Elektronisch slot sturen met relais of transistor

Hoi,

Mijn eerste vraag op dit forum, hopelijk niet meteen compleet fout :)

Mijn nieuwe voordeur is voorzien van een elektronisch slot met daaraan 3 draden (plus, min, controle). Graag wil ik deze kunnen aansturen via bv. een raspberry pi. Ik heb hiervoor een bordje op het oog die zowel voorzien is van relais als gewone outputs (transistor).

Uit de handleiding leid ik af dat de deur uiteraard eerst van stroom moet voorzien worden (12-24 V DC, 1A). Ik ga er even vanuit dat ik dit doe met een transformator en dus 12V op de plus en min plaats. Als ik het goed begrepen heb zou handgreep van de deur zou op zich ook als een schakelaar moeten werken om de deur te ontgrendelen. Klopt mijn aanname?

Blijft over de controledraad wat een "potentiaal vrij" contact is. Ik vermoed dat ik deze aan een relais of transistor kan koppelen om het "ontgrendel" signaal te geven. Alleen, hoe sluit ik dit dan aan? Moet ik bv:
- de zwarte draad met zichzelf verbinden en zo aan een transistor koppelen
- deze bij een relais aan de NO koppelen en als common de + of -

Met andere woorden ik probeer te begrijpen hoe een potentiaal-vrij contact werkt. Als verschil tussen een relais en een transistor had ik begrepen dat je met een relais het poortje van een aangrenzend circuit open zetten (van elkaar gescheiden) terwijl bij een transistor je gewoon de stroom onderbreekt die erdoor loopt.

Hierbij het schema uit de handleiding van het slot:
https://i.imgur.com/I3pnE8E.png

En de volledige handleiding van het slot indien gewenst:
https://schmidfenster.de/awp/wp-content/uploads/2017/04/Montage-Bedien…

Alvast bedankt voor jullie tijd!

mel

Golden Member

Ik denk dat het kontakt bedoeld is als terugmelding.
Om het slot te activeren moet er spanning op komen, dit kan je het beste via een relais doen .
Dan heb je geen last van de verschillende voedingsspanningen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Dat potentiaal vrije contact is om je slot te bedienen, in het schema staat niet echt een terug meld contact.

Let je wel op de brand veiligheid, de deur hoort open te gaan als er brand is. Dus weet wel waar je aan begint.

Ik zou het met een relais doen, met een blus diode over het relais contact bij DC, of een RC filter over het contact bij AC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Voeding moet continu aangesloten zijn. Het contact is een schakelaar, bijvoorbeeld een drukknop of een relais contakt. Het slot gaat open zolang de schakelaar gesloten is. Als de schakaar open gaat, dan gaat de deur weer op slot.

Een transformator geeft AC, dus wisselspanning. Dat is geen probleem voor het slot, maar dat kun je niet zomaar schakelen met een transistor. Wel met een relais contact.

vergeten

Golden Member

Op 27 december 2017 12:24:46 schreef mel:
Ik denk dat het kontakt bedoeld is als terugmelding.

Dat heb je verkeerd gedacht. :)

Om het slot te activeren moet er spanning op komen, dit kan je het beste via een relais doen .
Dan heb je geen last van de verschillende voedingsspanningen.

Het (potentiaal vrije)contact is om de deur te openen:
open = deur vergrendeld.
gesloten = deur ontgrendeld.

Het kan een drukknop zijn in bijvoorbeeld een intercom, waarna je als je weet wie er voor de deur staat, de deur opent.
Maar ook een relais contact, wat je al schreef.

Het is de bedoeling dat het contact maar enkele seconden dicht is, (in die tijd ratelt meestal het slot hoorbaar) voldoende lang om de deur open te drukken door diegene die naar binnen mag.
Die tijd (bijv 5 sec) zal geprogrammeerd moeten worden als het contact dmv een relais met de computer gestuurd gaat worden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Alvast bedankt voor de vele antwoorden.

Even meegeven dat dit geen magneetslot is maar een elektrisch aangedreven slot. Momenteel gaat hij dus gewoon open en toe met een sleutel.

Als ik de handleiding erbij neem moet er alleen maar een puls gegeven worden en doet het slot zelf de rest:

The locked door can be released by a pulse given to the door release input (potential-free contact).
x The motor retracts the automatic latchbolts, which is acknowledged by two audible signals, and after approx. 2 seconds releases them again.
Thus, the lock is prepared again for automatic locking after the door has been pulled or pushed shut.
x With continuous contacting on the door release input, the automatic latchbolts of the lock remain retracted until the contact is open again. This functioning principle allows for release over a longer time period by means of a switch or a timer switch.

Dus in feite als ik er 12V opzet en de zwarte draad even tegen de + hou (met een schakelaartje) zou de deur al los moeten gaan, correct?

Ja dat klopt en die plus moet dan gelijkspanning zijn van 12V.
Als je een "gewone" trafo neemt heb je wisselspanning en heb je 24V nodig.
(dan kun je eigenlijk niet meer spreken van plus en min en dat zie je aan de twee wissel symbooltjes die ook op dat schema staan.