een koud zolderkamertje ergens ter wereld.

Doris Day zong het een halve eeuw geleden al: "Que sera, sera," ;-) En ze is er ook nog steeds dacht ik.

De mens ervaart van tijd tot tijd nostalgie, het verlies van datgene wat geweest is geeft ons vaak een ongemakkelijk gevoel. Het herinnerd ons eraan hoe vergankelijk het leven is. De tijd vliegt voorbij, maak er goed gebruik van.

This is the world we know best, the world of madness