Philips 42PFL7606H

Hallo allemaal,

Van familie bovenstaande smart tv gekregen. Er was door 1 van de kinderen een bal of balletje tegen het scherm aangekomen en deed volgens hun niets meer. Net de tv opgehaald en op temperatuur laten komen en hem aangezet met een KPN Bakje via HdMi aangesloten. Nu gebeurd het volgende, de led achtergrond verlichting brand wel net als de ambilight en ook is er normaal geluid ook reageert de tv netjes overal op maar geen beeld ook geen osd als je op menu of andere manieren van info van de tv zelf opvraagd. Geen barst in het scherm alleen de gebruikelijke gebruikerssporen. Wat zou er kapot zijn en wat zou ik er zelf aan kunnen doen?

Grt en fijne kerstdagen,
Marco Kanninga.

Er kan een vervelende barst in zijkant scherm zitten, maar eerste gedachte gaat uit naar een Tcon verhaal. Voordat je zoiets aanschaft zou ik eerst scherm goed nalopen op breuk of waterschade.

Zal es kijken in hoevere ik het paneel er uit kan krijgen. Er zijn op de voorkant van het toestel geen barsten te vinden wel wat krasjes. Het rode lampje voor onder het scherm gaat nadat hij van standby gaat keurig uit. Hij knippert alleen als je de afstandsbediening gebruikt.

Eerst eens kijken wat smd schrijft geen barst te zien vermoed ik het mainboard,hij reageerd op de afstandsbediening vermoed ic onder de koelplaat op het mainboard aan het loskomen is in dit geval mainboard vervangen of kijken of er bij u iemand in de buurt nog tv,s hersteld die een reflow kan doen van het ic.

Kids op bed en rust in huis dus de tv op een zachte doek op tafel. Maar nu het volgende, heb alle schroeven los maar krijg maar gedeeltelijk op plekken de kap los. Hoe krijg je de kap er helemaal af? Of ben ik te voorzichtig?

maartenbakker

Golden Member

Als je echt alle schroeven loshebt, gewoon trekken. Of langzaam de randen loswerken, mogelijk zit er wat stoffen tape tussen om rammelen te voorkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ben blijkbaar te voorzichtig. Zal morgenavond nog eens een poging doen. Als je die kap eraf hebt is het scherm dan aan de zijkanten beter zichtbaar of daar eventueel een barst(en) zitten of wat ook gezegd werd dat een ic losgekomen is van het koelblok?

Heb de kap eraf gekregen. Maar kon niets zien aan het moederbord met het koelblok erop. Wel viel mij op dat de voedingsprint(denk ik) in het midden wat bromde en een zachte piep fluittoon geluid maakte wat na een paar minuten over was. Heb de stekkertjes los gehad en weer vastgemaakt maar dat hielp dus niet helaas. Beschadigingen aan het paneel zelf kon ik niet ontdekken. Misschien een ervaren medeforum lid die in de buurt van Surhuisterveen woont die er eens een blik op kan werpen? Wil hem weer klaarmaken om in de woonkamer te gaan gebruiken.

Noordkop, maar dat is net iets te ver denk ik??

Je bedoeld de plaats Noordkop wat in Noord Holland ligt? Wij wonen in Surhuisterveen dat ligt tussen Leeuwarden en Drachten oftewel Friesland. Nog even een eigen gedachte over de tv zou het kunnen zijn dat het paneel geen stroom krijgt dat hij daarom geen beeld geeft? Het backlight reageert wel als je zapt of het instellingen menu opent.

Tcon blijft enigste mogelijkheid indien die te wisselen is.

Vandaag bij de familie op verjaardagsvisite geweest en nog ff over de tv gepraat die mijn vrouw afgelopen zaterdag heeft opgehaald.
De kinderen hadden daar een bal tegen de gaskachel in de kamer laten stuiteren en om hun te laten schrikken hadden ze gezegd dat het tegen de tv aankwam. Eerder die dag was de tv uitgegaan plotseling en alleen de backlight en ambilight en het geluid deed het nog vertelden ze mij. De tv is dus niet kapot gegaan door een bal maar uit zich zelf. Waar moet die Tcon dan zitten bij deze tv? Zie alleen een voedingsprint en moederbord zitten. En op internet vind ik bij een LCD onderdelen een nieuwe of gebruikte voedingsprint en een moederbord voor deze tv.

[Bericht gewijzigd door mkanninga op donderdag 28 december 2017 22:24:52 (18%)

T-con zit achter de metalen plaat waar de voet op gemonteerd word.

Daar had ik dus nog niet gezien. Hahaha..... Maar kijkend naar de symptomen wat zou volgens jullie het probleem kunnen zijn? Dat hij spelende weg er mee stopt en alleen nog maar backlight geeft en dat de Ambilight brand en alleen geluid maar verders geen beeld is?

Kwestie van meten en of proberen uit te sluiten wat het niet is. Op de t-con zit een zekering, is deze nog goed, staat er 12 volt op enzovoorts.

Op de t-con geen zekering te vinden. Wat ik zie is een printplaatje van 20x10 cm met een ic en wat andere kleinere ic's en de nodige smd'tjes. Op het voedingspaneel zit wel een witte zekering bedoel je die soms? Heb te weinig ervaring en verstand van lcd tv's om zomaar ff lukraak dingen te proberen wat wel en wat niet werkt.

maartenbakker

Golden Member

SMD zekering, vaak ook wit. Vlakbij de ingaande connector. Even meten of je aan beide zijden voedingsspanning hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kun je zo'n smd zekering ook doormeten zoals je gewone zekeringen doormeet dus zonder de tv onder spanning te zetten?

Op 29 december 2017 13:59:58 schreef mkanninga:
Kun je zo'n smd zekering ook doormeten zoals je gewone zekeringen doormeet dus zonder de tv onder spanning te zetten? Waar is een nieuwe tcon te koop? Bij lcd onderdelen.nl kon ik hem niet vinden.

maartenbakker

Golden Member

Je kunt hem ook ohms doormeten inderdaad.

Een TCON zoek je op typenummer van paneel en/of TCON. Toesteltype zal daar niet al teveel bij helpen helaas.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is toch het zelfde dat als je de plus en min van de multimeter tegen elkaar houd dat je dan een piepgeluid hoort toch? Klinkt misschien dom maar ben nog niet een expert hierin maar leer wel graag. Ben heel blij dat ik door jullie geholpen wordt.

Oftewel hoe meet je een smd zekering door of hij nog goed is? Het zelfde als een glaszekering met de multimeter op stand >| dat je kunt nagaan of er een breuk zit bijvoorbeeld in een kabel? Als die goed is dan hoor je een pieptoon uit de multimeter komt en is die niet goed dan hoor je niets.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Uit domheid toch een nieuwe tcon besteld en vandaag erin gezet. En nee nog geen beeld. Nu ik de oude tcon doormeet blijkt de multimeter vrolijk te piepen. Niet kapot dus. Maar wat dan wel?