Philips ambilight werkt niet meer

Ik heb een 32” Philips lcd staan, waarvan het mainboard stuk was (ic doorgebrand)
Ik heb het mainboard vervangen, de optiecodes ingevoerd, alleen werk de ambilight nu niet meer.
Wat zou het kunnen zijn?

maartenbakker

Golden Member

Van alles, vermoed ik. Wat is het type van het toestel (zijn er nogal veel van) en wat voor IC was er doorgebrand?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dacht ik al, 1 van die 8 pin ic's op de hoek. meen dat dit een slechte reeks controller borden was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

als de ambilight alleen defect is: lekker zo laten: wat een waardeloze en zinloze uitvinding is dat! (sorry kon het niet laten).

voor mensen zoals ik is het een afleiding die heel irritant is iig.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Zo uit het hoofd is 7102 een schakeltransistor in een van de DC/DC converters. Dan heeft er misschien 12V op een lijn naar de ambilight gestaan waardoor die stuk is.

Een andere mogelijkheid is dat je een defect mainboard hebt gekregen of een mainboard dat niet volledig hetzelfde bestukt is. Heb je het mainboard besteld op codenummer op de sticker of dat op de silkscreen van de print zelf staat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 januari 2018 23:09:05 schreef High met Henk:
als de ambilight alleen defect is: lekker zo laten: wat een waardeloze en zinloze uitvinding is dat! (sorry kon het niet laten).

voor mensen zoals ik is het een afleiding die heel irritant is iig.

helemaal mee eens
bovendien zonder ambilight nog eens energie zuiniger

Het is erg persoonlijk dat ambilight.
Zelf vind ik het best mooi, zeker als de tv plat tegen een daar kale muur is geplaatst.

bprosman

Golden Member

lekker zo laten: wat een waardeloze en zinloze uitvinding is dat! (sorry kon het niet laten).
voor mensen zoals ik is het een afleiding die heel irritant is iig.

helemaal mee eens
bovendien zonder ambilight nog eens energie zuiniger

<Zucht> Ben ook bang dat deze "Tips" TS niet gaan helpen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Foto

[Bericht gewijzigd door Pieter81 op zaterdag 6 januari 2018 18:22:39 (25%)

maartenbakker

Golden Member

Welk bord is het oorspronkelijke en welk de vervanger? Op het puntnummer (eindcijfer) na zijn de belangrijkste nummers gelijk. Het nummer 3139 268 65207 is een nieuwere revisie dan 3139 268 65203, maar zou in principe wel hetzelfde bord moeten zijn (zit aan de andere nummers te zien net geen half jaartje verschil in), dus dan zou de benodigde hardware voor de ambilight in elk geval bij beide aanwezig moeten zijn. Er is een klein kansje dat er bijvoorbeeld wel een nieuwer bord in een ouder toestel kan maar niet andersom (niet onmogelijk, wel onwaarschijnlijk), anders moet er iets stuk zijn.

Voor de numerologen nog een grappig off-topic dingetje: uit de foto's blijkt dat NXP zijn tunerdivisie tussen 200908 en 200938 aan NuTune heeft verkocht, dat verklaart ook grotendeels waarom het codenummer op de ene tuner met 2422 begint en op de andere met 3139. Verder niet van belang voor de TV, maar grappig om te zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De eerste foto’s zijn van de oude en de foto’s van het gemonteerde bord zijn van het vervangende bord. In het service menu staat ook de ambilight functie geactiveerd

Begin op connectors 1M59 en 1M90 de spanningen na te meten. Zie schema.

14. GND
13. VLED2
12. GND
11. VLED1
10. PROG
9. TEMP-SENSOR
8. EEPROM-CS
7. GND
6. +3V3
5. CONTROL-2
4. CONTROL-1
3. SDA
2. GND
1. SCL

Ik vermoed dat de Ambilight (master) unit defect zal zijn.

Zal lastig worden om daar nog een IC voor te krijgen welke ook nog eens met compair geprogrameerd moet worden.
Je kan het best denk ik op zoek gaan naar een ambi light uit dezelfde reeks uit een schroot toestel , mag groter of kleiner zijn dan kan je die IC overzetten.
Doorslag van die 8 pens fets/ transistors het kwam voor helaas en helaas ging de master ambi light dan vaak ook mee defect.
Kan je nagaan bij de AUREA destijds

Welke ic is het?
Als iemand er een bin file van heeft, kan ik 'm zelf wel programmeren.

Dat kan je vrij eenvoudig zien, op de ene ambi light zit deze Ic niet , op de andere dus wel.
Bij ons deden we dat via compair maar dat is al een poosje niet meer in gebruik

heeft iemand misschien een bin file van deze ic?
Als ik die heb, kan ik 'm zelf op een nieuwe ic wegschijven.

Dan zou je op russische sites moeten kijken of daar iets te vinden is.