Simpel: Stekkerdoos met 2 stekkers

Goedemorgen, Voor alle duidelijkheid, zoals al eerder gezegd, ik weet maar één ding van stroom en dat is dat het gevarlijk kan zijn als ik domme dingen doe, vandaar mijn vraag hier:

Ik ben bezig om een setje homeservers aan een UPS te hangen, de homeservers zijn eigenlijk gewoon wat PC's met ESX en een aantal met SAN software (vooral deze wil ik niet uit zien gaan). Maar nu dacht ik, wat als ik deze servers aansluit op een stekkerdoos welke 2 aansluitsnoeren heeft (dus zelf gefabriceerd)?

Scenario 1: Kan ik zomaar deze stekkerdoos aansluiten op zowel een UPS als netvoeding?
Scenario 2: kan ik deze stekkerdoos aansluiten op 2 UPS-en?
Scenario 3: kan ik deze stekkerdoos aansluiten op 2 stroompunten?
Scenario 4: (ok, pushing my luck) op 2 verschillende groepen?

Met zo'n stekkerdoos emuleer ik dus eigenlijk een voordeel wat echte servers hebben, dubbele voedingen. Het voordeel is dat je het apparaat kan verplaatsen naar een andere aansluitpunt zonder de machine down te brengen. Dit is het doel welke ik wil bereiken.

mel

Golden Member

Een kort antwoord: NEE :)
Zeker niet als je bij wijze van spreken 2 stekkers aan hebt gezet.
Hele grote kans dat je een geweldige sluiting krijgt.

Servers zijn meestal voorzien van 2 voedingsaansluitingen.Deze kun je WEL op verschillende voedingen zetten.
Heel gangbaar is een aansluiting aan de UPS, en de andere gewoon aan het net op een andere groep.Dan is er dus redundantie.
Maar ga AUB NIET lopen klootzakken met een stekkerdoos op verschillende groepen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

je beste gok is denk ik gewoon een OFFLINE UPS.

bij een online type heb je:

code:

netvoeding ---> laad circuit ---> accu ---> omvormer 230 ---> uitgang

bij off line zit er gewoon een relais in

dus zo

code:


netvoeding --+--------------------------------> relay ---> uitgang
             |                                    ^
             |                                    |
             - lader---> accu ---> omvormer ------|

dit is een versimpelde versie, maar het idee is duidelijk een OFFLINE UPS schakelt meteen om, dus geeft kleine power dip, maar als je beetje betrouwbare netvoeding hebt, is dit the way to go.

Bij een online ups loop je meer risico met slechte accu? daarbij zijn ze duurder. on line ups gebruik je alleen als je echt redundante voedingen hebt imo..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Jij bedoelt zoiets alleen omgekeerd. Dus mannetje is vrouwtje:

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1DMvBSpXXXXazapXXq6xXFXXXm/Single-C14-to-Dual-C13-5-13R-Short-Power-Y-Type-Splitter-Adapter-adaptor-Cable-220V.jpg_640x640.jpg

Dit is aan plaatje van internet. Ik kon geen plaatje vinden met mannetjes en vrouwtjes andersom. En dat is niet zonder reden. Het kan niet. Tenzij je rook wil maken, de wijk stroomloos wilt zetten enz.

Een advies: Koop gewoon een standaard UPS oplossing en gebruik die op de manier zoals de fabrikant het je voorschrijft.

Hobby gedoe met Y combiners moet je niet aan beginnen. Je moet het al nooit doen als je weet waarom dat heel erg fout kan gaan want dan vraag je werkelijk om ongelukken. En als je zoals jij zegt niet veel van elektro weet moet je het helemaal achterwege laten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Of het kan en of het mag is naturlijk een heel verschillende vraag.
Senario 1 is afhankelijk van je UPS. Als je een UPS met interne by-pass hebt dan kan het, maar als je pech hebt dan zit een stekker verkeerd om (fase en nul omgekeerd) en is het een hele grote klap en je UPS is ter ziele.
Met een UPS zonder interne bypass gaat het altijd vekeerd, en zul je gelijk de UPS opblazen, ondanks alle beveilogingen in je UPS.
Senario 2: Als je geluk hebt dan gaat er in een fractie van een seconde 1 van de 2 UPSen naar de knoppen, als je pech hebt de andere ook.
Senario 3 kan mits je de steker goed hebt zitten. Is dat niet zo, dan heb je 1 knal en is je zekering of automaat eruit.
Senario: 4 is eigenlijk hetzelfde als senario 3 Alleen moet je nog dezelfde fase hebben

Voor alle senarios wordt de zaak (als het al zou werken) technisch gezien onbetrouwbaarder, de kans op stroomuitval wordt alleen maar GROTER,
Voor senatio 4 geld nog eens dat je een zeer gevaarlijke situatie kan kreeren voor de E installatie in het hele huis!
Voor alle senarios kun je een steker (met pootjes) hebben waar, als de steker niet in de contactdoos zit gewoon 230 Volt op kan staan. Die pootjes kun je maar zo aanraken, dat kan levensgevaarlijk zijn! Afhankelijk van... kan het zelfs zijn dat je aardlekschakelaar er niet op reageert.

Dus voor alles:
Nee, niet doen , het kan levensgevaarlijk zijn (en mag dus ook niet)
En je beoogde betrouwbaarder spanningvoeding wordt onbetrouwbaarder,, je bent dus averechts aan het werk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Geheel eens met bovenstaande; er zijn echter situaties denkbaar waarin aparte oplossingen gepast zijn.

Eén is een kastje zoals deze: https://www.amperewinkel.nl/omschakel-relais-omvormer-walstroom-230vac…
Ik heb er wel eens mee gespeeld, er zit een Uc'tje in en hij schakelt vrij vlot en netjes.

Als de last enkel bestaat uit eenvoudige smps is het in elk geval theoretisch denkbaar de aanvoer apart gelijk te richten zodat er een DC diode-OR ontstaat. Aanraakveiligheid van de ongebruikte aanvoer is wel een punt van aandacht..

uitzondering op de regel is servers met redundante voedingen, elke voeding op een andere groep en ups steken..

maar ik kan me indenken dat je in een woonhuis situatie zit en de aanwezige groep ook de wasmachine en het halve huis bevat.

de oplossing is een eigen groep aanleggen naar de meterkast voor je servers. geen aardlek op die groep, of een 300ma aardlek want pc voedingen zijn geen fan van aardleks..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Daarom pak ik altijd een oude laptop, minder verbruik, en UPS al ingebouwd ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 26 december 2017 07:32:03 schreef Maxim:
Het voordeel is dat je het apparaat kan verplaatsen naar een andere aansluitpunt zonder de machine down te brengen. Dit is het doel welke ik wil bereiken.

Dat twee stekkers een idioot plan is had je zelf stiekem al een beetje door blijkbaar (hint, die open stekker prikt)

Verder is het verplaatsen van een draaiende server ook een heel slecht plan. Als je zegt SAN dan denk ik aan magnetische opslag.
Harddisks vinden schokken stoten en bewegingen niet leuk, en al helemaal niet als ze ook nog draaien, headcrashes gegarandeerd.

Dus gewoon het SAN-etje plat gooien als je er mee gaat schuiven, da's een veel veiliger idee.

Als eerste: Je plan is levensgevaarlijk, om diverse redenen.

Dat van die twee groepen klinkt leuk, maar gaat helemaal averechts werken. Stel je hebt kortsluiting in de ene groep. Dan gaat die stop uit en is de bedoeling dat je server doordraait op de andere groep. Maar jij hebt een doorverbinding gemaakt tussen de twee groepen. De andere groep blijft stroom leveren aan de kortsluiting en ook je tweede groep gaat uit. Het kan nog erger: Doordat de "kortsluiting" vanuit twee groepen is gevoed, kan je daar dus 32A aan voeren. Stel de kortsluiting ontstaat achter een verlengsnoer wat max 16A mag verwerken. Die kan nu gedurende langere tijd 32A te verduren krijgen en dat is een groot brand-gevaar.

Wat je wil kan op twee manieren. D'r zullen dure UPSen zijn die op twee onafhankelelijke groepen kunnen en mogen. En d'r zijn dure servers die twee (of meer) aparte voedingen hebben. Check de handleiding of ze ook in twee groepen mogen. Technisch zou dat niet al te lastig moeten zijn, dus d'r zullen er wel veel zijn waarbij dat kan. Voor een indruk hoe dat er uitziet: zie google

Over dat verplaatsen: Dan moet je de server gewoon in een UPS duwen (daar moet ie toch voor uit, net als bij jou levensgevaarlijke plan), en verplaatsen samen met de UPS. Maar sine geeft prima redenen aan om dat toch niet te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

de oplossing is een eigen groep aanleggen naar de meterkast voor je servers. geen aardlek op die groep, of een 300ma aardlek want pc voedingen zijn geen fan van aardleks..

Oooeeeeiiiiiii, zo kun je van het ene gevaar naar het ander gevaar gaan.
In een woonhuissituatie (en als het huis niet te oud is) dan MOET je een 30 mA aardlek hebben ook voor je UPS, PC en weet ik niet wat.

Niet woonhuissituaties, daar zal ik het even niet over hebben, dat wordt te verwarrend

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb hier thuis een nieuwe groep gemaakt, met een aardlekautomaat. Aardlekschakelaar en automaat gecombineerd dus. Die hangt rechtstreeks op de hoofdschakelaar.

Daar heb ik mijn thuisserver, NAS, modem, switch, accespoints (PoE) op aangesloten. Op die manier zal bij het eruit klappen van de aardlekschakelaars/groepen van de rest van het huis m'n thuislabje gewoon blijven draaien.
Onlangs al een keer in de praktijk kunnen testen, kortsluiting in de keuken en de apparatuur in meterkast bleef netjes draaien :)

En voor de kosten hoef je het ook niet te laten, een aardlekautomaat van bijv. ABB kost maar €30. Stopcontact, kabel en stukje PVC-buis had ik nog liggen.
Scheelt weer een UPS (en elke 3-4j vervangen van de batterij daarvan). Meestal is de oorzaak van stroomuitval toch door geklooi binnenshuis wat je met mijn oplossing al voor 99% afdekt (of je moet het al zo bont maken dat je de hoofdzekering laat klappen).

mel

Golden Member

En al zal die een keer uitvallen.. nou en.. De rest van het huis zit dan ook zonder elektriciteit..Ook de pc waar je op zit te werken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

PicoPSU en accu gebruiken. Overigens is het een slecht plan om te gaan wandelen met een server die up is, ongeacht het soort opslag.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 26 december 2017 13:16:02 (67%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

snoer met 2 stekkers oftewel een " zelfmoordstekker ".... er is een goede reden dat we al ruim 100 jaar werken met "mannetjes en vrouwtjes"

hoelang moet alles blijven draaien? is het alleen een paar minuten voor het verplaatsen of echt langere tijd? een ups is nl vrij snel leeg, zeker als je er een paar servers aan wilt hangen

het idee van een accu met PICOPSU oid is helemaal zo verkeerd nog niet
wil je helemaal op zeker:

lichtnet-ups-acculader-accu-picopsu-server dan heb je 3 voedingen en geen gevaarlijke situaties

Een Stekkerdoos met 2 stekkers gaat niet zomaar werken.je kan een dergelijk systeem eventueel met een ATS proberen na te maken.

https://nextups.eu/ups-products-uninterruptible-power-supply/item/auto…

als het enkel is om de ups tijdelijk uit te kunnen schakelen kan je ook aan een bypass switch denken.

https://nextups.eu/ups-products-uninterruptible-power-supply/item/hots…

voor het verplaatsen er is een firma die voor forensische redenen een toestel heeft dat het mogelijk maakt om een computer mee te nemen zonder de stroom af te halen, maar dat is geen ongevaarlijk werkje?

(dit is de US link, er bestond ook een 230v versie van)
https://www.cru-inc.com/products/wiebetech/hotplug_field_kit_product/

benleentje

Golden Member

en een aantal met SAN software (vooral deze wil ik niet uit zien gaan).

Heb je dan een bedrijf met een x aantal medewerkers wat dan even niet meer op de server kan of heb je betalende klanten die geen verbinding meer hebben?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

OOh, zoveel reacties:

Even de mooiste eruit halen.

Op 26 december 2017 13:58:29 schreef Blitskriek:
snoer met 2 stekkers oftewel een " zelfmoordstekker "....

hoelang moet alles blijven draaien? is het alleen een paar minuten voor het verplaatsen of echt langere tijd? een ups is nl vrij snel leeg, zeker als je er een paar servers aan wilt hangen

het idee van een accu met PICOPSU oid is helemaal zo verkeerd nog niet
wil je helemaal op zeker:

lichtnet-ups-acculader-accu-picopsu-server dan heb je 3 voedingen en geen gevaarlijke situaties

Ja, Bij voorhand wist ik natuurlijk al dat een aantal scenario dodelijk kunnen uitpakken, dat is dan ook de reden dat ik het hier eerst vraag. Maar ik was wel nieuwsgierig waarom dingen gevaarlijk zijn en dan vooral per situatie.

Mijn omgeving bestaat uit 3 esx machines welke onafhankelijk van elkaar down gebracht kunnen worden zonder dat mijn virtuele machines down hoeven, tevens is het niet eens zo erg als de VM's down gaan voor een korte tijd. echter, achter deze ESX machines heb ik twee SAN's gebouwd waar dus alle storage wordt gehost en dus all VM's hun disks hebben. Storage met ram cache en SSD cache maar geen battery cache. Deze mogen niet zomaar down gaan. Aangezien het remounten van deze schijven nogal wat tijd kost (4-5 uur).

Ik moet me maar eens verdiepen in die PICOPSU. thanks.

Op 26 december 2017 08:52:16 schreef Ex-fietser:
Het kan niet. Tenzij je rook wil maken, de wijk stroomloos wilt zetten enz.

Nope, dat wil ik niet, daarom vraag ik ook eerst de experts.

Op 26 december 2017 09:36:17 schreef Toeternietoe:
Of het kan en of het mag is naturlijk een heel verschillende vraag.
Senario 1 is afhankelijk van je UPS. Als je een UPS met interne by-pass hebt dan kan het, maar als je pech hebt dan zit een stekker verkeerd om (fase en nul omgekeerd) en is het een hele grote klap en je UPS is ter ziele.
Met een UPS zonder interne bypass gaat het altijd vekeerd, en zul je gelijk de UPS opblazen, ondanks alle beveilogingen in je UPS.
Senario 2: Als je geluk hebt dan gaat er in een fractie van een seconde 1 van de 2 UPSen naar de knoppen, als je pech hebt de andere ook.
Senario 3 kan mits je de steker goed hebt zitten. Is dat niet zo, dan heb je 1 knal en is je zekering of automaat eruit.
Senario: 4 is eigenlijk hetzelfde als senario 3 Alleen moet je nog dezelfde fase hebben

Voor alle senarios wordt de zaak (als het al zou werken) technisch gezien onbetrouwbaarder, de kans op stroomuitval wordt alleen maar GROTER,
Voor senatio 4 geld nog eens dat je een zeer gevaarlijke situatie kan kreeren voor de E installatie in het hele huis!
Voor alle senarios kun je een steker (met pootjes) hebben waar, als de steker niet in de contactdoos zit gewoon 230 Volt op kan staan. Die pootjes kun je maar zo aanraken, dat kan levensgevaarlijk zijn! Afhankelijk van... kan het zelfs zijn dat je aardlekschakelaar er niet op reageert.

Dus voor alles:
Nee, niet doen , het kan levensgevaarlijk zijn (en mag dus ook niet)
En je beoogde betrouwbaarder spanningvoeding wordt onbetrouwbaarder,, je bent dus averechts aan het werk.

Duidelijke uitleg. Thanks

Op 26 december 2017 10:23:36 schreef Shiptronic:
Daarom pak ik altijd een oude laptop, minder verbruik, en UPS al ingebouwd ;)

Eens, maar voor deze toepassing its te kostbaar aangezien ik veel CPU en RAM nodig heb voor ESX. Ik heb een heel mooie omgeving met de intel i5 3470 chips. totaal verbruik van 5 servers is continu 150 watt.

Op 26 december 2017 10:49:03 schreef Sine:
[...]

Dat twee stekkers een idioot plan is had je zelf stiekem al een beetje door blijkbaar (hint, die open stekker prikt)

Verder is het verplaatsen van een draaiende server ook een heel slecht plan. Als je zegt SAN dan denk ik aan magnetische opslag.
Harddisks vinden schokken stoten en bewegingen niet leuk, en al helemaal niet als ze ook nog draaien, headcrashes gegarandeerd.

Dus gewoon het SAN-etje plat gooien als je er mee gaat schuiven, da's een veel veiliger idee.

Ja, ik wist dat het heel fout zou kunnen gaan, ik ben al van het plan afgestapt, maar ik kan me een scenario voorstellen waar het wel werkt maar dan nog is dat voor mij te gevaarlijk. Het is en blijft wel een leuke discussie.

Uiteraard verplaats ik nooit een draaiende server.
Ik zei ook, "apparaat kan verplaatsen naar een andere aansluitpunt" ik bedoel hier enkel mee de stekker. Bijvoorbeeld wanneer er onderhoud nodig is op een ups. Als dat simpel kon, dan was dat leuk maar ik ga er geen project voor starten denk ik. Tenslotte is het ook nog steeds een hobby project hé, maar je weet, sommige hobbies......

Op 26 december 2017 11:37:22 schreef ThinkPad:
Ik heb hier thuis een nieuwe groep gemaakt, met een aardlekautomaat. Aardlekschakelaar en automaat gecombineerd dus. Die hangt rechtstreeks op de hoofdschakelaar.

Daar heb ik mijn thuisserver, NAS, modem, switch, accespoints (PoE) op aangesloten. Op die manier zal bij het eruit klappen van de aardlekschakelaars/groepen van de rest van het huis m'n thuislabje gewoon blijven draaien.
................

(of je moet het al zo bont maken dat je de hoofdzekering laat klappen).

Eens in verdiepen, en ja, laatst lag de hoofdschakelaar eruit door mijn oude droger, inmiddels vervangen.

Op 26 december 2017 14:43:01 schreef pmaeseele:
Een Stekkerdoos met 2 stekkers gaat niet zomaar werken.je kan een dergelijk systeem eventueel met een ATS proberen na te maken.

https://nextups.eu/ups-products-uninterruptible-power-supply/item/auto…

als het enkel is om de ups tijdelijk uit te kunnen schakelen kan je ook aan een bypass switch denken.

https://nextups.eu/ups-products-uninterruptible-power-supply/item/hots…

voor het verplaatsen er is een firma die voor forensische redenen een toestel heeft dat het mogelijk maakt om een computer mee te nemen zonder de stroom af te halen, maar dat is geen ongevaarlijk werkje?

(dit is de US link, er bestond ook een 230v versie van)
https://www.cru-inc.com/products/wiebetech/hotplug_field_kit_product/

zal ik eens goed lezen.

Op 26 december 2017 15:54:02 schreef benleentje:
[...]Heb je dan een bedrijf met een x aantal medewerkers wat dan even niet meer op de server kan of heb je betalende klanten die geen verbinding meer hebben?

Daar lijkt het wel op hé, nee dit is een hobby omgeving ter afspiegeling van mijn werk. Ik werk dus veel met dit soort omngevingen en ik vind het fijn om dan een "test omgeving" te hebben, maar ja, inmiddels host ik er wel een active directory op (en dus ook mijn interne DNS en DHCP), tevens websites, mijn mail en data. En test machines.

benleentje

Golden Member

AN's gebouwd waar dus alle storage wordt gehost en dus all VM's hun disks hebben.

Mijn UPC heeft een USB en een netwerk aansluiting. Het werkt nu op USB en als de UPC nog maar op 20% zit dan sluit de PC zichzelf af en alle software is dan veilig voor de shutdown.

de drempelwaarde is instelbaar maar moet wel ruim voldoende zijn om dan in jouw geval de servers genoeg tijd te geven om netjes af te sluiten. Uiteraard moet de grote van de UPC geschikt zijn van jouw opstelling. De meeste spanning dippen en korte stroom onderbrekingen moet je gewoon op kunnen vangen zonder geheel down te hoeven gaan.

Verder is het verplaatsen van een draaiende server ook een heel slecht plan. Als je zegt SAN dan denk ik aan magnetische opslag.
Harddisks vinden schokken stoten en bewegingen niet leuk, en al helemaal niet als ze ook nog draaien, headcrashes gegarandeerd.

Volgens mij is dat allang achterhaalt. Hoe kan je ander met een laptop werken. IK heb wel eens van Free electron begrepen dat een hardisk duizenden keer per dag een headcrash heeft.
Mijn PC werk ik regelmatig aan al hij draait of ik verplaats hem wel eens maar ook schop er ik er wel eens per ongeluk tegen. Maar dat heb je nu eenmaal als een krappe hobby ruimte hebt waar zoveel mogelijk in moet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Een laptop schijf is geen desktop of storage (SAS) HDD.

Laptop schijven hebben accelerometers die bij een wat heftige beweging meteen de kop op de landing zone plakken.

Standaard hdd's zou ik zoveel mogelijk met rust laten als je wilt dat ze een tijdje meegaan.

dat is een voordeel van een ssd, kan tegen stoten en maakt geen herrie, , zuiniger met energie, en zitten tegenwoordig standaard in een laptop..

als je servers draait die betrouwbaar moeten zijn, geen 25A hoofdaansluiting hebben waar je ook vaker over die 25A heen gaat, dat is vragen om ellende. oven en droger samen aan en je bent over de 25A heen.

overigens staat in de nieuwe nen1010 dat je wcd's zonder aardlek mag aanleggen, als het een aparte groep betreft, geen algemene groepen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Het zal je verbazen hoeveel 'klapjapanners' nog geen standaard SSD hebben, kost allemaal extra geld, en Jan met het pet wilt niet zelden iets met dubbeltjes en eerste rangen enzo.

Zonder aardlek zou ik niet doen, een eigen groep en aardlek (of een alamat uiteraard) is geen gek idee voor IT-spul, ook hier heb ik daar een eigen groep voor.