Zoemtoon uit elektrabuis

wcd's waarvan de stekkergaten vol met stof zitten hebben doorgaans last van tocht in de leidingen..

kan me toch indenken dat de draden juist hingen in de buis dat je ze kon horen, dat heb je weleens, alles hangt dan heel losjes. maar evengoed zou een ruk aan de draad dat definitief oplossen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 januari 2018 22:03:19 schreef PieterQu:
(Dat ik last van overspraak heb, heb ik eerder ervaren omdat mijn LEDlampen niet meer uitgingen in dat circuit)

Vroeger in oude installaties met stalen buis en oude RD draad had je dat gezoem regelmatig, een klap tegen de buis geven kon het soms al oplossen. De isolatiewaarde van de oude draad was meestal niet best meer, lekstromen liepen er vaak wel.

Die LED lampen die niet meer uitgaan, loopt er niet ergens een lekstroom waardoor ook het gezoem wordt gestart?
Is meggeren van het circuit geen optie?

Op 6 januari 2018 12:34:05 schreef LeovanWallenburg:
[...]
Vroeger in oude installaties met stalen buis en oude RD draad had je dat gezoem regelmatig, een klap tegen de buis geven kon het soms al oplossen. De isolatiewaarde van de oude draad was meestal niet best meer, lekstromen liepen er vaak wel.

Die LED lampen die niet meer uitgaan, loopt er niet ergens een lekstroom waardoor ook het gezoem wordt gestart?
Is meggeren van het circuit geen optie?

Gelukkig is het hier allemaal nieuw. De lekstroom heb ik uiteindelijk opgelost door de draden in de wcd en centraaldoos korter te maken en niet als een mooi rondje (spoel) op te bergen. Ook de contacten heb ik maximaal aandacht gegeven. Daarmee gingen de LED lampen uiteindelijk uit.

Meggeren??

Arco

Special Member

Die LED lampen die niet meer uitgaan, loopt er niet ergens een lekstroom waardoor ook het gezoem wordt gestart?

De lekstroom door ledlampen is heel laag, te laag om voor enige mechanische activiteit te zorgen in de leidingen.

Of de brom uit de leidingen komt of een externe mechanische bron kun je horen door de leiding te belasten met diverse vermogens.
Als de toon uit de leidingen komt, moet die bij veranderende belasting mee veranderen in sterkte.

Het doet me vaag aan dit geval denken (waar de oorzaak een bus scheerschuim bleek te zijn... :) )

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 6 januari 2018 13:14:20 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die paar cm draad in een lusje zullen het 100% zeker niet geweest zijn. Hoeveel nH zou die spoel geweest zijn, en waarom krijg je daarmee een zoemtoon?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zonder dat er stroom door de draden loopt komen ze niet in trilling.
Het zou inderdaad een idee zijn om alles eens compleet uit te schakelen en dan nog eens te luisteren.

Op 6 januari 2018 13:44:00 schreef flipflop:
Die paar cm draad in een lusje zullen het 100% zeker niet geweest zijn. Hoeveel nH zou die spoel geweest zijn, en waarom krijg je daarmee een zoemtoon?

Ik heb overspraak weten te voorkomen door de contacten na te lopen en de lussen eruit te halen. Daarmee gingen de LED lampen uit. Maar dit heeft geen relatie met de zoemtoon. Ik vroeg me af of overspraak ook de oorzaak kon zijn van de zoemtoon.

Let niet op de kinderen en het kraken van de buis als ik deze beweeg.
Zoemtoon duidelijk te horen...

Ik zie een mof. (Geen Duitser). Daar een dotje glaswol in stoppen en kijken of dat helpt.

Ik denk dat glaswol toch niet zo'n goed idee is. Als je later een draad erbij wilt trekken, dan heb je inenen een wolk glaswol in je kamer.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 6 januari 2018 19:45:43 (45%)

evdweele

Overleden

Op 6 januari 2018 14:28:19 schreef PieterQu:
Zoemtoon duidelijk te horen...

Ik heb het filmpje 5 keer afgespeeld, maar er is geen zoemtoon te horen. Alleen wat kraken als de buis wordt bewogen.

Edit:
Het ligt denk ik aan de luidsprekers van mijn pc. Met een koptelefoon en de volumeregelaar op maximum is een heel zwakke 50Hz brom te horen als de buis naar beneden wordt bewogen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 6 januari 2018 22:47:06 (28%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

ik hoor wel degelijk een zoemtoon. maar staat er niks tegen die houten wand te trillen? koelkast oid doet dit ook weleens, evenals centrale ventilatie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Wat je hoort is 50Hz brom, geen zoem. Alhoewel de definities van zoemen wazig zijn:

Zoemen - een vrij zacht continu geluid voortbrengen dat op de z-klank lijkt.

Wat ik al zei: belasting aansluiten en kijken of het verandert in sterkte. Weet je meteen of het wel de buis is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik ken het verschijnsel opzich ook. Ergens hier loopt een pijp die wel eens met 50Hz zoemt en met een tikje ertegen stil is. Nog geen correlatie met belasting gevonden, maar ook niet erg hard meer naar gezocht. Een slechte las geloof ik niet in en er staat ook niks te verkolen ofzo, want de lassen zijn ooit door m'n vader met draaidoppen gemaakt en het is al jaren zo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 januari 2018 20:16:38 schreef Arco:
Wat ik al zei: belasting aansluiten en kijken of het verandert in sterkte. Weet je meteen of het wel de buis is.

Het was wat prutsen (de bromtoon is niet altijd meer te horen intussen), maar ik er is geen verband tussen belast en onbelast. De elektrische oven aan laten zetten, terwijl ik met mijn hoofd bij de leiding zat. Maar ik hoor geen verschil in sterkte.

Er is ook geen apparaat in de buurt wat evt. herrie kan maken. Ik heb geen centrale afzuiging en koelkasten ed, staan aan de andere kant van het huis op de begane grond. De bromtoon is op de vloer op de eerste verdieping.

De enige verbindingen die er zijn, is de las in de centraaldoos en de aansluiting op de groep. Maar die ik niets vreemds...

Blijft een vreemd verhaal.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar als je de betreffende groep afzet, is de toon dan ook weg?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een theorie in de tijd van stalen buis en RD draad was dat de roest in de buis in trilling kwam op de lekstroom (50Hz) veroorzaakt door isolatielekken in de RD draad die naar aarde afvloeide door de stalen buis.
Wat daar verder van waar is weet ik niet.
Wij kwamen bij iets dergelijks als elektromonteurs gewoonlijk om korte metten te maken met die RD draad en te vervangen door VD draad.
Na vervangen door VD draad waren deze zoemeffecten altijd weg.

Kan toch niet zijn dat er een of ander klein spijkertje in de buis ligt en in trilling komt?

Arco

Special Member

Uitschakelen van de groep kan inderdaad vertellen of het wel of niet uit de buis zelf komt.
(hoeft ook weer niet, als de buizen over lange lengte naast elkaar lopen kan het ook interactie zijn tussen de draden in verschillende buizen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zijn er draai- of steeklasdoppen gebruikt?

Bij draailasdoppen was altijd het werkvoorschrift om eerst de lassen te maken en daarna WCD en schakelaars af te monteren.
De achterliggende gedachte was dat bij eerst monteren van WCD en schakelaars en daarna draaien van de lassen de mogelijkheid er was dat de draden aangespannen zouden kunnen worden door het lassen draaien omdat ze bij de wcd of schakelaar reeds vast zaten en konden gaan trillen omdat ze te strak stonden.

Bij steeklasdoppen heb je daar uiteraard geen last van omdat er dan niet gedraaid wordt.

Trouwens bij het intrekken van lange draden kan het ook dat de draden te strak worden gespannen door de trekkracht als het zwaar gaat.
Trekt 1 persoon de draad zonder dat aan het begin wordt aangevoerd dan is de kans groter dat de draad erg strak in de buis ligt als dat 1 persoon de draad trekt en een 2e persoon de draad (goed) aanvoerd.

Op 7 januari 2018 12:14:49 schreef LeovanWallenburg:
Kan toch niet zijn dat er een of ander klein spijkertje in de buis ligt en in trilling komt?

Ik kan het het me haast niet voorstellen. Ik heb bv. nieuwe buizen gebruikt.

Op 7 januari 2018 12:46:20 schreef Arco:
Uitschakelen van de groep kan inderdaad vertellen of het wel of niet uit de buis zelf komt.
(hoeft ook weer niet, als de buizen over lange lengte naast elkaar lopen kan het ook interactie zijn tussen de draden in verschillende buizen)

Dit lijkt het geval. Na uitschakelen kon ik de brom nog steeds horen en leek ook beïnvloed te horen als ik de naastliggende buis bewoog.

Op 7 januari 2018 13:29:18 schreef LeovanWallenburg:
Trouwens bij het intrekken van lange draden kan het ook dat de draden te strak worden gespannen door de trekkracht als het zwaar gaat.
Trekt 1 persoon de draad zonder dat aan het begin wordt aangevoerd dan is de kans groter dat de draad erg strak in de buis ligt als dat 1 persoon de draad trekt en een 2e persoon de draad (goed) aanvoerd.

Ik heb steeklasdoppen gebuikt. Maar interessante theorie! Ik heb zelf de draden getrokken, zonder dat deze door een 2e persoon is gevoerd. Dus wellicht liggen ze lekker strak. Dat zou dan tot gevolg kunnen hebben dat ze gaan brommen?

Ja zou kunnen maar voor je iets verandert moet je het wel eerst zeker weten. Schakel de groep eens af en maak ook de aarde los, en maak dan de ook de lassen eens los zoemt het dan nog steeds of juist niet?

[Bericht gewijzigd door LeovanWallenburg op zondag 7 januari 2018 17:24:13 (13%)

De brom hoorde ik soms en soms niet. Door de leiding wat heen en weer te rommelen kon ik de bromtoon weer 'aan krijgen' Ik ben er op het laatst toch nog achtergekomen dat met de spanning eraf, toch de bromtoon te horen was! Maar ook door een naastliggende leiding te bewegen?! Ik weet zeker dat de brom uit telkens dezelfde buis komt.

Maar intussen kan ik de bromtoon niet meer reproduceren.... hmmmm.

Zoiets kan uit niets ontstaan en ook met niets weer weg zijn.
De aardleiding kan bijvoorbeeld ook al een aardlus vormen.
Aan de ene kant geaard in de meterkast aan de andere kant misschien wel op een apparaat dat ook op de waterleiding zit aangesloten.
Die aardleiding kan dan voor je het weet een kortgesloten winding zijn voor een inductie van een draad met stroom er door die er naast ligt. Staan de draden op bepaalde plaatsen erg strak dan kan het gemakkelijk als een snaar gaan trillen.

Op 7 januari 2018 20:14:33 schreef LeovanWallenburg:
Zoiets kan uit niets ontstaan en ook met niets weer weg zijn.
.... Staan de draden op bepaalde plaatsen erg strak dan kan het gemakkelijk als een snaar gaan trillen.

Ok..! Het klinkt heel aannemelijk voor mij als niet prof :)
Het is inderdaad ineens gekomen en is nu weer weg. Omdat er geen enkel spoor is van warm worden, knetteren, of het zwart worden van onderdelen,.... ga ik er maar vanuit dat het trillen van de van de draden het antwoord zal zijn op mijn vraag!

Ik wil jullie allemaal graag bedanken voor het actieve meedenken / beantwoorden van mijn vraag!