Ontwikkeling van een super kogelbaan met Fischertechnik door fotoopa

heb dit topic al een tijdje niet meer gevolgd maar met alle respect in een woord geweldig .

Bedankt iedereen!

Ik heb de software voor het sturen van de kogelbaan via de PC nu realtime werkend.

https://farm1.staticflickr.com/810/40521956574_8004c6a26d_c.jpg
robopro knikkerbaan by Frans, on Flickr

Dit is een screendump van de kogelbaan in actie. Het Robopro programma is nu werkend en de meetwaarden van de FPGA controller komen nu real time op het 32 inch scherm. De dikke blauwe lijnen zijn software leds die gestuurd worden door het programma. Ze duiden het actief geselecteerd traject. De kleine zwarte blokjes bevatten teller waarden. Zo staat de lift op 68m hoogte, zijn er 47 kogels langs de roltrap naar boven gegaan, staat de vierweg selector op baan 2, zijn er 31 kogels langs het rad geweest en ook de wormL en wormR hebben hun aanduiding. Het aantal kogels dat per beurd in de lift mag gaan, kan ingesteld worden tussen 1 en 5 (onderaan de verdeler) en staat nu op 4.

De lift bevat 2 x 5 extra software leds op het scherm. Die geven aan hoever de lift al gekomen is tijdens het stijgen en dalen. Dit verloopt echt prachtig.

De Robopro software loopt vrij snel. Tussen iedere opvraging van de data aan de FPGA is er slechts 2.6ms CPU tijd. Tussen iedere I2C access is er 920 usec. Alles wordt nu ongeveer 250 x per seconde verwerkt! Er worden 7 register van elk 8 bit uit de FPGA gelezen en er wordt 1 byte data naar de FPGA geschreven. Later wordt dit schrijven nog uitgebreider.

Vooral de mogelijkheid om interactief het scherm te wijzigen volgens de instellingen tijden het lopen van de kogels is echt super.
Het full HD beeld is natuurlijk nog beter te lezen. Op mijn Flickr site kun je dit bekijken.

Frans.

Ik zie dit topic voor het eerst...mijn mond valt open van verbazing, wat ongelofelijk knap gemaakt en wat enorm leuk om naar de beelden te kijken en te lezen over alle research en trial & error.

Bedankt voor de lovende woorden!

Het is ongelooflijk hoe alles evolueert. Vroeger hadden we zo weinig mogelijkheden. Ik ben nog gestart met de "Kim" 6502 waar met een hexadecimaal klaviertje alle waarden moest intypen. Geen assembler, geen basic, geen grafische input of muis.

Tijden zijn sterk veranderd. Als je een klein beetje mee gaat zijn er dagelijks ontdekkingen te maken en wordt je aangetrokken om opnieuw te proberen er iets mee aan te vangen.
De hardware is ook zoveel veranderd. Eerst hadden we de grote omwenteling met de Pals en de Gals. Je kon voor het eerst echt iets wijzigen in je schakeling zonder ze te moeten herbouwen.

Nu 40 jaar later blijven die uitdagingen nog groter te zijn. Naast de sterke hardware modules met o.a. de FPGA en de groeiende software tools kan ik nu ook mijn droom waarmaken om eenvoudig en snel een proces control op mijn Window7 systeem te gebruiken. In een paar dagen heb je zo een volledige besturing zowel via USB als via het draadloos netwerk gekoppeld.

Terwijl de kinderen zich amuseren op de kogelbaan heb ik toezicht en controle vanaf mijn groot PC scherm, kan ik ingrijpen, kan ik de IR bediening gebruiken of een muisklik op mijn scherm. Ook de IR bediening van Fischertechnik zelf werkt daarop.
Voormij blijft het een uitdaging, spijtig dat we al zo oud zijn. Maar het voornaamste is toch dat je ook in je oude dag nog actief aan de slag kunt blijven.

En ondertussen is de layout van het control paneel weeral sterk gegroeid met heel veel extra real time status aanduidingen. Zo blijven we goe bezig!

Frans.

Heb hier nog een berg fishertechnik liggen. Ook een bouwdoos nog van een plotter. Stimuleert wel om er weer eens iets mee te gaan doen..vooral nu ik een 3d printer heb en er 'stukken' fishertechik ontbreken cq stukken die er nooit zijn geweest...leuk ga zo door.

Lambiek

Special Member

Op 6 april 2018 08:47:56 schreef fotoopa:
Het is ongelooflijk hoe alles evolueert. Vroeger hadden we zo weinig mogelijkheden. Ik ben nog gestart met de "Kim" 6502 waar met een hexadecimaal klaviertje alle waarden moest intypen. Geen assembler, geen basic, geen grafische input of muis.

Ja, als je daar nog aan terug denkt is er wel veel verandert in de afgelopen 50 jaar. En het gaat maar verder. En het einde is nog niet in zicht denk ik.

Tijden zijn sterk veranderd. Als je een klein beetje mee gaat zijn er dagelijks ontdekkingen te maken en wordt je aangetrokken om opnieuw te proberen er iets mee aan te vangen.

Ja, er is steeds weer iets nieuws. Ik wil dat ook graag proberen, maar helaas gaat er behoorlijk veel geld in zitten. Maar al die ontwikkelingen zijn wel leuk, en je blijft lekker op de hoogte van alles.

De hardware is ook zoveel veranderd. Eerst hadden we de grote omwenteling met de Pals en de Gals. Je kon voor het eerst echt iets wijzigen in je schakeling zonder ze te moeten herbouwen.

Als je vroeger iets gemaakt had met conventionele ic's en er moest iets bij, dan kon je inderdaad opnieuw beginnen. Wat dat betreft is het wel een stuk eenvoudiger geworden.

....kan ik nu ook mijn droom waarmaken om eenvoudig en snel een proces control op mijn Window7 systeem te gebruiken. In een paar dagen heb je zo een volledige besturing zowel via USB als via het draadloos netwerk gekoppeld.

Die dingen doe ik met profilab, daarmee kun je op eenvoudige wijze samenwerken met de PC en een microcontroller. Eigenlijk het zelfde wat jij nu ook doet.

Maar het voornaamste is toch dat je ook in je oude dag nog actief aan de slag kunt blijven.

En dat is toch wel het voornaamste vind ik, bijblijven en bezig blijven. Dat houd het brein fris. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Frappant is wel dat de gemiddelde moderne LCD tv er veel langer over doet om op te starten als een oude buizen tv van 50 jaar geleden... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 april 2018 09:45:15 schreef vincent1971:
Heb hier nog een berg fishertechnik liggen. Ook een bouwdoos nog van een plotter. Stimuleert wel om er weer eens iets mee te gaan doen..vooral nu ik een 3d printer heb en er 'stukken' fishertechik ontbreken cq stukken die er nooit zijn geweest...leuk ga zo door.

Ik heb een aantal stukken afzonderlijk besteld bij Fischertechnik. Ze hebben een goede service en snelle levering maar afzonderlijke stukken zijn de volle prijs. Ik denk niet dat zelf printen veel goedkoper zal zijn maar je kunt wel iets maken die je niet kunt krijgen. Soms denk ik er ook wel aan. Maar het is weer een ganse weg tot je echt iets goeds hebt. Je moet ook wat willen investeren.

Op 6 april 2018 15:34:28 schreef Lambiek:
[...]
Die dingen doe ik met profilab, daarmee kun je op eenvoudige wijze samenwerken met de PC en een microcontroller. Eigenlijk het zelfde wat jij nu ook doet.

Dit kende ik nog niet. Met mijn TXT controller heb ik meteen een heel mooie hardware waarmee je mooie projecten kunt maken met je Fischertechniek blokken zonder extra kosten of andere hardware. Wat ik nu doe is omgekeerd, dat zou met profilab vermoedelijk perfect gaan. Ik moet het even bekijken want nog nooit gezien.
De TXT Controller is een origineel stukje Fischertechniek dat deel uitmaakt van heel veel standard bouwdozen. Ik heb het echter afzonderlijk aangekocht omdat ik andere dozen niet nodig heb, dus een prijs besparing. Ik heb de TXT Controller voor €177 aangekocht. Daarmee ben ik maanden zoet.

Op 6 april 2018 15:38:35 schreef Arco:
Frappant is wel dat de gemiddelde moderne LCD tv er veel langer over doet om op te starten als een oude buizen tv van 50 jaar geleden... :)

Ja de eerste CNC sturing die ik vroeger bouwde had de opwarmtijd nodig van de beeldbuis om iets te zien maar de sturing zelf werkte al vanaf het aanleggen van de spanning. Later werd het ook een industrieele PC als interface basis en dan was het weer behoorlijk wachten.

Bij een FPGA werken we met nsec tijden, als je met een micro computer al usec tijden bekomt mag je al blij zijn. Een I2C lijn voor een FPGA is al een heel traag ding! Ik doe nu metingen naar de respons van het geheel. Met het grote scherm kan je nu heel veel zaken gelijktijdig erop plaatsen maar toch neemt het wel zijn tijd. Ik lees nu al 16x8 bit aan allerlei detectoren en een paar encoders. Aan 400 KHz I2C neemt het al een tijd om het binnen te nemen. Ik ben SPI gewoon en daar gaat het rustig zijn gang op 1 MHz clock.

Lambiek

Special Member

Op 6 april 2018 16:31:19 schreef fotoopa:
Dit kende ik nog niet.

Als je eens tijd en zin hebt, tijd zal wel niet. :)
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/46

http://www.abacom-online.de/demos/profilab-expert40(demo).exe
Onder hardware staan ook drie interfaces voor Fisher techniek, die kun je bedienen via profilab. Maar ik geloof niet dat die van jou er tussen staat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 april 2018 16:39:30 schreef Lambiek:
[...]
Als je eens tijd en zin hebt, tijd zal wel niet. :)
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/46

http://www.abacom-online.de/demos/profilab-expert40(demo).exe
Onder hardware staan ook drie interfaces voor Fisher techniek, die kun je bedienen via profilab. Maar ik geloof niet dat die van jou er tussen staat.

Ja idd, dat ziet er ook goed uit. Ook de prijs valt best mee. Ik heb de pdf direct opgeslagen om het verder te bekijken. Ik kan nu geen oordeel geven wat beter is maar het gebruik ziet er ook heel goed uit. Zodra ik via SPI of I2C of gewoon ingangen digitaal kan lezen en schrijven kan al de rest met mijn FPGA ontwerpen samen werken. Ik gebruik de FPGA als controller en die is razend snel, parallel verwerking van de taken, je hebt dus nooit timing problemen om tijdig je data te verwerken. PWM, servo's motoren Neoleds, onderling heb je geen de minste problemen om het te sturen. Bij een microcontroller kan dit wel een hoop problemen voorstellen. Maar dit is net het verschil tussen FPGA en alle andere modules op microcomputer basis. Het bovenliggend niveau om iets op de PC te hebben was al altijd mijn probleem. Dat is nu zeer goed met mijn TXT controller en de bijgeleverde robopro software maar idd, met profilab zou het evengoed moeten gaan. Ik ga het rustig bekijken en heb zelfs geen probleem om beiden te testen. Voor €99 euro kan het er wel vanaf.

Lambiek

Special Member

We horen het wel te zijner tijd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 april 2018 16:39:30 schreef Lambiek:
[...]
Onder hardware staan ook drie interfaces voor Fisher techniek, die kun je bedienen via profilab. Maar ik geloof niet dat die van jou er tussen staat.

Even een blik op de mogelijkheden van beide tools. Profilab is universeler terwijl Robopro uitsluitend voor de TXT Controller reeks ontwikkeld is. Als je een Fischertechnik projecten wilt maken en je geen kennis heb van hardware en/of software is de Robopro oplossing een directe oplossing. Daarbij heb je geen enkele kennis van het interne van hun hardware. Je hebt enkel de 8 inputs, 4 counters inputs, IR bediening input, 8 outputs op te splitsen tot 4 motoren. Ze hebben ook I2C direct aansluitbaar, je heb je touch-kleur scherm, een luidspreker, een micro SD kaart, een power net of batterij aansluiting. De module is klein, bedoeld voor inbouw in mobile samenbouw. Het wordt heel veel gebruikt om allerlei robot modules te bouwen door kinderen vanaf 12 jaar.

Profilab heeft indertijd een paar Fischermodules ondersteunt maar Fischertechnik doet hiervoor te weinig upgrades zodat de laatste TXT Controller ook niet meer in de lijst staat.
Als ik Profilab zou willen gebruiken moet ik eerst een minimale hardware maken voor een I2C verbinding met mijn FPGA. Profilab heeft meer soorten interfaces beschikbaar en is veel uitgebreider. Voor mij zou het moeilijker zijn om te starten en uiteindelijk ook niet goedkoper.

Een groot verschil is ook dat Robopro kan draaien in online mode, dus zoals profilab, maar ook op de interne TXT Controller in ram of in het flach geheugen. Daardoor wordt de uitvoering van het program standalone in vb je robot. In de download mode, dus vanuit de ram of flash heb je natuurlijk geen PC interface meer. Je output kan wel op het kleurscherm van de TXT Controller waar ook extra bedieningen kunnen uitgevoerd worden. Robopro gaat dus niet voor andere hardware, het is een gesloten systeem waar je geen enkele weet heb van de interne chips of adressen. Ze hebben wel een instelbare type I/O zodat ze digitale en/of analoge ingangen kunnen verwerken. Een aantal externe sensoren kunnen over de Wifi of I2C of USB. Ze hebben ook een camera hiervoor, kleursensors, magneet sensors enz.

Met mijn uitgangspunt als Fischertechnik bouwer past hiervoor hun TXT Controller beter en ik behoud mijn vrijheid om een FPGA hardware te gebruiken. Zonder een FPGA hardware draait ook alles met de TXT Controller standalone. Enkel heb ik door de eigen hardware veel meer aansluitingen (ongeveer 100).

Deze bevindingen zijn een vlugge inschatting, ik zal wel andere mogelijkheden nog niet gezien hebben. Dus alles te nemen met een korreltje zout!

Lambiek

Special Member

Het klopt helemaal wat je schrijft. Zelf gebruik ik RS232 of USB voor de communicatie tussen PC en een controller met aangepaste hardware, maar dat is anders dan jou interface en FPGA hardware.

Als je de kogelbaan met profilab wil besturen moet je hoogst waarschijnlijk andere hardware maken, "dat is eigenlijk wel zeker" en dat is niet te doen in dit stadium want het werkt al. :)

Maar ik wilde alleen maar aangeven dat je profilab er ook voor had kunnen gebruiken.

Maar ik blijf het een schitterend project vinden Frans. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Had ik eerst Profilab gezien dan was ik waarschijnlijk daarmee begonnen en het zou zeker gewerkt hebben. Ik heb nu 2 draadjes moeten op de connector plaatsen voor die extra I2C aansluiting. De TXT Controller werkt ook op 3V3. Ik heb er nog 2 pullup weerstandjes van 3K3 naar VCC op geplaatst. Wat intern in de TXT Controller zit weet ik niet maar met die extra 2 weerstandjes maken de SCL en SDA lijnen veel mooier.

Ik heb nu ook de scope uitgangen uit de FPGA instelbaar gemaakt. Soms moet je andere signalen meten en ik wou de FPGA controller daarvoor niet open maken. Nu heb ik 3 toetsen op het klavier voorzien. Eentje reset beide tellers de andere 2 zijn voor het selecteren van 1 uit 8 uitgangen per kanaal.

code:


	begin			 			 // + via keyb toets 34
		case (scope_A_case)			 // scope A output
		0:	PA1	= i2c_SDA_inp_reg[0];	 // SDA I2C
		1:	PA1	= I2C_aces_reg;		 // Write puls I2C
		2:	PA1	= wormL_ff; 		 // wormL ref detector
		3:	PA1	= spi1_clk_reg; 	 // SPI1 CLK
		4:	PA1	= spi2_clk_reg; 	 // SPI2 CLK
		5:	PA1	= spi3_clk_reg; 	 // SPI3 CLK
		6:	PA1	= CLK_TIMER;		 // Clk 1MHz
		7:	PA1	= rc_bit;		 // IR databit 0 of 1
		endcase
	end
	begin	 					 // + via keyb toets 33
		case (scope_B_case) 			 // scope B output
		0: PA2	= i2c_SCL_inp_reg[0];	         // SCL I2C
		1: PA2	= CLK_TIMER;		         // Clk 1MHz
		2: PA2	= wormR_ff; 		         // wormR ref detector
		3: PA2	= mot_groep_reg;	         // ena alle motoren
		4: PA2	= TSOP38;			 // IR TSOP38 databits
		5: PA2	= DATA_165;			 // SPI2 Data input
		6: PA2	= CLK_TIMER;			 // Clk 1MHz
		7: PA2	= spi3_data_copy_reg[47];        // uitgang spi 48 leds
		endcase
	end

Door nu op de toets scope A of scope B te drukken selecteer je een andere output. Als ik later nog meer signalen moet selecteren dan moet ik het tellertje dat nu 3 bit is verhogen. Zo kan je om het even welk aantal lijnen selecteerbaar maken zonder de frontplaat af te nemen en zonder de scoop aansluiting te verleggen. De stand van de beide scope uitgangen wordt natuurlijk op mijn LCD display weergegeven.

De tellertjes verhogen is ook niet het grote probleem:

code:


	if (!kb_t2_reg[34] & kb_t1_reg[34])
	    scope_A_case <= scope_A_case+1;
	if (!kb_t2_reg[33] & kb_t1_reg[33])
	    scope_B_case <= scope_B_case+1;

Intern in de FPGA zijn die vertragingen daardoor te verwaarlozen ( enkele nsec)

Ondertussen is mijn FPGA al wat voller:

code:


Total logic elements		4,691 / 22,320 ( 21 % )
Total combinational functions	4,257 / 22,320 ( 19 % )
Dedicated logic registers	2,504 / 22,320 ( 11 % )
Total registers			2504
Total memory bits		28,384 / 608,256 ( 5 % )

Als je dan nog eens weet dat een LE (logic element) een behoorlijk stukje programmeerbare logica is dan zou dit met gewone 74lsxx ic's ver boven de 5000 chips liggen.
Dit om aan te tonen dat een FPGA enorm krachtig is met slechts voor 21% gebruikt!
Mijn hoofdprogramma heeft nu 5282 lijnen code.

Lambiek

Special Member

Daar kun je met een controller niet tegen op. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 april 2018 17:09:16 schreef Lambiek:
Daar kun je met een controller niet tegen op. :)

Dat is de reden waarom er hier nog 2 stuks MIKROE-793 READY FOR XMEGA boards liggen te roesten. Eentje zit nog volledig in de originele verpakking, de andere heb ik getest met een werkende software. Het grootste probleem is dat je type in en uitgangen door de controller vast liggen. Bij een FPGA is iedere pin uitwisselbaar. Je layout wordt enorm eenvoudiger. Als je dan nog eens 100 I/O's nodig hebt dan werkt het niet meer ook niet met een Xmega module. We spreken dan nog niet van timing en snelheid.

Achteraf is gebleken dat ook met heel veel routines werken het parallel werken in de FPGA gewoon onvervangbaar is. Voor projecten van omvang zoals mijn huidige toepassing speelt prijs niet het minste mee. Dat zou je niet kunnen zeggen met kleinere projecten en een microcontroller die voor enkele euro's verkrijgbaar is.

Het grote verschil zit hem in de beschikbare lib's. Voor microcontrollers is alles te vinden, voor FPGA is een soort geheime wereld met afzondering. Weinig gratis info, hé het zijn "prof" die ermee werken en dat kost geld. Spijtig is ook de leerkurve veel hoger en dat resulteert in beperkte toepassingen in de hobby sfeer.

Beste fotoopa,

Ook ik heb met interesse uw vorderingen gevolgd. Het is inderdaad prachtig.
Zelf ben ik vorig jaar begonnen met de TXT en RoboPro maar het programmeren in RoboPro vind ik nogal omslachtig - liever C# of Python.

Weet u dat u de TXT-controller in C en Python kunt programmeren, dat er een Community Firmware bestaat? https://forum.ftcommunity.de/viewtopic.php?f=33&t=3429&p=23631&hilit=c…
En kent u de ftDuino? https://github.com/harbaum/ftduino

Met vriendelijke groeten,

Pieter

Lambiek

Special Member

Op 7 april 2018 17:37:33 schreef fotoopa:
Dat is de reden waarom er hier nog 2 stuks MIKROE-793 READY FOR XMEGA boards liggen te roesten.

Daar komt vast wel weer een project voor. :)

Het grootste probleem is dat je type in en uitgangen door de controller vast liggen.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Met zo'n bordje misschien wel, maar als je een losse controller neemt ben je aardig flexibel wat I/O betreft.

Maar ik ben met je eens dat een FPGA wel veel meer mogelijkheden kent, en veel sneller is qua verwerking.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Voor een doorsnee hobbyist is een FPGA voor 99% teveel van het goede.
Als je eens ziet wat je moet installeren, investeren en leren, dan is voor veel mensen de goesting er al af en je kun er met niemand over discuteren, dat is nog het slechtste.

Ik heb nog nooit een controller gebruikt die meer dan 28pinnen heeft, waarvan er maar ~20 echt bruikbaar zijn als IO.

Maar het moet ook gezegd zijn dat uw (hobby)project een uitzondering is qua grootte, hier zou ik enkele controllers aan elkaar koppelen en compartimenteren.

Maar het is een indrukwekkend project en mooi afgewerkt, petje af. _o_

LDmicro user.

Op 7 april 2018 17:56:20 schreef tussen plus en min:
Beste fotoopa,

Ook ik heb met interesse uw vorderingen gevolgd. Het is inderdaad prachtig.
Zelf ben ik vorig jaar begonnen met de TXT en RoboPro maar het programmeren in RoboPro vind ik nogal omslachtig - liever C# of Python.
Weet u dat u de TXT-controller in C en Python kunt programmeren, dat er een Community Firmware bestaat? https://forum.ftcommunity.de/viewtopic.php?f=33&t=3429&p=23631&hilit=c…
En kent u de ftDuino? https://github.com/harbaum/ftduino
Pieter

Ja dat weet ik, ik ben zelf al actief op dat forum. Mijn probleem is dat het programmeren in C bij mij er niet ingaat. Ondanks vele pogingen gaat het niet. Vandaar dat C of Python voor mij not done is, het gaat gewoon niet.
Vergeet niet dat de controller zelf bij mij in de FPGA zit. Dat werkt al volledig zelfstandig. Het boven ligend niveau is enkel bedoeld om sneller een ander programma uit te voeren. En daar kies ik dan voor die TXT controller. De TXT controller is dan nog eens een module die ik zonder andere hardware nog kan inzetten zoals hij trouwens bedoeld is.

Ik volg die topics al een heel tijdje op hun forum. Bepaalde info kan ik ook gebruiken. Met mijn FPGA controller sta ik zeker niet achter tov hun andere oplossingen. En zoals al aangegeven is de prijs hier geen keuze element meer. Als je weet dat ik al 5 dozen Dynamic XL heb aangekocht en nog een 4 XM-motoren, 4 dozen Creative box 1000, 4 dozen Dynamic Tuning Sets, de IR Control set, hun voeding en kleine sets voor de kinderen zoals Jumbo Starter kit, en Advanced Universal 3 kit + 2 grote directe bestellingen bij Fischer zelf dan is de FPGA kostprijs onbeduidend.

Op 7 april 2018 18:07:20 schreef Lambiek:
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Met zo'n bordje misschien wel, maar als je een losse controller neemt ben je aardig flexibel wat I/O betreft. .

Je zou eens met een FPGA moeten werken en dan de aansluitingen op PCB zetten, dan zou je snel begrijpen dat je alle I/O pinnen volledig door elkaar kunt gebruiken. Meestal hebben de toepassingen niet zoveel interfaces nodig. Maar juist, de meeste projecten gaan veel eenvoudiger, dan zeker geen FPGA nodig!

Op 7 april 2018 18:45:26 schreef MGP:
Voor een doorsnee hobbyist is een FPGA voor 99% teveel van het goede.
Als je eens ziet wat je moet installeren, investeren en leren, dan is voor veel mensen de goesting er al af en je kun er met niemand over discuteren, dat is nog het slechtste.

Dat is juist start kost is hoger, met stijle leercurve en te weinig gebruikers.

Morgen komen er 3 kleinkinderen bij ons op vakantie, de jongste is 4 maanden! Ik zal een volledige week andere dingen hebben om mij bezig te houden. Maar de knikkerbaan klunnen we wel even testen.

Lambiek

Special Member

Op 7 april 2018 19:01:58 schreef fotoopa:
Je zou eens met een FPGA moeten werken en dan de aansluitingen op PCB zetten, dan zou je snel begrijpen dat je alle I/O pinnen volledig door elkaar kunt gebruiken.

Dat begrijp ik helemaal, daar hoef ik geen FPGA voor te hebben. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

@fotoopa Beste, ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar 't is wel mooi.
Vraagje, welke fpga en ontwikkelomgeving zou U mij aanraden. Ik loop al heeeeel lang met het idee om met deze dingen wat te doen.
Ik heb niet echt veel i/o nodig, wel veel logica om dingen parallel uit te voeren. Pixelberekeningen ivm. digitale holografie. 't zou ook met een GPU kunnen maar die zitten meestal in/bij een CPU/lap-/desktop of in kleinere versie in een raspberry pi. Ik zou het liefst "standalone" willen werken.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 7 april 2018 19:40:57 schreef eSe:
@fotoopa Beste, ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar 't is wel mooi.
Vraagje, welke fpga en ontwikkelomgeving zou U mij aanraden. Ik loop al heeeeel lang met het idee om met deze dingen wat te doen.
Ik heb niet echt veel i/o nodig, wel veel logica om dingen parallel uit te voeren. Pixelberekeningen ivm. digitale holografie. 't zou ook met een GPU kunnen maar die zitten meestal in/bij een CPU/lap-/desktop of in kleinere versie in een raspberry pi. Ik zou het liefst "standalone" willen werken.

Groetjes,
eSe

Ik vertrek normaal van een bestaande module en tracht die in meerdere toepassingen te gebruiken. Heel kleine bestaan er niet maar zodra je parallel verwerking en rekenen nodig hebt kom je toch snel aan een standaard module zoals de DE0-Nano board van Terasic.
zie:
http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/archive.pl?Language=English&amp…

Die kun je verkrijgen bij Mouser of digikey met gratis levering.
vb:
https://www.mouser.be/ProductDetail/Terasic-Technologies/P0082?qs=sGAE…

Prijs is zonder BTW, al de rest is inbegrepen, levering normaal 3 werkdagen.
Daar heb je al 22.000 LE, logic elementen, en met 132 Embedded Multiplier 9-bit elements dus 9*9 bit = 1 clock periode vb 50 MHz of 20 nsec. Ook de interne ram 608.256 bit kan goed van pas komen. Er zit ook veel externe SDRAM op (32 Mb) indien je nog geheugen zou te weinig hebben.
De software is de Quartus compiler van Altera en de web versie is gratis. Meer heb je niet nodig om de ontwikkeling te starten. Wel moet je PC of labtop windows zijn of Unix, geen Mac. Een USB aansluiting zit op het boardje om de FPGA te programmeren ofwel in de ram ofwel permanent in de her programmeerbare flash.
Ik heb 14 jaar geleden realtime filters voor beeldherkenning geschreven voor X-ray control om onzuiverheden uit vloeistof flessen op te sporen met 50 scan beelden per seconde. Daar had ik toen 10.000 LE chips en er zaten er 3 stuks in. Flessen vlogen wel voorbij aan een hoog ritme! Nu zou dit in zo een DE0-Nano boardje kunnen.
Xilinx heeft ook mooie borden maar gezien ik destijds voor Altera gekozen heb, ken ik hun gamma niet. Het programmeren is ongeveer gelijk beiden hebben verilog of VHDL. Ik gebruik altijd verilog. Maar je kunt kiezen, alles zit in de software tools inclusief de MegaWizard Plug-in Manager voor het maken van custom mega functies.

Dus je kost ligt rond de 100 euro.

eSe

Honourable Member

@fotoopa Dank voor je snelle antwoord. Ik zal me wat moeten 'inlezen', heb nog nooit met een xHDL gewerkt, dus dat word weer een steile leercurve. Maar een mens is nooit te oud om te leren.
Ik was aan het twijfelen tussen Xilinx en Altera, ze hebben allebei mooi spul, maar eerst nog wat verder lezen, misschien ook hun ontwikkelomgeving bestuderen voor ik een definitieve keuze maak.
In c voel ik me goed en met 'standaard' logica kan ik ook overweg, dus dit zal ook wel lukken :-)

Nu enkel nog wat sparen, niet alleen voor prototype boards, maar ook de rest dat erbij komt kijken.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Er is ook een recenter board beschikbaar met meer dan dubbel zoveel LE's, en met een Arduino header connector onboard. Er is ook een VGA connector aanwezig.
Board type: Programmable Logic IC Development Tools DE10-Lite Board.
In voorraad bij Mouser voor 79 euro + BTW
Dit zou nog beter zijn voor nieuwe ontwikkelingen. Afmetingen zijn ongeveer hetzelfde. Software tools ook interface met de computer ook. Volledige pdf file is beschikbaar bij Mouser:
https://www.mouser.be/ProductDetail/Terasic-Technologies/P0466?qs=sGAE…

https://www.mouser.be/datasheet/2/598/E10-Lite_User_Manual-1100361.pdf

Ik was van plan om die ook eens te kopen maar voor mijn kogelbaan had ik iets minder gunstige pin belegging terwijl ik de DE0-Nano al in voorraad had. Ik heb al 3 boarden in gebruik. Maar de volgende zou toch zeker deze nieuwe versie zijn. Prijzen zijn nauwelijks verschillend.

Je moet eens de pdf file bekijken!