Optische mux

Voor een project zou ik een optische mux moeten hebben.
Zoiets als een PCA9544 maar dan voor Optische kabel. en het moet ook niet I2C zijn. Tis maar dat je weet wat ik bedoel :)

Ik heb nu een optische master en optische slave. ( wat protocol , ... is voor mij ook nog niet duidelijk)

En nu voor een andere slave aan te sluiten moet ik sfp-kabel uitrekken en in de andere slave insteken.

Daarom zou ik dit graag via een mux doen dat ik dit automatisch kan laten doen.

Kent iemand een type, producent? of al keywords waarop ik kan zoeken.
Want als ik optical MUX of dergelijke zoek krijg ik om verschillende optische linken over 1 fiber te sturen. En dus met een andere golflengte en dergelijke.
Maar dat zoek ik niet.

Leren kan je alleen maar door te Doen
vergeten

Golden Member

Een ander type optische mux bestaat volgens mij niet.
Het echte multiplexen met licht gaat fout.

Een optische mux is inderdaad verschillende golflengtes door een glasvezel sturen. Aan het begin van de glasvezel worden ze samengevoegd en aan het einde weer uitgesplitst naar golflengte.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 2 januari 2018 13:03:12 (60%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

@vergeten
Dat is een CWDM

Waar falaigai mux schrijft denk ik dat je switch moet lezen.

Optisch switchen klinkt mechanisch, of je moet van optisch naar elektronisch gaan en terug, dan kun je weer elektronisch switchen.

Maar dan heb je inderdaad wat meer info nodig.

Als beide signalen waar tussen je wilt wisselen niet gelijktijdig aanwezig kunnen zijn kom je met een combiner weg, voor toslink heb ik al eens zoiets gedaan.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 2 januari 2018 13:09:30 (11%)

Wordt moeilijk, maar is misschien wel mogelijk

http://www.oplink.com/passive/list/19.html

heeft optische schakelaars.
Mouser heeft er enkele in het assortiment.
PS, je hebt ze steeds per 2 nodig, send/receive en je mag een toch wel enig signaalverlies verwachten.

als je een compleet product zoek kan je even bij blackbox kijken.
https://www.blackbox.com/en-us/store/Detail.aspx/Pro-Switching-Gang-sw…

als je het protocol wist kan het misschien eenvoudiger.

-bij ethernet zo je gewoon een switch met glasvezelpoorten kunnen nemen.
-bij fibrechannel zou je FC switch kunnen gebruiken.

[Bericht gewijzigd door pmaeseele op dinsdag 2 januari 2018 13:24:28 (18%)

goh, zelf ken ik er nog niet veel van :s

ethernet protocol is het ZEKER niet.

Op de slave zijde staat een HFBR-5302 en CY7C9689
zijn jullie hier iets mee?

Leren kan je alleen maar door te Doen

Kan prima, zolang je maar de gebruikte golflengtes weet.

De oplink dingen die hier gelinkt worden zijn voor zover ik zie alleen voor singlemode bedoeld (1270-1310 dus CWDM), 'grijs' (1310nm) of DWDM (c-band)

Wat ik zo google lijkt dat ding van TS op 1300nm te functioneren, op multimode.
( http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/hp/HFBR-5302.pdf )

1300nm zou geen probleem zijn, valt denk ik binnen de meeste marges. Vaak zijn dergelijke dingen een bepaalde golflengte, met een marge van 30-40nm. Dan valt 1300nm el binnen de specs van 1310.

Of dat wel of niet werkt: Dat zou je moeten testen. Als er wdm filters in zitten werkt het vaak niet, maar het kan ook zijn dat het met een hogere demping werkt. Zolang je binnen de specs van je optics blijft hoeft dat niet perse een probleem te zijn (alleen de maximale afstand wordt dan hoger)

Demping in dat ding zelf valt wel mee, dat is meestal <0.5dB. Dat ben je ook snel kwijt aan wat connector loss (afhankelijk van de gebruikte connectoren)

Maar dat wordt een kwestie van datasheets vergelijken.

https://www.aliexpress.com/item/1X2-optical-switch/32500776773.html

Als de slaves niet tegelijk aanstaan (of dat geen probleem is) dan kun je ook een PLC splitter nemen. Met 2 poorten heb je dan zo'n 4dB demping. Hoeft je niet te schakelen, alleen de slave uit en de andere aan. Mits je optics voldoende powerbudget hebben is dat ook een optie.

Maar in alle gevallen: Multimode maakt het wel wat lastiger. Dergelijke oplossingen zijn er wel, maar is 80% van de gevallen bedoeld voor singlemode (en vaak ook vnl gericht op de C-band (DWDM))

gek idee:

je maakt zelf een printje met een HFBR-5302.

daarmee zet je het TX van je master om in electrisch 0/1

dan ga je via een AND poort naar 2x HFBR-5302. TX zijde.

voor de receive doe je hetzelfde 2x RX naar een AND poort.

dan kun je met ingang A van de and poorten een slave selecteren..

wordt wel spannend op 266 Mbit

GMT+1