14-pin ic in Starlux 360° PIR bewegingsmelder ?

Goeie namiddag,

Ik zou een Ningbo Starlux Electronic Co., Ltd. 220V/AC ST05B 360° pir motion sensor in ceiling
op 24 V DC willen laten werken i.p.v. op 230 V AC (dit omwille van de aanwezig ls-bedrading).

http://www.chinastarlux.com/products.asp?cataID=6&CataUpper=4

Keuze ST05B

Detection Range: 360°(3xdetector)
Power Source: 110-130V/AC 220-240V/AC
Power Frequency: 50/60Hz
Rated Load:Max.800W (110-130V/AC)(incandescent lamp)
1200W (220-240V/AC)(incandescent lamp)
200W(110-130V/AC)(energy-saving lamp)
300W(220-240V/AC)(energy-saving lamp)
Detection Distance:max.12m(<24?)
Time Delay:10sec± 3sec to 7min±2min(adjustable)
Ambient Light: <3-2000LUX(adjustable)
Detection Motion Speed: 0.6-1.5m/s
Installation Height: 2.2-4m

Het gedeelte t.e.m. de LM358 8-pin ic werkt prima op 24 V DC, het PIR-signaal komt er idem als bij 230 V AC uit.
Maar de (24 V DC) relais wordt door de 14-pin IC (zie bijlage) niet aangestuurd. De IC vermeldt enkel "43".
Deze 14-pin IC krijgt 3,3 V DC voedingsspanning op pen 1 en pen 4 en massa (0 V) al zeker op pen 14.
Waardoor naar mijn idee een LM324 af valt.

Deze 14-pin IC doet al zeker de lichtsterkte-regeling (Lux) en tijd-regeling (Time),
stuur de relais en krijgt tot mijn verwondering ook
bij een open relais (= niet aangestuurd) op pen 5 en op pen 6
een 230 V AC Neuter aan weerstand - pen 5 - chipcondensator aan massa en een 230 V AC Live aan weerstand - pen 6 - chipcondensator aan massa,
bij een gesloten relais (= aangestuurd) op pen 5 en op pen 6
een 230 V AC Live (vanaf het relaiscontact) aan weerstand - pen 5 - chipcondensator aan massa en een 230 V AC Live aan weerstand - pen 6 - chipcondensator aan massa.

Wat men met deze RC-"gedempte" 230 V AC spanningen
- bij een open relais pen 5 "aan" Neuter, pen 6 "aan" Live
- en bij gesloten relais zowel pen 5 als pen 6 "aan" Live
doet, is voor mij een vraagteken.

Kan iemand deze werking en/of de gebruikte 14-pin IC duiden ?

Thnx, groetjes en een super 2018,

Albert

Arco

Special Member

Dat is een PIR controller. Kwestie van optekenen hoe alles zit en met welk ic de schakeling overeenkomt.
Deze wellicht: http://www.onsemi.com/pub/Collateral/NCS36000-D.PDF

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als je de pir dus voedt met 24VDC achter de brugcel werkt het ding dus niet?

heb al zat van die dingen omgebouwd, 230V naar 12V, optisch gescheiden uitgang erbij enz. zelfs 1 naar een fet uitgang omgebouwd om een 24V ledstrip te schakelen.

het relais wordt vaak vrij raar geschakeld, soms is de last ervan ook deel van de schakeling voor de hulpvoeding van de ic's.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 2 januari 2018 16:46:32 (66%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Arco,

Bedankt voor de tip maar de IC op de pcb is met pen 14 aan de massa (GND) verbonden. Het zal een andere PIR controller zijn.

Inderdaad testman,

Wanneer ik er voor zorg dat over de "dikke" zener achter de brugcel de 22,5 V DC spanning staat die er ook gevoed met 230 V AC over staat, dan werkt deze bewegingsdetector niet meer
en het verschil zit vooral in de spanningen op pen 5 en pen 6 die er dan niet zijn doordat de 230 V AC welke deze (elk apart) bekomen al over
een 230 V -> weerstand -> pen -> chipcondensator -> GND
ontbreekt.

Ik heb reeds geprobeerd met op elk van deze twee pennen 5 en 6 gelijkaardige (aan deze met 230 V AC) DC-spanningen te zetten maar nog zonder succes.

DC gemeten zit, gevoed met 230 V AC en een gesloten relais, op pen 5 1,69 V en op pen 6 1,69 V. Bij open relais wordt de spanning op één van de twee pennen (ik kijk nog na welke pen) anders omdat die dan naar 230 V AC Neuter ligt (bij relais open) i.p.v. naar 230 V AC Live (bij relais gesloten).

Ik ga dat pen "5 en 6 gedeelte" eens uittekenen en posten (en later indien haalbaar, ook zoveel als mogelijk van de rest van de pcb).

Groetjes,

Albert

als je bedoelt dat het ic meet op het NO contact van het relais, dan is de nul alleen naar die uitgang geschakeld als er belasting op de pir zit, anders is dit contact gewoon zwevend.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hugo Welther

Moderator

Heeft dat IC niet gewoon een AC spanningkje nodig voor zijn clock om iets te kunnen doen. Net synchroon?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

doorgaans bepaalt de potmeter icm een elco de tijd, alleen modellen met een pic erin hebben een echte tijd instelling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk inderdaad dat Hugo gelijk heeft, ik had dat ook met die inbouw-pir's van de Aldi, die wilde ik los gebruiken zonder het net-gedeelte welke met een connector aan de pir zat, daar moest je dan ook gewoon een pulserend signaal op een pen zetten, anders werkte die niet.

Probeer dus een pulserend signaal op pen 5&6 te zetten.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Henry S.

Moderator

Staat er helemaal niets op het IC?
(De foto is te donker, en misschien ook nog te onscherp)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Het ic zal iets als de E931.98A zijn.
Gebruikt de netspanning om het relais op de nuldoorgangen te schakelen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

schakelen op de nuldoorgang doen oa relais van eltako ook, op die manier gaan relais langer mee als je bijv inductieve lasten schakelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor al jullie reacties.

Op die 14-pin IC staat enkel 43 gedrukt.

Hierbij het gedeelte 230 V AC naar de pennen 5 en 6 van deze IC.

Werkend op 230 V AC staat (DC gemeten) met de relais gesloten (lamp brandt) op pen 5 1,69 V (DC) en ook op pen 6 1,69 V (DC);
met de relais open (lamp uit) op pen 5 zo'n 2,05 V (DC) en op pen 6 zo'n 1,9 V (DC).

Indien dit inderdaad de nuldoorgang-detectie zou zijn, weet er iemand hoe dit te trukeren werkend op 24 V DC ?
Bijvoorbeeld pen 5 en pen 6 met de GND verbinden ?

Of (vooral als test) pen 5 en pen 6 over een hoge weerstand van een wisselspanning van bijv. 6 (of 12) V AC voorzien vanuit een transformator (transformator 230 V AC naar 6 (of 12) V AC) ?

Of pen 5 en pen 6 voorzien van een 50 Hz blokgolf met een NE555 ?

Thnx en groetjes,

Albert

[Bericht gewijzigd door Albert_DV op woensdag 3 januari 2018 12:46:04 (19%)

Arco

Special Member

De vraag is of nuldoorgangstest enig nut heeft; aantrektijd van dit relais is 10mS (bij benadering).
Dus schakelen op nuldoorgang wordt meer een soort gok... (omdat deze tijd per relais kan verschillen)
Je zou dan eigenlijk 'predictive' moeten schakelen vóór de nuldoorgang om ongeveer goed uit te komen.

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 3 januari 2018 14:20:00 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Op 3 januari 2018 13:55:55 schreef Arco:
De vraag is of nuldoorgangstest enig nut heeft; aantrektijd van dit relais is 10mS (bij benadering).
Dus schakelen op nuldoorgang wordt meer een soort gok... (omdat deze tijd per relais kan verschillen)
Je zou dan eigenlijk 'predictive' moeten schakelen vóór de nuldoorgang om ongeveer goed uit te komen.

En bij de nuldoorgang met capacitieve of inductieve belasting loopt er nog stroom.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Goeie namiddag,

De 220V AC ST05B pir motion sensor (Starlux 360° PIR bewegingsmelder) is aangepast en werkend op 22,5 V DC.

De naam van de 14-pin IC heb ik niet kunnen achterhalen maar in bijlage heb ik de uitgevoerde aanpassingen toegevoegd.

I.p.v. de 50% Duty Cycle Astable Oscillator heb ook getest op 22,5 V DC voeding met een 'transformator 220 V AC naar zo'n 6 V AC' en deze 6 V AC toegevoerd aan de 220 V AC N en F van deze 220V AC ST05B pir motion sensor en ook dit werkt om de 14-pin IC om de tuin te leiden.

Bedankt voor jullie hulp !

Albert