Voeding geeft klikkend geluid onder load

Dag iedereen,

Om mijn FG085 functiegenerator van stroom te voorzien, heb ik een oude printervoeding uit z'n behuizing gehaald. Uiteraard heb ik enkel het voltage gemeten en deze niet getest met de FG085 alvorens 'm in te bouwen (waarom zou je ook, nietwaar?).

Anyway, als ik de voeding voorzie van 220V, meet ik 15.36V DC aan de aansluitpen. Van zodra ik de aansluitpen in de FG085 stop en deze aan zet, hoor ik een klikkend geluid in de voeding (ongeveer 4-5 kliks per seconde), en gaat het LCD scherm van de FG085 aan en uit (zelfde tempo). De spanning aan de FG085 is nauwelijks te meten (mijn multimeter geeft "----" en ik zag heel even 14-tal V voorbij komen).

De voeding ziet er zo uit:
http://www.bodicker.be/images/electronics/defecte-voeding.jpg

Nu moet ik zelf toegeven dat mijn soldeerwerk aan de voeding absoluut geen schoonheidsprijs verdient.

  • De aardingskabel die van AC naar DC gaat heb ik gerecycleerd van de oorspronkelijke stekker, en was eigenlijk wat te kort. Die zit dus wat gespannen naast de trafo heen.
  • De aardingskabel naar de nieuwe stekker was te dik voor het PCB, en er zit dus wat koper zichtbaar aan de bovenkant van het board.
  • Bij het los- en weer vastsolderen van één van de voedingskabels is de pad van het PCB los gekomen (véél te lang gefrunnikt aan de kabel wellicht).

Kortom, haastwerk waar ik eigenlijk niet zo fier op ben, maar in principe zou alles wel moeten werken.

Waar komt dat geklik vandaan? Wat zou er fout kunnen zijn? En is dit nog te redden, of zoek ik best een nieuwe donorvoeding?

Alvast bedankt!

Marlon

de belasting is te groot voor deze voeding zo klinkt het, probeer eens een klein lampje en of ie dan wel start.

anders een elco in de primaire regeling die gaar is vaak..

ding is 15 jaar oud, dus elco's kunnen het prima zijn..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 5 januari 2018 22:57:38 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 januari 2018 22:57:07 schreef testman:
de belasting is te groot voor deze voeding zo klinkt het, probeer eens een klein lampje en of ie dan wel start.

anders een elco in de primaire regeling die gaar is vaak..

ding is 15 jaar oud, dus elco's kunnen het prima zijn..

Bedankt voor je snelle reactie testman, ik ga het morgen eens proberen.

Ik ging er van uit dat als een printer voldoende stroom kreeg, de FG085 met een verbruik <150mA ook wel voldoende zou hebben met deze voeding.

Is er een makkelijke manier om die elco's te testen? Zo op het eerste zicht zie ik er niets defect aan, en zien ze er nog goed uit.

Hoe weet jij eigenlijk de leeftijd van die voeding? Ik weet dat er op ICs datumcodes te vinden zijn, maar hier zie ik niet direct iets dat een leeftijd aangeeft.

Thanks!

Marlon

Thevel

Golden Member

de belasting is te groot voor deze voeding zo klinkt het

De FG085 trekt slechts 150mA de voeding zal dat ruimschoots kunnen leveren lijkt me.

Niet goed op de foto te zien maar staat die grote condensator een beetje bol aan de bovenkant?

edit/
Marlon heeft inmiddels ook gepost.

Thevel

Golden Member

Op 5 januari 2018 23:44:34 schreef Marlon:
Is er een makkelijke manier om die elco's te testen?

Dat kan met een goede capaciteitstester, maar die moet je maar net hebben.
Wel kun je de spanning op de grote condensator meten, deze moet ongeveer 320V DC zijn en mag niet teveel variëren.

maartenbakker

Golden Member

Voordat je nou van alles gaat proberen te repareren... Probeer het eens met een 12V 3W lampje ofzo als belasting.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de functiegenerator kan wel 150ma trekken, maar als er een converter inzit is de startpiek even hoger.

ik heb een aantal astec voedingen gehad van een aantal jaar ouder die allen last hadden met starten in koude toestand, kleine elco aan de primaire kant rot..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties!

Op 5 januari 2018 23:47:44 schreef Thevel:
[...]Niet goed op de foto te zien maar staat die grote condensator een beetje bol aan de bovenkant?

Neen, dat lijkt maar zo - hij is vlak.

Op 5 januari 2018 23:55:32 schreef Thevel:
[...]Dat kan met een goede capaciteitstester, maar die moet je maar net hebben.
Wel kun je de spanning op de grote condensator meten, deze moet ongeveer 320V DC zijn en mag niet teveel variëren.

Die heb ik dus niet, maar die spanning kan ik alvast nameten. Thanks!

Op 6 januari 2018 00:09:18 schreef maartenbakker:
Voordat je nou van alles gaat proberen te repareren... Probeer het eens met een 12V 3W lampje ofzo als belasting.

Uiteraard, dat is morgen ook mijn eerste stap.

Op 6 januari 2018 00:28:19 schreef testman:
de functiegenerator kan wel 150ma trekken, maar als er een converter inzit is de startpiek even hoger.

Nu je over die startpiek begint, in de documentatie staat er bij die 150mA wel het volgende: "Current comsuption: < 150mA (without loading)". Misschien dat die startpiek dan toch een stuk hoger ligt? Als de test met het lampje lukt, ga ik er eens een multimeter tussen hangen om de max. stroom te meten.

Marlon

Anoniem

Op 5 januari 2018 23:47:44 schreef Thevel:
[...]
Niet goed op de foto te zien maar staat die grote condensator een beetje bol aan de bovenkant?

nee, die staat helemaal niet bol, anders zou het kruis gebogen lijntjes hebben. En zo duw je de TS weer in de gebruikelijke richting: elcos vevangen.

Elektronicareparaties beginnen steeds meer op slechte dedectives te lijken. In plaats van de butler heeft de elco het gedaan. ;-)
Natuurlijk begint elke reparatie met een visuele inspectie.
Helaas zijn defecten vaker niet dan wel zichtbaar.

Sommige apparaatvoedingen zijn niet stabiel als ze onbelast zijn.
Eerst eens proberen met een verbruiker erop in de zelfde grootorde van je generator.

Vooral niet blind vanalles beginnen te vervangen of je voeding eindigt net als bij de 99 andere gelijkaardige topics,in de kliko.

Als een andere belasting niet werkt, controleer dan eerst maar eens die twee kleine elco's onder de controllerchip (gemerkt met AS3842).
Die zitten op een verdachte plek (bijna tegen het koelblok aan) en een van de twee, misschien zelfs allebei, is hoogstwaarschijnlijk de voedingsspanning-ontkoppeling van die chip.
Is/zijn die rot, dan kan dat dit gedrag veroorzaken (maar er zijn meer zaken die dat kunnen veroorzaken)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dag iedereen,

Vandaag heb ik het een en ander getest:

  • Lampje van 12V/4W aangesloten op de voeding - multimeter geeft een max. stroom aan van 330mA, voeding werkt perfect (lampje brandt exact hetzelfde als aangesloten op labvoeding, voeding klikt niet, stroomverbruik is stabiel).
  • FG085 aangesloten met multimeter ertussen terwijl de voeding uit het kastje hangt - FG085 werkt(!), met een max. stroom van 120mA (ook bij opstarten). Fijn, maar wel vreemd...
  • Voeding terug gemonteerd in kastje, opnieuw hetzelfde probleem
  • Gecontroleerd of er geen kortsluiting is met de koperen standoffs waarmee de voeding vasthangt. Voeding op een dikke plak isolerend schuim geplaats in het kastje - oorspronkelijke probleem blijft.
  • Voeding weer uit kastje gehaald - probleem blijft.

Ik begrijp het dus niet meer. Vermoedelijk is er toch ergens in de voeding een slecht contact wat voor het probleem zorgt.

Nu moet ik zeggen dat ik me als beginner niet zo veilig voel met testen en meten aan het voedingscircuit zelf (netspanning), dus ik denk dat ik me een kleine inbouwvoeding ga aanschaffen van 15V/1A, deze er in ga plaatsen, en de huidige voeding ga gebruiken als donor voor de componentjes en heatsink. Geeft me gelijk ook de kans om de nieuwe voeding wat properder in te bouwen, en lijkt me op termijn de veiligste oplossing.

De enige vraag die ik daar echter nog bij heb is in verband met de aarding. Momenteel zit er een plug met aarding in het kastje (van een computervoeding). De nieuwe voeding heeft geen aarding. Als ik de nieuwe voeding aansluit op die plug en de aarding van de plug aan het metalen chassis verbonden laat, is dit dan veilig?

Marlon

Het lijken allemaal trough hole componenten, misschien eens alles opnieuw solderen? Misschien zit er ergens een rotte soldeerverbinding in....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

het chassis aarden hoort wel bij een randaarde toestel. let wel dat meetapparaten niet zomaar een smps voeding zonder aarde willen, de secundaire spanning wordt met een condensator aan de AC van de voeding gekoppeld, dan krijg je door de capaciteit van deze condensator langzaam 150V lekspanning tov aarde op de min van je secundaire zijde. die condensator is standaard, scheelt HF storing..

een randaarde voeding heeft ontstoring aan de aarding zitten met condensatoren, en vaak de min secundair ook.

ik zou dus opletten, als je het toestel er zelf niet mee sloopt, dan kan een aangekoppeld toestel wel last krijgen..

startelco gaar is een bekende in deze dingen, check de componenten aan de onderkant eens. lomp en heet geworden spul gaat vaker los zitten. alsook de schakelfet op het koelblokje..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 7 januari 2018 17:16:21 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 januari 2018 17:01:04 schreef Marlon:
[*]FG085 aangesloten met multimeter ertussen terwijl de voeding uit het kastje hangt - FG085 werkt(!), met een max. stroom van 120mA (ook bij opstarten). Fijn, maar wel vreemd...

Sluit multimeter nog eens op dezelfde manier aan als hij in de kast zit ingebouwd, als hij dan opstart is kennelijk toch de aanloopstroom wat te hoog en is je multimeter het component dat deze stroom iets beperkt.

Je zou dan de multimeter ertussenuit kunnen halen en er een laagohmige weerstand voor in de plaats kunnen zetten. Even experimenteren voor de juiste waarde.

Ha Marlon,

Een korte reactie ik heb niet veel tijd op dit moment moet verhuizen in verband met renovatie maar nog geen nieuwe woning :(
Ik denk dat je eerste experiment het lampje een goede keuze is ik zou dit doorvoeren met ingebouwde voeding.
Het feit dat je voeding knippert is als gevolg van de beveiliging deze schakelt in (voeding uit) daarna beveiliging uit (voeding aan) enz.

Je kunt als je voeding ingebouwd is en het lampje brand goed eens meten welk potentiaal je op de behuizing heb staan niets of positief dan wel negatief.
Kijk dan eens of dit overeen komt met de aansluitingen van je functiegenerator.
Als laatste laat de functiegenerator even uit de behuizing los van het chassis.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 7 januari 2018 17:15:18 schreef testman:
ik zou dus opletten, als je het toestel er zelf niet mee sloopt, dan kan een aangekoppeld toestel wel last krijgen..

Aangezien ik deze (geaarde) voeding alsnog kan gebruiken, lijkt me alles in orde te zijn. Maar bedankt voor de uitleg testman!

Op 7 januari 2018 17:16:29 schreef BVZ:
[...]
Sluit multimeter nog eens op dezelfde manier aan als hij in de kast zit ingebouwd, als hij dan opstart is kennelijk toch de aanloopstroom wat te hoog en is je multimeter het component dat deze stroom iets beperkt.

Je zou dan de multimeter ertussenuit kunnen halen en er een laagohmige weerstand voor in de plaats kunnen zetten. Even experimenteren voor de juiste waarde.

Thanks BVZ! Inderdaad - als ik de multimeter er tussen zet, werkt het wel!

Ik heb met een andere multimeter de weerstand van de eerste (in A-mode) gemeten, en kom uit op 3.1Ω . De kleinste weerstand die ik heb is 10Ω, en na testen blijkt het met die weerstand perfect te werken. Ik heb het kabeltje van de voeding naar de FG085 doorgeknipt, ingekort, en de weerstand er tussen gezet. Krimpkousje er rond, en alles werkt prima!

Het verhaal van de te hoge aanloopstroom begrijp ik echter nog niet helemaal, aangezien de max. stroom die ik gemeten heb (van aanzetten voeding tot na opstart FG085) bijna 1/3 was van de max. stroom die ik gemeten heb voor het lampje.

Zou het kunnen dat de piek niet opgemerkt werd door m'n multimeter?

Op 7 januari 2018 18:44:46 schreef electron920:
Het feit dat je voeding knippert is als gevolg van de beveiliging deze schakelt in (voeding uit) daarna beveiliging uit (voeding aan) enz.

Dag Henk (succes met je verhuis!),

Dit bevestigt dan wel hetgeen BVZ zei ivm de aanloopstroom. FG085 start op, trekt te veel stroom, voeding valt uit, herstart, en het hele verhaal herhaalt zich.

Maar dan begrijp ik niet waarom dat lampje met 3x meer stroom wel stabiel bleef branden...

In elk geval ben ik blij dat alles nu werkt - nogmaals dank aan iedereen die heeft bijgedragen!!

Marlon

Thevel

Golden Member

De kleinste weerstand die ik heb is 10Ω, en na testen blijkt het met die weerstand perfect te werken.

De weerstand zal best wel warm worden, er wordt ongeveer 1,5W verstookt.
Misschien toch eens zoeken naar een lagere waarde, je verstookt dan een stuk minder.
Een NTC kan ook, zoiets bijvoorbeeld.

Zou het kunnen dat de piek niet opgemerkt werd door m'n multimeter?

De piekstroom is heel kort en zal door een eenvoudige meter niet gemeten worden, daar is hij te traag voor.
Er zijn meters die het wel kunnen meten bijvoorbeeld een Fluke 89, die heeft een Fast max mode.

Op 8 januari 2018 00:37:03 schreef Thevel:
[...]De weerstand zal best wel warm worden, er wordt ongeveer 1,5W verstookt.
Misschien toch eens zoeken naar een lagere waarde, je verstookt dan een stuk minder.

Dag Thevel,

Toevallig heb ik vandaag een partij weerstanden aangekregen (1/2W en 1W), dus ik zou eventueel een 5Ω 1W weerstand kunnen gebruiken.

Maar ik vroeg me af of die 1,5W wel klopte? 120mA doorheen 10Ω wil zeggen dat er 1,2V over de weerstand staat, dan gaat er toch 120mA x 1,2V = 0,144W verstookt worden door de weerstand? Of maak ik hier een denkfout?

Dank overigens voor de link naar de NTC, weer wat bijgeleerd!

Marlon

Ha Marlon,

Mooi dat je het probleem getakeld heb maar ik heb mijn twijfels met betrekking tot de inschakel stroom :S maar als het werkt waarom niet.
En zoals @Thevel al aangeeft je meter maar ook jij zelf zijn te traag om dit soort verschijnselen te registreren :o zelfs een scope zonder geheugen heeft hier moeite mee.

Het lampje is uiteraard veel trager dus heeft nauwelijks een piek stroom.
Ik denk dat je weerstand de aansluitwaarde van je voeding compenseert dus de inductie en capaciteit daar is niets mis mee en blijkt met jou combinatie nodig.
Veel van die chips zijn knap gevoelig voor de capaciteit en hierdoor tript de beveiliging :(
Misschien een extra spoeltje en een kleine condensator dit geeft minder verlies dus warmteontwikkeling.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 8 januari 2018 12:52:53 schreef electron920:
Misschien een extra spoeltje en een kleine condensator dit geeft minder verlies dus warmteontwikkeling.

Dag Henk,

Voorlopig wacht ik nog even op antwoord van @Thevel ivm mijn berekening, als ik fout zit, plaats ik wellicht een andere weerstand.

Qua spoel/condensator heb ik helemaal geen idee wat ik zou moeten plaatsen, dus dat is optie 2.

Wel ga ik eens proberen de functiegenerator langere tijd te gebruiken, en tegelijk de temperatuur van die weerstand volgen.

Marlon

Thevel

Golden Member

Op 8 januari 2018 12:36:55 schreef Marlon:
Maar ik vroeg me af of die 1,5W wel klopte? 120mA doorheen 10Ω wil zeggen dat er 1,2V over de weerstand staat, dan gaat er toch 120mA x 1,2V = 0,144W verstookt worden door de weerstand? Of maak ik hier een denkfout?

Je berekening klopt helemaal, ik heb me een kommaatje vergist.

Op 9 januari 2018 15:57:01 schreef Thevel:
[...]Je berekening klopt helemaal, ik heb me een kommaatje vergist.

Ach, kan de beste overkomen, en bovendien heb je me doen rekenen. Ik denk nog wel eens te weinig na over verbruik en zo, dus het risico op een smeulende weerstand was niet onbestaande.

En dankzij je alternatief heb ik weer wat bijgeleerd over NTCs, ook weer meegenomen :)

Nogmaals bedankt iedereen!

Marlon