Sirene alarmsysteem, zener diode heet, testen en alternatief?

Ik heb hier een draadloze sirene liggen welke in het stopcontact gestoken moet worden.
Door o.a. gebrek aan kennis herken ik zo geen spanningsregelaar.

Wel is er een 36v zener diode dusdanig heet geworden dat de printplaat verkleurd is.
Mijn vermoeden is dus dat deze niets meer doet.

ZBT 36v 85c staat er op, ik kan er niet uit opmaken hoeveel watt deze kan hebben.
85c lijkt mij de temperatuur, 36v spreekt voor zich.

Zou het kunnen dat de zener de enige manier van spanningsregulatie is?
Dat zou wel meteen verklaren waarom deze het begeven heeft.

Vragen:

- Kan ik met mijn labvoeding en een 1k ohm weerstand (kwart watt MF) veilig de zener testen op een lage stroom?

- Omdat ik geen 36v zener heb en deze in het originele ontwerp erg warm is geworden, is er een alternatief mogelijk met reguliere diodes/zeners?

De opbouw van de voeding is heel 'dirty'. Een transformatorloze voeding welke met een serie condensator de spanning verlaagt en voor 99% van de tijd zo beetje al het geleverde vermogen door de zener laat verstoken.

Voor zover ik het begrijp werkt de sirene intern op 24V en is die zenerdiode er om te zorgen dat de spanning niet boven de 36V kan komen. Ik denk dat je eens voorzichtig 12V dc op de dikke condensator naast de zener kan zetten om te proberen. Als het goed is werkt de sirene dan, hetzij op een lager volume dan normaal.

RAAF12

Golden Member

De zener is door te meten op de diode stand van de meter of als die niet aanwezig op het weerstand meetbereik. Als je het heel luxe wilt doen is de zenerspanning te meten met een regelbare voeding. Een verkleurde printplaat komt meer voor. Bij duurdere merken worden soms keramische busjes gebruikt om het component voor betere koeling op afstand van de PCB te monteren.
Als de 36V spanning over de zener aanwezig is zal de fout ergens anders zitten. De serie condensator van 0.47µ is berucht, omdat die vaak capaciteitsverlies hebben.

Thevel

Golden Member

Op 20 december 2017 21:19:43 schreef sanscorp:
85c lijkt mij de temperatuur, 36v spreekt voor zich.

Nee, 85C is de serie van de zenerdiodes, deze serie heeft een vermogen van 1,3W

maartenbakker

Golden Member

Bij onderbroken seriecondensator staat er juist veel te weinig spanning over de zener. De condensator is wel de eerste verdachte.

Hoe dan ook, als de zener in diodestand correct doormeet is hij heel. Als hij onderbroken of meer waarschijnlijk kortgesloten meet, is hij stuk. De nieuwe monteer je een stukje boven de print voor een betere koeling. Eventueel een zwaarder exemplaar nemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt, ik dacht juist dat de mkt 0.47uF een filter was, maar deze is dus niet bedoeld als x2 netfilter?

Verstandigst is om de elco's, mkt en zener te vervangen.

Een externe voeding zou ook mogelijk zijn, maar dan moet ik zaken er af halen en overbruggen, ik weet dan niet welke componenten en waar de externe voeding aan te sluiten. De twee elco's bij de spoelen zijn beide 16v dus 12v zou ook zomaar kunnen.

De zener werkt nog wel, maae het printspoor is kapot gebrand. Ik kan dat "omzeilen" door de zener niet zo netjes direct op het eerstvolgende component te solderen.

Ik ga in ieder geval voor een dikkere zener met veel meer afstand tot de pcb.
Koelelement voor zeners zullen vast niet overal verkrijgbaar zijn. Ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien :)

Anoniem

Een reparatie/fout beoordelen op afstand is altijd moeilijk.

Tenzij de component zichtbaar stuk is, nooit op goed geluk beginnen knippen en vervangen, maar meten en daaruit besluiten trekken.
Bewijs: je conclusie was alvast verkeerd.
Dat de zener warm wordt is normaal en dat de print op die plaats verkleurt is ook niet noodzakelijk de oorzaak van de fout.

Soldeer hem maar gewoon netjes terug voor je van de regen in de drop geraakt. Let er op dat je hem in de goede richting terug plaatst.

Een betere methode ware geweest het spul aan de 230V aansluiten en voorzichtig de spanning over de zener meten.
Defecte elco's kun je vaak herkennen doordat het dekseltje bol staat. Dat is hier niet het geval.

Al vind ik het een zwak punt dat op de print waar voldoende ruimte is, de afvlakelco zo dicht bij de hete zener staat. Die houden daar niet van.

Als de spanning op de zener te laag is, dan is de blauwe seriecondensator een mogelijke verdachte. Deze dient als "voorschakelweerstand" om zonder transfo de spanning op een verliesvrije manier omlaag te kunnen halen.
Kun je de capaciteit meten? Dergelijke condensatoren gaan zelden stuk, en dan zie je het duidelijk, maar ze verliezen vaak een groot stuk van hun capaciteit, waardoor in geval ze gebruikt worden als voorschakelelement, de resterende spanning op het circuit te laag kan worden.
Indien je deze moet vervangen , enkel door een gelijkwaardig type!

Ik ga akkoord dat de zener misschien wat te dicht tegen de print en de elco staat, en dat het de levensduur gaat vergroten als je hem met langere draadjes wat verder van de print en de elco kan brengen.
Als je hem toch vervangt, neem dan 2stuk 18V zeners van dezelfde 85c reeks in serie. Die zijn makkelijker te verkrijgen en dan dissipeert elke zener maar de helft.

Maar daar moet je nu je hoofd niet over breken, zoek eerst de fout en verbeter na de reparatie dit vermeend zwakke punt als dat beter is voor je gemoedsrust.

Tidak Ada

Golden Member

Wat wel eens wil werken is dat je de aansluitdraden maximaal lang laat en dan aan iedere draad een stripje koper soldeert. Dat fungeert dan als koelvin. Je kunt de zener dan ook nog eens van de elco afbuigen
Anderzijds vermoed ik een defect aan een andere component, waardoor de stroom door de zener te hoog wordt. Dat zou een elco kunnen zijn. Vervang in ieder geval de elco naast de zener door een 105°C type. Ziet de huidige er nog goed uit? Het zou de boosdoener kunnen zijn....
Neem voor de zener minstens een 1W type.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Helaas kan ik geen condensatoren meten/controleren anders dan op het oog.

Gezien de zeer geringe prijs loont het om deze (dan wel niet preventief) te vervangen.

De zener werkt dan wel maar ga ik hoe dan ook vervangen voor 1 met een hoger wattage.

De 4 elco's heb ik nog liggen, idd koop ik altijd de 105 graden varianten. Ze zien er op het oog nog prima uit.

Ik kan de voltages prima meten maar heb het niet zo op 230v :)

[Bericht gewijzigd door sanscorp op donderdag 21 december 2017 10:25:54 (10%)

Tidak Ada

Golden Member

Zie mijn wijzigingen in de vorige post.

Heb je misschien twee gelijkwaardige trafo's liggen? Dan kan je de secundaires aan elkaar knopen en heb je een soort veiligheidstrafo. Dan kun je allen nog een klap krijgen als je massa (niet de net-aarde) en voedingsspanning tegelijk aanraakt en is de stroom beperkt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Helaas niet, heb een hoop netadapters maar geen gelijkwaardige :)
Allemaal "gered" van weggooien en in de loop der tijd verzameld.

Ik ga de elco's nu vervangen, die laat ik hoger uitkomen met een stukje isolatie om de pootjes.

dan de originele zener terugplaatsen en nog eens testen.
Verder heb ik alleen een gebruikte 0,47 275 MKT liggen.
Geen idee of dat dus nut heeft.

Anoniem

tsja, als je de middelen, de kennis en de durf niet hebt voor een reparatie dan kun je idd maar beter gokken. Gezien er niet zoveel componenten opzitten kun je met wat geluk nog winnen ook.

Maar op termijn zal het aanhouden van dergelijke reparatietechnieken
vaker tot teleurstelling dan tot succes leiden. Neem dat maar van me aan.

Laat ook even weten hoe het is afgelopen. Feedback is van onschatbare waarde voor het algemeen kennisniveau.

Ik zou persoonlijk pas in de tweede plaats aan die elco's denken..
Die blauwe condensator is een cruciaal element.Die staat in serie met de heles schakeling. dus eerst en vooral vergewissen of deze wel ok is. Meten of vervangen.

evdweele

Overleden

heb een hoop netadapters maar geen gelijkwaardige

Met "netadapter" wordt over het algemeen een voeding of batterijlader voor een of ander apparaat bedoeld. In de meeste gevallen komt daar gelijkspanning uit, herkenbaar aan het "=" teken.

Een trafo (transformator) sluit je aan op wisselspanning (aangeduid met "AC" of "~") en er komt een andere wisselspanning uit.

Alleen de transformator kan gebruikt worden in de situatie die @Tidak Ada beschrijft.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik heb dus vooral netadapters... ook wel losse trafo's (ook weer gesloopt uit) maar van het gros weet ik niet wat de output is.

Ik ben al een hele tijd aan het worstelen met "maar hoe dan".
Zelf kom ik er niet uit, zeker niet door een boek te lezen.
Ik ben behoorlijk autodidact op veel vlakken, maar dit is net even te ingewikkeld om geheel zonder kennis alleen op te starten.

Ik vind het leuk om te priegelen, op de gok componenten vervangen is eigenlijk het enige wat ik "kan".
Ik wil graag leren hoe je dan fouten in een circuit kan vinden.
Verder maak ik met regelmaat printjes van bijvoorbeeld Silcion Chip, waarbij je een PIC programmeert en een printplaat etst.
Dat is eigenlijk fool-proof zolang je goed oplet.

In de basis heb ik iets van een leermeester nodig anders gaat er nooit wat van komen.

Zelfde als met de oscilloscoop: Ik snap de youtube filmpjes prima, voltage v.s. tijd, sinus, prachtig;
Maar wat verteld het je nu eigenlijk? Hoe kan ik fouten opsporen met zo'n ding.
Duizend dingen over triggers en slopes maar niet waar het nu voor dient.

Waarom zitten er op dit printje 16v 220uF condensatoren, welk doel dienen ze in dit specifieke geval. Dat soort simpele maar praktische voorbeelden mis ik gewoon heel erg.

Ook nu weer: Die MKT, er staat 40/110/56 .47uF 275Vac op.
OK, 0,47 microfarad, maximale spanning is 275v AC, duidelijk.
Maar wat moet ik met 40/110/56?

De MKT die ik als vervanger wil gebruiken heeft dit opschrift niet.
Daar staat weer 250/275Vac en alleen 0,47uF op.
Maakt dit hem dan automatisch ongeschikt omdat het een ander type is?

Anoniem

Het belangrijkste is de capaciteit. Die bepaalt de serie impedantie. In het geval van 0.47µF schakel je als het ware 6,7kOhm in serie met de schakeling. Met dit verschil dat het een "verliesvrije" "weerstand " is.
De spanning 275Vac is ook dezelfde.. Het zijn beide X2 condensatoren.
De aanduiding X slaat er op dat het zgn veiligheidscondensatoren zijn die bij overspanning geen kortsluiting veroorzaken. Ze zijn zelf herstellend na doorslag. telkens ze een hoge spanningspiek te verwerken krijgen vermindert de capaciteit een beetje. Voor gebruik als ontstorings condensator waarvoor ze ontworpen zijn is dit niet kritisch voor de goede werking van het apparaat.
Maar waar ze gebruikt worden als stroombeperkend voorschakelelement kan capaciteitsverlies wel voor problemen zorgen. Beruchte fout bij de Senseo koffiezet.
De andere aanduidingen op de condensator zijn van ondergeschikt belang en hoef je je nu niet af te vragen.
Hop, vervangen dat ding.

Ok dus deze is bruikbaar, en zo leer ik nog eens iets.

Ik kende ze dus alleen als netfilter, niet als "weerstand".

Ook heb ik ze wel eens behoorlijk gehavend gezien.

Degene die ik nog had liggen is wel een stuk dikker, maar is inmiddels op de pcb gesoldeerd.

Apparatuur om condensatoren te testen is volgens mij erg kostbaar, er zijn diy kitjes te koop maar deze schijnen niet heel betrouwbaar te zijn.

Heeft één van jullie hier nog een goede tip op dit gebied?

evdweele

Overleden

Die gele condensator is zo te zien een gebruikte, gesloopt uit een afgevoerd apparaat.
Heeft deze condensator nog wel zijn juiste capaciteit?

Gewoon vervangen door een nieuwe X2 condensator. Voor een paar dubbeltjes moet je niet gaan knoeien of gokken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Als ik het goed zie, heeft die gele con een iets (25 Vdensator) lagere maximum werkspanning ('Keuringstekens' LR en SA). Ik durf alleen niet net zekerheid te zeggen of dat in de praktijk iets uitmaakt.
Ik en echter met dit soort voedingsschakelingen er wel voor om de veiligheidsmarges zo groot mogelijk te houden. liever >300V in plaats van de magere 275V voor het VDE keurmerk.

Je kunt op eBay/Banggood/Alixpress voor zo'n 20 tot 30 dollar hele leuke componententestertjes kopen. Die testen (niet meten!!) zowel condensatoren als transistors en diodes in een handomdraai voor je.
Ook op iedere elektronicabeurs (zie aankondigingen hier op het forum) kun je die kopen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Tuurlijk beter vervangen door nieuw.
X2 condensatoren zijn berucht om hun capaciteitsvelies. iets wat bij condensatoren doorgaans niet gauw voorkomt.
Maar voor een test zou ik het toch gauw eens met deze proberen. Het zou toeval zij moesten ze alle twee sterk in waarde afgenomen zijn. Lukt het, dan zou ik hem gewoon laten zitten. Als het werkt brengt nogmaals vervangen door een nieuwe geen voordeel mee.

Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 21 december 2017 13:35:13 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 21 december 2017 12:51:08 schreef grotedikken:
Tuurlijk beter vervangen door nieuw.
X2 condensatoren zijn berucht om hun capaciteitsvelies. iets wat bij condensatoren doorgaans niet gauw voorkomt.
[....]

X2-condensatoren werden vroeger 'zelf herstellend' genoemd. Bij iedere doorslag brandt het diëlectrum rond dat punt weg, waardoor de sluiting wordt opgeheven. Nadeel is dat hierdoor het oppervlak van het diëlektrum steeds kleiner wordt, met capaciteitsverlies tot gevolg.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Het is niet omdat een X2 condensator een vaak voorkomende fout is bij bepaalde apparaten , dat ze allemaal na een tijdje massaal capaciteit verliezen. Dat hangt af van de omstandigheden waarin ze gebruikt werden. Een ontstoorcondensator op een tl bak of een stofzuigermotor krijgt meer transients voor zijn kiezen dan ene op een elektrisch dekentje .
Waarschijnlijk is de kans op een herbruikbare recup x2 condensator een stuk groter dan op een kaduuk exemplaar.

Inmiddels is de sirene getest en werkend bevonden.
Het apparaat ging nog wel aan maar maakte geen verbinding meer met het systeem, dat is ook weer gelukt.

Ik denk dus toch dat het voltage te laag was en dat het vervangen van de x2 geholpen heeft.

Omdat ik ze had en ze 8 cent per stuk kosten heb ik ook preventief de elco's vervangen. Ik weet niet hoe oud het spul is dus kon geen kwaad.

Ik dank jullie allen voor de informatie, het voelt niet echt als een succes omdat ik er geen zak van snapte, maar het werkt wel weer :)

Ik heb verder niet gemeten en haal wel een nieuwe X2 condensator (300v 0,47uF) evenals een zwaardere zener. De zener staat nu al iets verder van de PCB af, de elco staat veel hoger dan de zener zodat warmteoverdracht in ieder geval geen probleem meer is.

De DIY tester ga ik eens naar kijken, maar het mooiste is ook meten nietwaar?

maartenbakker

Golden Member

Een nieuwe X2 300V MKP is allicht beter, zelfs als hij door de fabrikant ook niet geschikt zou zijn bevonden voor serieschakeling. Elco's van 8 cent is waarschijnlijk een onverstandige bezuining (sneller stuk dan als je de oude had laten zitten) maar dat hangt van het merk en type af.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 21 december 2017 14:32:06 (58%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een beetje afhankelijk van de grootte natuurlijk maar tussen de 0,8 en 0,20 cent per stuk van bekendere merken.

Zo is een mkp 47pnF 400v van Wima 85 cent.
Maar elco's, zeker 16v 220uF zijn niet zo prijzig.

Vaak bestel ik ze bij EOO per 10 en dan zijn ze 75 cent. Zo dus ook voor elco's die dan van 10c naar 8c gaan.

Allen 105 graden, waar nodig low esr.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op donderdag 21 december 2017 15:00:59 (16%)