Selectiviteit

Wat word er bedoeld met selectiviteit in de nen3140?

Is het de oorzaak zoeken en daarna oplossen?

Zoja dan begrijp ik het zo niet graag iemand met informatie, bedankt!

googelen maar!

iets met zekeringen en welke het eerst ploft en hoe je daar in theorie wat aan kan doen.

Ik zie dat je nieuw bent hier, welkom.
T is wel ook het idee dat je zelf even je best doet om iets uit te zoeken, en als het en school vraag betreft (net als die andere van kortsluitstroom) dan graag in de scholvragen rubriek plaatsen, dan leer je ook nog wat.

en selectiviteit is meest niet digitaal...

zit sinds 2009 in de PV.
High met Henk

Special Member

niet eens met vorige beantwoorder: de ene of de andere klapt. Das selectief (de ene of de andere klapt) en als hij klapt is het 0 en als hij heel blijft is het 1. Dus toch digitaal!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Zucht.. 8)7

Als je 2 zekeringen achter elkaar zet,eentje van 25 A en eentje van 10 A, is het de bedoeling dat de zekering van 10 A er het eerste uitgaat..Als je volle sluiting maakt.
Dat heet Selectiviteit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Juist, en als je twee zekeringen achter elkaar zet van allebei 10 Ampere, dan weet je bij een sluiting of overbelasting nooit welke van de twee er eerst uit gaat.
Het lijkt een simpele opgave, maar het kan nog best wel eens ingewikkeld zijn, denk ook aan karakterestieken van de beveiligingen.

Ik vraag me alleen af waar dat in de NEN3140 staat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

NEN3140 zou wel kunnen: de zekering van de installatie of de appraat zekering.

bedenk wel wij hebben soms appraten die een eigen generator hebben met een vrachtwagen motor. Dan is selectiviteit ff een ander issue als met een boormachine op 230.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???