Afstand sensoren

Ik zoek unieke sensoren.
Bedoeling is wanneer sensor A zich binnen de 40 cm van sensor B bevind, er niets gebeurt. Wanneer de afstand tussen de 2 sensoren echter verder dan 40cm wordt, dan zou dit ergens moet worden weergegeven door signaal of dergelijke.
De sensoren zouden wel uniek moeten (instelbaar) zijn.
Hetzelfde zou dus ook met sensor C en D moeten worden weergegeven, en tussen E en G, tussen, H en I,....
Maar er mag geen relatie of reactie zijn tussen A en C of D,E F,G,....
Enkel tussen 2 pairs (A en B, C en D, E en F, enz)
Bestaan zulke sensoren of iets dergelijks? En ja, hoe kleiner en platter hoe beter.

Grt

GJ_

Moderator

Nooit van gehoord.
Wat je wel zou kunnen bedenken is RTLS met bijvoorbeeld RFID tags, en dan een bovenliggen systeem e.e.a. uit laten rekenen.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

nooit van gehoord, maar misschien bestaat het wel.

Je kan iets maken met IR, als je allemaal verschillende codes genereerd zou het moeten gaan. Als het binnen is "geen invloed van zonlicht" kan de code mee vallen, maar als het buiten is waar het zonlicht van invloed is wordt het een ander verhaal.

Ik weet wel dat de afstand sensoren van Sharp vrij nauwkeurig zijn, en bij een kleine verandering al een andere waarde geven. Maar die waarde is ook weer zonlicht afhankelijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ultrasoon:

  • Kijk naar de looptijd van pulsen, dat is de afstand.
  • En je weet wanneer je op welke sensor uitstuurde dus weet je van welke zender je de puls ontvangt, alles is te scheiden.
  • En ze zijn niet groot.

Bedankt alvast voor deze 2-3 snelle antwoorden.
Zonlicht zal zeker een rol kunnen spelen en mag dus geen invloed hebben.
Het zou eerder een soort magnetische sensoren moeten zijn. Beide sensoren zouden trouwens worden ingebouwd in stof. Er is dus geen visuele connectie tussen beiden, daarom dacht ik iets van magneten of zo.
Grt

Het zou helpen als je het hele project uitlegt, soms komen hier de raarste hersenspinsels voorbij terwijl er iets simpels of heel anders nodig is.

Wat je wil kan niet :D

40cm is een erg kleine afstand om het radiografisch te doen, met 2 ontvangers en één zender zou je nog het signaal kunnen vergelijken zoals bijvoorbeeld een auto doet om te kijken of de contactloze sleutel zich nog in de auto bevindt.

Magnetisme is richtingsgevoelig en ook lastig te coderen.

Licht kan ook niet..

Het klinkt alsof je het in kleding gaat maken ofzo? Nog lastiger met beweging in 3D en lichaamsdelen die ertussen komen. Of gaat het over 2D (zoals robotjes op een voetbalveld)

@Hoeben,@Lambiek, maar dan moet je wel nauwkeurig de tijd gesynchroniseert hebben en weten welke sensor zich waar bevindt. Lijkt me ondoenlijk.

Hoe ver kunnen de sensoren zich maximaal van elkaar af bevinden?
Wat moeten de detectoren detecteren (metaal , kunststof, karton) ?
Kunnen de sensoren elkaar altijd zien ?
Wat wil je eigenlijk bereiken?
Hoe veel mag het kosten? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[Bericht gewijzigd door Brainbox op vrijdag 22 december 2017 16:54:40 (11%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als het verwijderen een foutsituatie is die normaal niet optreedt, dan zou je gewoon een draadje va 40 cm tussen de voorwerpen kunnen doen. Dreigen ze te ver van elkaar af te drijven, dan trekt dit draadje bij een van de twee een plugje uit zijn contact, en heb je alarm.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Haha! FET is de enige die goed leest en een "voldoet precies aan de specs" oplossing bedenkt! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Het is altijd zo jammer dat er zo geheimzinnig over de projecten gedaan wordt, zoals K7Jz ook al aangaf. Als er nu iets meer bekent zou zijn, kan er ook beter geantwoord worden.

Fet heeft wel een leuke oplossing inderdaad. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 december 2017 16:27:45 schreef K7Jz:
Het zou helpen als je het hele project uitlegt, soms komen hier de raarste hersenspinsels voorbij terwijl er iets simpels of heel anders nodig is.

Wat je wil kan niet :D

40cm is een erg kleine afstand om het radiografisch te doen, met 2 ontvangers en één zender zou je nog het signaal kunnen vergelijken zoals bijvoorbeeld een auto doet om te kijken of de contactloze sleutel zich nog in de auto bevindt.

Magnetisme is richtingsgevoelig en ook lastig te coderen.

Licht kan ook niet..

Het klinkt alsof je het in kleding gaat maken ofzo? Nog lastiger met beweging in 3D en lichaamsdelen die ertussen komen. Of gaat het over 2D (zoals robotjes op een voetbalveld)

@Hoeben,@Lambiek, maar dan moet je wel nauwkeurig de tijd gesynchroniseert hebben en weten welke sensor zich waar bevindt. Lijkt me ondoenlijk.

Nee hoor, het juist heel makkelijk. Je zet een puls op een sensor en meet de ontvangen puls. Die tijd is makkelijk te meten, geluid gaat maar zo'n 340 meter per seconde. Een beetje microprocessor kan dat, gewoon een timer laten lopen. Dan weet je de afstand tussen de sensoren.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik denk dat het eenvoudiger kan
Als je nu sensor B laat vervallen en op die plek zet je een reflector.
Er zijn sensoren die de afstand kunnen meten.
Dus van sensor A naar je reflector meet je. Met een simpel PLCtje (Siemens LOGO) maak je de signalen van bv 40cm en de akties die daar bij moeten gebeuren.
Welke sensor en reflector je gebruiken moet is afhankelijk van je omstandigheden en ook gewenste nauwkeurigheid etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

GPS-ontvanger A zendt zijn positie naar GPS-ontvanger B. Ontvanger B kan nu de onderlinge afstand uitrekenen. Als deze groter is dan 40 cm dan laat ontvanger B het alarm afgaan.

Praktische oplossing:
Zoals FET aangeeft, kind aan riem. Dan kan kind niet te ver van moeder- of vaderlief weglopen. Heb ik ook gedaan met mijn kinderen.

Hey Allen,
Prettige Kerst om te beginnen.
Een fysieke verbinding tussen de 2 is uitgeslote.
Project is moeilijk uit te leggen.
Bekijk het als: "sensor A" zit in een dikke jas genaaid (onzichtbaar). "sensor B" zit in een hemd genaaid (eveneens onzichtbaar.
Wanneer jas (sensor A) verder dan bepaalde afstand (bvb + 40cm) van het hemd (sensor B) verwijderd word, moet er een signaal ontwikkeld worden dat naar een ic kan worden gestuurd.
Hoe ver deze juist gescheiden worden, speelt geen rol, + X cm.

Grt

GJ_

Moderator

Op 25 december 2017 11:00:53 schreef 2Select:
Hoe ver deze juist gescheiden worden, speelt geen rol, + X cm.

Ik heb er natuurlijk geen bal verstand van, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit juist de belangrijkste informatie is.

Lambiek

Special Member

Op 25 december 2017 11:00:53 schreef 2Select:
Project is moeilijk uit te leggen.

Ik zou zeggen, probeer het toch maar. :) Wat je nu schrijft is weer erg summier, en op deze manier gaat er geen goede oplossing komen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 december 2017 11:00:53 schreef 2Select:
Project is moeilijk uit te leggen.

Als je zelf niet snapt wat je aan het maken bent, dan wordt het zeer moeilijk. Wat heb je al gemaakt? En hoe ver ben je gevorderd? Is er zoiets als een programma van eisen, een specificatie of een doelstelling?

NB:
Alles is al uitgevonden!

En hoelang moet het op een batterij blijven werken?

Een oplossing voor antidiefstal/zakkenrollerij dat weken tot maanden moet blijven werken zal heel lastig worden.

Heb wat opgezocht. Zou RFID sensoren iets kunnen zijn?
geef jullie mening hier maar over.
https://www.aucxis.com/nl/rfid/rfid-producten/rfid-chips?gclid=EAIaIQo…

Op 22 december 2017 14:16:22 schreef GJ_:
Nooit van gehoord.
Wat je wel zou kunnen bedenken is RTLS met bijvoorbeeld RFID tags, en dan een bovenliggen systeem e.e.a. uit laten rekenen.

Is al genoemd.