Accu's voor elektrische motorfiets

Evarist

Golden Member

Mijn accu's zijn weeral kapot.
Door de fabrikant zijn de accu's meermaals vervangen onder waarborg. Die is nu voorbij.
Merk en type zijn Yuasa REC22-12. Deze voldoen niet voor elektrische tractie.
Welk merk en type is geschikt?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Garantie op de accu's zelf?

Het is niet zo dat je na x jaar garantie nergens meer recht op hebt. Blijkbaar was er vanaf het ontwerp iets mis met die controller of accu's.

Google even "conformiteitsbeginsel"

Evarist

Golden Member

Ik heb geen zin om te procederen voor een paar accu's. Blijft de vraag: Welk merk en type is geschikt?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Context? De accu lijkt aanbevolen te worden als cyclische batterij voor scootmobielen en golfkarretjes, dus het lijkt me op zijn minst belangrijk te weten wat voor motorfiets hem om zeep helpt zodat er mogelijk een beter passend type gezocht kan worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 31 december 2017 21:37:34 (94%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

tractieaccu's in hetzelfde formaat is de vraag, ze worden doorgaans te vol geladen of te ver leeggetrokken. en te vol laden bij 1 graad omgeving temperatuur is ook nog een ding, er hoort temperatuur compensatie op de lader te zitten. dus niet opladen met 14,6V per accu als t bijna vriest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Maartenbakker. Ik denk dat de stroom groter is dan in een golfkarretje. Reken maar 25A.
Wat opvalt, zelfs bij nieuwe accu's is dat de spanning erg inzakt bij belasting. De pijl staat in het rood bij het optrekken. De originele Chinese accu's hadden dat niet.
Ook de peukertfactor is slecht. Nieuwe accu's zijn leeg na 22km. De oude (van iets kleinere capaciteit)haalden 35km.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

yuasa is ook niet het beste merk, je hebt ook accu's die beter tegen hoge stromen kunnen. bijv de panasonic loodgel reeks voor in upsjes..

als je met optrekken al in t rood gaat is de interne weerstand van de huidige accu's al hoger geweest als bij de oude accu's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Testman. Dankjewel. Is een accu voor UPS geen standby accu? Is die geschikt voor grote stromen en cyclisch gebruik?
Ik hoorde dat Sonnenschein ook een goed merk is?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

sonnenschein ( exide group )is ook een der betere merken idd, ben er tegengekomen van 25 jaar oud die nog steeds hun capaciteit haalden, dingen stonden een partij bol, maar toch. de reden van die hoge leeftijd was een koude omgeving en lage laadspanning. te ver leegtrekken is ook een reden om voortijdig af te haken, op welke spanning houd ie in? of moet je dat zelf doen..

zou je niet beter af zijn met lithium accu's? daar kun je er meer van kwijt in dezelfde ruimte, en met 8 cellen in serie zit je al aan 28,8V.

die yuasa die je nu hebt zijn 22Ah, maar de capaciteit van dat formaat was voorheen 15Ah, men geeft vaker de capaciteit in 20h ontlading op tegenwoordig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Ik heb ook al gedacht aan Li-Ion. Ik vind geschikte accu's op ebay voor een matige prijs, maar ik durf deze niet kopen wegens CN product.
Ik zoek ondertussen deze accu's in BE/NL. Of weet jij een goede leverancier?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

NKON is een betrouwbare leverancier die achter z'n producten staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ik wet niet hoeveel accu's er in die bike gaan. Ben je niet bang dat met de veel lichtere LiIon accu's je wegligging en zwaartepunt nadelig beïnvloeden?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat lossen een paar straatkeien wel op..

denk dat het een brommert is, en geen motor. 25km actiradius is niet bijster veel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Vandaar mijn vraag naar context (zoals merk en type of harde cijfers, geen schatting dat hij meer stroom trekt dan een golfkarretje). Een ervaren hersteller als Evarist zou dat toch moeten weten ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 1 januari 2018 01:29:53 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

Tidak, ik heb in een vorige bromfiets (geen motor dus) nog met Li-ion gereden en het lichtere gewicht had niet veel invloed. Nooit gevallen.

De bromfiets trekt 25A bij topsnelheid en 30A bij optrekken.
Het merk is Eride, een B-merk van de supermarkt.

Nkon verkoopt geen grote packs.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Hobbyking Lipo's, doen makkelijk 100A. Hoeveel volt heb je nodig ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik weet niet wat voor bedragen je neer moet tellen voor "originele" loodaccu's. Maar je zou eens kunnen kijken naar LiFePO4.

Dit soort spul: https://www.ev-power.eu/WINA-30Ah-100Ah/LiFePO4-Battery-12V-22Ah-with-…
is in principe 1 op 1 plaatsbaar in plaat van de loodaccu's. Maar dan met de voordelen van lithium.

ps: ik heb nu niet perse een passende accu of een goedkope shop gezocht. Dit is puur een voorbeeld.

Heb je je lader al eens onder de loep genomen?
Ik heb hier ook zo'n supermarkt-ding staan, de laadelektronica gaat veel te ver door met laden waardoor de accu's na verloop van tijd stukgeladen worden.

Ik heb een accu boor van Ferm met Nicads zat ook een lader zonder enige vorm van overlaad beveiliging bij. Vanaf het begin opgeladen met een Imax B6 lader, accu's zijn ruim 5 jaar meegegaan. Brakke laders bij elektrische apparatuur is mi ook een vorm van planned obsolescence.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Evarist

Golden Member

Iedereen bedankt voor de info en een gelukkig elektronicajaar.

@Timberleek. Loodaccu's (5 stuks) gaan rond de 400€ kosten. Voor Lipos wil het dubbele geven. 800€ dus. Dat is meer dan de kostprijs van de bromfiets, maar als ik er jaren goed mee ben is het mij dat waard.
12V lipos geven een lagere spanning dan 12V loodaccu. Dat kan problemen geven. De snelheidsregeling in de bromfiets stopt bij 55V, dus 11V per accu, en dan zijn de Lipos nog niet leeg.

@ZP. Ik ga de lading van de bromfiets eens volgen met mijn Vellemanlogger.

@Roland. Ik heb ook een universele zelfbouw Nicad lader die ik gebruik voor mijn boormachine. Het originele spul blijft laden.

Er mag tot 70V op de bromfiets staan, bij 55V stopt de snelheidsregeling. Volgens mij heb ik dus 18 cellen nodig.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Halve lood of lithium zou je ook nog NiMH kunnen overwegen; wellicht kun je cellen vinden uit Sparta ION accupakketten waarvan de elektronica stuk is gegaan (of één cel, terwijl de rest nog goed is). Je zou dan 48 cellen in serie moeten zetten om net onder die 70V te blijven (met 1.45V per cel), maar die 55V is wel een beetje aan de hoge kant, met 1.15V zijn de nog niet echt leeg. Weet je zeker dat je niet over de 70V mag?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 1 januari 2018 11:44:26 schreef Roland van Leusden:
Ik heb een accu boor van Ferm met Nicads zat ook een lader zonder enige vorm van overlaad beveiliging bij. Vanaf het begin opgeladen met een Imax B6 lader, accu's zijn ruim 5 jaar meegegaan. Brakke laders bij elektrische apparatuur is mi ook een vorm van planned obsolescence.

voorheen zaten er van die 3 uurs laders bij nicd low budget machines. met een trafo adapter, die dingen kon je echt geen 24 uur aan de lader laten hangen, accu's waren nogal heet als ze uit de lader kwamen. de goedkope snelladers waren beter, die kappen tenminste af als ze vol zijn. echter waren bij de budget machines de cellen vaak te slecht van kwaliteit.

heb hier zo'n b&d kruimeldief, 8 jaar geleden van nieuwe cellen voorzien. nicd was al niet goed bekombaar meer, dus nimh erin. racingpack van huismerk grote C. originele nicd lader was rommel, trafoadapter met alleen een diode erin, in de stofzuiger ook een diode, dat is alles. heb daar toen een lm317 spanningsbron ingebouwd en de laadstroom met een weerstand begrensd. ding werkt nog steeds vrijwel dagelijks op die nimh cellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Kijk ook eens naar dit soort cellen, je hebt er we een BMS bij nodig maar ze zijn perfect voor tractie toepassingen:

https://www.ev-power.eu/LiFePO4-special-cells/LiFePO4-High-Power-Cell-3-2V-20Ah-Alu-case-CE.html

Evarist

Golden Member

@Sparky. 70V is de hoogste spanning die er op komt bij het laden, ik weet niet of er niet meer op mag.

@KGE. Ik had deze cellen al gevonden, maar waar koop ik een BMS voor 18 cellen?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.