Ontwikkeling van een super kogelbaan met Fischertechnik door fotoopa

Zoals beloofd, dan toch een eerste post over mijn super kogelbaan. Ik werk hier reeds een vol jaar aan. Af en toe ook al iets geplaatst in show your projects.

Omdat ik vandaag een nieuwe kleine module heb klaar gemaakt en voor het eerst ook een stukje video van gemaakt wou ik hiermee dan starten. Nee het is niet de ganse kogelbaan eerder een mini deeljte ervan. Deze rotor moet het verkeer van de kogels regelen naar de lift module. In de lift kunnen max 4 kogels gelijktijdig mee naar boven. De aanvoer moet daarom geregeld en beveiligd worden.

Hier de rotor op youtube:

https://youtu.be/gddKHziSk-0

Filmpje is kort, ik moet nog de editor leren en de video camera is slechts enkele dagen oud.

Later komen veel meer delen beschikbaar zowel extra foto's als video's. Dit is een begin zodat de topic toch nog in 2017 gestart wordt!

Frans.

Sine

Moderator

Dat is nog eens servo testen dan :) Ik ben benieuwd hoeveel knikkers die kan wegdrukken voordat zijn tandwielen er uit vallen :P

Lambiek

Special Member

Ha, daar is tie dan. :) Ik ga het volgen Frans, toch leuk spul hé dat fischertechnik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 december 2017 14:12:25 schreef Sine:
Dat is nog eens servo testen dan :) Ik ben benieuwd hoeveel knikkers die kan wegdrukken voordat zijn tandwielen er uit vallen :P

Dat vraag ik mij ook af. Als het nodig is heb ik wel al andere versie's die met metaal wieltjes zijn. Ze hebben ook meer kracht maar zijn helaas 2.5x duurder. Trager bewegen is niet direct een oplossing, de kogels gaan er beter af met een korte ruk. Het geheel kan nog veel sneller, nu staat er 1 sec delay als er een kogel moet afgeduwd worden. Dit kan gerust naar 300 msec.
In totaal zijn er 32 servo's voorzien! en 16 motoren.

Op 29 december 2017 14:19:24 schreef Lambiek:
Ha, daar is tie dan. :) Ik ga het volgen Frans, toch leuk spul hé dat fischertechnik.

Ja leuk maar toch wat duurder dan vb lego. Is ook minder bekent. Voor grotere projecten is fischertechnik wel stabieler. Toch maak ik af en toe nog extra steunstukken met alu buis 15mm vierkant. Die heeft dezelfde stap eenheid. De meeste assen worden ook met lagers uitgevoerd D8xd4x3 mm uit de race wagens.
Morgen leveren ze nog een doos met 1250 stukjes. Zending is zopas aangemeld.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op vrijdag 29 december 2017 14:26:48 (31%)

Wat een leuk ding zeg. Ik heb nog ergens fishertechniek. Maar dat is nu erg oud. Probleem was dat ik altijd te kort van dat spul had. En het was meer dan peperduur.

Op het filmpje ziet het er goed uit. Dat ledje brand als dat roterende ding ge-locked is? Wat voor sensor gebruik je daarvoor? En wat voor motortjes? De motortjes die ik vroeger had waren best wel lawaaiig en niet heel nauwkeurig.

evelo

Golden Member

Mooi zeg!

Geïnspireerd door je berichten over je kogelbaan heb ik voor mijn zoon(7j) een doos van fishertechnik gekocht voor zijn sinterklaas.
Een trapje moeilijker dan lego maar ik ziet het wel goedkomen.

Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 14:19:46 schreef fotoopa:
Ja leuk maar toch wat duurder dan vb lego.

Ja, maar in verhouding tot vroeger "zo'n 50 jaar geleden" valt het nu wel mee vindt ik. Het is dan wel duurder dan lego, maar het is een stuk technischer vindt ik zelf. Je kan er veel meer mee.

Is ook minder bekent.

Dat is zeker waar, veel mensen kennen het niet eens. Maar je ziet het ook niet in de winkels hier, het gaat allemaal via internet. Of heb ik dat mis?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 december 2017 15:05:53 schreef Ex-fietser:
Op het filmpje ziet het er goed uit. Dat ledje brand als dat roterende ding ge-locked is? Wat voor sensor gebruik je daarvoor? En wat voor motortjes? De motortjes die ik vroeger had waren best wel lawaaiig en niet heel nauwkeurig.

Ledje brand idd als de hallsensor de neodym magneet ziet. Dat is de mogelijke stop positie als er bij de servo een knikker aanwezig is. Die detectie gebeurt een stap vroeger met de reflectie detector. De motor wordt niet afgezet indien niet nodig. Sampling van de detectors is om de 4 msec.
Reflectie sensor is de "4705 Pololu QTR-1RC", servo is de "5739 Servo motor medium S05NF STD" en de motor drivers zijn de "4699 Pololu TB6612FNG", 8 drivers = 16 motoren.
Servo's worden gemultiplexed max 8x8, dus max 64 servo's waarvan er nu 32 voorzien zijn op de rugwand van de kast.

De motoren zelf zijn Fischer motoren de XS-motor en de XM-motor, standaard 9V versie. Alle motoren zijn pwm waarbij ik de dir, enable, stby, rem ondersteun. PWM van de motoren zijn ook gemultiplexed de andere worden serieel doorgestuurd.
Wat jullie hier nog niet zien zijn mijn neoleds color 24bit. Ik heb er 120 in stock maar die worden later aangesloten. Ze zijn wel al getest, ik heb een tabel voor 128 leds klaar in de FPGA met 4 default kleuren + mode zoals blinken, continue, off.

De kleinkinderen hebben thuis lego en als ze bij Opa komen hebben ze Fischertechnik.

Op 29 december 2017 15:26:01 schreef Lambiek:
[...]
Dat is zeker waar, veel mensen kennen het niet eens. Maar je ziet het ook niet in de winkels hier, het gaat allemaal via internet. Of heb ik dat mis?

Nee het is in Duitsland beter gekend. Ik koop het online, bijna alles op Amazon en de speciale stukken die niet in een bouwdoos zitten koop ik direct online bij de workshop van Fischer zelf. Soms zijn de dozen goedkoop. De normale prijs voor een dynamic XL doos is 169 euro, deze die morgen binnenkomt betaal ik 88.70 euro!

Lambiek

Special Member

De kleinkinderen hebben thuis lego en als ze bij Opa komen hebben ze Fischertechnik.

Wie wil er niet zo'n Opa. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Weer een korte video gemaakt.
https://youtu.be/WCbVdqV4mlQ

Nu kun je in de film een deel van de achtergrond zien waar de vele modules opstaan. Ze zijn in de video niet actief ingeschakeld, wel zie je een "Galton Board simulation" dit is een soort pyramide waar de kogels doorheen lopen. Wiskundig kun je daar een mooie kurve uit berekenen waar ze in een ideaal geval zullen vallen. Maar ik heb de ideale kurve vervormd via een servo motor en vele tandwielen die de assen kunnen roteren. Hierdoor kun je de richting van de knikkers bepalen. Maar in de hundige opstelling is de helling nog te groot waardoor de valsnelheid te hoog is en de actie mogelijkheden te klein. Merk op dat er een servo gebruikt wordt. Je kunt naar links of naar recht draaien maar je moet altijd terug gaan. Zo kun je niet sturen links, links links enz Ook de tandwielen draaien door de overbrenging niet allemaal in dezelfde richting. Je moet al heel snugger zijn om het zo snel te snappen. Kleinkinderen krijgen een Fischertechnik joystick met links recht mogelijkheid. Daarmee wordt het weer interactief.

De huidige loop van de knikkers is voorlopig om de video te maken. In de eindversie komen knikkers vanaf een instelbaar traject bediend door servo's. Kinderen kunnen die servo's positie wijzigen.

Oja nog vergeten, de 7 pyramide uitgangen hebben elk een neodym magneet met hall detector. Ik kan dus een aantal punten toekennen voor een score volgens dat de kogels naar de uitgang lopen. Dit moet het nog wat spannender maken!

Op 29 december 2017 14:12:25 schreef Sine:
Dat is nog eens servo testen dan :) Ik ben benieuwd hoeveel knikkers die kan wegdrukken voordat zijn tandwielen er uit vallen :P

Zo op het oog lijkt het eenzelfde 'goedkoop' geval te zijn als wat er op mijn werk in een kaartmachine zit die een soort glijbaan bedient waar RFID-kaarten op getransporteerd worden. Ik denk dat er in 8 jaar tijd bijna een miljoen kaarten langs gekomen zijn: de servo beweegt in gelijkwaardig 'heen en weer' tempo én draait ongeveer 1 op de 1000 kaarten 180 graden. Je hoort nu wel dat 'ie minder begint te worden, maar hij doet het nog altijd ;) Ik denk wél dat het bij deze knikkerbaan eerder afgelopen is.

Knikkerbanen waren hier vroeger ook favoriet. We hadden geloof ik 3 verschillende, de een groter en complexer dan de ander.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik denk wel dat het zal mee vallen.De rotor toepassing is wel een van de meest belaste. De meeste moeten enkel een kleine flipflop beweging maken voor links of rechts doorgang. Het aantal uren dat de knikkerbaan zal draaien zal veel minder zijn dan de ontwerptijd!
Ik zeg altijd, het is voor de kleinkinderen (zeker als ik weer iets moet kopen) maar in feite is het om mijzelf bezig te houden.

"Borsten zijn net speelgoedtreintjes, ze zijn bedoeld voor kinderen maar papa speelt er meestal mee"

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 20:14:06 schreef fotoopa:
Ik zeg altijd, het is voor de kleinkinderen (zeker als ik weer iets moet kopen) maar in feite is het om mijzelf bezig te houden.

Trapt ze daar in, ga ik ook eens proberen. :)

Hoe groot gaat het geheel trouwens worden?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 december 2017 10:23:41 schreef Lambiek:Trapt ze daar in, ga ik ook eens proberen. :)

Ik moet zeggen dat ze mij heel veel steunt. Ik zou nog sneller iets niet kopen om kostprijs reden maar zij gaat voor kwaliteit. Als je actief bezig zijt voel je minder dat je oud komt. De totale kostprijs is behoorlijk hoog. Het is een soort spaarboekje. Per maand heb ik ongeveer een grote bestelling bij Amazon en 2 bij Conrad. Ik houd die kostprijs bij. De Fischertechnik kost mij nu ongeveer 1000 euro, electronica, servo's, componenten, PCB's ja ook die liggen al heel dicht bij nog eens 1000 euro. Vergeet niet, Fischertechnik is binnen 30 jaar nog altijd waardevol! Er was een lange test periode, soms koop je componenten die achteraf gezien niet zo goed passen. Soms moet je al eens een print hermaken omdat je design in de loop van de tijd gewijzigd wordt. Zo maak ik nu 2 pcb's bij elk met 40 digitale inputs, dus 80 in totaal die er nog eens bijkomen. Die moeten ook pluggen hebben en ze moeten vergrendeld zijn zodat de kinderen ze niet verkeerd kunnen plaatsen. Ik werk nu nog regelmatig naar betere beveiliging. Als de kinderen komen spelen ze wat met de test opstellingen. Hieruit tracht ik beter te begrijpen wat voor hen leuk is en wat nog veiliger moet!

Op 30 december 2017 10:23:41 schreef Lambiek:
Hoe groot gaat het geheel trouwens worden?

Ik gebruik een volledig bureel. Daarop ligt een MDF plaat van 1.22x0.8m, iets breeder dan het bureelblad. Dit is de max oppervlakte die ik kan gebruiken. De achterkant en zijkant heeft nog eens een vertikale opstand van 16 cm. Zo zijn de beide kanten afgesloten voor verdwaalde knikkers.

Dit geheel mag blijven staan in mijn bureelkamer. Zo heb ik de computer bij de hand voor de software ontwikkeling. Een extra kleine kast ernaast kan nog de scoop en LA bevatten. Er zitten 2 coax aansluitingen op de controller voor de metingen. Is er een probleem dan stuur ik via de FPGA het te testen signaal naar deze uitgangen.
Software update gebeurd via een USB verbinding. Dit gaat heel snel, enkele seconden. 2 modes zijn hier beschikbaar, eerste is een tijdelijke FPGA load die weer verdwijnt naar poweroff, de 2de methode is de flash zelf updaten en die is dan blijvend tot de volgende update.

Lambiek

Special Member

Op 30 december 2017 11:18:11 schreef fotoopa:
Ik moet zeggen dat ze mij heel veel steunt. Ik zou nog sneller iets niet kopen om kostprijs reden maar zij gaat voor kwaliteit.

Dat is hier gelukkig ook zo, altijd geinteresseerd in de projecten.

Als je actief bezig zijt voel je minder dat je oud komt.

Dat is een waarheid als een koe, gewoon bezig blijven met de dingen die je leuk vindt. En wie weet stimuleert het de jongere generatie.

De totale kostprijs is behoorlijk hoog. Het is een soort spaarboekje. Per maand heb ik ongeveer een grote bestelling bij Amazon en 2 bij Conrad. Ik houd die kostprijs bij. De Fischertechnik kost mij nu ongeveer 1000 euro, electronica, servo's, componenten, PCB's ja ook die liggen al heel dicht bij nog eens 1000 euro.

Kun je zien hoe snel zoiets op kan lopen, maar je kan het beter zo besteden dan dat je het in de kroeg brengt. :)

Vergeet niet, Fischertechnik is binnen 30 jaar nog altijd waardevol!

Dat denk ik ook wel, en misschien wordt het alleen maar meer waart.

Ik gebruik een volledig bureel. Daarop ligt een MDF plaat van 1.22x0.8m, iets breeder dan het bureelblad.

Dat is een leuke oppervlakte, blijf reuze benieuwd naar het eind resultaat. En ben denk niet de enige hierin.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen :-)

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.

Ik zie dat al veel van mijn tekeningen in show your projects staan. Voorlopig zou ik ze hier nog niet herhalen.

De meeste problemen met Fischertechnik zijn mechanische stabiliteit. Hiervoor neem ik regelmatig wat extra maatregelen. Stalen assen ipv kunstof en extra kogellagers. Zo wordt de wrijving minder.

https://farm5.staticflickr.com/4546/38849934741_385d86be3c_c.jpg
PC057987 by Frans, on Flickr

Als detector heb ik grote voorkeur voor Hall detectors. Die werken op een kleine afstand, zijn heel snel, hebben geen last van omgevingslicht. Ze hebben de vorm van een kleine transistor:

https://farm5.staticflickr.com/4488/23620616328_aa627fe785_c.jpg
Fischertechnik dual flip board module with hall detectors PA047377 by Frans, on Flickr

Op de eerste foto zie je hoe eenvoudig die neodymium magneten kunnen gemonteerd worden. Deze magneten zijn goedkoop en de online web heeft heel goede service (https://www.supermagnete.be). Hun site is zelfs in het nederlands. De 3mm diameter versie gaat perfect in een kunstof asje van 4mm. Uitboren met 2.9 en de magneet induwen. Kunstof zet een beetje uit aan de rand maar dit is ideaal opdat het zou vast zitten als jet het asje ergens in een Fischer blokje plaatst. Als sensor gebruik ik nu de AH3144EUA van Conrad. Deze versie is unipolair, de juiste pool moet in de goede richting geplaatst worden! Ik check het via een oud compas:

https://farm5.staticflickr.com/4558/37965908945_2d6db7a815_c.jpg
Polarity check magnets for hall detector PC058009 by Frans, on Flickr

Hier een detail van zo een stiftje met een neodymium magneet:

https://farm5.staticflickr.com/4520/24784844128_dd7c7c52ff_c.jpg
38413 pin 30mm x 4 by Frans, on Flickr

Soms heb ik reflectie detectors nodig. Vooral om te weten of er een stalen kogel aanwezig is. De Hall detector werkt hiervoor niet. Dan maar deze gebruiken:

https://farm5.staticflickr.com/4481/37424160166_decc8a16c6_c.jpg
4x Reflection detectors QTR-1RC PA047360 by Frans, on Flickr

Om deze detector aan te sturen moet je een gepaste hardware hebben. Je moet eerst de condensator ontladen via een puls van ongeveer 50 usec. Na vrijgave zal die C weer opladen. De uitgang gaat naar een 74HC165. Na een tijdje wordt er weer een 1 level gezien. Hoe meer reflectie (licht) hoe sneller je die 1 waarde ziet. Ik meet de waarde na 200 usec, dus vrij snel na de ontlading. Probleem met deze detector is het omgevingslicht. Als je hem naar het venster richt zal hij heel snel een 1 waarde geven. Enige oplossing is de meetafstand klein houden, de samplings tijd na ontlading kort ( te controleren met je te meten object) en afschermen van buitenlicht.

Ik heb ook de versie met een lichtsluis getest. Die zijn evenveel gevoelig voor omgevingslicht. Ik wil ze niet gebruiken omdat de IR led kan weerspiegelen op de stalen kogel en eventueel in de ogen terecht komen. Bij gewone ronddraaiende bewegingen zal dat wel geen kwaad kunnen maar als de kogel toevallig stilstaat weet je niet waar de straal naar toe gaat. en het is IR, je ziet het niet!
De reflectie detector werkt ook wel met hetzelfde type IR maar zender en ontvanger schermen door hun bouw beter af.

Al mijn detectors worden om de 4 msec gelezen via SPI op 500Khz. Soms staan er 5 chips na elkaar, dus 40 inputs en ook 40 outputs via de 74HC595. Ik mag de modules ook na elkaar in serie zetten om vb 80 inputs te lezen. In de FPGA zijn dit gewoon register en daarvan neem ik meestal de verandering (stijgende flank). Ik heb 4 volledige SPI aansluitingen voor zowel lezen als schrijven ( 9 pins DB connector bevat alle signalen en voeding). Toetsen van de bediening voor de kinderen zullen ook via deze externe SPI gelezen worden. Kinderen hebben slechts een beperkte toegang waardoor ze zomaar geen parameters voor PWM's kunnen wijzigen. Een IR afstand bediening hebben ze ook , maar weer slechts bepaalde functie's.

Keuze van de hardware voor dit project.

Ja ik had echt de bedoeling om een AVR Xmega chip te gebruiken. Zo, dan maar 2 modules "MIKROE-793 READY FOR XMEGA" Bij Mouser besteld en het boek "De taal C en de Xmega" Van Wim Dolman.

https://farm6.staticflickr.com/5763/31072342772_4e68e67a95_c.jpg
Back to school PB246626 by Frans, on Flickr

en dan maar leren en testen. Met de LA aangekoppeld en na meerdere dagen C leren dan maar een kleine toepassing maken:

https://farm1.staticflickr.com/345/31852922226_f0ed49ce66_c.jpg
Xmega Stage controller transfert PC266646 by Frans, on Flickr

Dat het werkte zie je op de foto, LCD display, Rotary encoder analoog input, keyboard enz. Dus ja nu maar het echte knikkerbaan project voorbereiden. Maar al snel kwam ik er achter dat ik nog steeds vele I/O pinnen te kort kwam en vooral dat de vele I/O's functie gekoppeld zijn. Je moet vooraf goed weten welk type I/O je nodig hebt want eens de pcb interface gemaakt is wijziging veel moeilijker.

Oef, het lukte mij niet, kon het confort dat een FPGA module bied niet evenaren. Hier ligt nog een ongebruikte originele Xmega doos nooit gesoldeerd of aangesloten en eentje waar ik enkel een test programma ingeduwd heb.

Dat is nu de echte reden waarom ik terug grijp op de FPGA module. Kostprijs bepaald hier helemaal niet de keuze, ik heb al evenveel betaald voor mijn 2 stuks Xmega (zonder dan nog het boek) als een DE0-Nano boardje.

Vandaar de eindkeuze:

https://farm5.staticflickr.com/4206/35030270361_9aa5d44f34_c.jpg
Fischertechnik Controller + carrier board. by Frans, on Flickr

https://farm5.staticflickr.com/4282/35009394771_400c36ce5f_c.jpg
P6077065 fpga board Fischertechnik project by Frans, on Flickr

https://farm5.staticflickr.com/4239/35140392765_568a90bdd1_c.jpg
fpga board drager, bestukking plan Fischertechnik project. by Frans, on Flickr

Omdat bij een FPGA bijna iedere I/O pin dezelfde functie type kan hebben, kun je de layout voor de interface sterk optimaliseren. Dat zie je direct op de layout pcb. Daar zitten ongeveer 100 I/O's op en er is nauwelijks een kronkelende baan in de layout.

De DE0-Nano module is een kleine kant en klare board. Connectoren zitten er ook op en je moet enkel de onderliggende interface pcb ontwerpen. Hoewel ik gekozen heb om zelf de DC/DC convertors er op te plaatsen voor 5V en 3.3V is dit zelfs niet echt nodig, want je mag ze ook zo voeden (3.6-5.7V range). Ik heb echter al die spanningen nog nodig, vandaar dat ik ze zelf voorzien heb. Het zijn 1.5A versie's, je mag ze voeden tot 18V en ze hebben een heel hoog rendement.

Nu wat de I/O betreft, mijn princiep is voor alles extern zoveel mogelijk buffers voorzien, intern geen probleem 3.3V is meestal perfect. Naar buiten toe staan 74HCT245 buffers. Die zorgen voor de juiste level interface tussen FPGA en buitenwereld die 5V is. De input van de externe I/O doe ik met een kleine weerstands deler zodat max 3.3V op de FPGA kan komen.

De externe signalen zijn vooral heel veel inputs op 5V level en veel outputs voor leds en 7 segment display's. De soorten inputs zijn vrij uiteenlopend en de interface is hierop voorzien. Het zijn allemaal SPI boards zowel voor input als outputs. Dit kunnen Rotary encoders zijn, Hall decoder, schakelaars, reflectie sensoren, het maakt allemaal niet uit. Achteraf gezien gebruik ik bijna geen gewone leds meer voor de uitgangen, die worden vervangen door Neoleds. Neoleds zijn kleurleds, 24 bit waarvan je per led de waarde kunt instellen, kleur helderheid, on/off, blink enz. Ze staan in een loop, bijna onbeperkt van aantal als je rekening houd dat ze voldoende stroom moeten hebben. Daarom voed ik ze in de loop op meerdere punten, het output signaal uit de FPGA vergt slechts 1 I/O pin en ik heb nu 128 leds voorzien.

Neoleds zijn design, spectacle, informatief, leuk voor de kinderen maar ook functioneel. Als de deuren van mijn lift bv openstaan branden er 2 groene neoleds, als ze gesloten zijn worden er 2 rode uitgestuurd. Allemaal zeer creatief te gebruiken, onbeperkt in mogelijkheden. Wat hier een grote rol speeld is dat je bij het ontwerp helemaal nog niet hoeft te bepalen waar en welke led moet verbonden worden. Als het project klaar is maak je gewoon een loop van al de leds. Je hebt een nummer in een tabel en je kan ze gebruiken. Wijzigd achteraf toch die loop, dan zijn het slechts enkele nummers in je programma die je moet updaten. Led nummers worden als paramters ingegeven en staan eenmalig vooraan in je programma met een functionele naam.

Genoeg voor vandaag, het is nieuwjaar avond en ik mag nu 2 pintjes drinken!

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

das mooi,..een eigen topic, dat heeft dit schitterende project ook wel nodig. succes ermee.

eigenwijs = ook wijs
Lambiek

Special Member

Die gaten voor de kogellagers die in het blok "FT37468" zitten, maak je die er zelf in, of is dat standaard?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 januari 2018 09:43:22 schreef Lambiek:
Die gaten voor de kogellagers die in het blok "FT37468" zitten, maak je die er zelf in, of is dat standaard?

Nee die moet je zelf boren. Ik heb mijn freesmachine maar een kolomboormachine + een spanschroef zou ook gaan. Eerst het midden bepalen dan doorboren met 4.2mm voor de as doorgang zonder wrijving. Daarna 4 mm diep met boor 7.9mm. Soms is het nog beter eerst iets kleiner voor te boren vb 7.8mm. Dan kan je het lager erin duwen. Lukt het nog niet, dan enkele mm diep met 8 mm boren. Daardoor gaat het lager er losjes in, de laatste mm duw je dan iets verder en het zit vast. Mocht het toch los zitten dan is het ook niet zo erg want onder belasting zal het lager niet snel in de buitenboring verdraaien.
Op mijn freesmachine heb ik het voordeel dat er vertikaal een uitlezing op zit met 0.01mm resolutie. De diepte is daar juister in te stellen.

Ik heb hier ook nog het schema van de interface basis print voor de FPGA module. Daar staan alle connector's op en de buffers voor voor de SPI lijnen. Schema is vrij groot getekend, best naar mijn Flickr web doorklikken (link juist onder de foto) om een grotere versie te zien.

https://farm5.staticflickr.com/4726/39416411802_3bf3da0a00_c.jpg
ft fpga board v5 schema by Frans, on Flickr

Je ziet eigenlijk een heel eenvoudige interface. Omdat je achteraf op iedere pin een functie kunt toekennen speelt de volgorde bij het ontwerp geen rol. Ik sluit de pinnen aan op de FPGA volgens dat ze best te routen zijn. Meestal is dit heel kort en eenvoudig. Alles werkt zo met een enkelzijdige print, die kun je binnen het uur zelf etsen. Mijn printen hebben overal waar ruimte vrij is het GND vlak. Zo moet er minder koper opgelost worden, minder vervuilend voor het milieu.

Op al mijn printen zitten altijd meetpunten voor scoop of LA. Iedere IC heeft 0.1 uF (meestal is dit een smd versie direct op de voedingspin) ontkoppeling en globaal heeft iedere voeding een elco meestal 470 uF. Als er toch doorverbindingen nodig zijn is dit meestal de voeding.

Hier nog een overzicht van alle aansluitingen:
https://farm5.staticflickr.com/4598/39447513571_8b0d14fb7e_c.jpgfpga connector basis board schema by Frans, on Flickr

Je ziet iedere DB9 connector heeft dezelfde type aansluitingen met dezelfde kleuren voor de draden. Zo mag je zelfs een connector verkeerd inpluggen, het zal geen schade veroorzaken. Ook dit schema is zeer groot, beste detail terug op mijn Flickr. Alle aansluitingen worden altijd met krimpgaine beveiligd. Zo zijn ze geisoleerd en beter bestand tegen het afbreken. Met een Proton warme lucht blazer krimpen.

Lambiek

Special Member

Op 2 januari 2018 11:26:33 schreef fotoopa:
Nee die moet je zelf boren.

Oké. :)

Ik heb hier ook nog het schema van de interface basis print voor de FPGA module. Daar staan alle connector's op en de buffers voor voor de SPI lijnen.

Ik zie "pot_motor-0 tot en met pot_motor-5" staan, zijn die motoren terug gekoppeld via een potmeter voor een bepaalde positie of zo Frans?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 januari 2018 13:33:07 schreef Lambiek:
Ik zie "pot_motor-0 tot en met pot_motor-5" staan, zijn die motoren terug gekoppeld via een potmeter voor een bepaalde positie of zo Frans?

Nee alle motoren zijn gewoon PWM gestuurd. Als de belasting groter wordt gaat de motor dan wel iets trager draaien. Voor de kogelbaan is dit niet zo belangrijk.
Ik heb die pot meters erin staan om via berekeningen bepaalde zaken te kunnen instellen die blijvend zijn als de spanning weg valt. Zo bij voorbeeld bij de kleur instelling van vermogen leds. Voorlopig is dit enkel de spanning van iedere pot meter die naar een 12 bit analoge input gaat op de DE0-Nano board. In de software kan ik daar dan mee doen wat ik wil en eerlijk gezegd nu zijn die nog niet in gebruik. Wel draait de software om de digitale waarde binnen te halen. Op het ogenblik van mijn design lag de functie van de potmeters nog niet vast maar ik moest het frontpaneel maken en de design schikking. Zelfde voor het keyboard. Ik heb daar gewoon een 5x8 matrix van gemaakt. Niet alle toetsen hebben al een functie. Tijdens de verdere ontwikkeling komt dit vanzelf. Met een nieuwe opdruk te maken heb je dan meteen weer de juiste keyboard layout.

Omdat de kinderen dit frontpaneel niet mogen gebruiken komt er straks nog een van 38x18 cm paneel. Daar zou ik de kogelbaan tekening opdrukken met allerlei neoleds en drukknoppen waar ze het traject kunnen wijzigen. Daarvoor heb ik gekozen voor nog eens 40 extra externe inputs via 5x74HC165 IC's met pullup weerstanden. Dat zou moeten voldoende zijn voor de kinderen.

Eigenlijk zou ik daar liever een soort HMI interface hebben van vb 14 inch met touch screen. Daar zou je dynamisch het verloop kunnen tonen, instellen, wijzigen enz. Maar die "goede HMI dingen" zijn nogal duur. Wie weet later pas ik dit nog wel eens aan, nu eerst de kogelbaan circuit volledig afwerken.

Deze morgen hebben ze de 5de Dynamix XL doos geleverd. Vandaar deze voormiddag weer 1250 stukjes ieder in hun bakje geplaatst. Ik heb nu meer dan 30 m loop strippen voor de kogels. In totaal zijn er al 96 kogels van 12.7mm beschikbaar.

Ik ben verder aan de samenbouw van de trajecten bezig. Het is een puzel, je moet maken dat de kogels blijven rollen. Zodra je te weinig hoogte hebt werkt het niet meer. Ik heb daar een paar oppomp modules, gewoon de kogels iets naar boven brengen om weer verder te kunnen aansluiten op het bestaande circuit. Er zijn geen bouwplannen, alles is gewoon de "zoete inval" met soms een beetje geluk.

De 16 motoren worden een beetje anders gestuurd dan normaal. De PWM's staan als multiplexer terwijl de andere stuursignalen voor richting serieel gestuurd worden. Dit toon ik wel in detail bij een volgend deeltje.