Aftelklok voor in zwembad

Hallo,

Ik heb een uitdaging, in ieder geval voor mij. :-)

Ik wil een aftelklok maken waarbij de cijfers op 25 meter heel duidelijk zichtbaar zijn, of 2 gekoppelde klokken. Deze moeten automatisch aftellen van 59 tot 00 seconden. Ik heb geen flauw idee hoe ik hier mee moet beginnen. Ik heb wel wat voorbeelden gevonden hoe ik grote displays moet maken. Ik zie ook wel wat voorbeelden met kleine klokjes, maar ik heb geen idee hoe ik dit kan vertalen naar een grote klok.

Hebben jullie enig idee hoe ik hier mee moet starten? Voorbeelden, tips, etc..

Alvast super bedankt.

Edward

High met Henk

Special Member

ik weet niet of kosten een issue is, maar voor 60 euro heb je een 7" HMI van nextion en een arduino eraan en je bent er al een heel eind.
Arduino heeft een mooie klok ingebouwd op kristal basis en je moet alleen beetje code schrijven.

JE zou ook voor een 555 of andere oscillator en teller kunnen gaan maar is lastiger en net zo duur als arduino (replica in china kosten ca 5 euro en dan heb je een dure denk ik, zie ze soms onder 3)

dan heb je dus nog de keuze uit een Grafisch display waar je meer mee kan OF een zelfgeknutseld 7 serment display. Grote 7 segment displays kunnen ook maar zijn meestal prijzig en duur te vinden.

Let wel met een scherm kun je later ook andere fratsen uithalen die je wilt bedenken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

je kunt van rgb ledstrip ook heel mooi een segment display maken. kant en klaar, op maat knippen en alleen de rode of groene leds gebruiken. kun je een gewone led counter gebruiken, drivertor erachter zetten per segment uitgang en zorgen dat de ledstrips meteen op 12 of 24V werken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Let alleen goed op met apparatuur die je bij een zwembad wilt gebruiken op de veiligheid, zeker met iets wat je vanuit het net wilt gaan voeden.

Accu gevoed en draadloos gestuurd is de veiligste oplossing.

Houdt er ook rekening mee dat de omgeving erg aggressief is voor electronica: warmte, vochtigheid, chloor en zuur.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom van 59 naar 0? Ik stel me hier zwemtraining bij voor. Uit mijn zwemverleden haal ik dan naar boven dat 59 seconden onvoldoende is. We moesten bijvoorbeeld 10 x 100m zwemmen met vertrek elke 2 minuten.

We gebruikten een gewone klok met synchroonmotor en de seconden en minuten wijzers waren verlengd met strootjes de uren wijzer was verwijderd.

Als ik dit nu moest opbouwen, een LED scherm, geschikt voor industriële vochtige ruimte en daar een RPi aan. Eventueel met KVM extenders.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een 'gewoon' LED panel kan ook. Eventueel 2-color (Dan kun je de laatste 10 sec in een andere kleur doen), of desnoods RGB. Kun je 't ook mooi gebruiken voor andere doeleinden (Lichtkrant oid)

P10 = 30cm hoogte, lijkt me prima bruikbaar op die afstand.
HUB12/HUB75 zijn volgens mij ook arduino en rPI libaries voor

Eventueel kun je ook nog meerdere panelen stapelen.

Omgeving is idd wel iets waar je goed rekening mee moet houden. Er zijn niet zomaar (bv) speakers al eens naar beneden gekomen.....

behuizing van kunstof maken, rvs rotten de gaten in door de chloorlucht. ook is de heersende luchtvochtigheid en temperatuur een ding om aan te denken.

je mag geen stopcontacten gebruiken bij het bad, dus voeden uit aeen andere ruimte. bij voorkeur met een adapter die in die ruimte zit. buiten handbereik hangen, en denk aan ballen en spul wat voorbij vliegt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Heel leerzaam ,iets zelf maken om uit te vissen hoe het werkt.
Maar doe dat dan op je eigen kamertje.

Een knutselwerkje maken voor in een openbare ruimte waar kinderen komen, en waar er elektrocutiegevaar is door de vochtige en natte omgeving, en bovendien zonder enige kennis van zaken is absoluut onverantwoord. Je zegt zelf in je openingspost niet te weten hoe er aan te beginnen. Dan zul je vast ook niks weten over veiligheidsaspecten.
Niet doen.

Ik zou gewoon voor een groot TV/PC scherm gaan.

00 tot 59 is op 27"-48" prima leesbaar. Er zijn vast smart TV's die dit truukje met HTML/javascript zelf zouden kunnen, anders een raspberry pi eraan knopen.

En dan kom je meteen bij het belangrijkste punt de veiligheid:
Wat zijn de eisen van een scherm in het zwembad, dit is vast eenvoudig uit te zoeken en dan hoef je je alleen maar te houden aan die normen/modellen, gecertificeerde beugels gebruiken e.d.

Anoniem

Dat klinkt al een stuk beter.
Maar ik blijf erbij dat elke ingreep in een openbare ruimte, zeker als het gevoelige plaatsen zoals zwembaden betreft enkel door gekwalificeerde mensen zouden moeten uitgevoerd worden.
De goal is hier natuurlijk aan zoveel mogelijk mensen te laten zien: kijk ik heb dat gemaakt.
Warm water hebben ze daar al in de douches, en het goed gevoel iets helemaal zelf (door anderen) te ontwerpen weegt niet op tegen de risico's waaraan je bezoekers of onderhoudspersoneel ongewild blootstelt.

Op 19 december 2017 15:08:21 schreef grotedikken:
...
Maar ik blijf erbij dat elke ingreep in een openbare ruimte, zeker als het gevoelige plaatsen zoals zwembaden betreft enkel door gekwalificeerde mensen zouden moeten uitgevoerd worden.
...

Het kan heel goed dat TS de vraag via via heeft ontvangen en dat uiteindelijk de zwembaddirectie of inspecteur hier sowieso al een stokje voor steekt.

Zwembaden wassen
(lol) deze varkentjes wel vaker (kinderfeestjes, discozwemmen, allerlei wedstrijdattributen (sensoren, toeters, bellen) opa's die met videoapparatuur naar het afzwemmen komen, etcetera ;) )

een tv zou ik juist niet nemen, ding werkt op 230V, mag dus niet in de badruimte hangen binnen handbereik. verder is het scherm van glas, ook niet handig als een bal erdoorheen gaat. tevens zorgt de luchtvochtigheid/warmte en chloorlucht sneller voor uitval in zo'n ding.

ik zou eerder gaan voor een toestel op laagspanning, geen glas erin, met een plaat lexaan ervoor tegen rondvliegende ballen ed. voeding van een langsliggende ruimte halen, bij voorkeur de netvoeding daar laten en alleen laagspanning naar de badruimte halen. laagspanning bij voorkeur geen smps adapter, want die bouwen tussen aarde en DC uit dik 130V op, een trafovoeding is wel zo veilig..

de zwembad inspecteur kijkt overigens niet naar elektrische veiligheid, maar wel naar bijv gescheurde tegels, die moeten geheel vervangen worden, geen kitwerk..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 19 december 2017 16:32:06 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 december 2017 16:30:10 schreef testman:
een tv zou ik juist niet nemen, ding werkt op 230V, ...

Glas in TVs vandaag de tijd? 230V hoeft absoluut niet voor die flatpanels.

Ik neem aan dat er sowieso buiten handbereik wordt gewerkt en niet pal boven water en met 'balbescherming'

het lcd in een tv is nog steeds van glas.. er zijn idd wel tv's met 19V adapter, maar dan nog zijn die dingen geen lang leven beschoren met de omgeving, chloor, hitte, luchtvochtigheid. de tv kan wel achter een raam gezet worden in een andere ruimte bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Enkele belangrijke vragen zijn,
Wat wil je
Hoe handig ben je zelf
Wat mag het kosten.
Hoe snel moet het klaar zijn.
Hoe betrouwbaar moet het zijn.

Er is al aangehaald, met een kleine arduino of rasperry moet je met een paar displays een heel eind komen.
Maar dan moet je toch wel wat handigheid met programmeren hebben.
met ouderwetse IC s maken kan ook,ik heb ooit eens een klok gemaakt met IC s uit de SN7400 serie waarvan ik nog een heleboel had liggen. Het ging me toen meer om de uitdaging en lage kosten.
Displays zijn er in vele uitvoeringen, kijk ook eens bij redlion (http://www.redlion.net/) wat die hebben, je zult versteld staan.

Denk ook aan veiligheid in de badruimte. 230Volt is vrijwel altijd uit den boze. Bij 24Volt (Max.) mag heel veel. Nog beter is 12 Volt.
Als het display in de bad of zwemruimte komt dan kun je de voeding in de droge ruimte realiseren. Maar ook dan MOET er een 30 mA aardlek tussen!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Allemaal super bedankt voor de reacties.

Allereerst wil ik zeggen dat ik misschien niet precies weet hoe ik met elektronica componenten een dergelijke schakeling kan maken, maar ik ben niet gek en weet echt wel genoeg van elektriciteit om te weten dat dit niet samen gaat met zwemwater, dus maak jullie daar maar niet druk om.

Ik heb zo eens door de reacties gekeken en zou het graag willen zoeken in een "eenvoudige" schakeling die een aantal ledstrips aanstuurt. Ik krijg de klok wel op een pc geprogrammeerd en met een relais kaart, echter hebben we het dan over een flinke klok. Ik zou gewoon een klok willen maken, die zodra je er spanning aan hangt direct begint met aftellen. dus geen knopjes, geen extra's, gewoon simpel. Ik hoop dat dit door simpele ic's of iets dergelijks te maken is.

Dus iets met een simpele 12v schakeling met een ic-tje of eprom, die iedere seconde op verschillende pennetjes spanning zet die de leds aan en uit schakelt.

De klok komt in een badmeester hokje achter het raam te hangen, dus niets met vocht, of ballen, etc te maken.

Bedankt.

Edward

KGE

Golden Member

Arduino (nano) pakken en twee ULN2003 erachter voor de 2 x 7 segment ledstrips aansturing (tot 30 Volt en 500 mA per pin).

Interne timing functies zijn nauwkeurig genoeg en je hebt genoeg pinnen om 14 uitgangen zonder multiplex fratsen te sturen.

Programmaatje maak je zodanig dat de timer start en 'vastloopt' op '00' Door uit en weer aanzetten (of resetknop) begint het opnieuw.

Tot 12 Volt kun je ook de Arduino direct voeden.

Met losse IC's kan wel maar is meer werk en je bent langer bezig met het kloppend (....) krijgen van de hardware.

Anoniem

Op 19 december 2017 23:18:03 schreef nijmedw:

Allereerst wil ik zeggen dat ik misschien niet precies weet hoe ik met elektronica componenten een dergelijke schakeling kan maken, maar ik ben niet gek en weet echt wel genoeg van elektriciteit om te weten dat dit niet samen gaat met zwemwater, dus maak jullie daar maar niet druk om.

Maar waarom zou je als onervaren in die materie absoluut iets willen maken voor een openbare ruimte?

Stel, ik krijg voor mijn kerst een palet en borstels, maar heb nog nooit geschilderd.
Wat doe ik dan?

A)Meteen naar het stadhuis lopen en voorstellen om een fresco van "het laatste avondmaal" op de muren te schilderen?

B) In stilte op mijn kamer een beetje kliederen om ervaring op te doen. En mijn "meesterwerkjes" diep in de vuiniszak stoppen om niet uitgelachen te worden?

Niet alleen breng je anderen mogelijk in gevaar, maar als volslagen leek in elektronica, geef ik je ook geen enkele kans dat je op korte termijn in je opzet slaagt.

Laten we zo afspreken. Als jij over enige tijd je succesvolle project kunt showen in dit topic, zal ik me uitgebreid verontschuldigen en beloof ik 2 maand lang geen als negatief ervaren opmerkingen meer op dit forum te spuien. Deal? :-)

Inderdaad, als je kiest voor led strips, dan id de arduino nano de voor de hand liggende keus. En je kunt ook eens kijken naar ledstrips met ingebouwde stuuring. Dan kun je elke led afzonderlijk in elke gewenste kleur schakelen aansturen.

Leuk project. Ik wil wel helpen met de software voor de Arduino.

Hallo,

Na (nuttige) berichten heb ik inmiddels een Arduino nano besteld. Viel nog niet mee, ding is overal uitverkocht.
Als ik hem binnen heb ga ik er eens mee aan de slag. @Kees, mocht ik er niet uit komen, laat ik het je weten.

Thanks allemaal.

Edward

@GD ,
Optie B,... en niet direct in de vuilnis zak...
https://www.infowars.com/ketchup-on-canvas-modern-art-sells-for-nearly…
Dan weet jij wie-wie uitlacht.....

[Bericht gewijzigd door Arabel op zaterdag 30 december 2017 23:28:56 (10%)

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Uitverkocht? Kan toch niet?
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_2017…

Deze led strips zijn erg handig. Daarmee kun je elke led afzonderlijk aansturen in elke kleur die ja maar wilt. Led drivers zijn al ingebouwd in de strip, en kun je knippen in elke gewenste lengte. Als je weet hoe groot de letters moeten worden kun je uitrekenen hoeveel leds je nodig hebt:
https://www.aliexpress.com/item/1m-4m-5m-WS2812B-Smart-led-pixel-strip…

Op 19 december 2017 23:18:03 schreef nijmedw:
Ik heb zo eens door de reacties gekeken en zou het graag willen zoeken in een "eenvoudige" schakeling die een aantal ledstrips aanstuurt.
[...]
Ik zou gewoon een klok willen maken, die zodra je er spanning aan hangt direct begint met aftellen. dus geen knopjes, geen extra's, gewoon simpel. Ik hoop dat dit door simpele ic's of iets dergelijks te maken is.

Dus iets met een simpele 12v schakeling met een ic-tje of eprom, die iedere seconde op verschillende pennetjes spanning zet die de leds aan en uit schakelt.

Velleman had vroeger geloof ik een bouwkit van een universele klok die dat kon. Dan had je alleen maar via wat extra transistors de LEDstrips kunnen schakelen en was je verder klaar geweest. Ik krijg alleen de indruk dat de betreffende kit niet meer bij Velleman te krijgen is ;)

Op 19 december 2017 23:18:03 schreef nijmedw:
en weet echt wel genoeg van elektriciteit om te weten dat dit niet samen gaat met zwemwater, dus maak jullie daar maar niet druk om.

De klok komt in een badmeester hokje achter het raam te hangen, dus niets met vocht, of ballen, etc te maken.

Ik help het je hopen. Een zwembad is niet alleen water en vocht, maar ook veel gas: erg corrosief gas.

Het zwembad in mijn stad is (lang leve aanbesteden) gebouwd door een bedrijf dat nog nooit zwembaden had gebouwd. Dientengevolge is het gebouw bar slecht geïsoleerd maar zijn meerdere delen van het pand door corrosie (al dan niet elektrochemisch) in zulke slechte staat dat er hier en daar getwijfeld wordt of de boel platgooien en een nieuw zwembad bouwen niet een beter idee is dan de miljoenen kostende verbouwing(en) die al geweest zijn en waarvan de grootste nu op stapel staat.

Ook in m'n werk heb ik regelmatig te maken gehad met de werking van gassen: schakelkasten van metaal die, ondanks kilometers afstand van het strand, toch zoveel zilte lucht over zich heen kregen dat het innerlijk en de buitenkant zeer zwaar 'aangevreten' werd (PIN-terminals volledig weggevreten door het zout, dat soort dingen).
Spullen die wij in douches (van zwembaden) hangen en behoorlijk beschermd zijn tegen vocht, krijgen desondanks nog steeds het nodige mee van alles wat er in de lucht zit in een zwembad. Het heeft knap wat jaren geduurd voordat we een afdoende bescherming hadden voor elektronica in dergelijke ruimtes.

Ik help je hopen dat het lang goed gaat, maar denk dat je onderschat hoeveel corrosieve gassen er nog in zo'n hokje zijn.

Een flinke laag plasticspray over je print (als je op het punt bent dat je ab-so-luut zeker bent dat het werkt) kan ik dan ook alleen maar aanraden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Arduino nano moet je via Ebay kopen, of AliExpress of zo. Als ie overal uitverkocht is, dan vrees ik dat je veeeeeeeeeeeeeel te veel betaald hebt. Jammer.
Als je de schakeling op laagspanning maakt (12V of zo), dan zou ik me over die safety niet al te veel zorgen maken. Hoe je het praktisch uitvoert maakt wel uit natuurlijk. Een netvoeding in de "natte ruimte" is alsnog fout natuurlijk. Batterijvoeding zou ik niet doen, zo'n groot display verbruikt best wel wat.
Verder is het misschien toch wel handig om iets meer over je toepassing te vertellen. Alleen aftellen 59..0 klinkt als "niet goed genoeg nagedacht van tevoren", maar ik kan het mishebben.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

@Flip
Dat klinkt ongeveer als 1 minuut (60 minuten zie je ook niet op je wekker)

En wat een negativiteit weer voor iemand die wat wilt bouwen trouwens (GD, in je mand !)
Als je een fabrieks netstekker voeding gebruikt kan er imho eigenlijk weinig mis mee, als het ding daarbij ook nog buiten het bad blijft is er al helemaal geen probleem.

Zelf zou ik hier een 6-tal Cmos ic's tegenaan gooien ipv een arduino. Maar beiden werkt.
Een paar jumbo LED displays zijn ook voor weinig te vinden bij onze Chinese vrienden, bijvoorbeeld https://www.aliexpress.com/item/4inch-1digit-red-7-segment-led-display…