Zaagmachine - Relais probleem

check of de knop op de kast een moment of houdcontact is, een momentcontact kan hier niet werken. het relais neemt die knop niet over..

die witte draad liep origineel direct naar de trafo toe, de besturing zit in de lijn waar A2 van het relais opzit..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 5 januari 2018 10:28:58 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nieuwe input waarvoor dank!

Ik heb enkele vragen voor ik kan antwoorden; dont shoot me;
Wat is een momentcontact en een houdcontact?
Op de kast daarmee bedoel je het witte bakje met groene en rode knop?

ik probeer:
Momentcontact is een drukknop die niet "klikt" en dus gewoon een puls geeft ?
Houdcontact is een drukknop die wel klikt en dus ingedrukt blijft?

A2 van relais? staat dat op de tekening of is dat jargon?

Als ik het zo lees heeft TS zelf een stekker vervangen deze zit aan het bedieningskastje , als je hier de contacten N en E van het schema van TS wisselt dan krijg je de situatie die er nu is.

Gr.F_S

op de kast met de relais en trafo erin zit een knop op de deur, dat moet een houd contact zijn, en geen moment anders gaat het niet werken.

A1 van relais is de witte draad, en A2 is de rode draad rechtsonder.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 5 januari 2018 11:01:40 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi F_S

Heb ik inderdaad gedaan, en erop gelet dat ik ze op dezelfde manier stak als ervoor met het oude stekkertje... Zou kunnen dat de persoon voor mij draden heeft omgewisseld... Nu nog weten hoe ze moeten zitten dan... Zou het zo simpel zijn? Ik hoop het.

ik post een fotootje meteen...

Contact op dat deurtje ie een schakelaar met een sleutel die je omdraait. Dat lijkt me dan wel een houdcontact. Ook doorgemeten en werkt.

Zo hier de binnen en buitenkant...
Er zit een rode kabel die van het NO contact naar de stopknop gaat... is dat normaal?
Heb alles gewoon overgenomen zoals het ervoor zat toen ik de stekker verving...

Hoop dat we hier iets vinden...

[Bericht gewijzigd door SKX op vrijdag 5 januari 2018 11:11:38 (93%)

GJ_

Moderator

Het lijkt trouwens wel of je th relais getript staat. Heb je de rode reset knop al eens geprobeerd?
Voor het kleine ruitje mag het gele vaantje niet zichtbaar zijn.

Ook maar op één foto dat het zo lijkt.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 5 januari 2018 11:21:54 (12%)

Nu ik erzo naar kijk vind ik vreemd hoe de kabels zitten...?
Wat denken jullie?

GJ heb ik meermaals gedaan. Moet je iets horen of doet hij iets als je erop drukt?
Ok ik check dat gele vaantje...

GJ_

Moderator

Ik kan als ik een schema terugteken nergens vinden hoe de startknop en het hulpcontact op de magneetschakelaar parallel staan. En zolang dat niet het geval is zal het ook nooit werken.

de rode knop deelt 1 draad met de startknop, dat is vrij normaal.

echter zou de zwarte NO knop parallel moeten staan met het houdcontact van het relais, ofwel binnenkomen op die 2 grijze klemstroken.

er zit dus al een fout in de aansluiting van die knoppen, de voeding vanuit de zekeringhouder zit nu op groen, dat moet blauw zijn, dan loopt de stroom van de relaisspoel door de NC noodstop heen. geelgroen komt uit op no13 van het relais, rechtsboven dus. bruin komt van de startknop en gaat naar de onderkant rechts van het relais no14, die zit al goed. geelgroen en blauw moeten gedraaid..

ik neem tenminste aan dat de zwarte kabel met de nummers om de aders, groen, blauw, bruin de losse knoppenkast is, en de draden kleur op kleur zijn overgezet op die witte kabel aan de knoppenkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb blauw en geelgroen gewisseld, ga testen nu!
Ik check ook ineens of de kabels juist zijn overgezet; Wat je aannam moet idd kloppen met de zwarte naar witte kabel...

GJ_

Moderator

Ik had je schema nog niet gezien. Het is een Amerikaans schema dus wellicht even wennen.

Wat ik zo al zie is dat kennelijk bij de knoppen geel/groen en blauw verwisseld zit.
Wat ik ook zie is de de blauwe direct naar A2 van de contactor lijkt te lopen. Er hoort geen enkele draad van de knoppen naar A2 te lopen.

Als het mijn zaag was haalde ik alle touwen er uit en begon ik gewoon opnieuw. Dat is sneller klaar.

A2 zit niet direct aan de knoppen, maar loopt via de NC van het thermisch blok en de grijze kabel. op de 14NO zitten 2 draden..

de enige fout is groen/blauw verkeerd om. sleutelschakelaar is later erop gezet. draadkleuren en awg draadmaten zeggen al made in USA. ook de 24V aan de aarde hangen is niet vaak hier..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 5 januari 2018 12:03:18 schreef testman:
A2 zit niet direct aan de knoppen,..

Leek me zo, ik kon het niet goed zien.

Deze draadkleuren zijn ook in Europa gangbaar en volgens de meest officiële norm. De nul aan aarde ook.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 5 januari 2018 12:09:57 (46%)

Ok heb metingen enz gedaan. Ben op een aantal vreemde dingen gestoten denk ik.
Eerst heb ik draden omgewisseld zoals voorstel. geelgroen en blauw. zaag deed niets.

Allereerst uw vraag: A2 (de rode achter-onderaan de relais toch hé?) die gaat over in de blauwe en die gaat naar een verbrekingscontact (NC?) van het deurtje van de motorkamer.

Ben Gaan meten en nog eens goed nagedacht (voorzover dat lukt want nog steeds heel geelgroen wat elec. betreft..:) )

Situatie:
-Voeding L1 gaat naar motor via relais én naar 0 op transfo en wordt dan 220V
-Voeding L2 gaat naar motor via relais
-Voeding L3 gaat naar motor via relais én naar 380 op transfo en wordt dan 220V

-geelgroen op transfo samen met zwart. Geelgroen gaat naar geelgroene fiche opdinrail - dan naar motor naar NO contact op knoppenkast maar wat blijkt dat er 24 V op deze geel groene zit. Dat komt als volgt:
- De rode draad op 24V op transfo gaat naar glaszekering naast Hoofdrelais - die wordt onderaan doorgegeven aan een rode én een geelgroene - de rode gaat naar de knoppenkast (waar die dus overgaat in een geelgroene en zo de 24V doorgeeft) en de andere geelgroene naar een andere fiche om de knoppenkast te verzetten en dus de zelfde situatie maakt.

Wat ik ook vreemd vind is dat op de transfo de 24V (rode onderaan) en de 0V (geelgroene+zwarte) contact maken terwijl er nergens een aarddraad rechtstreeks contact maakt met de 24V draad...
Dit zorgt dus dat er op de stekker die naar de knoppendoos gaat op de geelgroene zowel 24V als aarding zit! Weird.... verklaart dit dan waarom de zaag werkte zowel bij stopknop ingedrukt als zonder?

OOk vraag ik me af of de Blauwe 0-draad die, nu gewoon in alleen in een fiche zit, niets anders moet doen...

Wat ik niet begrijp is hoe het nu moet zitten, want opnieuw kableren zou ik graag doen maar lijkt me voor mij ondoenbaar.

Klopt het dat er eigenlijk 24V stroom moet zitten op de bruine draad naar de knoppenkast en dat er aarding moet zitten op de geelgroene. Als ik dan de rode+geelgroene onderaan de glaszekering (met de zwarte ronde draaiknop) vervang door de bruine+rode (in de tweede fiche ernaast onderaan) dan zit er daar wel niets meer in? moet ik die dan verbinden met elkaar zodat die doorgeeft aan de relais? En steek ik dan de geel-groene+rode gewoon bij de rest van de aardkabels?

Vreemd wat er allemaal aan het licht komt. Ik kocht de zaag en dacht dat het er allemaal wel ok uitzag... Ik kon ze niet testen ter plekke want was een veiling...

Alleszins allemaal mega-bedankt voor de hulp...

Hoop dat we ergens geraken...

En Zo had ik de draden in het knoppendosje veranderd en toen deed ze niets meer...

En Oh ja, oppde bruine draad nu zit er blijkbaar geen stroom dan...

[Bericht gewijzigd door SKX op vrijdag 5 januari 2018 14:17:48 (30%)

wacht even, je hebt toch wel 400V tussen je fasen staan?

en de schakelaar op het motorkastje, schakelt die wel ( ook meten in de regelkast ) als je de deur sluit? met vervoer kan het chassis vervormd zijn waardoor deze niet meer omschakelt.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 5 januari 2018 14:54:38 (63%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Gent is voor mij een beetje te ver.
Als je het kastje kan losmaken, kan je daarmee, met inhoud langs kunnen komen..
Of naar iemand die dichter in de buurt woont.
Voedingskabel en motor kan je denk ik zelf wel aansluiten.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Testman, ja hoor, 400V tussen twee fasen.
En de schakelaar werkt, dat is gecheckt.
Mel, Toch bedankt.

Maar twee enkele fasedraden die toekomen op de transfo worden 220V dat lijkt me normaal vermits één fase +N toch ook 220V wordt?

Enige bedenkingen over het vreemde verghaal van de 24V op de aarddraad?

als je 24V hebt na de trafo klopt de voeding iig. 220V tussen de fasen zou het verhaal anders maken, dat komt in BE nog veel voor. de trafo kan zowel 220V als 380V naar 24V omzetten. maar met 220V op de ingang voor 400V zou de trafo te weinig leveren en kan het relais miss weer afvallen. tevens problemen met de motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 5 januari 2018 15:03:40 schreef SKX:

Enige bedenkingen over het vreemde verghaal van de 24V op de aarddraad?

Meestal word de nul van de stuurstroom gewoon aan massa gelegd.
Dit is ook de enige geelgroene draad die aan dat circuit zit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

heel slim was de bouwer niet, de aarde draad bovenin tussen de 2 aardklemmen hoeft niet, de dinrail koppelt die 2 railklemmen ook door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@SKX:
Ik heb hierbij het schema van mij aangepast. Het een gewone standaard schakeling.

Te weten de Nood-uit ( S3 ) toegevoegd, Deur-Schakelaar ( S4 )toegevoegd en de Sleutel-Schakelaar ( S5 ) toegevoegd.
En de componenten benoemd.
Eventueel zitten de S2 en S3 al in het externe kastje, zodat S1 hier overbodig is. Dus alleen S2 , S3, S4 en S5 zijn dus wel in gebruik.

Het zou verstandig zijn om dit uit veiligheid, de bedrading cq de kabels opnieuw aan te brengen,
en géén onnodige lassen in de bedrading. Want dit kan ook juist op storingen uitlopen, met gevaar tot gevolg. :(
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.