Doka timer

Beste mensen,

Mijn zoon heeft mij gevraagd of ik een doka timer voor hem kan maken. Ik weet dat dit kan met een PIC, maar het leek me dit keer makkelijker om een kant en klare count down timer, zeg maar een kookwekker van nog geen tientje, een beetje te modificeren.
Het apparaatje is per seconde instelbaar tot 99 minuten en 59 seconden.
Als de startknop bediend wordt gaat hij aftellen en zodra hij op 0 komt gaat er een Led branden.
Het schema is verre van compleet, maar het gaat om het principe.

Om te starten staat er een contact van relais C1 parallel aan de startknop van de timer. Een ander contact van C1 laat relais C2 opkomen, dat door een contact van zichzelf op blijft. Door een ander contact van C2 gaat ook de belichtingslamp branden. Als de timer op 0 komt gaat de Led rechts in de timer branden. Deze Led wordt vervangen door een optocoupler. Daardoor wordt C3 bekrachtigd. Door het verbreekcontact van C3 zal C2 afvallen en de lamp doven.
De timer werkt op een AAA batterij van 1,5 Volt.
Ik denk de voeding te kunnen realiseren door de spanningsval over de 2 dioden op het voedingspunt van de timer. 2 x 0,7 = 1,4 Volt.

Ik heb de volgende vragen:
1: Is dit de goede manier om de timer te voeden?
2: Kan de optocoupler relais C3 misschien rechtstreeks bedienen?
3: Kan de opto diode zonder meer in plaats van de timer Led?

Ik weet dat ik de startknop ook tweepolig kan nemen, De relaiscontacten c1 kunnen dan gezien worden als contacten van de startknop, waardoor C1 zou kunnen vervallen. Ik heb echter tal van relais en een paar enkelpolige drukknoppen liggen. Vandaar deze, ben ik met u eens, ietwat omslachtige methode.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

Vriendelijke groet en alvast fijne feestdagen gewenst!

Geert S.

mel

Golden Member

Ja dit moet kunnen.
Opto gevolgd door een transistor is ook goed.
Schema zoals het hier staat is bijna goed,op de voeding van de timer na :)
Dit kan denk ik wel met 2 diodes in serie. zoals je zegt.
En punt 3: Ja dit zal werken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hallo Mel,

Dank voor je snelle reactie.
Je zegt dat de voeding van de timer niet goed is.
Ik heb 2 dioden in serie staan.
Wat moet er dan anders?
Zou ik i.p.v. 2 diodes ook een rode LED kunnen nemen? Die heeft toch een spanningsval van 1,6 Volt?

Lambiek

Special Member

Je zegt dat de timer op één AAA batterij werkt, "1.5V" je gebruikt nu een 7812 voor je voeding. Als je achter je 7812 twee diodes in serie zet ben je er nog lang niet natuurlijk.

Waarom neem je geen 5VDC spoelspanning voor je relais?, dan hoef je niet zo ver naar beneden voor de voeding van je timer.

Of je gebruikt een weerstand in combinatie met een zener, of je maakt het met een spanningsdeler. De timer zal niet echt veel nodig hebben denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dankje Lambiek,

Ik heb een heleboel 12 Volt relais liggen, vandaar die spanning van 12 Volt.
Het is de bedoeling om op de plek van de batterij 2 dioden in serie te zetten en dat via een nader te bepalen weerstand naar de plus 12 Volt. Over 2 dioden in serie staat toch 2 x 0,7 = 1,4 Volt?

Thevel

Golden Member

Je zet de optocoupler parallel aan de led van de timer.
De led in de optocoupler is meestal een 1,2V infrarood led, de led in de timer heeft een hogere spanning nodig waardoor de led van de timer niet zal branden maar dat is misschien helemaal geen probleem.

Ik begrijp dat je de timer gaat openmaken en mogelijk kun je de transistor van het relais direct aansturen, je hebt dan geen optocoupler nodig.

Kun je een paar duidelijke foto's van het printje van de timer posten?

Hallo Thevel,
Dank voor je inbreng.
Op het schema staat de opto inderdaad parallel over de LED getekend. Maar in een doka geldt de ijzeren wet; Hoe minder vals licht hoe beter.Het is daarom de bedoeling om de LED te laten vervallen en op die plaats de opto aan te sluiten. Maar als de opto een lagere spanning nodig heeft moet er wellicht nog een weerstandje tussen? Een foto van het printje kan ik nog niet plaatsen. Het timertje is nog in bestelling bij grote C. Ik had er ook al aan gedacht om de transistor direct aan te sturen vanaf de Led aansluiting. Ik zal daar even mee experimenteren.

Lambiek

Special Member

Op 22 december 2017 10:46:41 schreef Steen:
Het is de bedoeling om op de plek van de batterij 2 dioden in serie te zetten en dat via een nader te bepalen weerstand naar de plus 12 Volt. Over 2 dioden in serie staat toch 2 x 0,7 = 1,4 Volt?

Zo gaat dat niet werken natuurlijk, een diode is geen batterij. 12VDC - 1.4V = 10.4V. Dat is nog een beetje te veel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 22 december 2017 13:02:58 schreef Steen:
Maar als de opto een lagere spanning nodig heeft moet er wellicht nog een weerstandje tussen?

De led in de timer heeft een hogere spanning nodig dan de batterij spanning (1,5V) de spanning zal dus mogelijk met een spoeltje oid een beetje omhoog getransformeerd worden.
De spanning over een LED is afhankelijk van de kleur, een rode LED brand op ongeveer 1,8V een blauwe op ongeveer 3V.
Een LED moet met een bepaalde STROOM gestuurd worden, bij een "normale" LED is vaak 10mA al voldoende, bij een low-current LED 1mA

Eerst maar wachten dat je de timer hebt, dan is wat meer duidelijkheid...

Dus zal de spanning voor de opto wel te hoog zijn en moet er een weerstandje tussen. Maar wellicht gaat de opto niet gebruikt worden en kan de timer rechtstreeks de transistor aansturen.

12-1,4 = 10,6 en dat is de spanning die over de nader te bepalen weerstand zal komen te staan.

Lambiek

Special Member

Op 22 december 2017 13:43:48 schreef Steen:
12-1,4 = 10,6 en dat is de spanning die over de nader te bepalen weerstand zal komen te staan.

Die spanning komt ook op je timer te staan, is een beetje veel als dat 1.5V moet zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Ik denk dat Steen het op de bovenstaande manier bedoeld?

Als er 10,6 Volt over de weerstand staat dan staat er dus 12-10,6=1,4 Volt over de 2 diodes. Zo staat het ook in mijn schema. Dat de diodes buiten de timer getekend worden verandert niets.

[Bericht gewijzigd door Steen op vrijdag 22 december 2017 14:30:53 (35%)

Hugo Welther

Moderator

Een LM317 erbij en die op 1,5V instellen lijkt mij handiger. Je verstookt wel wat vermogen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Thevel

Golden Member

Timer is batterij gevoed, het verbruik zal waarschijnlijk minder dan 10mA zijn, kan dus heel goed met 2 diodes.

Lambiek

Special Member

Op 22 december 2017 13:56:35 schreef Thevel:
[bijlage]Ik dank dat Steen het op de bovenstaande manier bedoeld?

Kijk, nu is het duidelijk wat de TS bedoeld. :)

@ TS,
Ik zou dan wel een 1W weerstand nemen, al vindt ik het op deze manier niet echt netjes.

Zelf zou ik het doen zoals Hugo voorstelt, en ik zou een pic gebruiken of een andere controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Het is allemaal een beetje voorbarig, misschien verbruikt de timer maar een paar mA.
Dan kan het makkelijk met 2 diodes en een 1kΩ weerstandje, er loopt dan maar 10mA door de weerstand dus geen 1 watter nodig.

Misschien maar eerst wachten dat de TS de timer in bezit heeft.

Het project is klaar en werkt.
Uiteindelijk ben ik de timer gaan voeden d.m.v. een spanningsdeler en een emittervolger.
De kathode van de Led in de timer zat niet rechtstreeks aan de massa. Ik ben de transistor die het relais bedient niet rechtstreeks uit de timer gaan aansturen. Ik heb de LED laten vervallen en op die plaats de opto aangesloten. En die LED werd inderdaad, zo Thevel al vermoedde, aangestuurd door een soort mini trafootje c.q. spoeltje.

Alle meedenkers hartelijk dank.

Thevel

Golden Member

Uiteindelijk ben ik de timer gaan voeden d.m.v. een spanningsdeler en een emittervolger.

Kan ook prima werken maar de waarden in het schema kloppen niet helemaal.
Met 56k en 8k2 heb je keurig 1,5V op de basis maar op de emmitter moet er nog de B-E overgang (0,7V) vanaf.
Theoretisch staat dus ongeveer 0,8V op de timer wat een beetje laag is.

Als de timer niet actief is zal deze nauwelijks stroom gebruiken, (mogelijk slechts enkele µA) en door de "lek" in de transistor kan de spanning op de emitter hoger dan 0,8V zijn.
Mogelijk heb je ook een hogere spanning gemeten.
Als de timer actief is dan loopt de stroom sterk op, hierdoor zal de spanning flink zakken, waarschijnlijk tot de eerder genoemde 0,8V
De spanning is dus instabiel en 0,8V kan wel eens op het randje zijn waardoor de timer niet betrouwbaar kan werken.

Oplossing:
Verhoog de 8k2 weerstand naar 12k, je hebt dan ruim 1,4V op de emitter.
Zet over de voeding van de timer een 1k weerstand, hierdoor loopt er ongeveer 1,5mA door de emitter.

Dankje Thevel,

De timer werkt wel met deze waarden, maar zo je zegt is hij misschien wel instabiel. Ik zal je raad opvolgen en de 8,2 K verhogen naar 12 K. Ik zal ook 1 K over het voedingspunt zetten.