Hulp bij IC zoektocht

Beste CO'ers,

Ben op zoek naar een IC's, welk onderdeel is van een bouwpakket windmolen uit 1984 a 1985.

Het gaat om de volgende iC's, er staat op:

MOSTEK 8245
MK3882N - 4
Z80 - CTC

MOSTEK 8235
MK3881N - 4
Z80-PIO

De logische dingen, (ULN2003's, optocoupters) heb ik al nagemeten en die zijn nog heel. Maar ik loop vast op deze ic's. Hoe kan ik deze nameten?

En kan ik deze vervangen? Via ebay zijn ze nog te krijgen, maar ik kom ook bij het googelen uit op termen als programmable,

Alvast bedankt voor de hulp!

Sine

Moderator

Na meten ? Met een multimeter begin je niet veel in ieder geval

CTC = Counter Timer Circuit

Pio = Port Input Output

Ik gok dat er ook nog ergens een Z80 CPU op het bordje rondzwerft.

http://z80.info/zip/um0081.pdf

Een ctc en een pio heb ik nog wel liggen geloof ik. Valt niets aan deze dingen te programeren. Je moet ze instellen vanuit de cpu.

Zoals gezegt moet er nog ergens een z80 cpu op je bordje zitten. Die is wel programmeerbaar. Destijds deden ze dat met een bijbehorende eprom.

Als je je de microcontroler versie van de z80 hebt zit de software daar vaak ingebakken. Als de software die daar inzit hebt kun je nieuwe versie kopen en de software daar inschieten.

Henb je de software niet dna wordt het zeuren.

Maar? Ik mis goede foto's van het bord en de reden waarom jij denkt dat dit defect is. Heb je de gewone dingen aan je bord al gemeten? Voedingspanningen correct geen rimpel?

Overigens maak ik het zeer zelden mee dat de counter timer controler en de parallel input/output ic's defect zijn. Eigenlijk nooit. Die ene keer dat ze defect waren werden ze ook gloeiend heet. Bijna altijd zijn het onjuiste voedingspanningen, kleine ontkoppelcondensatoren die in sluiting liggen of defecte printsporen. Het klokcircuit van de cpu wil ook wel vervelend doen. Maar de grote IC's bijna niet.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 29 december 2017 10:51:17 (23%)

De Z80CPU, PIO en CTC zijn gewoon nog verkrijgbaar bij Farnell

Zilog CTC, Z84C3006PEG
Zilog PIO, Z84C2006PEG

Mostek produceerde voor Zilog en had daardoor de rechten voor second source voor de Z80.

Als het goed is zit er ook een EPROM op de print, deze dient voorzien te worden van de objectcode.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op vrijdag 29 december 2017 11:56:56 (20%)

This is the world we know best, the world of madness

Op 29 december 2017 10:35:24 schreef Ex-fietser:
..
Zoals gezegt moet er nog ergens een z80 cpu op je bordje zitten. Die is wel programmeerbaar. Destijds deden ze dat met een bijbehorende eprom.

Als je je de microcontroler versie van de z80 hebt zit de software daar vaak ingebakken. Als de software die daar inzit hebt kun je nieuwe versie kopen en de software daar inschieten.

..

Even voor de goede orde: De Z80 is niet programmeerbaar, die voert een programma uit wat in een separate(e)prom staat.
Een microcontroller versie van de Z80 ben ik nog nooit tegengekomen, dat bestaat gewoonweg niet. Wel dat je in b.v. een Xilinx een Z80 kan frotten met de juiste biblio's
Zowel de CTC als de PIO (Parallel Input Output) ben ik in het verleden wel defect tegengekomen.
Wil echter niet zeggen dat ze in jouw situatie defect zijn. Een omschrijving van jouw probleem, de diagnose die je al gedaan hebt etc. is onontbeerlijk om je verder te helpen. Dus geef eens wat meer info.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties,

De molen staat niet hier, maar bij een kennis die op een stuk rijden vanaf hier woont.

Storingsomschrijving is lastig, de molen doet niet meer wat hij zou moeten doen, en wat hier exact de oorzaak is lastig

De Z80 print, wordt geinterfaced met een zelf geetst printje waarvan vermoed werdt dat hier de optocouplers kapot waren maar dit is niet het geval. Ik heb aan de ingang/uitgang een signaal gezet een aaan de andere kant een multimeter. Alle IO werken.

Nu is mij verteld dat de PIO vroeger ook al een keertje vervangen is, en als ik kijk gaat de voeding daar direct met een paar losse draden heen.

Omdat alle stuursignalen galvanisch gescheiden zijn, acht ik de kans groot dat er zoals jullie ook al vertelden een spanningspiek is geweest. Ook omdat het gebeurd is bij veel wind.

Nu wil ik dit graag uitsluiten, maar kan iig een nieuwe PIO, CPU en Counter bestellen, en vervangen. Als de eeprom maar leeft?

Ben zelf ook nog niet in de gelegenheid geweest om er te kijken, heb hem al verteld dat hij de voeding even moet nameten. Dus ik heb alles van horen en zeggen. Mij is in eerste instantie ook gevraagd om de interface print, met de ULN's optocoupler na te meten, omdat deze kapot zou zijn, omdat dit in het verleden ook een keer kapot is geweest.

Tja... een paar gekleurde vlekken, welke voor foto's door moeten gaan verder...
Het lijkt me raadzaam daar heen te gaan met in ieder geval iets wat de functionaliteiet heeft van een oscilloscoop, zosat je kan zien of de signalen wel goed aankomen op bestemming. Of om tenminste die opto's uit te sluiten. Ik heb de foto's even vluchtig bekeken, maar zie ik daar nou tantaaltjes? Tantaal elco's kunnen na verloop van tijd in sluiting gaan, of in onderbreking.
To do:
Controleer voeding zowel op spanning als op rimpel. Check dat vlak bij de processor.
Controleer of de computerprint "iets" doet. Dan valt er al heel veel af... anders: check osc, datalijn sluiting, adreslijn sluiting, poehh teveel om op te noemen.
Controleer of de communicatie door de opto's gaat.
Tja... verder is het gezond verstand, en de nodige kennis van board level reparatie's van processor kaarten.

In de openingspost meldde je dat het een bouwpakket betreft.
Dan is mijn vraag natuurlijk : "oh.. wie bracht het op de markt? En dan heb je er zeker ook nog wel de bouwbeschrijving van, net als de schema's.
Want ik zie op één van je foto's iets van een tech tekening."

Edit: Het lijkt wel op een soort van ontwikkelbordje, want waarom zou je een PIO en een 8255 op één en hetzelfde bordje doen? En dan ook die 7 segment displays... en een "breadboard area"
Als die 8255 in gebruik is... dan moet er goed gekeken worden naar buffering.
Ik kan het niet goed zien... zit alles nou op voet?

TonHek

[Bericht gewijzigd door TonHek op vrijdag 29 december 2017 14:09:09 (12%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

In het geval van oxidatie in de ic-voeten helpt het soms om de ic's uit de voet te lichten en terug te plaatsen. De metalen pinnen van het ic en de veertjes in de voet schuren dan langst elkaar en verbeteren het contact.

Helpt dit dan voor de langere termijn beter een of meerdere ic-voeten met gedraaide bussen in solderen.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
Sine

Moderator

Dat ziet er uit als een standaard Z80 bordje waar wat eigen hardware omheen gefabriekt is.

Als het geheel nog tikt is het misschien geen slecht idee om de rom(s) eens te dumpen zodat je er in ieder geval een backup van hebt. Die PIO is inderdaad verdacht in geval van spanningspieken, zeker als de rest nog lijkt te werken.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 29 december 2017 14:34:30 (18%)

Even voor de goede orde: De Z80 is niet programmeerbaar, die voert een programma uit wat in een separate(e)prom staat.
Een microcontroller versie van de Z80 ben ik nog nooit tegengekomen, dat bestaat gewoonweg niet. Wel dat je in b.v. een Xilinx een Z80 kan frotten met de juiste biblio's

Ik zei het wat onlogisch idd. Maar ik bedoelde het niet zo letterlijk. De echte z80 had geen ram, rom of wat dan ook. Ik bedoelde eigenlijk programmeerbaar met een losse eprom o.i.d. erbij. Ik had zelf destijds een losse ramchip met een dikke condensator er overheen gesoldeerd in gebruik als kunst eprom. Ik werd een beetje moe van het steeds weer wissen en programmeren van eproms gedurende de testfase. Uiteraard ging dat ook wel eens mis door stoorpulsen tijdens in en uit het voetje halen van het ic.

Wat dat betreft werkt de huidige generatie cpu's zoals de pic cpu's een stuk makkelijker. Alleen blijf ik de z80 microcore een stuk beter vinden dan die stomme core van microchip.

Dat je voor Xilinx alle cpu's met een juiste bieb kan namaken weet ik. Er waren wel degelijk microcontroler achtige varianten van de z80. Volgens mij heette die Z8 of zo. En er zijn anderen dan zilog geweest die dergelijk op z80 gebaseerde dingen gemaakt hebben. Ik ben ze ook wel eens tegen gekomen op grafische kaarten, modems e.d. geschikt voor de oude IBM pC's en klonen daarvan.

Even terug naar de TS:

Heb je al gemeten of de klok(en) (Misschien heb je er meer.) draaien. De voedingenspanningen op alle ic's netjes 5 volt zonder overmatige rimpel? Dat zijn de eerste dingen die je test en vrij makkelijk om te doen.

Arco

Special Member

Zilog had wel de Z86 serie die OTP was.
Piggyback versies voor ontwikkeling zag je ook vaak, maar niet bij Zilog zover ik weet...

http://www.industrialalchemy.org/media2/pict20/okipiggy0.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik moest even zoeken:

Zilog Z8 is an 8-bit microcontroller with integrated clock oscillator, two timers/counters, serial line and 32 I/O lines (4 ports). The Z8 had separate data and program memory spaces. Internal program memory of the Z8 ranged from 0 KB (for ROMless version) to 4 KB, and it could be expanded up to 64 KB of program memory using external ROM. The microcontroller had 144 8-bit registers - 4 I/O registers, 16 control registers and 124 general registers. Data memory on the Zilog Z8 could be expanded by adding up to 62 KB of external memory. The microcontroller supported stack operations, it was possible to use general registers or external data memory to store stack data.

The Zilog Z8 family included the following modifications:

Z8601/Z8611 - Z8 microcontrollers with 2 KB/4 KB ROM.
Z8603/Z8613 - microcontrollers with 2 KB/4 KB external EPROM interface.
Z8612 - microcontroller with 4 KB external memory interface.
Z8671 - microcontroller preprogrammed with BASIC/Debugger interpreter.
Z8681/Z8682 - ROMless version of Zilog Z8.
Z86L81/Z86L85 - low-power version.

Komt hier vandaan:

http://www.cpu-world.com/CPUs/Z8/index.html

Van producent SGS-Thomson:
http://cdn.cpu-world.com/CPUs/Z8/S_ST-Z8681B1.jpg

Als je je oude bak met oorspronkelijk peperdure kaarten voor PC/XT/AT opentrekt en je ziet grote ic's met nummers beginnend met 86 en 84 dan zijn het vaak z80 microcontrolers.

Arco

Special Member

De Z8 (en bijv. Z86, ook Z8 based) zijn qua opbouw behoorlijk verschillend van de Z80...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het bordje lijkt mij een MicroProfessor MPF-1

Hewlett

Honourable Member

Sterker nog, het is een MicroProfessor MPF-1 :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

De microprofessor, wie is er niet groot mee geworden :D

https://www.sbprojects.net/projects/mpf1/mympf1b.jpg

This is the world we know best, the world of madness