gaat deze inschakel vertraging werken?

Probeer het anders met deze optie. De weerstanden eventueel verlagen of verhogen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Als ik het goed begrijp uit jouw schema bepaalt het relais dan bij welke spanning geschakeld wordt?

Ik gebruik gewoon een 40A hella automotive relais. Ik kan eens kijken vanaf welke spanning deze gaat schakelen.

En zener is een diode die in "sperrichting" pas gaat geleiden vanaf een bepaalde spanning, daaronder loopt er geen noemenswaardige stroom. De spanning over de diode wordt niet plotseling 0V als hij in geleiding gaat, de spanning (bijvoorbeeld de 12V waar we het over hadden) blijft er overheen staan, maar er kan een stroom lopen. Er zal dus een weerstand in serie moeten staan om te voorkomen dat deze stroom veel te groot wordt, als je hem wilt aansluiten op een 14V voeding. Tot een spanning van 12V loopt er geen stroom door deze weerstand en zal er dus geen spanning over vallen, boven de 12V gaat er steeds meer stroom lopen, en valt het restant van de spanning over de weerstand.

Een NPN transistor gaat geleiden als er een stroom van de basis naar de emitter kan lopen, en daarvoor is een spanningsverschil van 0.7V nodig. Wederom een weerstand in serie om de maximale stroom te beperken, en je bent er.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@ sparkyGSX
Je zegt dat een zener een weerstand nodig heeft om de stroom te beperken.
Zoals al bekend ben ik niet heel erg thuis op component niveau maar als je de zener in serie zet met de relaisspoel heb je toch ook een weerstand?
De spoelweerstand van het relais is 75 Ohm dus naar mijn idee zou er max 186 mA gaan lopen. Dat zou dus een kleine 2.5 watt zijn. Dat zou voor een 5 watt zener toch geen probleem moeten zijn?
Nogmaals: Als ik in de verkeerde richting denk hoor ik het graag. Ik leer graag van mijn fouten. Maar ik leer liever van een ander zijn fouten ;)

Dat zou de stroom inderdaad beperken, maar zo'n relais schakelt niet bij een strak bepaalde stroom, terwijl een transistor dat wel doet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien een helemaal andere invalshoek: als je nu eens die supercap vervangt door een accu, bv. lood-zuur? Die kan veel grotere pieken aan, en daar gaat het toch maar om?

Maar misschien heb je die supercap toch al gekocht en wil je hem nu niet graag overbodig maken. Is het dan geen alternatief om, naast de "hoofd"voeding die je hebt, en die ten gronde best voldoet, een tweede voeding te voorzien die de elco ten allen tijde geladen houdt? De stroom kan minimaal zijn, enkel de zelfontlading dient opgevangen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 29 december 2017 18:44:49 (50%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Daarom ook een 5 watt zener.
Ik ga morgen eens experimenteren. Ik heb thuis geen elektronische componenten liggen maar op mijn werk hebben we een afdeling welke is ingericht voor reparatie van lasapparatuur. Vermogensweerstanden en diverse (zener)diodes hebben we op voorraad. En met een beetje geluk loopt er morgen ook wel iemand rond die er wat meer kaas van gegeten heeft.

Heb het geluk dat mijn werkgever geen moeite heeft met priveklussen in eigen tijd zolang het gebruikte materiaal maar afgerekend wordt :p

@ big_fat_mama

Onder spanning houden is eigenlijk geen optie. Het is een oversized bouwradio die hooguit 5x per jaar gebruikt wordt dus een loodaccu is eigenlijk ook al niet ideaal.

benleentje

Golden Member

Ik denk dat de schakeling van gerard monique prima moet werken. Als eenmaal de spanning over de condensator hoog genoeg is dan zal het relais vanzelf aantrekken. OF het relais nu al bij bv 8V aangaat maakt denk ik niet zo veel uit omdat de condensator dan al ver genoeg is opgeladen voor de voeding om dan wel aan te kunnen.

JE kan het in ieder geval proberen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ga het iig morgen proberen. Die 13 volt is geen harde eis. Het gaat mij er meer om dat de psu niet over z'n nek gaat bij het opstarten.

Sowieso iedereen alvast bedankt voor het meedenken. :)

De vraag is bij welke piekstroom die PSU het niet meer leuk vindt, en dus wat het verschil mag zijn tussen de uitgangsspanning van de PSU en de spanning op de supercap.

Als het ding toch maar zelden gebruikt wordt, en de PSU blijkbaar niet stuk gaat als het een enkele keer gebeurd dat de supercap leeg aangesloten wordt, is het dan niet gemakkelijker om er een weerstand tussen te zetten die je handmatig met een schakelaar overbrugt?

Anders kun je deze constructie gebruiken:

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Op 29 december 2017 22:20:08 schreef SparkyGSX:
is het dan niet gemakkelijker om er een weerstand tussen te zetten die je handmatig met een schakelaar overbrugt?

Of in plaats van een schakelaar een diode gebruiken.

Ik heb in het schema 2,2Ω als voorbeeld genomen, de laadstroom is dan ruim 6A maar die neemt natuurlijk snel af en na ongeveer 10 seconden is de condensator vol.

Het vermogen in de weerstand is in het begin ruim 70W maar dat neemt heel snel af, een metalen vermogensweerstand van 10W (of meer) zal het wel overleven.

De Diode moet flinke piekstromen kunnen verdragen.
Je kunt ook de dioden van een zware (metalen) brugcel gebruiken

Je raakt dan wel zomaar een volt kwijt van de spanning over de supercap, en dan gaat de voeding dus alsnog alle stroom leveren, waarbij de overstroom beveiliging ingrijpt. De uitgangsimpedantie van die voeding is, als het goed is, bijna 0 ohm, dus ik zie niet in hoe je een hele volt kunt pakken om zoiets te doen. Als de voeding eerst in een constant current mode gaat voordat hij echt uit gaat, zou dat natuurlijk wel werken. Het lastige is dat een supercap natuurlijk ook niets kan doen als de uitgangsimpedantie echt 0 ohm is, dus blijkbaar kan de spanning wel iets zakken onder belasting. Wellicht is dat alleen de bekabeling.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Of zou dit een oplossing zijn?
Dan is men in één keer klaar 230V AC -> 12V DC 70A 870W

https://www.circuitsonline.net/aanbod/19703/voedingen/dell-server-voed…

En dan ook de getape-te kroonsteen netter afwerken.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Dan kan die hele supercap vervallen bedoel je? Lijkt me een simpele oplossing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een zwaardere voeding is natuurlijk wel het makkelijkste.

Ik ben even aan het experimenteren geweest. Het blijkt dus dat een 5 volt zener in serie met de relaisspoel precies doet wat ik wil.
Het relais schakelt al bij 7 volt dat is wat laag. Als ik dan de 5volt zener in serie zet ligt het schakelmoment precies op 12.0 volt volgens de regelbare voeding.
Ook na diverse malen herhalen blijft de schakelspanning mooi op 12 volt.
Het enige probleem wat ik had is dat we alleen 1/2 watt zeners hadden liggen en die werden dus wat warm bij een totale stroom van 80mA bij 12 volt.
Ik denk dus dat ik met een zwaardere zenerdiode klaar ben. Het zal waarschijnlijk niet de netste oplossing zijn maar de schakeling doet wat ik graag wil en is supersimpel qua opbouw en onderdelen.

Een zwaardere voeding is natuurlijk wel het makkelijkste.

Ik ben even aan het experimenteren geweest. Het blijkt dus dat een 5 volt zener in serie met de relaisspoel precies doet wat ik wil.
Het relais schakelt al bij 7 volt dat is wat laag. Als ik dan de 5volt zener in serie zet ligt het schakelmoment precies op 12.0 volt volgens de regelbare voeding.
Ook na diverse malen herhalen blijft de schakelspanning mooi op 12 volt.
Het enige probleem wat ik had is dat we alleen 1/2 watt zeners hadden liggen en die werden dus wat warm bij een totale stroom van 80mA bij 12 volt.
Ik denk dus dat ik met een zwaardere zenerdiode klaar ben. Het zal waarschijnlijk niet de netste oplossing zijn maar de schakeling doet wat ik graag wil en is supersimpel qua opbouw en onderdelen.

Die zener mag rustig ruim meer dan handwarm worden, maar als je het niet vertrouwd kun je er ook parallel zetten.

Thevel

Golden Member

Je kunt ook dit eenvoudige schema bouwen met een NE555 (geen Cmos).

Bij 12V voeding overbrugt het relais de laadweerstand als de supercap tot 11V geladen is, bij 13,2V voeding schakelt het relais bij 12V.
Eventueel kun je met de 1k2 weerstand het schakelpunt het schakelpunt veranderen, bij een hogere waarde schakelt het relais bij een lagere spanning.

De NE555 kan max 100mA schakelen.

Thevel

Golden Member

Op 30 december 2017 13:18:48 schreef rwk:
Die zener mag rustig ruim meer dan handwarm worden, maar als je het niet vertrouwd kun je er ook parallel zetten.

Parallel gaat haast niet werken, als de zeners niet exact gelijk zijn wordt het vermogen niet goed verdeeld.
In serie zetten is beter.

Voor 5V kun je ook een stuk of 7 gewone silicium diodes in serie zetten; je kunt dan altijd eentje meer of minder gebruiken om de spanning te veranderen.

Het schema van Thevel heeft een klein zwart streepje aan de linkerkant rechterkant. Ik ben benieuwd of ik de enige ben die probeerde zijn scherm te poetsen om vervolgens tot de ontdekking te komen dat het in het plaatje zat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

aan de linkerkant.

Jouw linkerkant is bij mij rechts :). Maar ik heb nu ook een schoon scherm, maar dat streepje ging niet weg.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Ik heb ook gepoetst en nu is het weg. :)

Ik zie ook een klein zwart streepje aan de linkerkant van Thevels tekening. Er zit bij mij een cirkeltje omheen. Volgens mij bedoelt Thevel dat op dat punt de min van de voeding aangesloten dient te worden. ;-)

De voeding kan 40A leveren. Ik zou de weerstand van 2,2Ω verlagen naar 0,5Ω oid. Waarschijnlijk heb je dan niet eens een relaisschakeling nodig.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 30 december 2017 18:47:12 (28%)

Thevel

Golden Member

Ik zie ook een klein zwart streepje aan de linkerkant van Thevels tekening. Er zit bij mij een cirkeltje omheen.

Ook weer weg gepoetst.
Stelletje mieren**kers. :) :)