Siemens inductie eh77754 doorgebrand

Onze inductieplaat is gisteren doorgebrand. Na 15 jaar zonder enig probleem was het in een minuut afgelopen. Na een brandlucht en een plof was de zekering in de mk uit..
Vanavond eea open gemaakt. Het lijkt er op dat een weerstand is doorgebrand en de naastliggende componenten heeft beschadigd. Die heb ik op internet gevonden, maar ik kan niet vinden welke weerstand er heeft gezeten. Heeft iemand enig idee?

Type: Siemens EH 77754 EU01

dat is de hulpvoeding van de print, weerstand vervangen is niet genoeg, er zal meer stuk zijn.

de schakelfet in dat koelblokje mist geen stuk? iets dergelijks is vaak stuk in die dingen..

anders check de netfilter ( dat schaffner blokje ) daar kan sluiting in zijn ontstaan..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 4 januari 2018 21:43:51 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het Schaffner blok is ook beschadigd. Die staat al op mijn lijstje.
Wat is de schakelfet (ben niet zo technisch).

zit op dat koelblokje, maar als de netfilter stuk is kan dat de reden van de uitgefikte weerstand zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De schakelfet lijkt helemaal in orde. Het grijze blokje naast de weerstand is ook gesmolten, zo te zien door de hitte van het doorbranden van de weerstand.
Als ik de waarde van de weerstand weet kan ik daarvoor ook een nieuwe bestellen en zou het volgens mij weer moeten werken. Ik kan de waarde echter niet meer aflezen doordat deze is doorgebrand.

die waarde komt niet heel spits, deze zit in serie met de fase toch? niet over fase en nul heen?

vaak is dit wel een fusible weerstand, deze was dat zeker niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

22 Ohm, beide R23 en R27 weerstanden zijn 22 Ohm en vliegen er periodiek uit...
Enkel de weerstanden vervangen heeft niet zo veel zin. Nadat ik elco-condensatoren had vervangen bleven de 22 Ohm weerstanden (die in feite in serie staan) weer een paar jaar werken.
Ik moest ook een printspoor fixen dat onder R23 zat.
Het bijgaande (deel) schemaatje schetste ik aan de hand van de print.
Opvallend is dat het L-filter en de gelijkrichtcel heel blijven.
Ik heb de grootste mogeljke weerstanden erin gezet en daarnaast een zekeringhouder in serie gezet met 1 van de weerstanden.
Ten slotte preventief een zakje zekeringen in de behuizing gestopt...

wrs een RC dan, gare condensator is de echte reden dat de weerstand eruit fikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer