Heftrucklader

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zekering 50ma is defect.
Is het voldoende om deze te vervangen?
Het zal toch wel een reden hebben, dat deze doorbrand.

ding heeft jaren stilgestaan, kan dat de relaiscontacten hebben gevonkt door oxidatie. ook kan de hulpvoeding stuk zijn gegaan, vandaar de uitval van het display.. heb een dergelijke print eens hersteld omdat de relais ingebrand waren, vanwege een kapotte R/C over de contacten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan jij deze printplaat herstellen?

Ik heb een aanbod gekregen om de print te herstellen.
Kostprijs €75, maar dan moet wel de processor niet defect zijn.
Is dit nog een redelijke prijs?

Hij stelde ook voor om eerst een de trafo's te testen.
Dit door gewoon met een schroevendraaier de contactor in te drukken.
Is dit wel verstandig om het zo te doen, of kan ik de printplaat hier mee nog meer beschadigen?

Ik heb eens tussen de fasen van trafo gemeten met de multimeter.
De weerstand was +/- 1 Ohm. is dit niet te weinig?

Vandaag een trafo test gedaan.
De 8 draden van de printplaat, heb ik voor de veiligheid maar los gemaakt.
Tussen de 3 fasen voeding, heb ik een 2 fasen 6 Amp zekering gezet plus schakelaar (dus 1 fase rechtstreeks aangesloten).

De bedoeling is: De accu aansluiten, schakelaar opzetten en met een stok de contactor in drukken.

Toen ik de schakelaar op zette, hoorde ik een slag en de 6 Amp plus hoofd zekering 25Amp ging er uit.
Dit zonder op de contactor te duwen.

Hoe kan dat, volgens mij worden de contaktors toch bediend door de printplaat, en deze was volledig afgekoppeld.

tenzij de contactor is vastgebakken, hij moet indrukbaar zijn, en de contacten mogen van boven naar onder niet doormeten..

er kan ook sluiting in de trafo zitten, meet eens op de stekker of je daar lage weerstand meet naar de fasen onderling en de fasen naar de aarde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De contactors zijn allebei gangbaar.
Als ik aan de stekker meet, zie ik nergens een kortsluiting.
Bij het indrukken van 1 contactor, meet ik dan 2 Ohm tussen de fasen.

Ik heb een vermoeden, dat zodra ik de schakelaar op zet, de 2 contactors
tegelijk aan trekken. (dus krijg ik een kortsluiting)
Hoe dit kan weet ik niet.
Dit verklaard ook de krachtige knal, bij het inschakelen volgens mij.

Waar zitten bij deze contactors de spoeldraden?

Theo, heb je de boel correct aangesloten? Ik zie daar een N en L1 staan, hiermee worden de contactoren geschakeld, de lader zou dus ook een N aansluiting nodig hebben volgens het schema.
Een contactor kan inschakelen indien de N ontbreekt, het is immers een 3F toestel. En een contactor kan ook gangbaar zijn en toch vastgebakken (inwendig).

Eigenlijk moet je zoiets stap voor stap uitzoeken. Elke draad die je losmaakt ook aftapen!

Vaak zit er ergens een kleine hulptrafo in om de sturing van stroom te voorzien. Soms wordt deze uit de accu gehaald, meestal echter via een aparte trafo. Het is mogelijk dat deze is doorgeslagen door het ontbreken van een Nul of gewoon door vocht of dergelijke.

Ook de aansluitklemmen van de trafo zelf zien er niet zo net uit, ik heb hier al een kortsluiting weten ontstaan door een vochtig spinnenweb. Op een kabel waar 450A door ging, de klemmen lag los in de loods, uit de kast geknald.

Persoonlijk verdenk ik de hulptrafo al kan ik die niet zo direct localiseren.

De kabel heeft maar drie fasen en aarding.
Ook zijn er maar drie aansluitklemmen voorzien in de lader.
Met deze aansluiting, heeft hij ook 15 Minuten gewerkt.

Maar dit is toch zeer goede informatie.
Ik wil morgen met deze info eens alles na meten.

Vraagje: waar kan ik die "N en L1" ergens vinden?
Dan kan ik van daar eventueel verder zoeken.

in het schema zie ik de N aansluiting ook niet, zou alleen nodig zijn voor de elektronica dan, een 3 fasen trafo gebruikt geen nul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

testman, zie de foto van de achterzijde van de sturing, aansluitklem nr2. Daar staat bij 2 en 3 toch N en L1? Vanwaar komt de N denk ik dan?

Nu moet ik wel toegeven dat ik hier in de laders ook meestal geen N aansluiting heb maar wel een kleine trafo om de sturing van spanning te voorzien. Dit is dan een 400/24V uitvoering.

Als deze in sluiting staat is het meteen een klap.

Andere mogelijkheid is dat er een contact was tussen kabeltjes nr... die voor de contactoren zorgen en de L1, mochten deze niet geïsoleerd zijn geweest en ergens contact hebben gemaakt.
Het afschakelen van de 25A duidt op een volle sluiting, mijn inziens...

[Bericht gewijzigd door Appel op donderdag 11 januari 2018 07:01:53 (64%)

Nog enkele metingen en controles gedaan:

1. Veel kabels die met een kabelbundelbandje bij elkaar zijn getrokken,
lijken precies aan elkaar geplakt te zijn.
Of dit gelijmd is, in elkaar gesmolten of door zuren komt weet ik niet.

2. De contactoren plakken niet, en schakelen door.

3. 1 kabel van de aansluitrei naar de contaktor is ergens onderbroken.

4. De rechter keuze stekker op de trafo met 3 draden, (+10% tot -5%) zijn met elkaar verbonden met aansluitrei.

Als ik nu alles bekijk, heb ik een vermoeden, dat er door de slechte bedrading ergens een kortsluiting is.
Deze kortsluiting heeft ook de printplaat geraakt.

Wat ik nu nog wil weten is of de trafo zelf nog goed is:

-A De rechter contactor geeft stroom, naar de linker wissel stekker (zie foto)
-B De 2de wissel stekker op de trafo zijn de doorverbindingen.
-C De lusterklem er naast krijgt stroom van de linker contactor.

Ik wil stroom zetten op A maar zonder contactor.
Als dit werkt, wil ik stroom zetten op de lusterklem, zonder contactor.

Met metingen tussen de wikkelingen, is de weerstand zo goed als 0 Ohm.

En nu, gokken of alles bij het oud ijzer zetten?

als die kleverige bruine draden aan elkaar plakken is dat normaal, dat is isolatiekous voor de wikkel koperdraden van de trafo, die plakken standaard..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De trafo werkt, in lage en hoge stand.
Wat is de gemiddelde en maximum laadspanning eigenlijk.
Ik heb op accu met 5 minuten laden, boven de 28 volt gemeten.
Er zit wel 4 meter laadkabel aan.

Is het mogelijk met Amp. tang de laadstroom te meten?
Ik heb dat gedaan, maar kloppen die waardes nog wel!
+/- 1,5 Amp. primaire, en +/- 30 Amp. secundaire stroom.

Die krimpkousen of wat het ook is, de bedrading moet overal van elkaar.
Op de trafo had ik eerst 0 Ohm, na het scheiden van de bedrading 1,5 Ohm.

Vandaag ga ik de rest van de bedrading ook scheiden, en achter die kortsluiting aan.

Op 11 januari 2018 12:24:24 schreef Theo2:

4. De rechter keuze stekker op de trafo met 3 draden, (+10% tot -5%) zijn met elkaar verbonden met aansluitrei.

Als ik nu alles bekijk, heb ik een vermoeden, dat er door de slechte bedrading ergens een kortsluiting is.

Ja, als je de +10% met de -5% doorverbind heb je kortsluiting. (En mogelijk een vervelende: Mogelijk gaat de stop er niet direct uit maar gaat er eea rustig staan roken alvorens kapot te gaan....)

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 12 januari 2018 10:02:13 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew Ja dat is allemaal mogelijk.

Ik ben vandaag verder gaan zoeken naar die onderbroken fase.
Ook foto van aan elkaar geplakte kabels.
Toen ik deze kabels van elkaar trok, kwam ik bij een doorgebrande kabel uit.
(zie wazige foto, morgen komt nieuwe)
Kan zo een kortsluiting een knal geven?
Of zou die kortsluiting de contactoren bediend hebben?

De contactoren zijn aan een kant, op een 400 volt fase aangesloten.
De andere kabel gaat naar de print.
24 volt zijn de contactor spoelen niet, heb dit getest met labo voeding.
Bij 50 volt gelijkstroom, trekt hij de contactor niet aan.
Maar als je hem met de hand helpt, houd hij wel vast.
Dus heeft hogere spanning nodig.
Normaal kan men ook geen 2 contactoren tegelijk bedienen.
Dit omdat de contactor een 4de gesloten contact heeft, als hij bediend word, gaat dit open en kan de 2de contactor niet inschakelen.
Dit alles werkt.

als de bedrading aanelkaar gesmolten zit, dat deel vervangen. kun je anders later sluiting en meer ermee krijgen.

zo te zien 2 fasen aanelkaar gebakken geweest, vervangen die hap..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag alle slechte kabels vervangen.
De print is een ander verhaal.
Ik had de print opgestuurd naar Breedveld (Is de firma die hem verkocht heeft)
De zekering en nog enkele andere componenten werden vervangen.
Toch de print kwam niet door de test, dit wijst er op dat de IC ook het begeven heeft.
Er bleef maar 1 optie over, en dat is een ruil print kopen.
Deze is wel iets moderner.

Het drukknopje heeft hij ook herstel.
De hele installatie is nog eens na gemeten, en de print is geplaatst.

Momenteel is hij al 4 uur aan het laden, op Simbool L (is beginlaadstroom)
Hij is wel geschakeld op +10% voor de spanning, en voor accu's tot 640Amph.
(dit is de laagste laadstand)

Wat denken jullie, is deze stand goed? (hij laad met 12Amp en 28 volt).

Foto bijlage is symbolen en werking Autronic processor.