accu 50 ah met accu 230 ah in serie

Hallo,

In een auto wil ik 2 accu's in serie zetten.

De startaccu dient hierbij voor het voertuig, daarnaast wil ik een 230 ah accu in de kofferbak plaatsen. Gezien dat dit een tijdelijke opstelling is zou ik het graag simpel willen houden.

Gaat deze opstelling goed wanneer ik eerst een uurtje alleen op de startaccu rij (zodat die maximaal vol is). En daarna de extra accu inschakel door middel van een massaschakelaar?

Met 2 gelijke accu's zou ik dit wel aan durven, maar gezien het grote verschil in Ah twijfel ik.

In serie? Zodat je 24v bekomt? Zou ik niet doen, geeft veel rook.

Of parallel, zodat je een grotere capaciteit krijgt? In dat geval moeten de spanningen van beide accu's gelijk zijn aan elkaar. Anders krijg je een flinke vereffeningsstroom bij het doorverbinden.

Ik zou ze balanceren, en dan parallel zetten, en dat even zo laten voor tijdelijk. Wel even zien dat de laadstroom in orde is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 27 december 2017 14:44:33 schreef Ledlover:
In serie? Zodat je 24v bekomt? Zou ik niet doen, geeft veel rook.

Excuus, ik bedoel dan parallel. 12 volt

Wat bedoelt u met balanceren?

Wat noem je tijdelijk, en hoeveel stroomverbruik heeft de handel op de 2e accu?

Je kan een scheidingsrelais nemen. Worden in de camper/caravanwereld ook veel gebruikt. Je huishoud(kofferbak)accu wordt dan wel geladen via de dynamo, maar kan zelfstandig ontladen zonder je startaccu te ontladen.
Daarnaast start je dan netjes via je startaccu, en niet via de huishoudaccu (anders moet je wel hele dikke kabels leggen...)

Als het tijdelijk is en die 230Ah capaciteit ook niet zo heel kritisch komt zou je ook gewoon een diode in serie kunnen zetten. Je accu wordt dan wel geladen. Je houd alleen wel het risico dat ie tever ontladen wordt en je ook niet meer kan starten (immers, die accu zal ook spanning blijven leveren)

Scheidingsrelais is veruit de beste oplossing. Combineer die wel met een ontlaadbeveiliging, afhankelijk van het type is je accu anders wel snel om zeep.

Heeft je dynamo ook voldoende capaciteit om beide accu's te laden?

Zolang de dynamo stroom levert aan de parallel geschakelde accu's kun je ongelijke accu's prima parallel laten staan.

Ook kun je de accu's parallel laten staan zolang je ze belast.

In beide gevallen geven of nemen de accu's precies zoveel stroom als nodig.

Er zal dan geen stroom van de ene naar de nadere accu lopen.

Als de accu's echter niet geladen of ontladen worden en ze staan parallel zal de sterktste accu zich langzaam gaan ontladen over zijn zwakkere broeder. Hierdoor zullen beide accu's op den duur naar de eeuwige loodvelden migreren.

Op het moment van parallel schakelen kun je een stevige niveleringsstroom krijgen die echter maar kort duurt. Voor een startaccu is dat geen probleem. Die is gemaakt om zeer grote stromen gedurende een korte tijd te leveren. Een huishoud accu of nog erger een z.g. zonneaccu kan geen grote stromen leveren. Die is zo gemaakt dat gedurende een zeer lange tijd een lage stroom geleverd kan worden. En deze accu's kunnen door de niveleringsstroom wel sneuvelen.

Een oplossing voor jouw vraag is inderdaad een scheidings relais. Zo'n relais meet of een accu wordt geladen en zet ze dan parallel. In alle andere gevallen staan de accu's niet parallel. Andere oplossing is een scheidingsdiode. De accu's staan dan alleen voor het laden parallel. voor alle andere gevallen blijven ze gescheiden. Er kan nooit een stroom van de ene naar de andere accu lopen. En starten is vanuit de huishoudaccu ook niet mogelijk.

Op 27 december 2017 17:33:56 schreef DJSmileyHeeft je dynamo ook voldoende capaciteit om beide accu's te laden?

Dit laatste was ook mijn eerste gedachte: een 50Ah accu is behoorlijk klein voor een auto-accu. Dus vermoed ik een klein autootje met bijpassende kleine dynamo.

Zoals gezegd is er in de caravan/camper wereld veel te koop voor exact deze toepassing. Veel relais hebben inmiddels ingebouwde elektronica die de spanning meten en met wat vertraging de tweede accu bijschakelen wanneer de spanning hoog genoeg is (lees de verbrandingsmotor de dynamo aandrijft).

Wellicht staat hier nog wat nuttige info in: https://www.circuitsonline.net/forum/view/136296

Op 27 december 2017 17:33:56 schreef DJSmiley:
Wat noem je tijdelijk, en hoeveel stroomverbruik heeft de handel op de 2e accu?

Het gaat om een Volvo V70, mij schatting van de accu zal dus wat te laag zijn geweest met 50 ah.

Ik zal even wat meer details geven. We gaan meedoen met de Carbagerun. Deze run duurt een week en start in februari. Hierbij moeten we met een auto die max 500 euro kost een route rijden door onder andere Duitsland, Slovenië, Servië, Roemenië, Hongarije en Slovenië. Dus onder winterse omstandigheden en een deel van de dag in het donker. Als extra verlichting hebben we daarom een ledbar van 250 watt en 3 spots van 50 watt stuk. Deze zullen dus enkele uren per dag worden gebruikt.
Daarnaast hebben we nog een 3 tal zwaailichten balken, een omvormer, en wat andere kleine verbruikers welke zo af en toe worden gebruikt.

Om in die koude omstandigheden niet met een lege startaccu te staan willen we daarom de extra verbruikers wat scheiden van de startaccu. Daarom was ons plan om een uur de startaccu bij te laden. en daarna de extra accu pas op de dynamo aan te sluiten.

Het verbruik zal dus nooit heel lang heel hoog zijn. De dynamo moet dat volgens mij dus wel kunnen bij benen. De pieken kan de accu dan opvangen. (als mijn theorie klopt ;-))

Bijkomend voordeel zou zijn, dat wanneer onze startaccu toch een keer leeg raakt. We dan de extra accu kunnen bij schakelen als startaccu. (aangesloten met 50 mm2 draad)

De extra accu is een 230 ah startaccu uit een vrachtwagen

als de startaccu leeg is dan start de wagen met hulp, maar pompt meteen de gewone accu vol op vol vermogen, dat kan de dynamo aan omdat het maar koststondig is. ga je daar een 230Ah accu bijsteken die leeg raakt, zal die laadstroom hoog zijn als de wagen start, en ook langer hoog blijven als normaal, vraag is of de dynamo dat wel aankan. het is koud, dat scheelt dan nog voor de koeling van de dynamo..

echter zou ik voorzichtig zijn met 230Ah leegtrekken, en maar hjopen dat die wel op laad, iets van begrenzing op de laadstroom zou niet verkeerd zijn. je rijd toch lange stukken, dus laadtijd heb je..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 27 december 2017 18:31:39 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 december 2017 18:29:05 schreef testman:
als de startaccu leeg is dan start de wagen met hulp, maar pompt meteen de gewone accu vol op vol vermogen, dat kan de dynamo aan omdat het maar koststondig is. ga je daar een 230Ah accu bijsteken die leeg raakt, zal die laadstroom hoog zijn als de wagen start, en ook langer hoog blijven als normaal, vraag is of de dynamo dat wel aankan. het is koud, dat scheelt dan nog voor de koeling van de dynamo..

echter zou ik voorzichtig zijn met 230Ah leegtrekken, en maar hjopen dat die wel op laad, iets van begrenzing op de laadstroom zou niet verkeerd zijn. je rijd toch lange stukken, dus laadtijd heb je..

Oke maar wanneer de accu vol is, en we hem bij verbruik met de startaccu/dynamo verbinding laten houden. Dan hoeft hij toch maar een klein beetje bij te laden?

in normale gevallen is het alleen bijladen, dat kan de dynamo wel aan idd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als extra verlichting hebben we daarom een ledbar van 250 watt en 3 spots van 50 watt stuk. Deze zullen dus enkele uren per dag worden gebruikt.

En als dingen als stoelverwarming achteruit spiegel verwarming de gewone grootstralers enz ook allemaal aanstaan.

Dit is wel veel gebruik.

Een dynamo is meesta1 zo uitgerekend dat totale stroom die gelevert moet worden als alle electrische autosystemen aanstaan + de acculaadstromen ongeveer de maximqle stroom is die de de dynamo kan leveren.

Vaak zelfs minder omdat er ook nog zoiets als een gelijktijdigheids factor bestaat. Alles tegelijk aan zal niet vaak of snel gebeuren. Dan de dynamo dus kleiner en goedkoper zijn.

Door die extra lampen is de kans is groot dat je dus te kort komt met de standaard dynamo die je nu hebt. Alleen die lampen gebruiken al 21 ampere. Waarschijnlijk heeft een volvo al een dikke dynamo vanwege de extra dingen die standaard al in een volvo zitten. die zou dus misschien nog groter moeten worden. Het is de moeite waard om even uit te zoeken hoe groot je dydnamo werkelijk is en hoeveel alle stroomgebruikers tezamen gebruiken. Als hier een groot verschil inzit moet je je dynamo upgraden.

joopv

Golden Member

Er zijn toch speciale "zware winter" uitvoeringen van Volvo's, zoals die in de Scandinavische landen verkocht worden? Kijk eens hoe die uitgerust zijn qua accu en andere noodzakelijkheden zoals standkachel enz.

Voor dergelijke situaties enkel de verlichting gebruiken bij lopende motor. Als je dat doet met stilstaande motor ga je zelfs die 230Ah na een paar uur al stuk maken, simpelweg omdat het een start-accu is en geen tractie accu.
Dus simpelweg moet je gaan bepalen wat je juist van plan bent.
Als je rijdt, geen probleem, dat kan de alternator wel aan, die levert 150A, daarvan ga je er zo'n 70-80 gebruiken voor al je verlichting, de rest is om te laden en het eigen verbruik van de auto (ca 50A met verwarming en zo).
Een extra accu heeft geen zin als de alternator het toch niet kan opbrengen. Daarnaast is een start accu enkel zinvol om te starten. Wil je de lichten met stilstaande motor kunnen gebruiken dan heb je een (semi-)tractie accu nodig. Die kan je wel laden mbv de reguliere alternator maar beter is om een aparte laadregelaar te gebruiken, ook omdat de laadspanning bij een tractie accu wat hoger ligt.

Dat "uur" is veel te lang. Je loopt de kans dat de startaccu dangoed opgeladen en "STERK" 12.6V kan leveren, en de hulpaccu dan behoorlijk ontladen een forse (te grote) stroom trekt. Mogelijk te groot voor z'n eigen gezondheid, mogelijk te groot voor de bedrading.

Ik zou sterk overwegen om gewoon de boel parallel te zetten en verder niet moeilijk doen. Dit onder de voorwaarde dat je 230Ah gewoon "ruim voldoende" is en je nooit leeg gaat krijgen. Dus niet allemaal met al het licht aan dronken worden en in slaap vallen, zodat je de volgende ochtend wakker wordt met zowel de 230Ah als de startaccu leeg....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Je kunt natuurlijk een extra alternator er in gooien en een tweede circuit opzetten voor je "toeters en bellen"

Mijn V70 heeft een 140A dynamo (2004, diesel) en een standaard 100Ah accu.

Toen ik hem kocht was de accu helemaal leeg (ex-politie bij de domeinen). Met starthulp gestart en naar huis gereden. Volgende dag kon ie weer niet starten. Dus het uur naar huis rijden was niet genoeg om de accu weer tot leven te wekken. (100+ ampere geladen gedurende een uur?)

Netjes aan de lader gehangen en nog jaren mee gereden (Varta). Preventief vervangen en de vervanger (low-budget van Correct) doet precies hetzelfde, namelijk niet lekker vlot starten in de winter zodat ik binnenkort misschien de Varta weer terugzet ;)

o.a. door bovenstaande ervaringen, zou ik inderdaad niet te moeilijk doen. Als je de grote accu niet helemaal leegtrekt, is het volgens mij allemaal niet zo spannend. Gewoon een paar seconden vertraging op het parallel schakel relais of zo'n automatisch relais wat schakelt boven de 13,8 volt.
Als je het echt niet vertrouwd, zou je bv. een 60A zekering kunnen plaatsen tussen de twee accu's. Dan heb je een noodoplossing voor de potentieel gevaarlijke situatie waarvan we niet weten of die zich ooit voordoet. Persoonlijk betwijfel ik het zeer of die er ooit uit zal knallen.

benleentje

Golden Member

Om in die koude omstandigheden niet met een lege startaccu te staan willen we daarom de extra verbruikers wat scheiden van de startaccu. Daarom was ons plan om een uur de startaccu bij te laden. en daarna de extra accu pas op de dynamo aan te sluiten.

Gewoon een accu scheidingsrelais nemen

http://i30.tinypic.com/qot8o7.jpg
https://static.webshopapp.com/shops/020374/files/008475373/bs100-accu-scheidingsrelais.jpg
Daar kan je zelf niet tegenop door zelf te proberen de accu met een schakelaar uit en aan te zetten. Dat ga je geheid een keer vergeten of je 2de accu is al te ver leeg.

Het D+ signaal van de Dynamo word pas actief als de dynamo goed werkt, dus tijdens het starten is altijd de 2de accu uitgeschakeld.
JE zou hier nog een extra controlle lampje en of schakelaar bij kunnen plaatsen, maar is eigenlijk niet nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evdweele

Overleden

In kampeerauto's (campers) werkt het al tientallen jaren zo.
De huishoudaccu wordt 's avonds behoorlijk ontladen door verlichting, tv, soms een elektrisch koffiezetapparaat en dergelijke.
Als het niet zou bevallen zou men het wel anders doen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het schema van benleentje is de correcte oplossing. Wel een beetje verwarrend dat er bestaande verbindingen (bv. van alternator naar startbatterij) worden getekend op dezelfde manier als bij te plaatsen. Ook ontbreken de zekeringen en die zijn hier behoorlijk belangrijk: voorzie een 40 of 63 amp zekering vlakbij elke batterij, in de leiding naar het relais.

Het afgebeelde relais is een beetje overkill, dat kan niet echt kwaad natuurlijk; maar bij mij gaat het al jaren goed met een simpel relais zoals gebruikt voor extra koplampen.

Voor het lange leven van de extra batterij kun je best de verbruikers aansluiten via een onderspanningsbeveiliging; die schakelt ze uit als de batterijspanning te laag daalt. Sommige verbruikers, omvormers bv. en moderne compressorkoelkastjes, hebben dat al ingebouwd. Door zeker te zijn dat je de extra batterij niet te ver ontlaadt ga je ook de stroompiek beperken als je begint op te laden.

En als je het toch manueel wilt gaan doen, dan is een uur wachten idd. veel te lang.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

zo'n onderspanning beveiliging schakeling staat stond op de site ( uit de elex 1989 ) die heb ik al vaak toegepast, ook ipv relais met fet om de stby stroom te beperken in zaklampen ed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 30 december 2017 07:47:22 schreef big_fat_mama:
Ook ontbreken de zekeringen en die zijn hier behoorlijk belangrijk: voorzie een 40 of 63 amp zekering vlakbij elke batterij, in de leiding naar het relais.

Het onderwerp "tweede accu" is hier al vaker behandeld. De opmerking over 2 zekeringen mag inderdaad niet ontbreken.
In dit topic wordt dat uitgelegd.

Het afgebeelde relais is een beetje overkill, dat kan niet echt kwaad natuurlijk; maar bij mij gaat het al jaren goed met een simpel relais zoals gebruikt voor extra koplampen.

Op die manier werd dat in het bedrijf waar ik vroeger werkte ook gedaan. Dat gaf nooit problemen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

je kiest het relais naar gelang het vermogen van de belasting, de soort last
ohms of inductief. dat zou mijn keuze wel bepalen, ook het aantal verwachte schakelcyli, ook in deze toepassing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer