Ik heb hier ook een printer waarvan de fabrikant aanraadde om een upgrade te doen. Toen bleek dat de "compatible" cartridges niet meer werkten.... Die kostten 180 euro per setje (ipv de echte 195 euro). De leverancier 123inkt heeft ze wel vervangen, maar vond dat ik niet meer de compatible mocht kopen.... Toen ben ik op zoek gegaan naar een andere leverancier en nu betaal ik minder dan 45 euro voor een setje....
Anyway.... Het is dus mogelijk dat met een firmware upgrade ineens een sensor die "door heeft" dat je op transparanten aan het printen bent WEL werkt.... En printer fabrikanten verdienen aan "features" die de goedkope modellen niet hebben maar duurdere wel. Als dat op deze manier in de firmware geimplementeerd is kan je dat flauw vinden maar het is wel zo. De printer uit bovenstaand verhaal weigert ook bepaalde network dingen te doen omdat ik niet 3x zo veel heb uitgegeven voor het duurdere model. Nu opgelost met een raspberry pi van 40 euro.
Die "firmware upgrade" waarvan jij niet gemerkt hebt dat dit heeft plaatsgevonden, kan zijn uitgevoerd door de "nieuwste driver"....
Het zou kunnen dat ie detecteert dat er een vel is door licht er doorheen te schijnen.
1) Dat is meestal infrarood wat ze daarvoor gebruiken.
2a) het kan zijn dat jij niet door hebt dat je nieuwe sheets doorzichtig zijn voor IR en de oudere niet.
2b) het kan zijn dat je oude een witte rand hadden.
Deze theorie hangt er op dat je een nieuwe batch sheets hebt aangebroken. Oook zou het dus kunnen dat de firmware nu "sheets kunnen niet" controleert en dat je die sensor voor de gek moet houden. Zwart kleuren met een marker pen werkt misschien.