Voedersysteem

Hallo Allemaal!

Ik ben nieuw op het forum (lees al wel geruime tijd mee), en dacht laat ik eens een account aanmaken en wat advies vragen :).

Voor een project ben wil ik een vee-voedersysteem bouwen, nu is de elektronica opzicht geen groot probleem maar de mechanica wel. Ik zit te denken om iets dergelijks als een iFeeder zelf te bouwen (http://www.ifeedtech.com/images2/feed.jpg).

Nu heb ik alleen wat advies nodig over een mechanisme om het voer te laten ontsnappen uit de houder, ik heb zitten denken aan een soort Archimedes schroef of een klep, belangrijk is hierbij dat er in delen gedoseerd kan worden. Het probleem wat ik hierbij echter zie is verstopping of te veel druk op de klep aangezien deze zo'n 5 kilo voer moet kunnen tegenhouden. Het voer is ook vrij grof. Bij een klep is doseren ook niet zo makkelijk.

De iFeeder doseert op een hele nette manier maar ik heb geen idee hoe ze dit doen, iemand ideen over een constructie die dit kan waarborgen en elektronisch aangestuurd kan worden?

Ik hoor graag jullie ideeen!

Lambiek

Special Member

Op 27 december 2017 10:07:56 schreef Eeuwige_student:
Ik ben nieuw op het forum (lees al wel geruime tijd mee), en dacht laat ik eens een account aanmaken en wat advies vragen. :)

Ten eerste welkom op het forum.

Nu heb ik alleen wat advies nodig over een mechanisme om het voer te laten ontsnappen uit de houder, ik heb zitten denken aan een soort Archimedes schroef of een klep, belangrijk is hierbij dat er in delen gedoseerd kan worden. Het probleem wat ik hierbij echter zie is verstopping of te veel druk op de klep aangezien deze zo'n 5 kilo voer moet kunnen tegenhouden. Het voer is ook vrij grof. Bij een klep is doseren ook niet zo makkelijk.

Zo iets kun je het beste met een schuif doen, dat werkt beter dan een klep. Hoe wil je de schuif gaan bedienen?, elektrisch of anders?

De iFeeder doseert op een hele nette manier maar ik heb geen idee hoe ze dit doen, iemand ideen over een constructie die dit kan waarborgen en elektronisch aangestuurd kan worden?

Je zou eens kunnen kijken bij iemand die zo'n installatie heeft hoe dat in zijn werk gaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek:
Wat bedoel je precies met een schuif? Het geheel moet inderdaad elektrisch te bedienen zijn. Helaas heb ik geen toegang tot het genoemde systeem dus ik kan het helaas niet afkijken :(.

Lambiek

Special Member

Bijvoorbeeld zoiets.

In de mengvoeder industrie wordt over het algemeen met dit soort schuiven gewerkt en die worden hydraulisch of pneumatisch bediend, dat is verreweg het makkelijkst te bedienen. De ventielen kun je dan bedienen via jou elektronica.

De doseerbak heeft bijv. een volume van één kilogram, of in jou geval vijf kilogram. Je kan ook een kleinere bak nemen en meerdere malen doseren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek, bedankt voor je antwoord! Een systeem met twee van zulke schuiven lijkt me ideaal! Ik zal is even kijken of deze schuiven ook zelf gemaakt kunnen worden en het liefst puur elektrisch worden aangestuurd. Weet je toevallig ook de naam van een dergelijke schuif?

Lambiek

Special Member

Op 27 december 2017 11:59:13 schreef Eeuwige_student:
Ik zal is even kijken of deze schuiven ook zelf gemaakt kunnen worden en het liefst puur elektrisch worden aangestuurd.

Natuurlijk kun je die zelf maken, neem bijv. 3mm RVS plaat of gegalvaniseerde plaat. Daar knip je de schuif uit, voor de geleiders neem je strip van RVS of een ander materiaal. Het glij gedeelte kun je nog bekleden met nylon als je wil.

De schuif kun je ook via een spindel en een elektromotor bedienen natuurlijk, of via een rondsel en een tandheugel. Het is maar net wat voor jou makkelijk is.

Weet je toevallig ook de naam van een dergelijke schuif?

Volgens mij gewoon schuif of doseerschuif, maar het is zelf makkelijk te maken als je de machines er voor hebt.

https://www.google.nl/search?q=doseerschuif&source=lnms&tbm=is…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pietplof

Golden Member

Ondergetekende heeft tientallen jaren de genoemde veevoederfabrieken geïnspecteerd op brand- en explosieveiligheid. Maar je kunt alleen een effectieve inspectie uitvoeren als je het ,,risico" van onder naar boven en van binnen naar buiten kent.
En dus ken ik de doseersystemen.
Als je te maken hebt met korrels ( pellets) lukt het afsluiten alleen met enig geweld.
Daarvoor worden er inderdaad pneumatisch gestuurde schuiven gebruikt.
Er waren een aantal bedrijven in Nederland die ze maakten zoals Poeth ( limburg), van Aarsen en firma Hey.
Hoeveel er nu nog actief zijn is mij onbekend.
Nieuwe veevoerfabrieken worden nauwelijks meer gemaakt in ons land.

Maar deze schuiven zijn echt groot en voor particulier gebruik niet zo gebruikelijk.

Ik heb al eens geprobeerd een doseersysteem voor onze katten te maken maar stuitte op een praktisch probleem dat de klep ,onder aan de voersilo, keurig opende maar nauwelijks dicht te krijgen was door de er tussen zittende korrels.

Een beter systeem lijkt mij het plaatsen van een vijzeltje onder de silo-uitloop en deze kan gemakkelijk middels een elektromotortje worden aangedreven. X omwentelingen is bv Y gram/kilogram voer. Motor stop dan stopt ook onmiddellijk de toevoer.
Mijn, te verwachten, probleem is de constructie van de vijzel.

Overigens worden in genoemde fabrieken deze vijzels veel gebruikt bij de grondstoffendosering.

festina lente
Lambiek

Special Member

Er zijn genoeg systemen te bedenken natuurlijk. Wat ik ook tegen gekomen ben zijn doseer rollen, één rol draait linksom en de andere rol draait rechtsom. En daar komt het product dan tussen door.

Wat Piet zegt kan ook, ben ik ook vaak tegen gekomen. Maar de doseerschuiven heb ik het meest gezien. Het is maar net wat er het beste in jou straatje past. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Zoek een oude koffieautomaat,en haal hievan de feeder eruit.
Deze kan je gewoon aansturen, en hij stopt ook meteen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evelo

Golden Member

Als het droog voer is kan een trilmagneet op een trilgootje ook werken.

Google plaatje: http://www.triltechniek.eu/Compacte-trilgoot-KF6-met-trechter-AViTEQ.J…

Het is inderdaad een relatief kleine 'machine', een mega schuif die hydraulisch wordt aangestuurd is dan ook geen oplossing. Zelf ben ik ook bang dat de schuif niet meer sluit door een pellet die er tussen zit. Ik zelf begin ook steeds meer te denken dat alles met een klep een probleem gaat worden vanwege te weinig kracht. (Hoewel dit wel de netste oplossing is in mijn ogen)

Daarom vindt ik het ook wel interessant hoe het bestaande product dit heeft op weten te lossen. Trilplaatje is om dezelfde reden ook lastig te realiseren.

Lambiek

Special Member

Op 27 december 2017 13:02:19 schreef Eeuwige_student:
Zelf ben ik ook bang dat de schuif niet meer sluit door een pellet die er tussen zit.

Er kan bijna geen pallet tussen komen als je de constructie goed maakt, en als er toch een tussen zit blijft het echt niet door lopen.

Ik zelf begin ook steeds meer te denken dat alles met een klep een probleem gaat worden vanwege te weinig kracht. (Hoewel dit wel de netste oplossing is in mijn ogen)

Je bedoeld schuif zeker, klep gaat hem echt niet worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb voor monstername een paar happers mogen monteren in diervoederfabrieken.
Dit werkt door een blok te maken met een gat er in.
Stel je bunker uit loop is links is en de uit loop product rechts dan schuift het blok met open gaat zelf de uitloop bunker open en dicht.
je doet 2 handelingen in 1 dan.
: :
: :
: :
: :
::
M---O--
--| |

@ Pietplof schuiven kan je zelf zo groot maken als je zelf wil, als je maar kennis hebt.
Je bent geen geweld nodig om te sluiten als je constructie maar klopt en op het eind maar kan knippen.
De reden voor gebruik pneumatiek cilinders is de snelheid van het sluiten.

Op 27 december 2017 12:30:02 schreef mel:
Zoek een oude koffieautomaat,en haal hievan de feeder eruit.
Deze kan je gewoon aansturen, en hij stopt ook meteen.

Het probleem is dat die gemaakt zijn voor los poeder, en gemakkelijk kunnen blokkeren als er een pellet vast komt te zitten.

Ik heb hier een half afgemaakte kattenvoer automaat met een hopper en een schroef (oftewel vijzel of auger in het Engels) gemaakt van een getordeerde borstel die je als tochtstrip onder een deur plakt; in plaats van de motor sterk genoeg te maken om brokjes af te kunnen knippen, heb ik de schroef "compliant" gemaakt. De hoeveelheid voer die eruit komt per omwenteling is wel sterk variabel, dus ik wilde doseren door het geheel wegend op te hangen, of door langzaam te doseren en de brokjes te tellen met een lichtsluis.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Of een rond soort horizontaal of vertikaal schoepenrad nemen wat steeds een kwart slag draait.
Gele vak valt leeg, en dan wordt blauwe vak weer gevuld. (groene vakken zijn al vol)
Met schuiven werkt niet betrouwbaar; ik denk dat die vaak vast komen te zitten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Mijn Compak K3 koffiemolen heeft onderaan de container waar de voorraad koffiebonen in gaat een schuifje om te voorkomen dat de bonen eruit vallen als de container van de molen wordt getild om bij te vullen.
Dat gaat maar zelden goed. Er zit bijna altijd wel een koffieboon in de weg die verhindert dat het schuifje helemaal gesloten kan worden.
Het resultaat is dan een aanrecht met tientallen koffiebonen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Denk dat Arco in de goede richting zitten.
Anders even googlen op "roterende klep".

Jou idee van de archimedes schroef is niet zo gek als je denkt hoor. Het idee wordt ook gebruikt op industriële schaal. Het maken van een geschikte worm is denk ik lastig als je geen metaalwerkplaats hebt met de juiste gereedschappen.

Misschien kun je iets met het idee van de wielgraver. Met het wiel neem je hapjes voer dat je via een glijgootje naar de voederplaats brengt.

Het aantal hapje bepaalt de hoeveelheid.

Arco

Special Member

Mijn koffiemolen heeft ook zo'n schuifje, inderdaad meestal niet te gebruiken... :O
(alleen goed als je de lege hopper vooraf wilt vullen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je de schuif schuin laat af lopen met scherpe rand heb je wel minder weerstand
Soort van gielotiene

evelo

Golden Member

Probleem met een horizontale schuif kan ook zijn dat je die niet snel genoeg open en terug dicht kan doen zodanig dat er veel te veel uitkomt.

Grootte van de opening kleiner maken helpt niet altijd want dan heb je kans dat het product blijft hangen.

Doseren: het ziet er simpel uit maar dat is het niet.

Dat wiel van Arco kan ook prima werken, met een mogelijk nadeel dat je moeilijk de hoeveelheid kan aanpassen, tenzij je het wiel veel kleiner maakt dan de gewenste portie, en meer of minder van die micro-porties geeft. Het probleem daarbij is dat de micro-porties zelf weer onnauwkeurig worden naarmate ze klein worden in verhouding met het formaat van de brokjes.

Daarbij heb je alsnog het probleem van brokjes die klem komen te zitten, en ook nu zie ik twee mogelijke oplossingen: het geheel zodanig sterk maken dat je brokjes kunt breken/afknippen, of de randen van zacht materiaal maken (borstels, rubberachtig kunststof, o.i.d.) dat ze kunnen ontsnappen zonder de boel te blokkeren.

Die vijzel van een opgedraaide deurborstel doet het bij mij prima, maar het is een vergissing om de brokken door een trechter naar de vijzel te leiden, die trechter gaat verstopt zitten. Een voorraadvat met een bijna vlakke bodem (een beetje een V-vorm kan wel) is veel beter. Een kunststof fles met een grote hals (was van een Smoothy of zo) leek een goed idee, maar dat viel tegen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Als je het wiel niet al te groot maakt, kun je ook meerdere porties per keer (of over de dag verdeeld) geven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 28 december 2017 18:41:25 schreef evelo:
Probleem met een horizontale schuif kan ook zijn dat je die niet snel genoeg open en terug dicht kan doen zodanig dat er veel te veel uitkomt.

Grootte van de opening kleiner maken helpt niet altijd want dan heb je kans dat het product blijft hangen.

Doseren: het ziet er simpel uit maar dat is het niet.

Om te doseren met schuiven dien je een voorraadkamer te hebben met de correcte grootte. Vanuit een vultrechter wordt de voorraadkamer gevuld als de bovenste schuif geopend wordt. Na x tijd schuif sluiten. Daarna onderste schuif openen. Na x seconden weer sluiten. De gegeven hoeveelheid is steeds even groot.

Schuiven moeten sterk genoeg zijn of zoals al gezegd kunnen 'snijden'.

Als de bunker niet te schuin is of nog beter van gelijke doorsnede als de voorraadkamer hoef je niet te veel problemen verwachten met grondstoffen die blijven hangen.

In bloemsilo's en graansilo's wordt meestal een worm als transportmiddel gebruikt en wordt de grondstof in een weegbunker gestort. Per omwenteling moet er theoretisch altijd evenveel grondstof vallen. maar ook hier weer, de worm moet sterk genoeg zijn om eventuele brokken te breken

Heel soms wordt er lucht als transportmiddel gebruikt (silo's van het Duitse WP of te Werner & Pfleiderer).

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
evdweele

Overleden

@SparkyGSX was iets sneller :-)

Met rechte spaken schoepen in het wiel komt de boel vast te zitten. Als je de uiteinden afrondt glijdt het voer er langs.

Wat fröbelwerk:

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.