220v motor vaak aan/uit.

Hallo!

Ik heb een transportband (van 1m bij 3m) die momenteel aangedreven wordt door een beer van een elektro motor op 400v (Specificatie's onbekend, plaatje is onleesbaar) met reductie kast. Reductie kast uitgang is circa 25rpm. De band wordt geschakeld door een computer met een 400/24v transformator met magneet schakelaar, hij schakelt continue achter elkaar aan/uit waar bij de band ongeveer 5 seconden draait en 5 seconden stil staat, dit zo'n 5000 keer op één dag. Gewicht komt er nauwelijks op de band, hooguit 1kg.

Nu wil ik een hele korte versie van de band maken maar vraag mij wat dingetjes af aangezien mij de motor op de huidige band wat overbemeten lijkt.

Kan ik dit ook met een 220v motor doen? Ik vraag mij namelijk af of er nog voordelen van 3 fase zijn met het continue aan en uitschakelen, of moet ik ook nog een specifieke motor hebben?

En, kan ik er een frequentie regelaar tussen zetten zonder dat er een vertraging bij het in en uitschakelen zit?

Gr. Pieter

Een 230V 1f motor is uit den boze, een 3f motor is veel beter en makkelijker verkrijgbaar en goedkoper ook.

Een frequentieregeling zou ik ook niet gebruiken, 5000x per dag zal teveel zijn.

Waarom zou je iets wijzigen? veel kosten maken voor wat?

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Op 28 december 2017 18:57:09 schreef MGP: Een frequentieregeling zou ik ook niet gebruiken, 5000x per dag zal teveel zijn.

Een FO is een betere oplossing dan een magneetschakelaar. Ik heb er draaien die 60x per minuut starten en stoppen. Met wat pauzes komt dat neer op 75.000 starts per dag.

Op 28 december 2017 18:31:55 schreef Pieterpost: En, kan ik er een frequentie regelaar tussen zetten zonder dat er een vertraging bij het in en uitschakelen zit?

Er zit altijd een vertraging in, ook met een magneetschakelaar. Met een FO kun je harder remmen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij een normale kortsluitankermotor gaat men er vanuit dat deze een keer of 6-10 per uur maximaal start.
Bij veel meer starts gaat vaak je thermische beveiliging eruit (of wordt deze veel te hoog afgesteld).
Het beste is een F.O,. te nemen. Je motor blijft dan volledig beschermd tegen overbelasting. Het instellen van een (iets) langzame start en stop zijn in zulk soort gevallen zeer gunstig voor de motor, en een zegen voor de transportband.

Waarvoor schakelt de motor zo vaak in en uit? Kun je het proces niet aanpassen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 december 2017 19:27:48 schreef GJ_:
Een FO is een betere oplossing dan een magneetschakelaar. Ik heb er draaien die 60x per minuut starten en stoppen.

Dan zijn ze al veel verbeterd, wij hadden er staan die 1x/min een bak moesten kippen en gingen geen 3j mee, eerst Siemens en daarna AB.

NB. 60x/min is 1x/sec = overdrive ;) :)

LDmicro user.

Oke dus een 230v motor is dus sowieso geen optie, duidelijk!

Ik zal het proces een beetje proberen uit te leggen:

Er staat een digitale weegschaal voor de transport band met 10 individuele 'weeg elementen'. Wanneer er op elk element een product ligt, maakt de computer de meest ideale combinatie van een aantal producten voor het ingesteld gewenste gewicht, op dat moment klappen die weegelementjes naar beneden en glijd het product de transportband op, dit is dan ook het moment dat de computer de band inschakelt.

Hebben verschillende banden met een Frequentieregelaar erop, deze starten zeer traag op, maar ik wilde juist een frequentieregelaar erop zetten om de snelheid van band zo gelijkmatig mogelijk te zetten met de 'val' snelheid van het product zodat het product niet afgeremd of overdreven mee getrokken word. Of kan ik dit ook op een andere manier doen?

In principe hebben wij geen slechte ervaring met de magneet schakelaars. huidige band draait op deze manier al heel wat jaartjes.

Heb echt knetterhard ge-googled, maar een FO is een frequentieregelaar/omvormer??

@MGP, Ik wil het huidige proces ook niet wijzigen, we willen er wat naast proberen met het zelfde idee. Dit vereist een heel kort bandje, maar aangezien de huidige band niet speciaal hiervoor bedoeld was maar gewoon voorhanden was destijds, lijkt het mij ook niet logisch om klakkeloos de zelfde ?5kwh? motor te gebruiken die daar op zit.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een FO of F.O. is inderdaad een Frekwentie-omvormer ook wel Frekwentie-regelaar genoemd.

Als ik je verhaal zo lees, wat is het bezwaar dat de (lege) band doorloopt? Als de weeg-selecteercomputer vrijwel gelijk de benodigde componenten selecteert en uitwerpt dan kan de band toch gewoon door blijven lopen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op 28 december 2017 22:32:01 schreef Pieterpost:
Heb echt knetterhard ge-googled, maar een FO is een frequentieregelaar/omvormer??

Ja, FO staat voor frequentie omvormer/regelaar.

Om eventuele warmteontwikkeling in je motor te voorkomen, zou je een kleine ventilator achter op je motor kunnen monteren. Wordt vaker gedaan bij vaak opstarten of langzaam draaiende motoren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Toeternietoe, Goede vraag! Met dit nieuwe idee is dat sowieso geen optie omdat de band niet veel langer word dan het product zelf. Het idee is dat 1 persoon de producten op de weegschaaltjes ligt en het zelf ook weer van de band pakt. Als je de band continue zou laten draaien, maak je jezelf he-le-maal gek omdat je op tijd het product weer weg moet halen, dit gaat echt niet. Op de huidige lange band was het punt dat de band vol moest blijven liggen, dus als deze continue zou draaien, kreeg je geen constante stroom product.

Jullie denken overigens wel lekker mee, zelfs buiten het elektrogedeelte, haha!

je kunt de motor ook laten lopen, en een clutch schakelen die de band op de motor schakelt. met dit toerental ook niet zo'n punt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wellicht een optie , fotocell, product ligt stil einde band en bij wegnemen draait de band weer.

Op 28 december 2017 23:14:57 schreef fikkie:
Wellicht een optie , fotocell, product ligt stil einde band en bij wegnemen draait de band weer.

Dan blijft het schakel moment en mechanisme nog hetzelfde toch?

Maar dit is op zich ook niet echt het probleem.
Het huidige systeem draait al jaren prima met een magneet schakelaar, en hij schakelt dag in dag uit 5000+ keer in en uit.

Het punt is meer dat aangezien ik nu toch wat nieuws erbij maak, ik zo graag de snelheid van de band zou willen regelen maar ik niet weet of de FO het wel zo leuk vind om zo vaak achter elkaar te schakelen. Een magneet schakelaar kost 3 tientjes, een FO is vrij prijzig om het 'ff' te proberen.

En of beter een 230v motor kon gebruiken (Wat inmiddels duidelijk is van niet).

En of ik nog ergens op moet letten bij een nieuwe motor voor het vele in en uitschakelen.

Hensz

Golden Member

Hoe doen ze dat bij bijv. de band van een supermarkt-kassa? Als je een béétje een goedlopende zaak hebt, dan schakelt die ook tot wel 20 keer per minuut. Die doen per dag ook in de buurtvan de 5000 schakelingen denk ik. Zijn die allemaal met een 3f-motor en FO uitgevoerd?

Don't Panic!

Prima toch, FO gaat prima en relais ook, ook die start stop intervallen.
20~30 per minuut schakelen gaat bij ons al jaren goed met beide.

Een 240 volt motor met start condensator beter niet zo vaak laten starten.
(ten minste dat heb ik hier geleerd,ivm de duty time van de condensator als ik goed op gelet heb )

Bij aanschaf van een FO houd rekening met 2 dingen; FO en motor die moeten kwa voedingsspanning en vermogen bij elkaar passen.
3 fase 400V regelaar en 3 fase 400V motor.

Of 1 fase/nul 230V regelaar en 3 fase uit naar motor (230 V), dit word regelmatig toegepast bij kleine vermogens met bv reduktor.

De meeste FO laten zicht starten en stoppen met het bedieningspaneel of externe signalen.

Bv dmv potmeter, 0~10 volt, 4 ~20 mA , of ingangen zijn in te stellen naar verschillende frequenties.

Je kan i.p.v. een magneetschakelaar ook kiezen voor een 3 fase Solid State Relais (voor een 400 V motor)
Dit voor het vele schakelen.

Echter kan je hiermee niet het toerental mee regelen.

Een Solid State Relais veroorzaakt standaard warmte dus daar wel rekening mee houden.
Een voorbeeld klik

De 10 individuele weeg elementen komen deze als één element op de band terecht?

Zo ja, is dan een buffertafel een optie klik?

Je kunt het ook met een softstarter doen, net als met een FO neem hem flink ruim bemeten door het vele starten en stoppen.

Overigens een gewoon fatsoenlijk relais gaat een jaar of 6 mee.
Probeer bij de een nieuwe band een aandrijving de boel zo licht mogelijk te houden

Pieter,

Google eens even op "trommelmotor", bij dit type kun je waarschijnlijk geen extra ventilator toepassen.

Zou zelf in dit geval ook voor een FO kiezen.
En afhankelijk van het in/uitschgakelen eventueel een separate ventilator nemnen om de boel te koelen.

Als je echt snel wilt stoppen kun je ook nog met een remweerstand werken.

Veel motoren kunnen ook nog uitgerust worden met een PTC welke in de wikkelingen zit en de tempertatuur meet.
Dit is vaak weer direct op een ingang van de FO aan te sluiten.

Voor regeling van je toerental, zorg dat je tussen de 50 tot 110 % van je nominale toerental blijft.
Dan zijn er geen speciale truuks nodig om eea te realiseren.

Elektromotoren zijn over het algemeen vrij robuust en kunnen rustig tijdelijk (kort) meer dan hun nominale stroom verwerken als ze daarna maar kunnen afkoelen.

Weet je al hoeveel kW je nodig hebt ?

Kijk eens hier bv;
https://www.elektromotoren-online.nl/

http://elektromotorshop.com/index.php?route=common/home

En nee heb geen belang in en of bij deze zaken.

Op 28 december 2017 22:46:16 schreef Lambiek:
Om eventuele warmteontwikkeling in je motor te voorkomen, zou je een kleine ventilator achter op je motor kunnen monteren. Wordt vaker gedaan bij vaak opstarten of langzaam draaiende motoren.

Dat van "niet goed genoeg gekoeld" treed vooral op als je b.v. met een magneeschakelaar plotsklaps de 400V ineens aanbiedt. Dan start de motor op met 100% slip en is al het opgenomen vermogen (met dus de hoge startstroom!) verlies.

Start je met stroombegrenzing en rustig met de frequentie van nul naar nominaal op dan krijg je dus beide niet. Geen hoge startstroom en geen hoge slip. Afhankelijk van hoe langzaam het opstarten gaat is het wel zo dat ie enige tijd onder z'n nominale toerental draait. Omdat de huidige met een "schok" vrijwel direct op z'n nominale toerental zit, denk ik dat snel opstarten goed mogelijk zal zijn.
(1kg a 1m/s zal 0.5J aan energie bevatten. NIet om over naar huis te schrijven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 11:05:10 schreef rew:
Dat van "niet goed genoeg gekoeld" treed vooral op als je b.v. met een magneeschakelaar plotsklaps de 400V ineens aanbiedt. Dan start de motor op met 100% slip en is al het opgenomen vermogen (met dus de hoge startstroom!) verlies.

En toch gaat dat niet altijd op, ik heb het bij lasmanipulatoren gezien "ook achter een frequentie regelaar, veel aan en uit per dag" die toch behoorlijk heet werden. Maar het hoeft niet natuurlijk, daarom gaaf ik ook alleen maar aan wat je daar eventueel tegen kunt doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 december 2017 09:40:57 schreef HD13:

Weet je al hoeveel kW je nodig hebt ?

Kijk eens hier bv;
https://www.elektromotoren-online.nl/

http://elektromotorshop.com/index.php?route=common/home

En nee heb geen belang in en of bij deze zaken.

Bedankt! De eerste site is toevallig ook waar ik het wilde bestellen.

De benodigde kW weet ik niet. Zoals al aangegeven is het heel kort bandje welke nauwelijks gewicht hoeft te verzetten, ik ben voor een 0,18kW motor gegaan want dan kwam ik iets beter uit met dikkere as-jes.

Ik heb vandaag even een FO op de grote band gezet en hiermee heb ik geprobeerd de meest ideale snelheid te vinden voor mijn kleine bandje, toeren gemeten en aan de hand hiervan een motor+reductie kast uitgekozen.

Ik zet op de kleine band geen FO maar gewoon, net als z'n grote broer, een magneetschakelaar erop. Aangezien dit daarop ook al lange tijd goed werkt. Mocht de schakelaar of motor toch sneuvelen in korte tijd, zijn dat de kosten ook niet en weet ik meteen dat het toch anders moet.
Ik denk wel dat de veel kleinere motor warmer zal worden, dus een constante ventilator lijkt mij wel een goede optie, hoewel de motor wel in een vrij koele omgeving staat.

Iedereen onwijs bedankt voor de ideeën en de hulp! Zodra het bandje up and running is, post ik wel een filmpje. Kunnen jullie het principe eens goed bekijken.

GJ_

Moderator

Op 29 december 2017 11:57:09 schreef Lambiek:
[...]
En toch gaat dat niet altijd op, ik heb het bij lasmanipulatoren gezien "ook achter een frequentie regelaar, veel aan en uit per dag" die toch behoorlijk heet werden.

Motoren die in closed loop draaien worden ook altijd heter. Daar zit je al heel snel met een geforceerde koeling.

Op 29 december 2017 16:44:22 schreef Pieterpost:
Ik zet op de kleine band geen FO maar gewoon, net als z'n grote broer, een magneetschakelaar erop.
...
dus een constante ventilator lijkt mij wel een goede optie, hoewel de motor wel in een vrij koele omgeving staat.

Die ventilator lijkt me in eerste instantie niet echt noodzakelijk. Gewoon zonder proberen, als het erg warm word merk je dat vanzelf.