Germanium, het nieuwe goud?

GJ_

Moderator

Op 21 december 2017 22:09:08 schreef Sine: What the schnitzel moet je nog met een 486?

Daar ben ik 5 jaar geleden nog druk naar op zoek geweest :-(
Niet alle software wil op een Pentium.

Tidak Ada

Golden Member

Waar zou die nick van TS eigenlijk op slaan? Frieten of t...en? Het is tn slotte een Belg >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Tsja, computermeuk. Wat mot je er mee...

Maar ook ik moet toegeven dat ik schrok van de waarde van de full size ISA Soundblaster (30cm lang ofzo!) die ik in een pentium computertje aantrof.
En waar ik de nederige C64 vroegah voor 5 euro in de kringloop aantrof, beginnen die ook voor flinke bedragen te gaan. Niet in de laatste plaats door - wederom - muzikanten die de SID geluidschip in zelfgemaakte synthesizers toepassen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 22 december 2017 10:00:35 schreef GJ_:
[...]Daar ben ik 5 jaar geleden nog druk naar op zoek geweest :-(
Niet alle software wil op een Pentium.

Ik moest toch nog een traantje wegpinken toen ik mijn AMD 486 de deur uit deed. AMD 486DX 40MHz, 4Mbyte geheugen en een harde schijf met wel 210MByte opslag, kosten toen zo'n Fl. 3200,-

Jeetje dat is al bijna 25 jaar geleden :D

Overigens laatst bij de lichtmis nog een 4 tal originele Pentium chips gekocht voor een euro per stuk. Geen slechte deal want die dingen hebben een schrootprijs die een stuk hoger ligt (0,48 gram goud).

Maar ik vind ze gewoon mooi om naar te kijken, zo maken ze die ceramische PGA's niet meer.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op vrijdag 22 december 2017 11:32:43 (25%)

This is the world we know best, the world of madness
Hewlett

Honourable Member

Tja, eigenlijk kun je de conclusie trekken dat wanneer oude meuk ook maar zijdelings iets met audio te maken heeft, oude meuk potentie heeft ooit duur te worden: buizen in versterkers, germanium torren voor vervorming geluids effecten, geluidskaarten, home computers met AY-3-8910, Amiga Paula, SID chips. Als er maar geluid uit komt. Audiofools dus :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Die oude computerkasten (plaatstaal, niet die blikken) zijnooko nog goed te gebruiken als inbouwkast. Nieuw front er op en je bent klaar.

Ik heb er ooit ook een gezien die tot brievenbus was omgebouwd....
Oude muis als beldrukker, ook al gesignaleerd!

Op 22 december 2017 11:28:44 schreef Blackfin: [...] Overigens laatst bij de lichtmis nog een 4 tal originele Pentium chips gekocht voor een euro per stuk. Geen slechte deal want die dingen hebben een schrootprijs die een stuk hoger ligt (0,48 gram goud).
[....]

Sssst....! Geen slapende schroothandelaren wakker maken!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 21 december 2017 19:34:55 schreef evdweele:
Uit veel van de andere berichten van de TS blijkt dat hij weinig op heeft met oude elektronica.

Waarschijnlijk hééft hij helemaal geen voorraad OC76's of andere oude transistoren en probeert hij iedereen weer een loer te draaien.

Waarom altijd zo negatief doen EVDW? ;-) uit onderstaande foto's blijkt dat het helemaal niet waar is wat je insinueert. Ik heb gisteren nog in een kast vol ongesorteerde radiobuizen een doosje OA5 en OC75 ontdekt. Ik heb er dus zelfs meer dan ik dacht . ;-) De datum staat erbij voor het geval je wéér ten onrechte zou vermoeden dat ik je bij de neus neem. :-)

Ik begin dat trollen van hem goed zat te worden :(

Dat zie je weer verkeerd hoor. Als een onderwerp je niet zint ben je niet verplicht er aan deel te nemen. Je kunt ook je standpunt proberen te verdedigen met zinvolle argumenten.
Dit onderwerp is m.i. zeer actueel omdat heel veel elektronici grote voorraden onderdelen hebben die in record tempovoorbijgestreefd worden.
Zo heb ik bijvoorbeeld redelijke aantallen leds uit alle periodes. Maar als ik nog eens iets maak waarbij ik een klassieke 5mm indicatieled van doen heb dan neem ik uiteraard eentje uit de jaren 90 voorraad die met 1mA evenveel licht geeft als eentje uit de jaren 80 met 15 mA.
En dus blijven de oudere leds gewoon liggen tot met sint Juttemis. De tijd dat je iemand kon imponeren met een reuzenwand vol raacokastjes is ook wel voorbij. Als de neefjes in mijn werkplaats komen hebben ze enkel oog voor vrije stopcontacten waar ze hun aaifoon kunnen opladen en of er wifi is.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 22 december 2017 12:14:16 (41%)

pietplof

Golden Member

Dat heb je knap snel gedaan , die onderdelen verzamelt voor de foto's

O ja Tidak, die buizen die ik jou schonk vorig jaar zijn m.i. Ook heel veel waard,toch?!

festina lente

Op 21 december 2017 19:34:55 schreef evdweele:

Ik begin dat trollen van hem goed zat te worden :(

Kom... kom... fragiel sneeuwvlokje, wegwezen hier want de temperatuur loopt op en dan smelt je weg :P

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

Op 22 december 2017 10:09:24 schreef Tidak Ada:
Waar zou die nick van TS eigenlijk op slaan? Frieten of t...en?

Ben jij niet een beetje oud om nog geobsedeerd te zijn door t...ten?
Vergaap je liever aan de mooie ronde vormen van je radiobuizen. :-)

eSe

Honourable Member

Ik ben ook bezig geweest met het opruimen van de 'werkplaats', alles wat links stond staat nu rechts en omgekeerd. Heb zeker een halve supermarktzak oud spul buiten gekregen :-) , oude zekeringautomaten, wat ijzerwerk van p.c.'s...
Heb nog een paar AC125 en AC128 teruggevonden. Die blijven, nostalgie, van toen ik nog minder afwist van elektronica dan nu.

Maar het werkhol is proper en alles netjes gesorteerd.
Ikke blij.

Nu nog een vrouw zoeken, dan kan die ook blij zijn :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 december 2017 13:19:04 schreef grotedikken:
[...]
Ben jij niet een beetje oud om nog geobsedeerd te zijn door t...ten?
Vergaap je liever aan de mooie ronde vormen van je radiobuizen. :-)

Ik ging er vanuit dat jij, met je 9 lentes minder, er nog wel wat mee kon >:) en vergeet die Vlaamse frieten niet :9~

Ik vind trouwens die buis met dat uitgezakte onderlichaam ook wel interessant :)

OA5 dat zijn toch gold bonded diodes? Zeker het goud waard!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 22 december 2017 11:28:44 schreef Blackfin:
[...]

Ik moest toch nog een traantje wegpinken toen ik mijn AMD 486 de deur uit deed. AMD 486DX 40MHz, 4Mbyte geheugen en een harde schijf met wel 210MByte opslag, kosten toen zo'n Fl. 3200,-

Jeetje dat is al bijna 25 jaar geleden :D

Dat was al een koopje!
Mijn eerste 386 met 40Mb koste ruim het dubbele!

JoWi

Special Member

Op 22 december 2017 14:48:05 schreef Thevel:
[...]Dat was al een koopje!
Mijn eerste 386 met 40Mb koste ruim het dubbele!

En ook dat was een koopje:
V20 (8086 kloon) met 256kB geheugen en dual floppy drive: Hfl 5000.
De 10MB of 20MB RLL die ik later bij kocht ook nog eens ruim Hfl 2000.
De originele IBM-PC was iets van Hfl 10.000.

Ignorance is bliss
evdweele

Overleden

Op 22 december 2017 14:48:05 schreef Thevel:
Mijn eerste 386 met 40Mb koste ruim het dubbele!

Na het zelfbouwpakket van Elektuur "De Junior computer", de BBC-B microcomputer (Hfl.1995, nu €1612), en een MSX-computer (Hfl.1078, nu €856), was mijn eerste 286 een Headstart (eigen merk van V&D). Die was in de aanbieding voor "slechts" Hfl.4800 (nu €3678).
Een kleurenmonitor, een 20MB harddisk, een 3½" en een 5¼" floppydrive.

Het probleem met welke hardware dan ook: de verkoper denkt goud in handen te hebben omdat onbekende verkopers heel hoge prijzen vragen. Probeer je echter zélf iets te verkopen blijkt dat niemand belangstelling heeft voor die ouwe zooi.
Of het nu over een nieuwe auto gaat, een fiets, een tv of een computer; zodra het artikel de winkel uit is is de helft van de waarde al verdampt.
Na 40 jaar treedt daar echt geen verbetering in op. Een oude transistor of computer wordt nooit een Rembrandt die de toenmalige waarde 100 maal of meer overstijgt.
Een OC76 kostte in 1964 bij Radio Twenthe Hfl. 1,--. Dat zou omgerekend met de inflatie nu ongeveer € 2,59 zijn. Ik denk dat niemand dat voor een OC76 over heeft.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Tsja, nu misschien niet. Maar er komt een dag dat ze zo zeldsaam zijn als een helder oplichtende EM34.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evdweele

Overleden

er komt een dag dat ze zo zeldsaam zijn als een helder oplichtende EM34

Dat is ongetwijfeld waar. Maar wil iemand ze dan nog kopen? Dat is waar het om draait.
Er zijn alternatieven, die betrouwbaarder en goedkoper zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Laat nu juist OC76 ook nu al voor goede prijs verkocht worden (Eur 5 op ebay). Wel origineel Mullard.

Tidak Ada

Golden Member

Vaak worden dit soort prijzen geboden òf door mensen, die oude apparatuur restaureren, òf door technici, die een speciaal ontwikkeld apparaat waar geen vervanging voor is in stand moeten houden. Dat kan een bedrijf aardig wat schelen.
Als je de eBay prijzen vergelijkt met die van veel brookers, dan kan dit nog wel een 'koopje' zijn....

Ge transistoren zijn geliefd bij veel vervormingsliefhebbers uit de popwereld. Het originele geluid is ze te saai of te weinig rauw. Het schijnt met Ge eenvoudiger te realiseren te zijn (door de hoge lekstoomen??).

@Martin en Willie, hieronder:

Als je het voor nieuw ontwikkeling de hobby doet (sommige muzikanten daarbuiten gelaten) niet veel, maar als je een apparaat van vele k$ in een bedrijf in beheer hebt, kan je vaak nog veel uitsparen. Dat is waar die brookers van profiteren met woekerprijzen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wie zou er nu eigenlijk deze oude transistoren willen gebruiken.
Ik ken de AC125/126 germanium transistoren maar wie zou ze eigenlijk nodig hebben en willen kopen?
Met andere woorden wat is het waard, in mijn ogen niks het is maar wat een gek er voor geeft.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Willie W

Golden Member

Heb hier ook nog wat zakjes met wat ac en ad spul liggen, er zitten ook nog een aantal AC187 en
AC188K bij met zo’n vierkant huisje, daar kun je zelfs een versterker mee bouwen van wel 1 Watt.

Dus inderdaad, wat moet je er mee.

Op 22 december 2017 21:13:05 schreef Willie W:
Dus inderdaad, wat moet je er mee.

Dat zeg ik, weggooien.
En buizen, ik was bijna vergeten dat die bestonden. Mijn laatste buizenversterker heb ik 50 jaar geleden gebouwd.

pietplof

Golden Member

Hier staat nog een fraaie tranceiver met een heuse 85A2 en een QQE03-12 en die kunnen aanzienlijk meer verdragen dan hafgeleider eindtrappen.

Zojuist even gekeken naar youtube : ,,The new lab. Mr Carlsons old time lab". En dan keuvelen wij over opruimen.

festina lente
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is al meer gezegd, maar toch nog maar weer eens:

De bruikbare spullen met normale prijzen zijn vlug weg. De kans dat je 'random googelend' een normale prijs tegenkomt is dus maar klein.

De oorzaak dat je op internet zo veel hoge vraagprijzen ziet, is dat dié spullen niet verkocht worden. De advertenties blijven dus oneindig lang steeds in beeld.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org