Ontwikkeling van een super kogelbaan met Fischertechnik door fotoopa

Lambiek

Special Member

Oké, we wachten het weer af. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een eenvoudig onderdeel van de controller is mijn IR decoder. Ik gebruik hiervoor de TSOP1738, de 38KHz versie. Die wordt op een 3 pins socket geplaatst door de behuizing heen. Een oude remote bediening van een DVD speler doet nu dienst als afstandsbediening.

https://farm5.staticflickr.com/4598/38759954984_ca261679f4_c.jpg
P1038315 ir remote by Frans, on Flickr

Het kleine schema gedeelte voor de FPGA interface via 1 input pin:
https://farm5.staticflickr.com/4737/38759955104_25b888cfbf_c.jpg
IR remote circuit by Frans, on Flickr

De afstandsbediening bevat een PT2222 chip, datasheet eenvoudig te vinden op de web met goede beschrijving van de timing. Hij zend een 32 bit code uit, 2 keer 8 bit ID en 2 keer de keycode. Via de FPGA is deze routine relatief eenvoudig te schrijven, je hebt heel veel toetsen ter beschikking en het werkt echt super goed. Fouten zie ik nog niet. Het is een leuk speeltje voor de kinderen. Hiermee kunnen ze tot 10 servo's direct selecteren en links of rechts uitsturen.

Op mijn LCD display kan ik een page selecteren waar je altijd de code ziet dat je druk. Heel praktisch als je een andere toets moet in gebruik nemen. Zo weet je meteen de code voor die toets. De device ID die hier 04 is wijzigd nooit, waarschijndelijk was dit vroeger de ID van de DVD player. Boven en onder de TSOP1738 staan 2 leds. Dit is de data en data invers. Zodra je een code indrukt zie je de leds knipperen, teken dat er communicatie is.

Trouwens al mijn inputs van alle SPI interfaces zijn via een pagina altijd te monitoren. Zijn ze actief dan komt op die input een sterretje te voorschijn. Per pagina heb ik 3 rijen inputs van 8 bit, dus de status van 24 ingangen per pagina. Ook encoders zie je zo veranderen. Gewoon praktisch.

Nog even een update met een scope opname van de IR remote ontvanger:

https://farm5.staticflickr.com/4589/27693171849_8aabe19e6a_c.jpg
ir remote scope by Frans, on Flickr

Zoals je ziet zeer eenvoudig om in te lezen en te coderen.

Een kleine update met een overzicht foto hoe het ganse project er ongeveer uitziet. Nog niet alle modules zijn volledig verbonden en er ontbreken ook nog enkele kleinere modules. Modules zijn al afzonderlijk getest en ook sommige trajecten kunnen al volledig in een gesloten circuit rondlopen. Voorlopig zijn er al 9 motoren toegekend.

https://farm5.staticflickr.com/4680/39540787511_7416d8a59c_c.jpg
Fischertechnik marble machiene in full devlopment P1068341 by Frans, on Flickr

Full versie op mijn Flickr site.

Gisteren nog een flink gedeelte van het programma aangepast en getest. Nu kunnen er effectief 16 motoren volledig geregeld en gestuurd worden. Voor de servo motoren zijn dit 32 stuks. Toch blijft er nog een flink stuk werk, verwacht dus niet dadelijk een video met alle modules en trajecten. Het meeste werk zit in een frontplaat bediening voor de kinderen van 38x18 cm. Die moet een afbeelding bevatten met alle trajecten waar de kinderen het traject kunnen wijzigen. Trajecten zullen met toetsen kunnen ingesteld worden en de neoleds geven in kleur aan waar de knikkers kunnen lopen. Ook op de knikkerbaan zelf komen nog vele neoleds. Maar dit is eerder design en show voor de kinderen. Vandaar dat die leds plaatsen het laatste werk zal zijn in de afwerking.

Merk op dat er in de hoogte nog een extra ketting module is bijgekomen. Die hoogte moet aan de knikkers een hoge snelheid geven om een speciaal effect te kunnen uitvoeren. Hiervoor heb ik net een bestelling binnen waar er ook highspeed geleidingen in zitten zodat de kogels er niet kunnen uitvliegen bij hoge snelheid.

bprosman

Golden Member

Hoe heb je die frontplaat / keyboard gemaakt Frans ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Mooie foto.Op het eerste gezicht ziet het eruit als een chemische fabriek :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 januari 2018 07:29:59 schreef mel:
Mooie foto.Op het eerste gezicht ziet het eruit als een chemische fabriek :)

Bedankt, ja je zou het zo kunnen zien, met die kokers en al die verbindingen. Die kokers zijn een soort timmer, je weet niet hoeveel tijd de stalen kogels rondlopen. Anderzijds zijn ze gemakkelijk aan te koppelen vanuit meerdere trajecten. Kogels mogen er gewoon invallen.

Op 6 januari 2018 20:49:42 schreef bprosman:
Hoe heb je die frontplaat / keyboard gemaakt Frans ?

Al mijn frontplaten zijn 4mm dik, tot nu toe was het aluminiumplaat maar die is nu bijna op. Vroeger kon ik naar een sloop bedrijf in de buurt gaan. Daar lagen tonnen alu, platen profielen, assen, alle maten. Je mocht er gewoon uit kiezen en dat werd gewogen, prijs was €2.50 per kg. Maar nu is de werf niet meer toegankelijk voor prive gebruikers om veiligheids reden. Kan ik best wel begrijpen, als daar een hoogtekraan afkwan met 2 ton dump materiaal en je zat toevallig in een klein hoekje wat te zoeken dan vonden ze je maar heel laat terug tussen de onderdelen!

Frontplaat wordt brut gezaagd en dan op de frees machine op maat gefreesd. Ik heb zo een HBM freesmachine met een kruistafel van 700x200mm. Vertikaal staat de freeskop met een MK2. Diepte regeling is voorzien van uitlezing op 0.01mm. Ik heb vele gereedsschappen hiervoor aangekocht. Freesgereedschap is altijd met de juiste spantangen dan heb je geen trillingen. Toerental is traploos te regelen.

Hier enkele foto's van de voorbereidingen:
https://farm5.staticflickr.com/4266/35364465926_d86ab9e594_c.jpg
Fischertechnik controller frontplaat P6207080. by Frans, on Flickr

Nu met een laagje verf erover:

https://farm5.staticflickr.com/4245/35278922702_11c802cdce_c.jpg
Frontplate Fischertechnik Controller P6227086 by Frans, on Flickr

De toetsen zitten op 16mm afstand onderling, getekend met Eagle. Zo moet je minder rekenen om achteraf het boorplan voor het frezen klaar te maken. Door 4mm plaatdikte te gebruiken mag je de PCB direct tegen de onderkant van de frontplaat vast schroeven. Dan komen de topjes van de toetsen nog iets boven, voldoende om er een folie boven te plakken met je opschrift.

https://farm5.staticflickr.com/4285/35317121441_38c45c55b3_c.jpg
Fischertechnik keyboard matrix 5x8 toetsen P6227098 by Frans, on Flickr

Afgewerkt ziet er het zo uit:

https://farm5.staticflickr.com/4314/36180775642_5f594a8abd_c.jpg
Fischertechnik marble machiene controller P8047230 by Frans, on Flickr

Zoals je kunt zien op de laatste foto maak ik de kast volledig zelf op maat. Zijkanten zijn schuin gefreesd waardoor je frontplaat onder hoek komt te liggen. Dit is veel mooier voor de gebruiker. Zijkanten zijn onderling verbonden met kleine vierkant buisprofiel stukjes. De onderkant is een standaard spaanderplaat met een beschermlaagje rondom ( zelfde als inlegplanken). Voordeel is dat je hier eenvoudig je printplaten kunt opschroeven met parkervijzen. Zo maak ik al mijn bedienings kasten. Er komt er nu een lange frontplaat bediening bij (38 x 18 cm)voor de kinderen. Als ik daar de modules opteken met de mogelijke trajecten kunnen er op die plaatsen drukknoppen staan en Neoleds. Door te drukken gaan ze de trajecten zien wijzigen (groen actief, rood gesperd). Al die ingangen (80 max worden serieel (SPI op 500KHz) binnen genomen via 74HC165 schuifregisters.

Nog een extra UHD foto van de kogelbaan:

https://farm5.staticflickr.com/4730/38870797074_02b39b65f8_c.jpg
Topview Fischertechnik kogelbaan UHD version P1088401 . by Frans, on Flickr

De full UHD versie is natuurlijk veel mooier. Die kun je zien op de link onder de foto.

Nog wat meer detail van de super kogelbaan. Rechts ook nog de resterende voorraad aan onderdelen. Maar het project is nog niet af. Vele stukjes zullen nog nodig zijn.

De wormschroef kan 2 x 30 kogels bevatten en dient als opslag maar ook als verdeling. Op het einde van de worm komen nog 2 servo eenheden zodat het transport per kanaal kan geregeld worden. Eens op autoplay mode moet je van hieraf kunnen starten en de kogels verschillende trajecten laten afleggen. Op het einde moet het mogelijk zijn om de 2 x 30 kogels terug op de wormspindel te brengen en te stoppen. Of dit echt gaat lukken met een auto play moet ik nog uitmaken. Dit is een software opgave waar je toch vrij lang kunt aan werken. Alle kogels op de roltrap brengen zoals op de foto gaat niet lukken.

Update:
Toch, de roltrap vullen met een kogel per trap moet mogelijk zijn omdat aan de start meerdere kogels kunnen wachten om naar boven te gaan. De roltrap kan ik besturen met de motor. Als ik daar op de start een reflectie detector plaats weet ik of er al kogels klaar liggen. Dus ja het moet gaan. Manueel kan je het zeker bedienen en dan kan je visueel zien of er per trede een kogel beschikbaar zal zijn.

Er zitten een paar trommels in en die werken als een onvoorspelbare timer. Dit maakt het echter zo leuk. De hoogste ketting moet nog afgewerkt worden. Daar heb ik speciaal 10 high-speed geleidingen voor aangekocht om heel snel naar beneden te kunnen gaan. Dat zal ik in de komende dagen proberen op te lossen.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op maandag 8 januari 2018 19:16:51 (13%)

Een korte update:

Vandaag de bediening voor de kinderen ontworpen. Alle trajecten van de kogelbaan liggen nu vast en zijn manueel getest. Servos, motoren, encoders, detectors enz. Ook is er veel tijd gestoken in betrouwbaarheid en veiligheid. Nu kan de kogelbaan gemakkelijk 30 min lopen zonder dat er ergens een kogel van het traject afwijkt. Daarvoor is er heel veel tussenkomst geweest.

De bediening voor de kinderen is afzonderlijk voorzien. Zij hebben niets te maken met motor snelheden, trimmen van de servos, afstellen van de detectors enz, nee gewoon trajecten kunnen zelf selecteren is voldoende. Er zijn heel veel combinaties mogelijk dat zou ze lang moeten bezig houden. Het paneel is zo eenvoudig mogelijk gemaakt zodat het duidelijk is waar de kogels gaan rollen.

Een foto van de bediening:

https://farm5.staticflickr.com/4706/25039325607_2cb5326c4b_c.jpg
Frontplaat Fischertechnik controller by Frans, on Flickr

en hier een overzicht van de eindversie van de kogelbaan:

https://farm5.staticflickr.com/4763/28132493079_1c606964f1_c.jpg
P1268406 20180126 by Frans, on Flickr

UHD versies staan op mijn Flickr site, klikbaar in de links onder de foto.

Op 30 december 2017 16:51:43 schreef fotoopa:
Stalen assen ipv kunstof en extra kogellagers.

Ik heb het drie keer moeten lezen voordat het tot me doordrong. Fischer techniek is afgezakt tot het niveau dat de assen niet meer van staal zijn? Die zijn tegenwoordig van plastic? Ik ken het alleen met stalen assen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 januari 2018 08:27:23 schreef rew:
[...]Fischer techniek is afgezakt tot het niveau dat de assen niet meer van staal zijn? Die zijn tegenwoordig van plastic?

Ja idd, kunststof. Voor grotere belastingen heb ik liever de echte stalen assen. Gelukkig hebben ze bij Conrad silverstaal assen van 4mm x 500 mm standaard in voorraad. Zo heb ik er hier al een behoorlijke stock van.
Toch zijn die kunststof assen niet altijd zo slecht. Ze passen zich beter aan als je uitlijning niet perfect is. Tijdens de opbouw kun je ze soms een beetje wringen tussen de andere blokjes, ook dat is een voordeel. Voor wrijving is er niet veel verschil. Voor grotere last en langere delen wel. Dan gaan ze doorbuigen en loopt het minder soepel. Daar dan beter stalen assen met kogellagers gebruiken!
En kunststof roest niet..... hoewel mijn oudere stalen assen, nu ruim 37 jaar oud toch nog geen roest vertonen.

ik ben waarschijnlijk net zo ongeduldig als je kinderen en kleinkinderen, ik kan niet wachten op een filmpje van de baan in werking

Op 27 januari 2018 08:57:13 schreef klaasy:
ik ben waarschijnlijk net zo ongeduldig als je kinderen en kleinkinderen, ik kan niet wachten op een filmpje van de baan in werking

Ja ik eigenlijk ook maar de kleinkinderen wonen vrij ver van ons, zo een 150 km. Ze komen meest als het vakantie is. Dan blijven ze hier een week bij ons. Maar vandaag komen ze voor een flitsbezoek van 2 dagen. Ik kan straks even testen hoe ze het liefst gaan spelen met de kogelbaan. Ze zijn vrij jong, 0.2j, 2.7 j en 4.8 jaar. Die allerkleinste zal nog niet veel knikkers nodig hebben!

Ik vermoed dat de echte video in de paasvakantie zal opgenomen worden. Daarna nog de montage maken, want ja ook video moet hier bewerkt worden. Dat is zowat de te verwachten timing.

bprosman

Golden Member

Ga je dat bedieningspaneel lamineren Frans of ergens laten (be)drukken ?
Wat voor materiaal is het eigenlijk die folie ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 27 januari 2018 11:43:36 schreef bprosman:
Ga je dat bedieningspaneel lamineren Frans of ergens laten (be)drukken ?
Wat voor materiaal is het eigenlijk die folie ?

Ik doe het vrij eenvoudig en goedkoop. De opdruk wordt uitgeprint op DECAdry PC papier dat zelfklevend is. Je kunt hiervan volledige A4 formaat vinden. Dat kun je direct op je frontplaat kleven. Als bescherming gebruik ik een zelklevende doorschijnede folie. Deze folie kun je in helder of lichtjes gekleurd verkrijgen. Heel sterk kleeft het niet maar op een groot oppervlakte is dit ruim voldoende. Die kleeffolie heb ik van mijn vrouw. Ze gebruiken het bij het maken van kantwerk om boven hun kanttekening te kleven. Verkrijgbaar in vele hobby winkels. Zijn rollen van 0.5m x 1m.

De frontplaat is 4mm dik. Dit past uitstekend om de standaard drukknopjes die gewoon op een PCB staan te laten passen in een boring van 10mm. Hun topje van de drukknoppen komen net voldoende boven om een licht gevoel van indrukken te bekomen door het papier en de zelfklevende folie.

Voor de Neoleds hetzelfde verhaal. Die passen in de zelfde PCB met gaten van 10mm. Op de achterkant kun je de Neoleds doorverbinden. Je kunt zo je PCB gebruiken om de strings van de leds te verbinden. Waar de leds komen in het frontpaneel maak ik gaten van 7mm. Maar de achterkant van die gaten vergroot ik met een frees van 10mm 2 mm diep. De voorkant ziet dan gaten van 7mm, de achterkant 10mm. Zo zijn de Neoleds volledig vrij tov de frontplaat.

Je moet alles uittekenen maar ik heb een frees machine. Zowel de PCB als de frontplaat wordt zo correct op maat met 0.1mm precies uitgefreesd. Veel tekenwerk maar heel zuivere en goedkope afwerking.

Vroeger gebruikte ik altijd alu platen van 4mm dik maar die zijn nu op. Ik ga nu MDF plaat gebruiken. Nadeel zou kunnen zijn dat eens je de opdruk vast hebt gekleefd je hem moeilijker kunt verwijderen zonder beschadiging van de MFD plaat. Maar zolang het ontwerp lopende is gebruik ik nog gewoon papier om de layout vast te maken. Die kan ik nog verwisselen zoveel als ik wil.

De Neoleds geven voldoende licht om door het papier en de folie mooi licht te geven.

De nieuwe frontplaat wordt 400mm lang en past niet meer voor een gewone A4 printer. Geen nood je print hem overlappend af, linkerkant, rechterkant. Ik heb verschillende jaren Kunst Academie gevolgd van foto en ook video. Daar heb ik leren werken met de snijtools om foto kaders te maken. Snijplaat, snij messen en speciale snijlat met geleidingen heb ik dus al jaren. Je legt je overlappende afdrukken op elkaar en snij die ergens midden de overlap zone ineens door. Liefst een zone bepalen met de minste details. Dan kan je beide helften heel mooi passend tegen elkaar drukken. Met kleiner formaat passend op een A4 heb je die problemen niet, alternatief zou een A3 printer zijn maar die heb ik ook niet.

Even een kleine update:

Neoleds opbouw met MDF houtplaat en Fischertechnik plaat FT-38251.

De Neoleds worden in een blokje geplaatst zodat ze met een blanke soldeerdraad onderling kunnen verbonden worden. Zo heb je geen PCB nodig. De 3 polige aansluiting wordt geklemd tussen de 2 houten stukjes en vastgemaakt aan de Fischertechnik plaat FT-38251. Hier zijn 4 leds op een rij geplaatst. De 2 buitenste leds geven in het groen aan dat de deur van de lift open staat. Als ze toe is worden de 2 centrale leds in het rood aangeduid. Alle Neoleds staan in een string en iedere led kan zijn eigen kleur hebben (24bit RGB). Voor de string aansturing heb je enkel 5V nodig en slechts 1 drive pin van de controller. Alle leds passen in een string, ik heb er 120 stuks ter beschikking.

Mijn lift van de kogelbaan bevat 3 dubbele schuifdeuren en hiervan wordt zo de status weergegeven. Tussen de leds en de Fischerplate zit een wit blad voor de lichtverdeling + een oranje kleurfilter om het blauwe licht wat te verminderen.

De volgende dagen ga ik de 3 lift deuren uitrusten en daarna kan ik starten met de eerste echte video. Dan zal het veel duidelijker worden hoe alles in elkaar zit en hoe de kleinkinderen op een relatief eenvoudige manier zelf hun traject kunnen instellen. Ik heb de laatste dagen heel veel bovenliggende software moeten schrijven ( nu reeds boven de 4200 regels verilog code zonder de lib en zonder de macro modules). Die zal je niet direct zien, wel de bediening voor de kinderen. Vele bedieningen werken ook via de IR afstandsbediening waar 43 toetsen op zitten!

Nu een foto van de Neoled aanduiding voor het sturen van de status van de lift deuren:

https://farm5.staticflickr.com/4698/39329122335_5328b06d09_c.jpg
Neoleds on Fischertechnik plate. by Frans, on Flickr

De onderstaande link geeft toegang naar een iets hogere resolutie beeld.
Frans.

A3 kleurafdruk kan op onze copier perfect,je mailt effen bestandje.
Dan steek ik dat op de post en voilà, klaar is kees.

Op 12 februari 2018 19:51:44 schreef kombucha:

Ik gebruik wel zelfklevend printbaar label papier, of het in A3 bestaat weet ik niet. Vandaar dat ik het dus uit 2 stukken A4 moet maken. Je ziet altijd een beetje de snijlijn! Daarna kleef ik er nog een doorzichtige beschermfolie over.

bprosman

Golden Member

Nog een speciaal merk Frans ? Ik had de "boeklon" van Action en die kleeft niet erg hard. Heb er al eens aan zitten denken dat door een koude laminator te "persen"

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 12 februari 2018 21:09:20 (29%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 12 februari 2018 20:41:51 schreef bprosman:
Nog een speciaal merk Frans ? Ik had de "boeklon" van Action en die kleeft niet erg hard. Heb er al eens aan zitten denken dat door een koude laminator te "persen"

Dit heb ik nog nooit gebruikt. Het gewone zelfklevend label papier van DEcadry is voor mij toch al behoorlijk goed. Soms moet ik de layout zelfs eens een update geven. Beschermfolie erboven is wel beter als kinderen daar moeten mee werken, zeker de kleinkinderen!

Vandaag mijn Neo leds voor de lift gemonteerd en getest. Het FPGA programma hiervoor werkte al, ook de 7 segment display boven op het geheel. Nu nog wat full automatisch werken, dus lift naar beneden, deur open, 5 kogels naar binnen laten, deur toe en naar de aangevraagde level gaan, daar de deuren openschuiven, de kogels uitwerpen, de deuren weer sluiten en terug naar level 0 gaan voor de volgende opdracht. Als je dit allemaal op een rijtje plaatst is er al een en ander te programmeren. Maar de meeste functies werken al. Voor de kleinkinderen volstaat het om 1 drukknop in te drukken voor deze volledige cyclus. Het kan trouwens ook via de IR bediening. Als de lift stijgt of daalt wordt de 7 segment display in flash mode geplaatst en wordt op de linker display een up of down teken getoond.

Hier een foto van het resultaat van mijn werkdag:

https://farm5.staticflickr.com/4670/25374716517_c7922b1df0_c.jpg
P2138476 lift by Frans, on Flickr

En zoals gewoonlijk onder de foto een directe link naar het origineel.
Kleuren van de leds zijn op foto heel slecht weer te geven. De leds bevatten veel te veel blauw en dit geeft snel saturatie. De werkelijkheid is veel mooier. Met een switch kan ik het licht niveau van de Neo leds wel lager zetten om fotos te nemen. Dan is de saturatie al een stuk minder. Als je nog lager gaat met de leds verlies je teveel contrast op de foto. De leds zijn normaal mooi groen en rood.

Oh ja, deze lift bevat 8 servos, een XM-motor (9V), 12 Neo leds, 1 Rotary encoder, 1 hall detector.
Frans.

Eindelijk weer een nieuwe update, nu de eerste echte video. Opgenomen in full HD 1920x1080 50p Je weet windows exploder geeft dit niet weer en beperkt zicht tot 720.
De link op youtube:
https://youtu.be/yZnnx5vvjQU

De video toont vooral de verschillende modules in detail. Je ziet ook vele sensors, een aantal dual 7 seg displays enz. Deze video is een gemonteerde versie via Pinnacle Ultimate 19. De gebruikte camera is de sony ax53.

Naar het einde toe is een kort overzicht van de controller te zien. Daarna volgen tekeningen van verschillende trajecten die de kogels kunnen doorlopen. De combinatie van deze tracjecten is enorm groot. Ik maak nu tekeningen voor de kinderen. De meeste trajecten kunnen zo met heel weinig toetsen ingesteld worden. Ook worden een aantal loops voorgeprogrammeerd. Dan moeten ze slechts het nummer van het programa selecteren op hun eigen console en starten. Alle bedieningen kunnen ook via de IR afstand bediening uitgevoerd worden. Ik heb 43 toetsen op de bediening waarvan ruim 30 toeten reeds in gebruik zijn. Realtime kan ik iedere IR toets altijd op de LCD uitlezen terwijl alles loopt. Bijzonder handig als ik een toets nodig heb voor een nieuwe functie. Kinderen mogen ook alles wijzigen tijdens het verloop maar dan zullen ze wel ondervinden dat ze niet meer weten waar de kogels zullen eindigen. De tekeningen zijn altijd zo gemaakt dat alle kogels terug op de parking A en B kunnen eindigen.

Frans.

Thevel

Golden Member

Weinig woorden modus/
Wow!!!!

Shiptronic

Overleden

Geweldig!! , alleen een vraagje; alles is in het Engels, behalve ketting? Is er een reden dat je niet voor chain gekozen hebt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fripster

Golden Member

Echt een super GBC (Great Ball Contraption)... heel veel respect... echt heel erg mooi!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Bedankt iedereen!

Op 15 maart 2018 20:07:00 schreef Shiptronic:
Geweldig!! , alleen een vraagje; alles is in het Engels, behalve ketting? Is er een reden dat je niet voor chain gekozen hebt?

Ja ik had hier een probleem. Mijn bediening voor de kinderen is in het Nederlands en er waren een aantal tekeningen hiervoor gemaakt die ook in de video gebruikt worden.
Achteraf gezien had ik ze beter allemaal omgezet naar het Engels. Daarnaast heb je dan nog Duits. Omdat ik ook op hun forum post is het voor hun nog slechter. Sommige willen zelfs geen Engels niettegenstaande hun forum 3 talig is.

Nu ja ik schrijf al heel veel fouten in het Nederlands. Dat komt nooit echt goed op mijn 75 jarige leeftijd.

Mijn verilog code voor de FPGA is ook zoiets. Deels Nederlands deels Engels. Soms wordt dit ingegeven voor kortere namen bij registers. Het basis programma bevat al ruim 5200 lijnen code zonder de extra functie modules.

Ik zou nu graag een boven liggend level maken als programmeer functie. Dit zou op de PC mogen of op een tablet, niet op een GSM want die heb ik niet omdat de schermpjes veel te klein zijn voor mijn zwakke ogen.

Zo een programma zou in feite weinig gegevens moeten doorsturen. Er zijn slechts 9 servos die door de gebruiker mogen wijzigen. Die informatie is slechts 1 bit per servo. De rest regelt de FPGA wel
De lift heeft ook maar 1 of 2 bit nodig. Hij moet enkel weten als het voor verdieping 1 of 2 is. De teller zijn 8 bit omdat ze tot 99 moeten tellen. Dit zou nog de langste informatie zijn om door te sturen. Als een bepaalde teller op een waarde staat kan dit het signaal zijn voor een verdere actie verloop. Neoleds, motoren, servos, die worden allemaal onder controle gehouden van de FPGA.

Ik heb geen enkele ervaring met wifi of netwerk. Een I2C verbinding zou nog kunnen of een serieele via USB. Fischertechnik heeft wel zo een (vrij dure) ROBO-TXT controller en een software voor op de PC maar als ik dat protocol lees dan moet er 100 maal meer geschreven en verstuurd worden dan nodig. Mijn hoofd kan geen 3 functies meer onthouden zonder schrijffouten.

Best zou nog op een tablet zijn. Daar zou je met het aanraak scherm bevelen kunnen doorsturen en de status weergeven op je tablet. Maar ook hier weer zou dat wifi zijn en zo een module moet dan ook bij de FPGA komen. Ik weet dat er vrij goedkope modules hiervoor bestaan maar het is altijd die software die ik niet meer aan kan.

Maar mogelijks koop ik toch nog die ROBO-TXT (€177.00 bij Amazon, 300 UV prijs Fischer)

Shiptronic

Overleden

Bedankt voor je heldere uitleg, ik had al een vermoeden dat het in deze hoek zou zitten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.