Voeding "wil niet opstarten"

Goedenavond, al jaren ligt er bij mij een Siemens voeding te verstoffen die ik gisteren wilde gaan gebruiken.

Omdat plaatjes meer bijdragen dan wazige praatjes heb ik zo scherp mogelijke foto's gemaakt van de aansluitingen.
Ook is er een foto van een handgeschreven briefje waarop de tekst van het bijna onleesbare Siemens label.

Nadat ik de voeding inschakel hoor je even een brom van de trafo en verder niets bijzonders. Op de 24V uitgang meet ik echter geen enkele spanning. Ik zie verder geen secundaire zekering.
Wél wordt de koelplaat onderop de voeding handwarm, er loopt dus wel een secundaire stroom.

Ik heb al veel gezocht op het www maar kan niets relevants vinden. Het aansluiten van een 24V lampje biedt ook geen soelaas.

Mijn vermoeden is dat er nog een extra aansluiting nodig is om de uitgang te activeren, beetje zoals sommige computer-voedingen.

Concreet; weet iemand wat ik op welke aansluiting moet zetten om 24V te krijgen?

ik vermoed dat ding ding een 24V en 5V voeding is met een accubackup. zonder de accu op de B+ en min kan er goed niks uit de voeding komen. of anders moet er een externe verbinding gemaakt worden om er spanning uit te krijgen.

waar verbr. staat heeft iets opgezeten, ext is niet gebruikt zo te zien..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 2 januari 2018 20:34:12 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ah, dat is snel!
Daar zeg je zoiets, ik vergeet in mijn enthousiasme helemaal te vermelden wat de herkomst is van deze voeding; hij is uit een toegangshekje gedemonteerd van de plaatselijke bouwmarkt.(nee de bouwmarkt had het complete hekje al in de container gegooid na een winkelrenovatie, ik heb hem niet s'nachts verwijderd).

Het is zo'n soort saloondeurtjes-opstelling geweest waardoor je binnenkomt maar "er niet meer uit kunt" , soort human-diode.....

Veiligheidshalve zou jouw backup accu opmerking dus heel goed kunnen kloppen.

Zou ik dan gewoon 2 12V accu-tjes in serie mogen aansluiten op de 0 en 24V?
Voor de veiligheid even met een 3A zekering?

Bedankt al vast!

[Bericht gewijzigd door 240diesel op dinsdag 2 januari 2018 20:41:52 (12%)

Aan de trafo te zien is het een lineaire voeding. Wat meet je voor spanning op die dikke condensator?

Als ik de opschriften op de aansluitingen zie zou het ook zomaar een lader kunnen zijn.

De connectoren met stoerung zou misschien een storingslamp of een signaal naar controlesysteem (PLC, computer o.i.d.) op aangesloten kunnen worden.

Vaak zit er ook een inhibit of enable ingang op waarmee de voeding aan en uit gezet kan worden.

Om meer te weten zul je stukje reverse engineering moeten doen vrees ik.

Henry S.

Moderator

Wat zijn de nummers op de stikker?
Wat je opgeschreven hebt klopt niet helemaal.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zal even gaan meten in de schuur wat de spanning op de dikke condensator is.
Het nummer op de sticker is heel slecht leesbaar, met de loeplamp er bij komt dit voor 99% in de buurt;

S24211 B-175-47-1 Als ik google dan is S24211 zo algemeen als wat bij Siemens, de clou zou uit de laatste combi moeten komen maar dan geeft google niet thuis.

De spanning op de dikke condensator is 42V
Misschien interessant, de transistors op het koellichaam hebben de volgende opschriften;

2N6057 T8928
2N6050 T8945

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 januari 2018 21:01:25 (19%)

ding is dus uit 1989, was het toevallig een gamma bouwmarkt? maar het is een stevig model voeding waar normaal niet veel fout mee gaat. check of er voeding uit de regeltorren komt, zo ja zit het erna, miss een relais of halfgeleider die af laat weten. een elco die gaar is na 25 jaar aanstaan kan ook de reden zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ongelooflijk, ik wist dat hier wat kennis zit maar dat de glazen bollen weer gerepareerd zijn had ik niet kunnen vermoeden; het is inderdaad van een Gamma bouwmarkt geweest :-)

Dat de voeding van '89 is, leidt je dat af uit een opschrift van de transistoren?

Voedingsspanningen zal ik eens gaan meten.
Is er een manier om de elco's te meten / testen?
Op het oog lijkt er niets bol te staan maar dat zegt wellicht niet alles.

Henry S.

Moderator

Op 2 januari 2018 20:47:07 schreef 240diesel:
S24211 B-175-47-1 Als ik google dan is S24211 zo algemeen als wat bij Siemens, de clou zou uit de laatste combi moeten komen maar dan geeft google niet thuis.

Klopt, maar is helaas pre-internet. S24211 is een apparatengroep van Siemens met oa brandmeldcentrales en toegangsssystemen.

'Ext.Verbr.' is de aansluiting voor een 'externe verbruiker'. '+B syn'. is me wat onduidelijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

een iets ander model heb ik ook 1 gehad uit een brandalarm, ook ringkern. 30V 10A was dat ding, leverde 8A 24V. de bijbehorende print heb ik eraf gemikt, trafo werd onderdeel van een labovoeding.

syn kan ook middels diode zitten om voedingen samen te kunnen gebruiken, dan zit er een dikke diode achter die aansluiting.

gamma was een goede gok, is een der oudste bouwmarkten van t land. ze liepen in veel filialen dan ook nogal achter op infra en winkel uiterlijk. dat werd overal aangepakt in de slechte tijd, want er kwamen steeds minder mensen daar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Iedereen hartelijk bedankt tot nu toe.
Zojuist even wat metingen verricht en daarvoor het (geïsoleerd opgehangen) koellichaam gedemonteerd.

Ik kom op het volgende overzichtje;

En dat ziet er in werkelijkheid zo uit;

Er zit dus een dikke diode tussen de zwarte en groene draad die naar de print leiden, gesoldeerd tussen de laagspannings aansluitblokken.

Ik hoop van harte dat iemand bij het zien van deze info een aha-erlebnis krijgt om het maar eens in de taal van "Siemensland" te zeggen.

Sorry voor deze topic-kick maar ik wil voorkomen dat iemand onnodig nog tijd steekt in deze vraag.

Ik heb namelijk nogmaals een belasting aangesloten in de vorm van 2 gloeilampen van 12V / 21w in serie.
En ja hoor, de lampen branden fel.(kennelijk heeft 1e poging uit openingspost met lampje onvoldoende contact gemaakt, beetje dom.....)
Ook nog eens geprobeerd met een 1K weerstandje of de voeding "aan gaat" als deze weerstand op de 24V zijde geplaatst is en dat blijkt ook al voldoende belasting.
Indien de voeding reeds aan staat en er is niets aangesloten op de 24V zijde dan is er dus een belasting nodig om de voeding aan te spreken.

Eind goed al goed, nogmaals bedankt.

Henry S.

Moderator

Dat een dergelijke voeding een minimale belasting moet 'zien' verwacht je niet direkt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja mij verbaasde het ook een beetje, ik had in eerste instantie de voeding aan twee dwarfboards gekoppeld;DB021 : L298 dual motor driver.
Die drivers stuurde ik aan met signalen uit mijn PC (linux cnc) terwijl de logicvoeding ook vanuit de PC geleverd wordt aan de L 298.

Situatie is dus dat de L298 wel voeding kreeg van 5V maar zonder belasting nog geen spanning van de 24V voeding.
Op het moment dat de PC dan opdracht geeft om de x en y-as te bewegen moet de voeding "nog op gang komen" en geeft linux al een foutmelding dat "volgfout" oftewel de as draait niet vlot genoeg in de verwachtte positie.

Ik moet dus zorgen dat een 1K weerstand de voeding al ingeschakeld heeft en houdt.

maartenbakker

Golden Member

Zet een LED'je in serie met die weerstand en je hebt er nog wat nut van :) Om te voorkomen dat het LED'je op den duur zwart licht gaat geven zou je het met een 1k2 of 1k5 weerstand kunnen proberen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 januari 2018 22:05:20 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is een goed idee Maarten, morgen ga ik het in praktijk brengen en de voeding nogmaals aansluiten op de cnc machine.
Ik laat dan nog even weten hoe het afloopt.
Bedankt.

Vol goede moed ledje over de 24V aansluiting gezet; brandt niet!
Lang verhaal kort; de verwachtte polariteit klopt niet, meten wijst uit dat de "24V" zijde de nul/GND is en de "0V" zijde de 24V zijde is.
Omdraaien van de led bevestigd dat ook nog eens, heel raar maar waar.

Je zult mij ook vrijwel nooit horen mopperen over elektrische componenten want (schaam) ik had beide motorsturingen al aangesloten met verkeerde polariteit.
Na het correct polen van de sturingen werkte de zaak GELUKKIG nog als voorheen.
De voeding heeft ook geen enkele moeite de energievraag bij te houden.

Tot zo ver mijn relaas en nogmaals ieder bedankt voor het meedenken.

Hieronder nog foto van voeding "aan het werk" voor simpele cnc tafel.