Relais schakeling met LED's

Hallo Allemaal,

Het is weer kerstvakantie dus ik dacht: "laat ik de soldeerbout weer eens uit de kast halen". Ik wilde al langer een schakeling maken waarmee ik vanuit 1 plek een aantal apparaten aan en uit kan schakelen. Deze vakantie leek een geschikt moment.

Op bijgevoegde afbeelding zie je wat ik in elkaar heb geknutseld. Aan de linkerkant zie jee een schakelbord met 12 relais (12v spoelspanning). (2 relais staan op nalevering dus die komen er nog bij. Aan de rechterkant zie je een box met daarop 14 schakelaars en rode led's. Beide delen zijn verbonden met 3 RJ45 kabels. Op bijlage Foto2 zie je een eenvoudige tekening van hoe ik het aan elkaar heb geknoopt.

Hoewel de schakeling op het eerste gezicht lijkt te werken, merk ik toch dat de relais zich vreemd gedragen. Sommige schakelen wel in maar bijvoorbeeld niet meer uit. Ook worden de leds op de box minder fel naarmate ik meer schakelaars aan zet. Ik maak duidelijk een denkfout ergens maar ik zie niet waar.

Ik ben geen doorgewinterde elektronicus maar vind het wel leuk om dit soort dingen te knutselen. Wie ziet wat ik hier verkeerd doe en kan mij helpen aan een alternatief schema om dit aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Tom

mel

Golden Member

Zet de LED's parallel aan de relais, en geef ze iedere een eigen serieweerstand.
En teken het gelijk goed.. Relais aan de massa, en de schakelaars aan de voeding :) (En gebruik het goede symbool voor de LED's)

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 27 december 2017 12:18:58 (12%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Elke led relais combinatie moet een eigen serieweerstand hebben. Dan voorkom je het dim effect.

Is je voedingsspanning 12 volt? Dan wordt je spoelspanning 12 - ledspanning - spanning over de weerstand = veel lager dan 12 volt.

12volt - 1,8 - Ur misschien maar 9 volt ofzo.

Dan trekken de relais niet goed aan. Gevolg geen of slecht contact.

Je led en de weerstand moet je parallel aan de spoel schakelen en niet in serie.

Mel was eerder.

Die weerstand van 560 Ohm moet de stroom beperken door de relais spoel denk ik. Bij 12 Volt heb je dan max 20 mA. Volgens mij al te weinig voor 1 spoel. Bij 12 spoelen parallel heb je nog maar 1.5 mA per spoel. Dat gaat niet werken.

Welke relais heb je gebruikt? Kunnen die 12 Volt aan? Dan kun je het beste per schakelaar een relais inschakelen, zonder weerstand, en dan parallel aan elke spoel een weerstand +Led.

Wel erg netjes opgebouwd trouwens. Bij mij zitten de schakelaars altijd minstens een halve mm fout maar dit ziet er perfect uit.

High met Henk

Special Member

Schakelen in de negatievere kant kan ook.
Als je later met controllers wil spelen is dit ook handiger..
Maar idd led met eigen weerstand parallel aanrelaus is wel the way to go

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Die weerstand van 560 Ohm moet de stroom beperken door de relais spoel denk ik.

@deKees: De TS spreekt al over een spoelspanning van 12 volt.

Ik vermoed om de ledstroom te beperken. Er loopt zonder relaispoel ertussen zo'n 17 mA door de led. Komt in de buurt van de brandstroom bij oudere type leds.

Eerst heeft de ts iets gemaakt met alleen leds. In latere instantie de relais daarbij in serie gezet.

Maar alles is netjes opgebouwd i.d. Nu alleen de relais parallel in plaats van in serie en klaar is kees.

Bedankt voor alle supersnelle antwoorden, top!
Zou iemand een simpel tekeningetje kunnen maken met de oplossing? Omdat mijn kennis enigszins beperkt is, werkt een tekening makkelijker voor mij. Dan zet ik de soldeerbout alvast weer aan! :-)

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!

Op basis van de tips heb ik bijgevoegd schemaatje gemaakt. Is dat wat er wordt bedoeld?

Alvast bedankt!

dat is het helemaal.
De weerstand mag desnoods een hogere waarde hebben als de leds alsnog te helder zouden branden.

Als je even vermeld wat voor relais je gebruikt, en wat voor spanning je aanlegd, kunnen we kijken of je het relais als voorschakelweerstand kunt gebruiken, dan hoef je maar heel weinig te veranderen, het is zo netjes gemaakt.

Op 27 december 2017 14:14:53 schreef rwk:
Als je even vermeld wat voor relais je gebruikt, en wat voor spanning je aanlegd, kunnen we kijken of je het relais als voorschakelweerstand kunt gebruiken, dan hoef je maar heel weinig te veranderen, het is zo netjes gemaakt.

Het is een 12v relais van het merk Miderton, MY2NJ HH52P. Ik gebruik een 12,6 volt voedingsbron in de vorm van een laptop adapter.

Thevel

Golden Member

Elk relais verbruikt 0,9 Watt, als alle 12 relais aanstaan is het verbruik bijna 11 Watt.
De 12V adapter moet dan 1 Amp kunnen leveren, kan hij dat ook?

Thevel

Golden Member

Als een relais wordt uitgeschakeld ontstaat er door de spoel inductie waardoor heel kort een hoge spanning opgewekt wordt, deze spanning is hoog genoeg om op korte of langere tijd de LED te laten sneuvelen.

De oplossing is simpel: plaats over elke relaisspoel een blusdiode bv een !N4007.

De voeding levert 3 Amperé dus dat zou voldoende moeten zijn.

Ik heb de boel inmiddels in elkaar gesoldeerd. Alle weerstanden zitten ertussen. Het schakelt al een stuk beter nu maar ik merk dat sommige led's zich nog wat vreemd gedragen. (soms wel aan, soms niet, sommige de ene keer iets minder fel dan de andere keer). Ik hoop dat de blusdiode's dat gaan oplossen. Dan zijn we er! ;-)

Weet iemand een onderdelen webshop waar ik die diodes kan bestellen en die de volgende dag leveren?

Thevel

Golden Member

Led's ook vervangen, door de hoge inductiespanning kunnen de led's al beschadigd zijn.

Lambiek

Special Member

Welkom op het forum Tom.

Als je led's gebruikt moet je ze wel tekenen natuurlijk. :)
Hier heb je een voorbeeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor alle hulp en adviezen. Ik heb de blusdiode's gevonden bij een winkel in de buurt dus die haal ik morgen op. Dan vervang ik alle leds en plaats ik de diode's over de led+weerstand (in de juiste richting), dan moet het goed zijn. Ik meld me morgen met het resultaat!

Ik zal de symboliek in het vervolg respecteren en geen gloeilampen meer tekenen! :-)

Fijne avond!

Groeten, Tom

Zo! Ik heb alle led's vervangen en de diode's erin gesoldeerd. En het werkt PERFECT !!!!! Ik moet alleen een zonnebril op als de led's aan staan maar ik ga de weerstanden nog wel een keertje vervangen. :-) Alles schakelt in ieder geval helemaal top nu, geen gekkigheden meer.

Heel erg bedankt voor jullie hulp!!!

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en alvast een heel goed 2018!!

Groeten, Tom

Op 28 december 2017 14:53:46 schreef Wim P.:
Right on, dude, ofte vet geil !
Je was een zeer waardige topicstarter.

Haha thanks! En dat voor een eerste topic... ;-)

Lambiek

Special Member

Op 28 december 2017 14:37:49 schreef Tom300:
Ik moet alleen een zonnebril op als de led's aan staan maar ik ga de weerstanden nog wel een keertje vervangen. :-)

Heb je nu 1K weerstanden gebruikt, dat zou goed moeten zijn. Er loopt nu +/- 10mA, maar als je ze te fel vindt kun je 1K5 kunnen nemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 28 december 2017 20:20:14 schreef Lambiek:
Heb je nu 1K weerstanden gebruikt, dat zou goed moeten zijn.

Niet als hij (onwetend) low-currend LED's heeft gebruikt.
Ik weet echter niet wat er gebeurd als je door een low-current LED langere tijd 10mA laat stromen (nooit getest!)

Een low current led kan 20 à 30 mA verdragen. Maar om goed te worden gezien is 2 à 3 mA ruim voldoende. Dus zet er maar 4k7 voor.

Lambiek

Special Member

Wie zegt dat het low current is, dat weten we niet zeker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.