Ongelijke stromen driefase motor

Heb het een keer meegemaakt met "versleten" zekeringen, (oude "stoppen") de smelddraad is dan dunner geworden en heeft meer weerstand dan van de andere, drie nieuwe erin en het was weer klaar.
Het probleem was dat de thermische beveiliging eruit ging terwijl de stromen niet te hoog waren, maar omdat ze verschillend waren spreekt een thermische beveiliging eerder aan.

sluit de ampéretang wel goed, de motorstromen zijn veel te laag.
Deze zouden bij een 7,5 Kw +/- 15 amp moeten zijn
Post eens alle motor gegevens die op het motor plaatje staan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

dat is als die motor wel in vollast wordt gebruikt. en een motor van 50 jaar oud lijkt mij niet heel veel op zijn tenen te hebben gedraaid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

De uitlopers van 1 wikkeling misschien net andersom aangesloten?
Omdat je het aansluitblokje vervangen hebt?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Ik vind het ook een vreemd verhaal, maar als ik kijk naar de schakelkast rechts dan kun je van allesverwachten.
Let ook eens goed op het geluid dat de motor geeft.
Een motor waarvan 1 wikkeling “verkeerd om” ligt U1 en U2 verwisseld, maakt een vreemd brommend geluid.
Ook de motorstromen kloppen nket meer, en de motor wordt veel sneller warmer.
Vooralsnog denk kk niet aan een fout in de motor, maar eerder aansluitingen en voeding..
Ook deze motor kun en mag je gewoon meggeren met 500 Volt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

je krijgt dergelijke verschillen in fasestromen ook als je bijv een fluke t5 gebruikt en te veel op de punt van de stroomtang meet, dan kloppen waarden niet.

wat zijn de gemeten fasespanningen als de motor draait?

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 31 december 2017 09:54:02 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 30 december 2017 22:47:49 schreef Hunebedbouwer:
sluit de ampéretang wel goed, de motorstromen zijn veel te laag.

Waarom? De motor word kennelijk niet vol belast.

Heb je niet bijvoorbeeld U1 en U2 gewisselt? Dus een wikkeling die "achterstevoren" zit?

edit:
ow, dat was een originele tip :-)

Simpele test, laat motor in ster lopen en meet het sterpunt tegen aarde. Zit alles goed, zal de spanning praktisch 0 volt zijn, zit er een wikkeling verkeerd, is die spanning behoorlijk hoger. Let wel, dit is alleen in ster te meten.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

gaat niet helemaal op met een bedrijfs aansluiting wat vaak een TT stelsel is, dan zit de aarde niet hard aan nul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Die paar volt tussen nul en aarde gaan het verschil niet maken, een wikkeling verkeerd geeft een duidelijke sterpunt verschuiving, iets meer dan een paar volt.

Als de draden naar het blokje echt los geweest zijn is het niet ondenkbaar dat ergens een wikkeling verkeerd om terug geland is.

meen dat in een dergelijk geval de stroom dermate hoog wordt dat de zekering eruit klapt?

heb dat eens met een compressor gehad, in ster opstarten ging goed, maar met naar driehoek schakelen butste er 2 fasen uit..

nu zou het me niet verbazen dat de rotte aansluitingen in die kast en wat al niet ertussen nog de spanning dermate onderuit laten gaan dat je ook een verschil in stroom van de wikkelingen krijgt.

ik heb al vaker spannings verschillen van 20V tussen fasen gemeten, puur omdat men 120meter 5x2,5mm2 had liggen met 6 lassen en te veel belasting aan het einde..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 31 december 2017 15:01:38 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry het verhaal over draairichting mogen jullie overboord gooien.

Verhaal met ongelijke stromen niet.

Manier van meten twijfel ik niet aan. Als je elke fase op dezelfde manier meet (fluke 376), lijkt me het totaal geen probleem. Hooguit dat de waarde niet klopt, maar tov elkaar blijft relatief.

Motor gemeggerd op 500 volt (wikkelingen - aarde en wikkelingen - wikkelingen) alles boven de 180 megaohm.

Sterdriehoekschakelaar zit er nu niet tussen, nu gewoon een losse kabel met stekker.
Verdeelkast op de foto is gelukkig niet bij ons. Het is even ter voorbeeld.

Motortypeplaat:
https://www.dropbox.com/s/cfc6du0u2nhsuji/motortypeplaat.jpg?dl=0

Als ik het uitreken met 1000W elektrisch verlies en magnetiseringsstroom, kom ik bij 380 volt op 7,2 A. Dus die waarde is zo gek nog niet.

In driehoek kun je meerdere configuraties maken. Dit is ook te vinden in het moeller schakelschemaboekje. Dit zorgt ervoor dat tijdens overschakelen van ster naar driehoek de stroompiek minder groot is.
Ik heb ook 2 configuraties geprobeerd.

Configuratie 1:
https://www.dropbox.com/s/q93v0ugytrmnxnd/configuratie1.jpg?dl=0
Configuratie 2:
https://www.dropbox.com/s/h50e27azk1hqeao/configuratie2.jpg?dl=0

Bij configuratie 1 meette ik:
U: 6 A
V: 7 A
W: 8 A

Bij configuratie 2 meette ik:
U: 10 A
V: 0 A
W: 10 A

U1 en U2 wisselen zou kunnen, maar aan gezien ik 6 draden heb met 2 verschillende kleuren en elk 3 zou ik dit raar vinden.
Hooguit dat ik 1 en 2 allemaal heb gewisseld en dat ik u als v bestempeld heb.

Gemeten spanningen tov aarde zitten max 5 V uit elkaar. Behalve bij configuratie 2, toen was het 15 volt. Fasespanning is rond de 230 volt.

Op 31 december 2017 14:43:53 schreef Zoef de Haas.:
Simpele test, laat motor in ster lopen en meet het sterpunt tegen aarde. Zit alles goed, zal de spanning praktisch 0 volt zijn, zit er een wikkeling verkeerd, is die spanning behoorlijk hoger. Let wel, dit is alleen in ster te meten.

Groetjes Hans.

Heb ik ook gedaan. Sterpunt was 5 volt tov aarde.

Aarde losgehaald en spanning tussen behuizing en motor gemeten. Was iets van 2 volt.

en de spanning tussen 2 fasen van elke wikkeling op de motor als deze draait?

hoe kan het dat configuratie 2 0A trekt op V? dat kan niet anders als dat er een bedradingsfout inzit, 1 wikkeling doet niet mee. merk je onbelast niets van, maar wel onder last..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 31 december 2017 15:25:32 (64%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tussen W2 en v1 liep anders wel ongeveer 4a stroom.

Andere vraag, kan configuratie 2 überhaupt wel?

Lijkt me niet? Normaal liggen er plaatjes in en nu jumper je de boel met draden wat niet met brug-plaatjes te maken is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 31 december 2017 15:33:15 schreef Corné 12:
Tussen W2 en v1 liep anders wel ongeveer 4a stroom.

Andere vraag, kan configuratie 2 überhaupt wel?

Het blijft latig te zien. Het is ook een beetje een rommeltje, maar zover ik het beoordelen kan klopt daar geen moer van.
Ik zie doorverbindingen die schuin lopen, dat kan nooit.
Je hebt in de sterstand 2 Horizontale verbindingsstripjes die de bovenste 3 klemmen met elkaar verbinden, en in de driehoekstand 3 vertikale stripjes ( of doorverbindingen) die verbinden telkens de 2 boven elkaar liggende klemmen.
De 3 fasen komen op de onderste 3 klemmen.
Vooralsnog denk ik dat je de kabels verkeerd aangesloten hebt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 31 december 2017 15:48:13 schreef henri62:
Lijkt me niet? Normaal liggen er plaatjes in en nu jumper je de boel met draden wat niet met brug-plaatjes te maken is.

Dat is niet juist.

Als "leek" zou je verwachten dat de zes aansluitklemmen:

code:


 U1  V1  W1  
 U2  V2  W2

maar rechtdoor doorverbinden dan sluit je alleen de drie spoelen kort en werkt er niets.

De truuk is dus om:

code:


 U1  V1  W1  
 V2  W2  U2

op het aansluit blok te maken. Maar ik heb nu de onderste regel 1 naar links opgeschoven, maar de configuratie:

code:


 U1  V1  W1  
 W2  U2  V2

werkt natuurlijk ook. Corne heeft echter deze configuratie gemaakt door jumpers anders te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 december 2017 17:23:18 schreef rew:

Dat leek mij ook. Als je kijkt in het schakelschemaboekje (zie link), zit het ook niet recht tegenover elkaar. Dan zit het ook zoals configuratie 2.

https://www.dropbox.com/s/9ncwjabaabsqych/sterdriehoek.jpg?dl=0

Je schrijft in het begin ergens dat je de weerstand gemeten hebt, de vraag is hoe nauwkeurig is dat gebeurt.
Bij dit soort lage weerstanden zit je zo een paar tienden ernaast en dat kan nogal wat uitmaken.
Wel eens motoren gehad die een deelsluiting hadden (een aantal windingen maakte sluiting met zichzelf) maar motor werd niet nominaal belast en het thermisch relais greep niet in maar de motor werd op een bepaalde plaats wel erg warm.

Gr.F_S

Dat is juist, het zelfde heb ik ook eerder gezien.
Bij een onbelaste motor kun je er eigenlijk ook niet zoveel van zeggen, cosphi is slecht, voornamelijk inductief, bij een belaste motor zouden de stromen eigenlijk gemeten moeten worden.

Strikt genomen zou je de inducties van de spoelen moeten meten.
Beschik je over die mogelijkheid ?

Moet je wel hele goede apparatuur voor hebben.
Ik ga niet zeggen dat het niet kan maar bij meting met een gewoon LCR metertje lukt het niet of nauwelijks omdat de stilstaande rotor gezien moet worden als een kortgesloten wikkeling.
Je meet dus feitelijk op een trafo met als primaire een motorwikkeling en als secundaire de rotor als kortgesloten wikkeling.

Rew geeft het goed weer denk ik.
Het lijkt me dat de groene draden het begin zijn van elke wikkeling en de gele het uiteinde.

Gewoon even uitmeten en volgens een normaal motor aansluitpatroon monteren.

(Het maakt natuurlijk niet uit of je dat extern wisseld, dat is ieders keuze.)
Dan is het volgens de schakeling zo aansluiten en zou het voor eeuwig en drie dagen goed moeten zijn.

Volgens mij bij dit type motor mogen er slechts telkens maar 3 spoelen gemeten worden en er geen verbinding zitten tussen de andere draden, daar er volgens het schema een extern sterpunt gemaakt word.
Er kan intern wel wat gebakken zitten wat ea zou kunnen verklaren.(ongedierte vuil)
Meggeren zoals gedaan sluit niet alles uit.