12 volt mediaplayer op accu

Hallo,

Voor een project wil ik een speakertje met mediaplayer plaatsen in een bushokje.

Nu komt de uitdaging. Het bushokje heeft alleen nachtstroom (230v) en voor de mediaplayer is continue werking nodig.

Nu kan ik hem op een 12 volt accu zetten welke in de nacht op kan laden.

De gegevens van de player:
Power supply:
- Nominal voltage: 12V DV
- Power supply range: 10V to 15V DC

Consumption (12V supplied):
- Playing (amplified output used): up to 2A

Oplaadtijd is +/- 10 uur, afspeeltijd 24 uur, maar zeg even dat hij slecht 5 uur per dag aan het afspelen is.

Wat heb ik nodig om dit te kunnen realiseren?

Thanks!!

Groet,
Peter

En wat is het nut van die mediaspeler?

Dat ding zal toch iets van een scherm of geluid moeten weergeven. Dat verbruik komt er dan nog bij.

Wat moet ie afspelen? is een 'complete' mediaspeler noodzakelijk? Er zit nogal een stroomverschil in het afspelen van een MP3tje vanaf een harddisk in een mediaspeler, via een losse versterker, of hetzelfde MP3tje afspelen via een speakertje met usb of microSD.

edit: 5 uur afspelen red je nog met een beetje bluetoothspeaker (waar vaak ook gewoon usb of microSD in kan) bij wijze van.

Maar een 4K film afspelen en 200W audio nodig hebben is een ander verhaal :)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 2 januari 2018 11:54:19 (21%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De hamvraag luidt: hoeveel stroom neemt de speler gemiddeld op en dat is niet zo simpel in te schatten. Ik gok maar even 0,5 Amp, dat moet aan de ruime kant zijn denk ik.

Dan krijg je
* afname = 24h x 0,5A = 12 Ah
* te laden = 12 Ah x 1.4 ~ 17 Ah
* laadtijd = 10 uur, dus laadstroom = 1,7 ampere

Aan de laadzijde heb je nodig
* zekering op de inkomende netspanning
* transformator, secondair 12 à 15 volt, 25-30 VA
* bruggelijkrichter minstens 25 volt minstens 3 ampere (ruim marge nemen hier)
* elco 25 volt of meer, 3300 uF of meer
* laadschakeling - dat wordt wat moeilijker, ik laat het eventjes open
Aan de ontlaadzijde heb je nodig
* zekering naar de afname toe
* optioneel een onderspanningsbeveiliging die maakt dat je de batterij niet al te leeg kunt trekken, dat is er nl. erg ongezond voor
En tussen die twee een of andere batterij. Ik zou gaan voor een kleine loodaccu, bv. 12V 25 Ah; best een semi-tractietype, geen startbatterij.

Ideetje: voeg een zonnepaneeltje toe van bv. 30 watt, dan moet er heel wat minder bijgeladen worden zodat het allemaal heel wat simpeler kan. Het laadcircuit kan dan bv. bestaan uit één IC, een PB137.

@DJSmiley hierboven: vermits er sprake is van een opgenomen stroom tot max 2 amp lijkt het me dat er enige vorm van audioversterker in de speler in zit en er dus geen extra versterker nodig is. Maar heel duidelijk is dat inderdaad niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Sorry, mijn post was niet helemaal volledig.

Het is een mediaplayertje (printplaatje) dat audio afspeelt vanaf een SD kaartje. De mediaplayer ondersteunt 10 watt op 8 ohm en er wordt 1 speakertje op aangesloten.

Een 10 watt luidspreker installatie in een bushokje is nog al wat en zal gauw leiden tot overlast. Meestal is 1 watt al meer dan ruim voldoende. In een huiskamer is 50mWatt al een heel bruikbaar niveau.
Het opgenomen vermogen is heel sterk afhankelijk van het omgevingsrumoer wat overstemd moet worden. Verder speelt de efficiëntie van de gebruikte luidspreker ook een rol. Een gevoelige luidspreker produceert gemakkelijk een geluidsdruk van 96dB op een meter afstand bij een input van 1 Watt.
Er zijn evenwel luidsprekers die niet verder komen dan 80 à 90 dB. Daarvoor heb je in het beste geval een versterker nodig die viermaal zoveel vermogen levert en dus veel meer energie opneemt.
Als het alleen voor spraak is, kun je het verbruik nog fiks reduceren door het frequentiebereik beneden 300Hz sterk af te kappen. Voor een stem heb je de lage tonen niet nodig, maar ze kosten wel veel energie.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat zijn allemaal erg terechte opmerkingen, @buzzy. Misschien uitbreidend: ALS er slechts een klein luidsprekertje in de speler zit - zoals ik meen aan te voelen - DAN zal daar niet veel bas uitkomen dus ook dan kan er flink wat laag worden weggefilterd, het wordt toch niet hoorbaar.

Ook deze T/S blinkt helaas niet uit in het verstrekken van concrete info...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Peter, Op basis van je gegevens in je openingspost is prima uit te rekenen wat je voor accu nodig hebt: 2A * 24 uur = 50Ah. Dat is een forse auto-accu.

Het enige is, dat is een veilige bovengrens op basis van het maximum van 2A wat je opgegeven hebt.

Maar wat werkelijk van belang is, dat is het gemiddelde gebruik. Iedereen hier gaat gokken naar wat dat gemiddelde wel eens kan zijn. Tja. Wilde waardes.

Mijn voorstel: Neem de speler, zet het volume zodat je het prima kan horen, en meet dan in de voedingsleiding met een multimeter wat ie gebruikt.

Mijn glazen bol zegt me dat je ook nog een PIR sensor aan sluit om de boel aan en uit te zetten als er wel of niet mensen zijn. Dan is ook nog van belang wat het gebruik is als er GEEN mensen zijn en de speler dus uit staat (19 uur per dag).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Moet dat ding de vertrektijden om gaan roepen of zo? Vertel eens wat je bedoeling is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het apparaat wordt gebruikt voor een reclamecampagne.

Er komt een aanraakgevoelige sensor achter het glas (en poster) in een bushokje. Het bushokje heeft uitsluitend nachtstroom (230v) gevoed vanuit de straatverlichting. Er is dus geen constante spanning beschikbaar.

De player zal niet op vol vermogen draaien maar ik wil graag een accu oplossing zodat hij in de avond en nacht kan spelen en opladen en overdag kan afspelen vanaf de accu. Zonnepaneel is helaas niet mogelijk ivm de bekabeling. Er is gekozen voor een oplossing waarbij alles achter glas is. De testopstelling was goed, echter werkte dat gewoon op 230v. De vraag is dus nu hoe we het zelfde effect kunnen creëren op batterij/accu.

Player:
http://www.id-al.com/home2/en/products/audio-players/nano-player-box

Sensor:
http://www.id-al.com/home2/en/products/miscellaneous/senso-pad

Speaker:
https://www.conrad.nl/nl/monacor-ar-30-exciter-lautsprecher-1331337.ht…

Een beetje leuke acculader en een redelijke accu, eerder genoemd een 20ah of iets in die richting, maar.... je zit waarschijnlijk met maximale afmetingen?

Een aanraakgevoelige sensor, dus de speler speelt pas als iemand eraan zit. Dus niet continu. Scheelt een boel in energie.

Willie W

Golden Member

Je moet er ook rekening mee houden dat er in de zomer maar beperkt geladen wordt.
Dan gaat de straatverlichting pas rond 22:30 aan en om 5:30 uit.

Is die 230 wel echt weg? Die verlichting reageert toch op een puls op de permanente netaansluiting?

Niet over het topic, maar ehm... een email adres als gebruikersnaam? Lijk mij persoonlijk niet handig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Houd er rekening mee dat een 'normale' loodaccu er niet blij mee is als hij tot verder dan 50% wordt ontladen, de capaciteit gaat anders snel naar beneden. Als je eenmaal de benodigde capaciteit hebt uitgerekend (verbruik * tijd) dien je deze dus te vermenigvuldigen met 2 om aan de benodigde accucapaciteit te komen.
Stel, het verbruik is 1A, gedurende 12 uur, dit is 12Ah. Dan dien je een accu te gebruiken van 24Ah om er voor te zorgen dat deze ook een beetje levensduur heeft.

je kunt er ook een pir tussenzetten, de tijd dat er geen volk in het hokje staat is er geen geluid, wat de accuduur ten goede komt. en tja, er zijn heel wat uren op een dag dat zo'n hokje niet echt vol volk staat natuurlijk..

straatverlichting heeft idd wel een permanente voeding, maar de lampen hebben niet elk een eigen TF ontvanger, dat is te duur. er zitten in een grote schakelkast langs de weg, of in een trafohokje een zut magneetrelais doorgaans die de lichtmasten weer schakelen.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 2 januari 2018 16:18:54 (37%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 januari 2018 16:03:30 schreef flipflop:
een email adres als gebruikersnaam? Lijk mij persoonlijk niet handig.

Veel sites gebruiken je email adres als usernaam. Dan zorgen de gebruikers zelf er voor dat dit uniek is. Hoef je niet zo veel: "die gebruikersnaam is al bezet, kies een andere" te roepen.

Ik had het ge-interpreteerd als reclame voor z'n domein/bedrijfje.

Peter, Als je een proefopstelling hebt, dan kan je eenvoudig meten hoeveel stroom er gebruikt wordt bij normaal afspelen. DOE DAT DAN!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Meten is weten, inderdaad. Maar het gaat erom de gemiddelde stroom te weten te komen en dat is niet zo eenvoudig. Men zou al bijna moeten beginnen met een volgeladen batterij, dan een bepaalde tijd laten spelen in de vooropgestelde bedrijfsmodus, en dan meten hoe leeg de batterij is. En laat dat nu ook weer geen eenvoudige meting zijn...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Kom op: Gewoon een multimeter er tussen zetten en kijken en op de gok een beetje middelen (zo nodig) is VEEL beter dan op basis van "er wordt een 2A adapter meegeleverd" uit te gaan van een "2A" gemiddelde.

Als er duidelijk twee verschillende modi zijn, dan is het verstandig om die alletwee even te meten. En de schatting die WIJ niet kunnen maken, maar de TS al gedaan heeft is het percentage van de tijd dat ie "actief" is.

Een kennis van me zit in de accus en BMSen. Hij meet dan een BMS die dan zo'n tien seconde 0.1mA trekt, en dan ineens gedurende 1 meetperiode van de multimeter staat er 10 of 20 mA in beeld. Hoeveel dat gemiddeld wordt is lastig te bepalen. Maar hier zal het niet zo wild varieren en is een "op het oog gemiddeld" getal prima om als basis voor een accu-berekening te dienen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is een zonnepaneeltje geen oplossing ?

Mvg Oswald
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee. Reeds 24 uur staat er te lezen

Zonnepaneel is helaas niet mogelijk ivm de bekabeling.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Henry S.

Moderator

Op 2 januari 2018 16:03:30 schreef flipflop:
Niet over het topic, maar ehm... een email adres als gebruikersnaam? Lijk mij persoonlijk niet handig.

Lijkt me ook niet handig, verder niet direkt een probleem.

Maar gezien het profiel van het bedrijf en de vraagstelling van de TS lijkt het verdacht veel op een stageprojekt (anders is het antireclame ;)).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.