Welke waarde heeft deze weerstand?

jerome

Golden Member

Als dit een staande lamp is zoals ik ze in gedachte heb, dan hebben de potmeters een schakelaar eraan. Een lamp wordt niet uitgezet door gewoon de dimmer op minimum te draaien.

Anoniem

Op 3 januari 2018 21:59:20 schreef atelie:
Yep, precies dezelfde. Merk en type.
Ik heb ze zelfs nog een keer vervangen voor de zekerheid.

Als je ze nu nog een paar keer vervangt ben je helemaal zeker. ;-)
Was die triac wel kapot?
Dat 0.22 Ohm weerstandje is niets mis mee, stop het maar netjes terug.

Maar dat weerstandje tussen C12 en C5 op het smalle gedeelte van de print naast de triac lijkt me wel haast zeker doorgebrand.
Er zijn twee foto's waar die weerstand op te zien is. op de ene is die ok, op de andere niet.
Dus heb je met je "reparatie" alvast zelf deze weerstand vakkundig om zeep geholpen en wie weet wat nog meer.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 4 januari 2018 15:47:55 (18%)

Arco

Special Member

Met dit soort direct aan het net verbonden schakelingen sloopt een defect onderdeel vaak de rest van de halfgeleiders (of een deel) in de schakeling...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Hier was die weerstand aanvankelijk nog heel. . Die is dus nà het vervangen van de triac gesneuveld.

De weerstand naast c12 is doorgebrand .
Sliuting in d11?

Bijgaande foto is van de originele weerstand.
Ik heb met mijn 'kleurenblindheid' aangenomen dat dit 3.9K is?

@ grotedikken, triacs nogmaals vervangen maar helpt niets :)

Op 3 januari 2018 22:55:57 schreef Zeker_win:
Op de 1e foto welke je vandaag hebt geplaatst zie ik bij het schroef-blok met de bruine en blauwe draad , een weerstand die wel wat bruinig is geworden.
Heeft die nog wel de juiste waarde ?

Verder is de diode D11 - althans ik vermoed dat het een diode is - toch wel wat ver van de koelplaat.
Wanneer je zo'n grote koelplaat nodig hebt , is het toch niet goed om er 1 mm afstand tot D11 te hebben ?

Lijkt ook heel weinig koelpasta tussen te zitten.Ik weet niet of het iets uitmaakt , maar wou het toch wel vermelden.

Zeker_win, D11 is een triac, deze al vervangen en de weerstand zojuist doorgemeten en lijkt mij ook goed(82 ohm).

Bedankt voor het meedenken.

Anoniem

Fout, was 3.9k.
Met wat pech heb je ook die diac om zeep geholpen.
Die moet in beide richtingen sperren.Dus met een Ohmmeter moet die een oneindig hoge weerstand aangeven.
Kun je vervangen door een BR100 als er geen typenr opstaat.

Omdat die weerstand en de diac in het gatecircuit staan stel ik me de vraag of je bij vervanging van de triac de pootjes wel in de correcte volgorde geplaatst hebt. Of het is ook mogelijk dat een niet identieke vervanger andere aansluitvolgorde heeft.

Arco

Special Member

Zo te zien zit D11 ook niet goed op het koelprofiel? (lijkt of er ruimte tussen zit; zo overleeft 'ie niet lang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De diac op D12 geeft aan beide zijden oneindig.

Voor wat betreft de triacs heb ik het volgende gedaan;

BT137, poot 1(linker) op de E, poot 2(middelste) op de C en
de derde poot(rechter) op de G
(Emitter, Collector, Gate?)

BUL38 D, poot 1 (linker)op de B, poot 2(middelste) op de C en de derde poot(rechter) op de E
(Base, Collector, Emitter?)

Anoniem

Zo gaat het niet lukken.
Heb je de verwijderde componenten vervangen door dezelfde types of door types die erop lijken? Een BT137 (8A) lijkt me zwaar voor een bureaulampje. En waren ze wel echt stuk?

Verder Wil ik erop wijzen dat een BUL38D geen triac is maar een NPN schakeltransistor met geintegreerde diode.
Waren die componenten wel echt stuk, want het begint erop te lijken dat je zo maar om het even wat op de gok vervangt.Doe nou maar eerst eens dat 3k9 weerstandje, want dat is echt stuk.
Het probleem is dat je met je gerommel nieuwe bijkomende defecten hebt veroorzaakt die het zoeken er niet eenvoudiger op maken.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 4 januari 2018 23:18:18 (11%)

Nou daar was ik weer.
Weerstand vervangen, printplaat aan de voeding,
geknetter en wat vonkjes dus ik denk overleden.

Ik heb denk ik inderdaad teveel liggen klooien, helaas.

Dus de volgende vraag, wie weet waar zoiets te koop is
of ziet iemand er nog heil in om zoiets te repareren?

Anoniem

Zo snel zou ik het niet opgeven, maar je moet wel systematisch te werk gaan en niet als een kip zonder kop.
Je zegt dat je de TRIACS al vervangen hebt, maar is dat door identieke types? Geef anders beide types en de gebruikte vervanger eens op.

@grotedikken, ik ben eigenlijk ook niet van het opgeven alleen hier kom ik zelf niet uit.

Onderstaand de gegevens van de triac's

Nummer 1 (2 stuks):
Oud: BT137-600-PHM9634-PHILIPPINES

Nieuw:
Gegevens op de triac: BT137-600-NXP-PjD1501 C5 0030
Gegevens op de verpakking: Triac 600V 8A BT137-600,127 TO-220AB NXP

Nummer 2:
Oud: ST9601 - MALAYSIA - BUL38D

Nieuw:
Gegevens op de nieuwe: BUL38D B - GF579 VW CHN631 ST
Gegevens op de verpakking: Transistor BUL 38 D TO220 STM

RAAF12

Golden Member

BUL38D is prima evenals de triac wel netjes vastzetten zonder luchtlek op de koelplaat. Ook de diac en diodes doormeten op sluiting en onderbreking. Diodes kan met een universeelmeter, de diac gaat pas bij ong. 30V geleiden.

Dank RAAF 12, ik ga het uitzoeken/doormeten

Anoniem

Een diac ziet er uit als een kleine diode in een glasbehuizing, maar is eigenlijk een miniatuur triac zonder stuurelektrode. Hij werkt als een schakelaar die aangaat als de spanning boven een bepaalde waarde komt, bijna altijd zo'n 30V. Dus met een universele meter ga je in beide richtingen met de diodetester of ohmmeter oneindig meten als ie goed is.
Maar dat heeft de TS al gedaan en de diac lijkt ok.

Op 4 januari 2018 23:11:20 schreef grotedikken:
Zo gaat het niet lukken.
Heb je de verwijderde componenten vervangen door dezelfde types of door types die erop lijken? Een BT137 (8A) lijkt me zwaar voor een bureaulampje. En waren ze wel echt stuk?

Verder Wil ik erop wijzen dat een BUL38D geen triac is maar een NPN schakeltransistor met geintegreerde diode.
Waren die componenten wel echt stuk, want het begint erop te lijken dat je zo maar om het even wat op de gok vervangt.Doe nou maar eerst eens dat 3k9 weerstandje, want dat is echt stuk.
Het probleem is dat je met je gerommel nieuwe bijkomende defecten hebt veroorzaakt die het zoeken er niet eenvoudiger op maken.

3K9? Ik zie oranje-wit-zwart-rood.In het geval dat de code met vier ringen is, zou de waarde 39K Ohm zijn.
Telt de laatste rode ring niet mee voor de waarde, dan is het slechts 39 Ohm zijn!
Edit : Bij uitvergroting blijkt de vierde ring bruin, dan kom ik ook op 3K9 uit.

De triac ligt niet vlak op de koelplaat, omdat het Centreergat (een soort doorgeperste braam, niet in het gat van de triac valt. Prutswerk door iemand die helemaal niet weer waar het over gaat!

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 22 januari 2018 12:53:29 (13%)

Anoniem

Veel mannen zijn een beetje kleurenzwak. Anders was ik wel F16 piloot geworden ipv technieker. :-) Misschien vanavond eens aan de vrouw vragen. Ik heb de afbeelding uitvergroot en wat met de helderheid gespeeld, en volgens mij is het toch bruin. Maar ik zou er geen eed op doen.

Nog een misschien domme opmerking; de transistor en de triac hebben dezelfde behuizing. Hij zal ze toch niet verwisseld van plaats hebben?
Je opmerking van die koelplaat lijkt te kloppen. Vermoedelijk is er een centreerringetje door de koelplaat geperst en zit de Triac niet helemaal op zn plaats. Maar een BT137 is een forse triac voor een bureaulampje en zelfs zonder koelplaat zou die niet onmiddellijk mogen stukgaan.

Dus wijze mannen, zei de leek, wat is wijsheid.
Durven jullie de uitdaging aan en kan ik met jullie hulp
dit herstellen of kan het hele zaakje naar de vuilverbranding?

Anoniem

Als je interesse hebt in elektronica en iets wil bijleren, zou ik zeggen probeer nog maar wat en wees niet al te ontmoedigd als het niet lukt, je steekt er wat van op.

Omdat het doorgebrande weerstandje heel was bij de aanvang van de reparatie moet je toch eerst eens goed nagaan of je niks verkeerd hebt gedaan. En dan je componenten nog eens doormeten.
meten. Blind vervangen is gokken. En soms kun je geluk hebben, maar meestal niet.

De Triac kun je als volgt meten: tussen de buitenste draadjes meet je in beide richtingen een lage weerstand. Tussen de middelste draad die aan de behuizing doorverbonden is, en de buitenste pennen meet je een oneindig hoge weerstnd, als je je meetpennen niet met de vingers vast pakt, want dan meet je jezelf mee.

RAAF12

Golden Member

Of zoiets gebruiken ter test, dan is het zeker dat de triac ook bij de werkspanning schakelt.

Heren,

De BT137 die aan de koelplaat zit geeft de volgende waardes.
Buitenste 2 pootjes, beide richtingen 157,9 ?
Middelste naar buitenste beide richtingen, oneindig

De Bul38D in het midden.
Buitenste 2 pootjes, beide richtingen 7,1 ?
Middelste naar buitenste 5,96 M?, andersom oneindig

De Bul38D aan de zijkant.
Buitenste 2 pootjes, beide richtingen 7,2 ?
Middelste naar buitenste 13,56 M?, andersom oneindig

Anoniem

Ik vraag me af of deze simpele schakeling toch niet te moeilijk wordt voor een leek. Elektronica is niet zo makkelijk als het lijkt. Probleem is dat je meteen aan de slag bent gegaan zonder veel na te denken en nu met een complexe situatie zit.
De Triac lijkt ok.
De BUL38D is een andere zaak.

Deze speciale transistor met ingebouwde beveiligingsdiode is ook iets anders uit te meten dan een gewone.

Onderstaande tekening komt uitde datasheet.

Tussen elke pen en een andere zou je met jouw metertje in de ene richting 7 moeten meten en in de andere als je de meetpennen omdraait oneindig.
De 13 MOhm die je gemeten hebt is zo goed als oneindig.
De aangeduide 7 Ohm is niet de echte Ohmse weerstand, maar de Ohmmeter stuurt een stroompje en meet dan de spanning die normaal een maat is voor de weerstand.
Over een klassieke Si diode staat altijd bij kleine stromen een vaste spanning van rond de 0.7 V. Je meter vertaalt dit dan naar 7.
In het geval van jouw metertje is 7 een aanduiding dat de diode in doorlaatzin ok is, en dus niet in sluiting ligt. Moes dat het geval zijn, meet je een veel lageer waarde.