bedrading secundaire van stroomtrafo

Tidak Ada

Golden Member

Ik zit me af te vragen hoe lang de aansluitdraden van de secundaire van en stroomtrafo mogen zijn.
Wat is de invloed van de lengte, het al dan niet getwist zijn en omliggende geleiders op de meetwaarde is. Is hier iets over bekend?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Willie W

Golden Member

Ik weet niet hoe lang je die draden wilt maken, maar 3 a 4 meter is geen enkel probleem want dat komt bij ons regelmatig voor.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Aangezien het een stroom! trafo is zal de secundaire weerstand niet erg belangrijk zijn.
Als je een stroomtrafo hebt met een overzetverhouding naar 5 Ampere (wat een gebruikelijke waarde is) dan moet je nogal wat energie er instoppen om je signaal door inductie en of capacitaire overdracht te beïnvloeden. Kortom, veel last zul je niet hebben.
Ook een stroomtrafo van .. naar 4-20 mA heeft een robuuste uitgang waar invloed van buitenaf niet maar zo voor komt.
Het wordt anders bij een stroomtrafo naar 0-10 Volt, dan kunnen leidingweerstanden en overdracht wel degelijk een rol spelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

hier zit een stroomtrafo waar een 20 meter kabel aan de aansluitklemmen zit, toch meet deze hetzelfde als een fluke stroomtang die direct om de kabel zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Hoe lang zijn de stroomcircuits in een schakeltuin (switchyard) of in een centrale? Dat kan soms wel meer dan 100 meter zijn. Kwestie van dikkere aders als de lengte wat groter word.

Tidak Ada

Golden Member

Nee, het gaat om die mini stroomtrafo'jes, die je o.a. bij Chinese digitale Ampèremetertjes krijgt. Daar liggen de secundaire stromen eerder in de orde van µ- of miliampères.

@Gadget: Voor jou een stropvraag >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zolang de secundaire belastingweerstand dicht bij de secundaire wikkeling is verbonden maakt het niet uit hoelang de meet snoeren zijn.
De stroom door de secundaire wikkeling ziet de belasting weerstand en daar over meet je de spanning, de lengte van de meetsnoeren is naar mijn mening niet zo interessant.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 19 december 2017 21:55:25 schreef Tidak Ada:
Nee, het gaat om die mini stroomtrafo'jes, die je o.a. bij Chinese digitale Ampèremetertjes krijgt. Daar liggen de secundaire stromen eerder in de orde van µ- of miliampères.

@Gadget: Voor jou een stropvraag >:)

Ik gaf het al aan, in een STROOM kring is het moeilijk om de stroom te beinvloeden door inductie/capacitaire overdracht. Daarvoor moet je vermogen ovebrengen.
Bij een spanningsbron gaat dat veel makkelijker, er hoeft immers vrijwel geen vermogen geinduceerd te worden om te spanning te beinvloeden.

Heb je je meetsnoeren van een digitale Voltmeter wel eens in de lucht gehangen, of aangeraakt? Bij een beetje meter meet je al behoorlijke spannningen. Als je hetzelfde met een stroom wilt proberen moet je een heel sterk wisselend veld in de zeer nabije buurt hebben, dat lukt niet zo snel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 december 2017 21:55:25 schreef Tidak Ada:
Daar liggen de secundaire stromen eerder in de orde van µ- of miliampères.

Microamperes lijkt me wel erg weinig. Je moet in ieder geval zorgen dat je beneden de nominale belasting blijft, en voor maximale nauwkeurigheid blijf je beter boven 75% van de nominale belasting. Hoewel ik me afvraag of die minitrafo's die je bedoelt wel zo nauwkeurig zijn dat het de moeite waard is om dat allemaal zo in te stellen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 december 2017 22:15:29 schreef Toeternietoe:
[...]
Als je hetzelfde met een stroom wilt proberen moet je een heel sterk wisselend veld in de zeer nabije buurt hebben, dat lukt niet zo snel.

Zo lijkt 10 à 20 A me wel een redelijk grote hoeveelheid t.o.v. die paar mA. Ik moet zo'n 50 cm overbruggen in die omgeving, vandaar mijn vraag. Belastingsweerstand zit in de meter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 december 2017 22:08:13 schreef Martin V:
Zolang de secundaire belastingweerstand dicht bij de secundaire wikkeling is verbonden maakt het niet uit hoelang de meet snoeren zijn..

ik zou de weerstand juist dicht bij de meter (of meetcircuit) plaatsen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 december 2017 21:52:41 schreef mvdk:
Kwestie van dikkere aders als de lengte wat groter word.

Dat klinkt niet logisch, eigenlijk. De stroom is dan toch hetzelfde?
Ah, tenzij anders de door de stroomtrafo te leveren spanning toch te groot zou worden; zie verderop.

Op 19 december 2017 22:08:13 schreef Martin V:
Zolang de secundaire belastingweerstand dicht bij de secundaire wikkeling is verbonden maakt het niet uit hoelang de meet snoeren zijn.
De stroom door de secundaire wikkeling ziet de belasting weerstand en daar over meet je de spanning, de lengte van de meetsnoeren is naar mijn mening niet zo interessant.

Als de belasting dicht bij de trafo zit, is de rest van het circuit gewoon weer het overbrengen van spanning, niet van stroom.
Dus als stroom overbrengen (in plaats van spanning) zo'n groot voordeel heeft, zou ik de belasting juist bij de meter plaatsen.

Stel, de secundaire van de stroomtrafo levert 1 A. Nu zou je die normaal gewoon met een ampèremeter meten, maar jullie hebben het dus over spanningsmetingen om die stroom te bepalen.
Stel dus verder dat we die stroom door een belasting va 1 ohm laten lopen, om daarover 1 V te kunnen meten. De meter staat 'verderop'.

Die weerstand kan dicht bij de trafo, en dan worden de draden naar de meter dus verder gebruikt om de spanningsmeting aan die 1 V te doen. De weerstand van de draden maakt niets uit, want de voltmeter is hoogohmig. Als de draadweerstand van het meetcircuit bijvoorbeeld 5 ohm zou zijn, is dat niet waarneembaar met een gewone voltmeter.
Wel zou je bang kunnen zijn voor geïnduceerde stoorspanning.

Op 20 december 2017 05:21:04 schreef rew:
[...]ik zou de weerstand juist dicht bij de meter (of meetcircuit) plaatsen.

De weerstand kan ook bij de meter, dus vér van de trafo. Van inductie in de meetdraden heb je dan in elk geval geen last meer.
Bij de meter loopt er dan 1 A door 1 ohm, en je meet de 1 V.
De stroomtrafo levert dus die 1 A, maar moet nu wat meer spanning leveren, doordat de totale weerstand groter is. In dit voorbeeld zou hij 6 V moeten opbrengen. Maar dat maakt helemaal niets uit.
Net zo goed als de spanning uit een spanningstrafo maar weinig zakt als je een beetje stroom afneemt, zo zakt de stroom uit een stroomtrafo ook maar weinig als je een beetje spanning vraagt.

Op 19 december 2017 23:15:37 schreef Tidak Ada:
[...] Zo lijkt 10 à 20 A me wel een redelijk grote hoeveelheid t.o.v. die paar mA. Ik moet zo'n 50 cm overbruggen in die omgeving, vandaar mijn vraag. Belastingsweerstand zit in de meter.

Ten slotte is het natuurlijk zo dat er bij 50 cm nog helemaal niets opmerkelijks gebeurt; de twee mogelijkheden zijn dan praktisch niet te onderscheiden.
Alle antwoorden tot nu toe hebben betrekking op grotere afstanden.

Op 19 december 2017 21:06:37 schreef Gadget_inc:
Strikvraag ? :)

It's a trap!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

@FET:
Dat maakt alles duidelijk :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 december 2017 12:02:52 schreef Frederick E. Terman:
De stroomtrafo levert dus die 1 A, maar moet nu wat meer spanning leveren, doordat de totale weerstand groter is. In dit voorbeeld zou hij 6 V moeten opbrengen. Maar dat maakt helemaal niets uit.

Als je het te bont maakt ((secundaire) meetspanning te hoog) dan kan de stroomtransformator in verzadiging raken en klopt de meting niet meer.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Natuurlijk, dat moet niet; alles kan fout. Wie een onderdeel gebruikt zou eigenlijk de specificaties moeten kennen.

Voor de 'echte' stroomtrafo's, die bijvoorbeeld een 5 A secundaire hebben, wordt wel gerekend met 1 ohm maximaal in het secundaire circuit. Vandaar dat dan bij wat grotere afstanden tot de belasting (weerstand of ampèremeter) toch niet al te dun draad gebruikt moet worden, wat @mvdk al meteen zei.

Bij de kleine stroomtrafootjes waarover het hier gaat, zijn de stromen veel kleiner en kunnen de weerstanden dus gerust tamelijk veel groter zijn zonder meetfout. Maar nogmaals: dat vertelt de fabrikant je wel. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

de stroomtrafo die hier zit is een 1000:1 model wat tot 70A gaat. de weerstanden over de stroomtrafo op de displayprint zijn ook meer als 1 ohm. toen er nog een stroomtrafo zat die 100A/5A was klopte de uitlezing ook niet heel goed over diezelfde afstand, op een andere meter. op hoog verbruik was de stroom feitelijk hoger, de weerstand van de 2x20 mtr kabel leverde spanningsval op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Het gaat in dit geval om een meettrafo'tje type ferrietring, waar een primaire stroom tot maximaal 100A door gaat. Datasheet, merk en wikkelverhouding zijn onbekend en niet te achterhalen. Het hoort bij een AC stroommeter uit de Grote Volksrepubliek.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De wikkelverhouding is natuurlijk wel te achterhalen. Neem een extra stroommeter op in het secundaire circuit, stuur een stroom door de primaire en vergelijk de aanwijzingen van beide stroommeters.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…

Is van eaton hoofdstuk 77.3 , als je de draden te lang maakt verlies je vermogen in de bedrading. Geeft ten min aanwijzing en fase verschuiving.

Tidak Ada

Golden Member

Dat laatste is in dit geval van groot belang, want de meetunit geeft ook de cosφ aan. Heb hem er niet om aangeschaft, maar toch. Verder wordt een en ander samengebouwd met een 5A veiligheidstrafo. Wat gaat het strooiveld daarvan doen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

als ik hier de netstekker verkeerd om in het wcd heb zitten, geeft de meter geen cosinus aan, mocht je dat nog aan de hand hebben. ofwel 230V meting ofwel stroomtrafo aansluitingen moet je dan draaien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook stroom transformatoren zijn transformatoren.
Alleen geven deze liever een een stroom af in plaats van een spanning.

Een stroomtrafo heeft ook een opgegeven vermogen.

In de Eneriewereld heb ik hier bijna dagelijks mee te maken.

Als ik een stroomtrafo heb van 800/5 met een vermogen van 30VA, dien ik hier wel rekeningen mee te houden qua bedrading.
Immers is P=I²*R

Indien ik hier een 6mm² kabel achter hang van 400 meter heb ik alleen voor de kabel al 59VA nodig, en wordt de stroomtrafo overbelast.

Als deze 800/1A is zakt gelijk het vermogen met de zelfde kabel naar 2.36VA.
Dus hou ik meer dan genoeg vermogen over voor mijn meetapparatuur.

Dus de dikte van een kabel doet er zeker aan toe. De kabel verbruikt ook energie.

Ook als de stroomtrafo open komt staan is dit niet gewenst.
De trafo zal altijd de stroom willen opwekken, en kan daarbij enorme hoge spanningen opwekken, zodanig dat de secundaire wikkelen beschadigen.
Tevens raakt de kern in verzadigd en zal de kern enorm gaan verhitten met alle mogenlijke gevolgen daaraan gekoppeld.

Denk aan een doorvoertrafo met een isolatie niveau van 50kV met een gloeiend hete kern er in, gegarandeerd klappende succes.

Stroomtrafo's mogen daarom nooit onderbroken worden in bedrijf, en deze worden dus niet secundair afgezekerd.

RAAF12

Golden Member

Op 21 december 2017 09:59:13 schreef Tidak Ada:
Het gaat in dit geval om een meettrafo'tje type ferrietring, waar een primaire stroom tot maximaal 100A door gaat. Datasheet, merk en wikkelverhouding zijn onbekend en niet te achterhalen. Het hoort bij een AC stroommeter uit de Grote Volksrepubliek.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/135880/4#highlight=meter :-)