[attachment=3][attachment=3][attachment=3]In bijlage de test van een gelijkstroom motor
Een foto van het kenplaatje heb ik niet, dus je zal moeten geloven wat ik neerschrijf.
Asvermogen : 200 kW bij 3480 RPM
Ankerspanning : 440Vdc bij 487A
Veld bekrachtiging : 360Vdc bij 3.6A
Gemeten weerstand van de veldwikkeling : 66.9 Ohm / 9.75 Henry bij 20°C
Opmerking 1 : Indien we aannemen dat de weerstand van de veldwikkeling te berekenen is uit de op het kenplaatje weergegeven veld-bekrachtigings-spanning en bijhorende stroom, zou de veldweerstand gelijk zijn aan 360Vdc / 3.6A = 100 Ohm
Dit wijkt af van hetgeen gemeten werd namelijk 66.9 ohm.
https://www.youtube.com/watch?v=mAYgRDzzw7E&feature=youtu.be
In het filmpje wordt de motor in nullast getest. (sorry voor de belabberde opname kwaliteit)
(tijdstip 02:27)
Het anker wordt gevoed vanuit een driefazige variac (niet zichtbaar) gevolgd door een ongestuurde B6 gelijkrichter(witte rechthoekge box, koelradiator soms zichtbaar).
De ankerstroom wordt gemeten met een hall stroom tang LEM PR 200 (rond de dikke rode dubbele draad) die de stroom in spanning omzet en deze wordt weergegeven door de meest linkse Fluke 187 (DC mv bereik)
De actuele waarde is 14.19 Adc (tijdstip 02.34)
De ankerspanning wordt rechtstreeks gemeten met de Fluke 87 (DC bereik)
De actuele waarde is 398.8 Vdc (tijdstip 02.34)
De veldspanning wordt opgewekt door een scheidingstrafo (blauw van kleur) gevolgd door een variac (helemaal links naast de meettoestellen), brug-gelijkgericht en afgevlakt met een 3100 uF / 450V elco boven de variac)
De veldspanning wordt rechtstreeks gemeten met de grijze Fluke 12
De actuele waarde is 295.8 Vdc (tijdstip 04.07)
De veldstroom wordt rechtstreeks gemeten met de gele Fluke 23 in grijze holster (deze stamt nog uit de tijd van de Flintstones)
De actuele waarde is 3.41 A (tijdstip 04.07)
Opmerking 2 : Indien we opnieuw aannemen dat de weerstand van de veldwikkeling gelijk is aan het quotient van zijn spanning en de bijhorende stroom, is de veldweerstand gelijk zijn aan 295.8 V / 3.41A = 86.7 ohm
Deze berekende waarde (86.7 ohm bij warme motor +/- 40°C) is verschillend van de gemeten waarde (66.9 Ohm / 9.75 Henry bij 20°C).
Volgens mij is het grote verschil (86.7/66.9 = 1.29 dus 29 % meer weerstand) niet enkel te verklaren door de toename van de temperatuur van de veldwikkeling.
De weerstand R van de veldwikkeling
= specifieke weerstand koper x lengte / oppervlakte
= Rho x l / A
De verhouding tussen de weerstand bij 40°C en bij 20°C
= R(40°C) / R(20°C)
= Rho (40°C) / Rho (20°C)
= Rho (20°C) x (1 + 0.0039 x (40°C - 20°C)) / Rho(20°C)
= 1.078
Hierna volgt een weergave van de aangelegde ankerspanning en het toerental (onbelast)
Nullast test motor I veld = 3.6 Adc (U veld = 279.4Vdc)
U anker / n anker
49 Vdc - 394 T/min
101 Vdc - 803 T/min
150 Vdc - 1199 T/min
200 Vdc - 1602 T/min
250 Vdc - 2003 T/min
300 Vdc - 2411 T/min
330 Vdc - 2649 T/min
340 Vdc - 2728 T/min
370 Vdc - 2976 T/min
401 Vdc - 3212 T/min
410 Vdc - 3291 T/min
421 Vdc - 3380 T/min