Miele wasmachine knippert en piept

Vervelend maar deze Miele Novotroonci w3616 gaat in de fout en gaat na het vullen van water piepen, programma stopt 3 streepjes in de display en spoelen lampje gaat snel knipperen. Na checken verwarming, sensor verwarming , motor losgehaald, koolborstels gecontroleerd waren ok, en vervangen oranje relais op print voor dezelfde type wil motor nu helemaal niet meer draaien!

Iemand nog een tip?

*hier heb ik geen app voor nodig

zekering op de print ook?

is een EL150D print? zekering is een rood dopje langs de stekkers..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 27 december 2017 18:00:20 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een el 150 c type. Zekering is goed, de twee torren maken ook geen sluiting. Ik heb de aandijfmotorkap losgehaald en toen een condensatortje losgemaakt dat in het voetje naar de koolborstel geklemd zat, en aan de andere kant tegen het motorhuis aangeklemd zit ?? Misschien dat de klemmen niet goed geplaatst zijn...

*hier heb ik geen app voor nodig

Busjes in print niet beschadigd bij vervangen relais?? ( niet snel defect gehad bij dit type) Luistert nogal nauwkeurig en is snel bedankt. Zekering nu wel defect? Weerstand rond IGBT niet aangetast door zuur?? Relais van exact type??. Meet motor bedrading vanaf print door. en controleer ook thermische beveiliging van motor.

Hoewel het relais zelfde is is de originele aan de onderkant gemodificeerd lijkt het... ga deze oude er weer in zetten. Zekering is goed.

*hier heb ik geen app voor nodig

Relais bleek niet goed contact te maken met bovenste printbaan naar trafo.
Motor liep eventjes in programma weer maar nu toch weer dezelfde storing. Print opnieuw doorgesoldeerd maar nu geen verbetering. Machine gaat nu met aanzetten meteen met een pfiit geluid meteen centrifugeren, en spoelen lampje blijft knipperen..... Motor aansturing lijkt defect of motor zelf toch ?

*hier heb ik geen app voor nodig

meteen naar centrifugeren klinkt als triac gaar, of tacho sensor die niet doet wat ie moet doen.

was dit ook de machine reeks waar die motor inzat met losse contacten op de lamellen smd?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tacho sensor zit toch in de motor en moet op pin 1-2 500 ohm meten ?
Las dat de Triac dus gaar is, vaak de el150c probleem heeft met de triac en de lm 317. Besturing werkt verder nog wel, alleeen dus gaat de machine meteen bij aanzetten (programma op einde programma) na een raar pfffit geluid (linkt als soort kortsluiting) heel hard centrifugeren en blijft lampje spoelen blijft dan aanhoudend knipperen. Na opnieuw kiezen van programma, stopt het knipperen wel weer maar dan na het waterinnemen weigert de motor te lopen en dan weer drie streepjes en gepiep.

*hier heb ik geen app voor nodig

Machine blijft problemen geven, na vervanging van de triac die sluiting maakte gaat ie weer in elk programma in de fout. Hij lijkt moeilijk te draaien naar een richting ook... relais en triac nu vervangen. Motor lijkt me toch het probleem.

*hier heb ik geen app voor nodig

Als motor ene kant goed op draait ,dan moet de andere kant hetzelfde zijn. Er is geen tussenweg dus print blijft verdachte nr 1. Eventueel kan ik print testen en of evt ruilprint??

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 28 december 2017 18:36:05 (17%)

Ok, de machine is even geparkeerd in de schuur,machine is ook van mijn ouders, en oude bovenlader met mechanische klok is weer terugggezet. Ouders wonen in Apeldoorn en jij ? stuur even via pm je adres eventueel. Ik kan in de toekomst even met je de print testen bij jou of bij mijn ouders. Ik vermoed trouwens ook t type motor (met het lamelprobleem?) want volgens moeder bleek die laatste tijd moeite met draaien. ZOek nu dus ook een goede (ruil)motor. Volgens mijn oude pa die de koolborstels er uit haalde, en die ik ook zag waren die echt nog redelijk goed en nog wel minstens even lang zo op t oog. Ik heb zelf een esr meter en wou die print eens checken of lekke elko's en de overige ook even testen en zo maar die zijn van philips en die zijn meestal erg goed en lekken nooit. Misschien toch de tacho ring die versleten is of sluiting in de motor door vervuiling of in de witte ontstoorcondensators op de motor (moet ik dus even meten met de ESR meter). Maar had kap toch schoongeveegd na terugzetten. Moeder zei echter dat de laatste keer (na vervangen defecte triac) ze een knal hoorde en de machine nadat ik de print had gerepareerd en de machine van zijn plek ging...dus ik dacht toch weer aan de motor. Is hier nl een thread met exact dezelfde problemen en na vervangen, triac, 6 pins relais en koolborstels. Maar klacht was aanvankelijk dat verwarming ook niet aanging. Misschien dat er een klein relais ook niet goed is , en daar eentje verantwoordelijk voor het grote hoofdrelais van verwarming, het grote relais werkt prima nl (getest met 12V ) Want machine draaide aanvankelijk wel goed en werd volgens moeder ook niet meer warm. Machine maakt bij starten bij programma trouwens raar ratelend geluid van de waterklep of presoostaat zo (duidelijk niet van motor afkomstig) , maar daar gaat de machine niet van in de fout. NA reviseren print draaait de motor nu even meestal een keer naar links en moeizaam naar rechts lijkt het en dan piep en - - - weer.

*hier heb ik geen app voor nodig

Enigste wat verandert is op print, motor verandert niet fysiek. Mail me maar, ik woon in noord Holland.