radio plus cd speler

iemand die ik ken nam een radio cd/dvd speler mee. van sony.. type weet ik ff niet hij heeft het weer mee naar huis genomen hij zou zelf kijken hoe hij die print er uit ging halen,

de radio doet het wel. op de antenne. maar de cd/dvd doet het niet zegt no disc. nu zitten er op een klein moederbordje 4 x 22uf 16v

de esr varieert van 10 tot boven de 40

this een switching power supply die er in zit.

de lint kabel gaat van dat moederbordje naar de dvd/cd drive en naar en de laser.

zou het aan die elco´s kunnen liggen dat daarom de dvd drive het niet doet.?

Hallo zeg, verwacht je nou echt dat je binnen een kwartier bediend wordt? Het is hier geen supermarkt.

Waarom denk je dat het een elektronisch probleem is? Het kan ook zijn dat het oogje dat de CD aftast vuil is. Even schoonmaken met een wattenstaafje.

even geduld, we zitten niet allemaal continu de forumlijst te refreshen.

Met deze informatie is er imo weinig te zeggen.
Voor wat betreft die elco's, dan zal je eerst moeten meten of (bijvoorbeeld) de voedingsspanningen wel correct en stabiel zijn. Er vanuit gaande dat de elco's onderdeel zijn van het voedingscircuit.

Als de voeding netjes stabiel is ligt het daar niet aan. Ik gok dat die voeding ook niet enkel de cd drive aanstuurt.

Het kan ook zijn dat de laser defect of vuil is, dan ziet hij geen disk en blijft hij dus logischerwijs "no disc" roepen.

Maar zonder foto's, typenummers en metingen is daar moeilijk wat definitiefs over te zeggen imo

edit:
Klaas was me voor

En ik maar denken dat CO een chatbox was...

Dit probleem lijkt me nou niet bepaald een elco ding, maar (inderdaad) eerder de sensor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Jouw geschiedenis kennende zal t wel een elco zijn, al je topics gaan over het vervangen van elco's in oude apparaten

Ik denk dat de TS zich vergist heeft in de site. Deze is beter:
http://www.audioreparatie.nu/

Daar kan hij vragen hoe lang het nog duurt.

Ik zie overigens ook de relatie tussen foutmelding en de elco's niet.

Hoe zijn die esr waarden gemeten? In circuit of er uit gesoldeerd? Als ze er uit gesoldeerd zijn kun je er toch meteen nieuwe inzetten? Dan hoef je niets te vragen aan mensen die geen flauw idee hebben over welk apparaat je eigenlijk praat

Misschien moet je er wel een cd indoen?

Zijn alle nodige spanningen aanwezig en in orde?

Als je dat niet wil controleren moet je inderdaad alle elco's vervangen. Let op, alles MOET low-ESR zijn. Daarna kan je rustig in een hoekje gaan zitten huilen.

Als je wat geleerd hebt ga je het begrijpen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
dijkmane

Golden Member

gaat de CD wel draaien ?
gaat leeskop heen en weer ?
kloppen de voedingsspanningen ?
waarom is jouw eerste gedachte altijd een elco ?

In no Sense, Nonsense

Wanneer je de melding op het scherm krijgt; "no disk".
Dan ligt dat meestal aan de laser diode, bij oudere CD spelers kan de emissie van de laser wat zijn afgenomen.
Ergens in het apparaat kun je de stroom door de laser instellen met een potentiometer.
Wellicht dat je kan uitvogelen hoe en waar dat punt zit, je kan dan de laser éénvoudig wat meer stroom laten leveren.
Het kan ook dat de laser vuil is of niet meer gecentreerd is.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dan ligt dat meestal aan de laser diode, bij oudere CD spelers kan de emissie van de laser wat zijn afgenomen.
Ergens in het apparaat kun je de stroom door de laser instellen met een potentiometer.

Een tip:

Kijk aub never never nooit direct in die laser. Je zult er de rest van je leven spijt van hebben.

maartenbakker

Golden Member

Op kijkafstand bij een normale CD-speler (geen brander, geen bluray) is de bundel dankzij de lens dermate divergent dat je geen noemenswaardig schadelijke energie in je oog krijgt. Toch voor de zekerheid alleen schuin inkijken. Je ziet dan een rossig schijnsel in de lens, maar ook een halfdefecte laser doet dat dus als test is het maar heel beperkt bruikbaar. Je hebt wel kaartjes die je op CD-afstand boven de laser kunt houden, dat is al iets bruikbaarder of anders een laservermogensmeter.

Overigens hoef je er voor het bijstellen van de stroom niet in te kijken. Gewoon het potmetertje een heel klein tikje rechtsom en dan hopen dat het helpt. Natuurlijk heb je EERST de lens schoongemaakt en geprobeerd of dat helpt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 28 december 2017 22:23:19 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zou het aan die elco´s kunnen liggen dat daarom de dvd drive het niet doet.?

Voordat ik deze vraag kan beantwoorden geef mij dan eerst even antwoord op de vraag, hoe lang is een touwtje?
Dat is dus niet te beantwoorden evenmin als de vraag van de CD speler. Dan zullen er toch eerst wat meer gegevens op tafel moeten komen, wat gebeurt er wel en wat gebeurt er niet. Er zijn zoveel mogelijkheden waardoor een CD speler niet wil starten en soms zijn er meerdere oorzaken. Misschien heeft iemand weleens de voeding gerepareerd zonder naar het feed-back en referentiepunt te kijken en is er toen een boel rook uit gekomen!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Waarom reageert TS niet op deze reacties ?

sorry voor de late reactie. de cd drive zie je dat hij draait maar op gegeef moment stopt ie. had niet zo moeten reageren om die wachtende reacties.

maar soms draait de motor niet. en doet die gewoon niks af en toe zie je hem spinnen,

De controller van de CD-speler laat de CD pas draaien als 'ie iets van (door het CD oppervlak gereflecteerd) licht terugkrijgt op de optische sensor in de laserkop. Zonder aanwezige CD heeft het namelijk überhaupt geen zin om de spindlemotor aan te sturen.

Dat je de CD nu soms even ziet draaien, komt dus doordat de controller wel iets terugkrijgt op de optische sensor, maar dat het signaal zo ontzettend zwak is, dat 'ie er vervolgens geen data meer uit kan opmaken. Of dat door bijvoorbeeld licht schommelen van de CD de hoeveelheid gereflecteerd licht net onder het detectie-niveau van de sensor komt en de controller meteen weer denkt dat er geen CD aanwezig is.

Alles wijst erop dat óf de lens sterk vervuild is (75% oorzaak), óf de emissie van de laser zo ver is afgenomen dat het gereflecteerde licht te laag van intensiteit is om nog zinnige informatie te kunnen bevatten. Het iets opschroeven van de laserstroom kan dan helpen, maar is meer een tijdelijk lapmiddel, omdat van een hogere stroom de laser nog sneller degradeert.

Begin dus eerst eens met schoonmaken va de lens (wattenstaafje en IPA).

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op vrijdag 29 december 2017 11:23:00 (25%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

het zou natuurlijk ook kunnen door dat de elco´s een hoge esr heeft dat hij geen data er op uit kan maken zou dat niet kunnen, ?

de lens heb ik trouwens als schoon gemaakt dat heeft geen effect gehad.

ik vervang gewoon de elco´s het nieuwe jaar. kijken of dat het probleem verhelpt.

ik ga samwha wb elco´s bestellen... wat er nu is zit maar 85 graden....

4 x 22uf 16v

zit ook een chip op die zelfde print en omdat de lintkabel van dat moederbordje naar de drive gaat ga ik het gewoon proberen

Zoals al gezegd: Een elco vervangen is niet de oplossing voor elk wereldprobleem.

Maar als je het perse wilt doen, vervang ze. Er zijn genoeg tips gegeven in dit topic. Daar kun je wat mee doen, of je kan gewoon alles negeren en condensators vervangen - omdat het kan -

Als je wat beter ingaat op de ideeen en de gevraagde info post zul je ook meer begrip krijgen, en dus betere reacties.

Overigens: Aangezien je in elk topic condensators vervangt.. is het niet handiger om gewoon een collectie goede condensators op voorraad te nemen ipv telkens een paar te bestellen? En neem dan gewoon fatsoenlijke condensators, geen samwha van ebay dus.
Panasonics oid

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 29 december 2017 11:37:40 (26%)

ok helder.

maar de voeding lijkt niks mis mee zit vol rubycon condensatoren,

zoals ik al heb gezegd de radio werkt prima.

de voeding heb ik nagekeken en die is goed.

Kun je nu niet -eindelijk- eens serieuze elco's (Panasonic, Nichicon, Rubycon, ...) bestellen? Die Samwha's zijn echt goedkope troep! Met de nadruk op troep!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

maar de voeding lijkt niks mis mee zit vol rubycon condensatoren,

zoals ik al heb gezegd de radio werkt prima.

de voeding heb ik nagekeken en die is goed.

Dit zijn aannames. In de mechanica kom je met kijken een heel eind. Tanden zijn van tandwielen afgebroken enzo. Dat kun je zien. In de elektronica kom je met kijken niet ver. Je ziet alleen aanwijzingen die je met metingen moet controleren.

Heb je nu al eens iets gemeten en werkelijk vastgesteld of iets wel of niet goed is. En hoe heb jij de ESR van die condensatoren gemeten?

Je komt met vragen, maar komt nooit met antwoorden op de vragen die hier gesteld worden. Op deze manier kom je er niet.

Met dingen als het lijkt het goed te doen kan men hier niets.

Met een antwoord als de gemeten voedingsspanning is 12 volt met een rimpel van 1mV ac kun je wel wat. Als je bijvoorbeeld een rimpel van 2 volt hebt kun je als antwoord krijgen dat een van de buffercondensatoren niet helemaal in orde meer is. Als je schema hebt vertellen ze ook welke condensator dat is.

graag even een foto van de laser en het MB, dan kan ik je zo aanwijzen waar je aan moet sleutelen en of sleutelen zin heeft.

De motor gaat niet draaien omdat de fotodiode geen cd ziet. dit heeft zoals eerder al geschreven te maken met de sterkte van de laser. Die neemt in de loop van de jaren wat af. ook de focus kan wat verlopen, die moet je dan opnieuw afregelen.

je kunt dit (tijdelijk) oplossen door de laser wat extra spanning te geven. meestal zit er wel een trimmer op. dit werkt echter maar tijdelijk, over een half jaar ben je weer aan de beurt.
Eigenlijk dient de laser zelf vervangen te worden.

Elcos vervangen is bij dit soort klachten onzin.

RTFM, dan pas vragen...

Als je toch bezig bent zou ik ook meteen de netstekker vervangen. Wie weet komt het daardoor...

Rubycon is een stuk fatsoenlijk dat die (waarschijnlijk china troep) samwha's.

En dat het 85 graden unit's zijn maakt niks uit. Het is een radiotje, hoe warm denk je dat de boel wordt? Ja 105 graden versies hebben een theoretisch langere levensduur, maar daar heb je hier geen last van.

Sowieso zou die genoemde rimpelspanning groter worden bij hogere belasting. Dus de radio hard aan zetten zou een hoop ruis veroorzaken, maar op het moment dat de cd erin gaat komt er geen geluid uit en spint alleen de cd even op. De last op de voeding is dan redelijk beperkt en daarmee de (theoretische) rimpel ook

maartenbakker

Golden Member

Samwha is vermoedelijk Koreaans, specs heel erg op het randje. Bij Samsung gaan ze vaak stuk, ik dacht ook WB. Niet moeilijk doen, gewoon een keer goede elco's op voorraad nemen!

Hoe dan ook betwijfel ik of het hier aan elco's ligt. Behalve de laser kan het bijvoorbeeld ook een rotte spindelmotor zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."